O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Sejm przyjął specustawę, dzięki której powstanie CPK

Sejm przyjął w czwartek specustawę, dzięki której będzie można rozpocząć budowę nowego, międzykontynentalnego lotniska - Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Miejscowość Stanisławów w gminie Baranów w województwie Mazowieckim. Archiwum Fot.  PAP/Paweł Supernak
Archiwum Fot. PAP/Paweł Supernak / Miejscowość Stanisławów w gminie Baranów w województwie Mazowieckim. Archiwum Fot. PAP/Paweł Supernak

Za przyjęciem ustawy opowiedziało się 235 posłów, przeciwko było 190, od głosu wstrzymało się 4 posłów. Wcześniej Sejm - odrzucił poprawki PO dotyczące m.in. uprawnień pełnomocnika rządu ds. CPK.

Projekt specustawy określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej. W tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. Ponadto, ma on określać umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz ustroju korporacyjnego spółek realizujących inwestycje.

Nowy międzykontynentalny port lotniczy ma powstać w Stanisławowie i będzie oddalony od stolicy o ok. 40 km

Nowy międzykontynentalny port lotniczy ma powstać niedaleko jednej z głównych tras wylotowych ze stolicy – przy autostradzie A2 i w pobliżu jednej z ważniejszych i bardziej uczęszczanych tras kolejowych łączących Warszawę i Łódź - w Stanisławowie, w gminie Baranów, niedaleko Grodziska Mazowieckiego. Lotnisko będzie oddalone od stolicy o ok. 40 kilometrów.

Ma to być jedno z największych lotnisk w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.

Podczas dyskusji w czwartek nad sprawozdaniem komisji infrastruktury posłowie opozycji zwracali uwagę na bardzo szybkie tempo prac nad projektem. "Chcemy o tym rozmawiać, ale nie w takim trybie" - mówił w imieniu Kukiz 15 Maciej Masłowski. Jak podkreślał, jest to tym bardziej ważne, że chodzi o "tak wielką inwestycję". Wtórował mu Stanisław Żmijan (PO), który również podkreślał, że Sejm pracuje nad projektem "w trybie ekspresowym". W jego opinii budowa nowego lotniska w Baranowie nie gwarantuje sukcesu rozwojowego Polski i obarczona jest "gigantycznym" ryzykiem. Warszawskie lotnisko na Okęciu ma wciąż możliwości rozbudowy i Warszawa go potrzebuje. Alternatywą dla CPK może być duoport Okęcie - Modlin - przekonywał.

PiS: budowę CPK można porównać do wielkich budów międzywojnia - Centralnego Okręgu Przemysłowego, czy portu w Gdyni

Sprawozdawca projektu Bogdan Rzońca (PiS) był zdania, że inwestycję w budowę CPK można porównać do wielkich budów międzywojnia - Centralnego Okręgu Przemysłowego, czy budowy portu w Gdyni. "CPK to nie tylko lotnisko, on zmieni układ komunikacyjny naszego kraju" - argumentował.

Andrzej Halicki (PO) określił plany budowy CPK jako "gigantomanię opartą o specjalną ustawę, która dopuszcza wywłaszczanie ludzi". Z kolei Michał Jaros z Nowoczesnej, zapowiadając, że jego ugrupowanie będzie głosowało przeciw projektowi, porównał plany budowy CPK do socjalistycznej budowy Nowej Huty; powiedział, że inwestycja jest ekonomicznie niedoszacowana, a koszty niedookreślone. Podkreślił, że przeciwni są zagrożeni wywłaszczeniami mieszkańcy gminy Baranów, w której niebawem ma się odbyć referendum.

Podczas czwartkowego wystąpienia w Sejmie, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK dla RP Mikołaj Wild przypomniał, że już w latach siedemdziesiątych, po wybudowaniu osiedla na warszawskim Ursynowie, peerelowscy planiści ostrzegali, że lotnisko na Okęciu trzeba będzie zamknąć ok. roku 2000.

Pełnomocnik rządu ds. CPK: możliwości lotniska Chopina się kończą i "zatka" się ono w najbliższym czasie

Przypomniał też, że rządy PO PSL zamówiły analizy, z których wynika, że możliwości lotniska Chopina się kończą i że "zatka" się ono w najbliższym czasie. Zapewnił też, że zagrożeni wywłaszczeniami mieszkańcy z terenów, na których powstanie CPK "traktowani są po partnersku", a przygotowywana specustawa jest najlepsza ze wszystkich obowiązujących specustaw.

W ub. tygodniu Pełnomocnik informował, że na przełomie maja i czerwca br. będą znane dokładne wyniki analizy lokalizacyjnej, dzięki której znany będzie obszar przeznaczony pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ujawnił też, że w jego pobliżu powstanie miasto "Airport City".(PAP)

autor: Małgorzata Dragan

Tematy

Zobacz także

  • Centralny Port Komunikacyjny. Fot. PAP/Tomasz Gzell
    Centralny Port Komunikacyjny. Fot. PAP/Tomasz Gzell

    Posłowie PiS chcą ujawnienia umowy sprzedaży działki pod CPK i dymisji szefa KOWR

  • Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Paweł Supernak

    Tusk: dzisiaj wszyscy odczytują skrót CPK jako „cały PiS kradnie”

  • Posłowie PiS Robert Telus; Rafał Romanowski. Fot. PAP/Leszek Szymański/Radek Pietruszka
    Posłowie PiS Robert Telus; Rafał Romanowski. Fot. PAP/Leszek Szymański/Radek Pietruszka

    Błaszczak: w PiS powstanie zespół, któremu zawieszeni posłowie złożą wyjaśnienia ws. działki pod CPK

  • Rafał Trzaskowski. Fot. PAP/ Rafał Guz
    Rafał Trzaskowski. Fot. PAP/ Rafał Guz

    Hołownia: nie mam przekonania, że zdanie Trzaskowskiego ws. koalicji może mieć daleko idące skutki

Serwisy ogólnodostępne PAP