Inauguracja ogólnopolskiej kampanii "Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej"

2019-07-01 11:37 aktualizacja: 2019-07-01, 13:34
Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podczas inauguracji kolejnego etapu ogólnopolskiej kampanii "Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej", 1 bm. w Łebie. Akcja ma na celu zwiększenie liczebności Wojska Polskiego poprzez przedstawienie realiów służby wojskowej przez samych żołnierzy w bezpośrednich rozmowach z zainteresowanymi i zachęcenie do wstąpienia do wojska. Fot. PAP/Adam Warżawa
Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podczas inauguracji kolejnego etapu ogólnopolskiej kampanii "Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej", 1 bm. w Łebie. Akcja ma na celu zwiększenie liczebności Wojska Polskiego poprzez przedstawienie realiów służby wojskowej przez samych żołnierzy w bezpośrednich rozmowach z zainteresowanymi i zachęcenie do wstąpienia do wojska. Fot. PAP/Adam Warżawa
Wstąpienie do Wojska Polskiego to szansa na osobisty rozwój - zapewnił szef MON Mariusz Błaszczak, który w poniedziałek w Łebie (Pomorskie) zainaugurował IV edycję kampanii rekrutacyjnej "Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej".

"Gwarantuję, że ci wszyscy, którzy przystąpią do Wojska Polskiego, będą mieli szansę osobistego rozwoju. Wojsko Polskie to misja, służenie w Wojsku Polskim to zawód godnie wynagradzany. Wojsko Polskie daje możliwości osobistego rozwoju. Ale także służenie w Wojsku Polskim to swoista przygoda, a przede wszystkim to wielki zaszczyt i wyróżnienie, żeby nosić mundur żołnierza Wojska Polskiego" - podkreślił minister Błaszczak podczas pikniku wojskowego, który został zorganizowany przy plaży w Łebie.

Minister ogłosił też nową akcję "Wojskowe wyzwanie", która w ramach prowadzonej kampanii rozpocznie się 13 lipca i będzie prowadzona co sobotę do 24 sierpnia w 17 wytypowanych jednostkach w całym kraju. Zainteresowani będą mogli zapoznać się ze sprzętem i wziąć udział w zajęciach dla żołnierzy. "Można będzie zostać na jeden dzień żołnierzem Wojska Polskiego. Zachęcam, żeby spróbować swych sił" - apelował szef MON.

Nawiązując do amerykańskiej obecności wojskowej w naszym kraju Błaszczak podkreślił, że chociaż Polska dołączyła "do grona państw, w których ta najpotężniejsza armia na świecie jest obecna", to "podstawą bezpieczeństwa Polek i Polaków jest Wojsko Polskie".

"Wojsko Polskie musi być liczniejsze, wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, a żołnierze Wojska Polskiego muszą być godnie wynagradzani" - powiedział szef MON. Przypomniał, że od początku kampanii od października ubiegłego roku chętni złożyli blisko 17 tys. deklaracji wstąpienia do wojska. "Rezultat naszej kampanii przerósł oczekiwania" - przyznał. Podkreślił, że kampania pokazuje zmianę sposobu podejścia do rekrutacji - wcześniej chętni zgłaszali się o WKU, teraz wojsko wystawia mobilne punkty informacyjne.

Szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Gdańsku płk Andrzej Płocha dodał, że w IV edycji kampanii mobilne zespoły rekrutacyjne Wojska Polskiego wyjadą specjalnie oznakowanymi busami w trasę po województwach zachodniopomorskim, pomorskim i warmińsko-mazurskim, by popularyzować zawód żołnierza i przybliżyć tajniki służby wojskowej. Dodał, że dotrą one przede wszystkim do miejscowości turystycznych.

Podkreślił, że w woj. pomorskim nastąpił "wzrost zainteresowania, jeśli chodzi o terytorialną służbę wojskową w 7. Pomorskiej Brygadzie Obrony Terytorialnej". Poinformował, że jednostka ma około 900 żołnierzy, wniosków procedowanych jest blisko 322, natomiast ponad 650 osób deklaruje chęć wstąpienia do służby. Płk Płocha zapewnił o "bardzo wysokim wyniku powołań" do zawodowej służby wojskowej, przygotowawczej i kandydackiej.

MON zainaugurowało kampanię "Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej" 14 października 2018 r. Pierwszy etap realizowany był w formule tzw. tygodni rekrutacyjnych. Co miesiąc, w wyznaczonym tygodniu, w miejsca takie, jak centra handlowe, ośrodki sportu czy rynki miejskie, wyruszały mobilne zespoły rekrutacyjne złożone z żołnierzy lokalnych jednostek wojskowych i przedstawicieli wojskowych komend uzupełnień lub wojewódzkich sztabów wojskowych.

Podczas zimowych ferii szkolnych od 14 stycznia do 24 lutego 2019 r. w pięciu województwach na południu Polski prowadzony był II etap kampanii. W III etap włączyli się także sportowcy.

Głównym celem kampanii jest zachęcenie młodych ludzi do zawodu żołnierza i zwiększenie stanu osobowego polskiej armii we wszystkich rodzajach sił zbrojnych, w służbie zawodowej i w rezerwie oraz we wszystkich korpusach osobowych – szeregowych, podoficerów i oficerów.(PAP)

autor: Jakub Borowski, Inga Domurat, Jakub Borowski

ing/ brw/ godl/