Studenci Politechniki Poznańskiej zaprezentowali innowacyjną lokomotywę

2019-11-29 17:38 aktualizacja: 2019-11-29, 17:41
Oficjalna prezentacja lokomotywy PUTrain, 29 bm. na Politechnice Poznańskie. Fot.PAP/Jakub Kaczmarczyk
Oficjalna prezentacja lokomotywy PUTrain, 29 bm. na Politechnice Poznańskie. Fot.PAP/Jakub Kaczmarczyk
Studenci Politechniki Poznańskiej zaprezentowali w piątek model lokomotywy, którą sami zaprojektowali i zbudowali. Minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zwróciła uwagę na szereg rozwiązań innowacyjnych, które zastosowano podczas budowy pojazdu.

Półtonowy model lokomotywy PUTrain został zbudowany w skali 1:5,5 i stanął w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej. Jak wyjaśnili przedstawiciele zespołu, prace rozpoczęły się dwa lata temu. Wyjątkowość pojazdu polega na zastosowaniu do budowy materiałów kompozytowych, które dotąd w przemyśle kolejowym były pomijane, m.in. zastosowano profile aluminiowe zamiast stali przy budowie szkieletu nadwozia, innowacyjne rozwiązania wprowadzono przy budowie wózków czy przy poszyciu lokomotywy.

Projekt studentów politechniki wziął udział w konkursie Railway Challenge, który odbywa się regularnie w angielskim Stapleford. W tych zawodach bierze udział ponad 20 wyższych uczelni z całego świata oraz przedstawiciele przemysłu kolejowego. Poznańska lokomotywa zyskała wiele wysokich ocen w różnych kategoriach - drugie miejsca w konkurencji innowacji i postera technicznego, trzecią lokatę w zakresie komfortu przejazdu i czwartą w prezentacji biznesowej. Dodatkowo wyróżniono model za wykorzystane materiały wdrożone w projekcie.

Obecna na prezentacji pojazdu Emilewicz pogratulowała poznańskim studentom sukcesu i doceniła ogromną pracę, jaką wykonali. Podkreśliła też, że rozwój kolei jest ważnym elementem polityki transportowej kraju.

"Przyjechałam pociągiem do Poznania, ale nie jechał on tak szybko, jak bym sobie tego życzyła. Mam nadzieję, że to będzie miało miejsce w przyszłości dzięki właśnie takim lokomotywom, którą widzieliśmy na prezentacji" - powiedziała minister. "Dzisiaj, jeśli mówimy o nowej technologii w kolejnictwie, to mamy do czynienia z drugą, a może już trzecią młodością tego środka transportu. Nie muszę mówić o tym, jak duże nakłady będą przekazane w najbliższych latach nie tylko na nowe tory, ale także na nowy tabor. A Poznań, powiat poznański jest dobrym przykładem, jak mieszkańcy polubili poruszanie się tym środkiem transportu" - mówiła.

Emilewicz zwróciła uwagę na szereg rozwiązań innowacyjnych, które zastosowano podczas budowy pojazdu.

"To ważny element z mojej perspektyw, bowiem jednym ze znaków jakości naszego ministerstwa było poszukiwanie innowacji w zakresie czystych technologii – tych w energetyce, ale także i w transporcie. Jednym z podstawowych źródeł zanieczyszczenia powietrza jest transport, dlatego celem naszej polityki jest nie tylko przenoszenie tirów na tory, ale także pasażerów z samochodów do wagonów" - dodała.

Mateusz Motyl, opiekun Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego, które pracował nad tym projektem przyznał, że są już pomysły na nowe techniczne rozwiązania. Zaznaczył jednak, że raczej trudno sobie wyobrazić, by pojazd w takiej postaci pojawił się kiedyś na prawdziwych torach.

"Chcemy zmienić trochę napęd, a także myślimy o nowym źródle napędzania. Mam na myśli alternatywne paliwa, ale nie chcę zdradzić, jakie to mogą być. Współpracujemy z przewoźnikami i z producentami. Pokazujemy im, jakie mamy możliwości, i zachęcamy ich do wprowadzania nowych innowacji" - powiedział PAP Motyl. Zwrócił jednak uwagę, że w kolejnictwie wszystko powoli się wdraża.

"Ten model jest bardzo innowacyjny, stąd też nagroda specjalna, natomiast pewne elementy, rozwiązania jak najbardziej mogą być w przyszłości zastosowane przez koncerny budujące lokomotywy" - dodał. (PAP)

autor: Marcin Pawlicki

lic/ pad/