O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Port Gdańsk przeładował rekordowe 40 mln ton ładunków

Port Gdańsk w 2017 r. przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej przeładowano: kontenerów, paliw płynnych i węgla. Przeładunki kontenerów wzrosły o 22 procent. Port dostał zielone światło na rozbudowę.

Gdańsk, 28.06.2017. Widok z mostku kapitańskiego największego statku kontenerowego na świecie OOCL Hong Kong, który zacumował, 28 bm. w gdańskim terminalu kontenerowym DCT. Kontenerowiec o pojemności 21 413 TEU (20 tys. kontenerów) ma blisko 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Statek przypłynął do Gdańska z Szanghaju. (aw/nlat) PAP/Adam Warżawa PAP © 2018 / Adam Warżawa
PAP © 2018 / Adam Warżawa / Gdańsk, 28.06.2017. Widok z mostku kapitańskiego największego statku kontenerowego na świecie OOCL Hong Kong, który zacumował, 28 bm. w gdańskim terminalu kontenerowym DCT. Kontenerowiec o pojemności 21 413 TEU (20 tys. kontenerów) ma blisko 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Statek przypłynął do Gdańska z Szanghaju. (aw/nlat) PAP/Adam Warżawa PAP © 2018 / Adam Warżawa

„Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 r., w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton” – zaznaczył we wtorek podczas konferencji prasowej prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke. Zwrócił uwagę, że „zarząd chwali się wynikami, przeładunkami kontrahentów działających na terenie portu i to przed nimi chyli czoła”. „Jesteśmy od tego, żeby im pomagać, umożliwiać przeładunek jak największej ilości towarów” - dodał prezes.

Zaznaczył, że ubiegłoroczny, rekordowy wynik portu może spowodować, że port w Gdańsku +wskoczy+ na piąte miejsce największych portów na Bałtyku. W ub. roku był na szóstym miejscu.

Uczestniczący w konferencji prasowej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski ocenił, że „imponujący wynik przeładunków, ten historyczny dzień pokazuje, że przez najbliższe 30-40 lat światowy handel będzie opierał się na żegludze morskiej”. „Dlatego posiadanie takiego miejsca jak port w Gdańsku czy w ogóle port na Bałtyku jest kluczowe” – dodał. Podkreślił, że ZMPG „dostaje +zielone światło+ na rozbudowę portu”. Minister przyznał, że resort „liczy na przyspieszenie prac odnośnie budowy nowego Portu Centralnego w Gdańsku”. Planuje się przeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalne terminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku.

„ZMPG może śmiało rozpoczynać przetargi na studium wykonalności (ZMPG ogłosił pod koniec 2017 r. przetarg na studium wykonalności – PAP), na prace koncepcyjne, na wybór operatorów przyszłego portu” – tłumaczył wiceminister. Wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury Marcin Osowski podkreślił, że +zielone światło+ jest konieczne, dlatego, że Port Centralny „oprócz wielu zwolenników cały czas ma też wielu przeciwników czy sceptyków”. „Rezerwy portu w Gdańsku są duże, ale głównie jeśli chodzi o przepustowość rurociągów, jeżeli chodzi np. o nabrzeża głębokowodne to port ma już maksymalne wykorzystanie” – uzasadniał. Greinke podkreślił, że „Port Centralny nie powstanie wcześniej, zanim nie będziemy mieli konkretnego kontrahenta, operatora na jeden, drugi czy trzeci terminal”.

Poinformowano, że w 2017 r. dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk była drobnica stanowiąca 44,5 proc. ogółu przeładunków, następnie paliwa (32,4 proc.) i węgiel (12,5 proc.). W ubiegłym roku, po raz pierwszy w historii portu przeładowano 18 mln ton drobnicy (o 24 proc. niż rok wcześniej), głównie kontenerów i samochodów. Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.

„Nowe samochody osobowe od niedawna są w większej skali przeładowywane w porcie” – wyjaśnił prezes. W ub. roku w porcie przetransportowano 73,2 tys. aut, co daje wynik o 412 proc. lepszy niż w 2016 r., kiedy przeładowano ok. 14 tys. sztuk. Międzynarodowym i krajowym transportem samochodów w porcie zajmuje się spółka Adampol, która odpowiada za przeładunek aut marek Hyundai i Nissan. Greinke poinformował, że dla spółki Adampol przygotowywane są nowe place składowe o powierzchni ok. 5 ha. „Do tej pory były tam chaszcze i bagna” – dodał. Prezes portu zapowiedział, że ZMPG „będzie bardzo szybko odpowiadać na potrzeby rynku”. Zaznaczył, że port „będzie +przychylać nieba+ i dbać o klienta, który pozwala mu zarabiać”.

„Nasz główny operator, terminal kontenerowy DCT, który ma największy udział w wolumenie tonażowym zwiększył swoje przeładunki o 22 proc., z 1,3 mln TEU w 2016 r. do prawie 1,6 mln TEU w 2017 r.„ – poinformował Greinke. Przeładowano 13,1 mln ton paliw płynnych, o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej. „Tutaj jest bardzo duży udział ropy naftowej i jest to efektem zmiany przepisów, dzięki którym ograniczono +szarą strefę+” – powiedział. „W tej chwili magazyny pękają w szwach, potrzeba kolejnych inwestycji, aby te przeładunki zwiększyć” – dodał prezes portu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do głównych zadań ZMPG należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej. (PAP)

autor: Bożena Leszczyńska

edytor: Jacek Ensztein

bls/

Serwisy ogólnodostępne PAP