Prezes PZU Życie: sztuczna inteligencja pozwala skutecznie walczyć z wyłudzeniami w ubezpieczeniach

2019-07-16 08:08 aktualizacja: 2019-07-16, 08:21
Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala skutecznie walczyć z wyłudzeniami w ubezpieczeniach, rocznie udaje się w ten sposób "uratować" kilkadziesiąt milionów złotych - powiedział PAP prezes PZU Życie Roman Pałac.

Sektor ubezpieczeń stawia na nowe technologie. Ważnym tego elementem są algorytmy sztucznej inteligencji. Spółka PZU Życie zaczęła testować pogłębioną analitykę danych obsługi szkód i świadczeń.

Jak mówił PAP prezes Roman Pałac, najbardziej zaawansowane rozwiązania sztucznej inteligencji wykorzystywane są do walki z tzw. fraudami, czyli wyłudzeniami najczęściej popełnianymi przez zorganizowane grupy przestępcze. Podkreślił, że dzięki zastosowaniu algorytmów w analizie danych, które spółka ma w swoich bazach, może skutecznie wykrywać takie nadużycia. "Mamy bardzo dobre efekty i wyniki finansowe w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych rocznie, które udało się +uratować+ przed wyłudzeniami" - powiedział.

"Drugim obszarem, w którym Grupa PZU testowała i wdrożyła już algorytmy sztucznej inteligencji jest usprawnienie procesu obsługi szkód komunikacyjnych" - wskazał. Jak zauważył, najważniejsze są duże bazy danych. "Dzięki algorytmom możemy wówczas bardzo sprawnie przeprowadzić np. analizę zdjęć uszkodzonego auta, oceniać zakres szkody i szybko określić kwotę należnego odszkodowania. To istotnie skraca proces likwidacji szkód - nawet 40 proc. spraw odszkodowawczych załatwianych jest ciągu trzech dni" - wyjaśnił.

Dodał, że firma "mocno inwestuje" w sztuczną inteligencję, "by ta technologia z jednej strony pomagała pracownikom - czyli żeby nie wykonywali czynności, które może wykonać maszyna, z drugiej strony chodzi o to, by klient faktycznie miał bardzo szybko załatwione sprawy". Jak powiedział szef PZU Życie, sztuczna inteligencja automatyzuje procesy decyzyjne i je przyspiesza, np. gdy spółka dostaje informację od rodziców o urodzeniu dziecka, to dzięki algorytmom może szybko zweryfikować otrzymane dane i z automatu wypłacić świadczenie.

Podkreślił, że firma nie chce zastąpić ludzi komputerami. "Nie jest to naszą ambicją" - powiedział. "Przeciwnie, zastosowanie sztucznej inteligencji ułatwi pracownikom wykonywanie wielu mniej atrakcyjnych zadań, pozostawiając więcej czasu na spotkania z klientami" - mówił.

Pałac ocenił, że z perspektywy klientów korzyść z zastosowania sztucznej inteligencji polega na tym, że np. w przypadku świadczeń życiowych, blisko 90 proc. spraw może być rozpatrzona w jeden dzień. "W procesach likwidacji szkód majątkowych 40 proc. spraw kończymy w ciągu trzech dni. A w kryzysowych sytuacjach, jak nawałnice, powodzie i inne kataklizmy, dzięki automatyzacji procesów i użyciu algorytmów sztucznej inteligencji, robimy to w ciągu 24 godzin" - wyjaśnił.

Poinformował, że Grupa PZU wykorzystuje sztuczną inteligencję w opiece zdrowotnej poprzez spółkę PZU Zdrowie. Po przejęciu w tym roku 32 placówek opieki zdrowotnej (Falck Centra Medyczne, NZOZ Starówka) PZU Zdrowie ma 97 przychodni, ponadto współpracuje z ponad 2,1 tys. placówek partnerskich w 550 miastach w Polsce oraz 50 szpitalami. "Wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji, żeby dużo precyzyjniej kierować naszych klientów do odpowiednich specjalistów, a nawet ocenić, czy wymagana jest natychmiastowa wizyta w szpitalu" - dodał prezes. Jak zaznaczył, ogromny potencjał tkwi także w zastosowaniu sztucznej inteligencji w diagnostyce medycznej.

PZU Życie jest największą w Polsce firmą specjalizującą się w ubezpieczeniach na życie z niemal 46-procentowym udziałem w rynku. Liczba klientów obsługiwanych przez PZU Życie przekracza 11 milionów. Spółka jest częścią Grupy PZU, największej firmy z branży ubezpieczeniowej w Polsce z ponad 37-proc. udziałem w rynkach ubezpieczeń majątkowych oraz komunikacyjnych. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ amac/