Zmarł grafik Karol Śliwka, autor wielu popularnych znaków graficznych

2018-09-10, 20:00 aktualizacja: 2018-10-05, 23:22
Warszawa, 06.04.2011. Karol Śliwka (P), twórca dotychczasowego logo banku PKO BP, oraz Michał Łojewski (L) z White Cat Studio - odpowiedzialny za jego obecny kształt - w czasie konferencji prasowej PKO BP dotyczącej modernizacji wizerunku firmy, w Warszawie.  Archiwum fot. PAP © 2018 / Tomasz Gzell
Warszawa, 06.04.2011. Karol Śliwka (P), twórca dotychczasowego logo banku PKO BP, oraz Michał Łojewski (L) z White Cat Studio - odpowiedzialny za jego obecny kształt - w czasie konferencji prasowej PKO BP dotyczącej modernizacji wizerunku firmy, w Warszawie. Archiwum fot. PAP © 2018 / Tomasz Gzell
Karol Śliwka, autor kultowych znaków graficznych, plakatów i etykiet, uznawany za jednego z ośmiu najwybitniejszych twórców w swojej dziedzinie, zmarł w poniedziałek w Cieszynie w wieku 85 lat – poinformowała Dorota Lewandowska z Muzeum Miasta Gdyni.

„Trudno przecenić wpływ, jaki Karol Śliwka wywarł na kształt kultury wizualnej polskiej codzienności. Jego niezwykle bogaty dorobek – znaki graficzne, plakaty, opakowania czy etykiety, na stałe wpisały się w kanon polskiego projektowania graficznego. W naszych wspomnieniach trwać będzie jako czarujący, pełen poczucia humoru i dystansu do siebie człowiek. Gościnny, szczery, serdeczny, z otwartym umysłem i +błyskiem w oku+. Takim dał się nam poznać” – powiedziała Lewandowska.

Karol Śliwka urodził się 16 października 1932 r. w Harbutowicach koło Skoczowa na Śląsku Cieszyńskim w luterańskiej rodzinie. Był drugim dzieckiem Pawła i Marianny z Wojnarów.

Śliwka, będąc uczniem szkoły powszechnej, uczęszczał na wieczorowy kurs szkoły malarstwa, rzeźby i grafiki w Bielsku. Następnie uczył się w Państwowym Liceum Technik Plastycznych, które ukończył z tytułem technika rzeźbiarsko-kamieniarskiego. Maturę zdał wbrew woli ojca, który chciał, by syn przejął gospodarstwo. Śliwka studiował na wydziale malarstwa warszawskiej ASP. W 1959 r. obronił dyplom w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa. Po studiach pozostał w Warszawie i ożenił się z Aliną Walczak, śpiewaczką operową.

Dorota Lewandowska przypomniała, że Śliwka zadebiutował w 1957 r. w ogólnopolskim konkursie na projekty graficzne opakowań papierosów. Otrzymał w nim pierwszą nagrodę za opakowanie papierosów „Syrena”. Pierwszy znak - Wydawnictw Naukowo-Technicznych - zaprojektował pięć lat później. Choć nie zdobył wówczas nagrody, to oficyna wybrała właśnie jego projekt.

Później projektował opakowania, znaczki pocztowe, okładki, plakaty i etykiety. W 1969 r. zdobył Złoty Medal na Ogólnopolskim Biennale Plakatu w Katowicach. Zwycięski projekt „Październik – miesiącem oszczędności” stał się pierwowzorem dla jednego z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce znaków – znaku PKO w formie literniczej skarbonki z wpadającą złotówką.

Artysta stał się ekspertem w dziedzinie projektowania graficznego. Był doradcą w zakładzie projektowania opakowań Spółdzielni „Znak” i członkiem wielu komisji artystycznych, m.in. komisji estetyki opakowań przy ministerstwie Przemysłu Lekkiego, komisji opakowań przy Zarządzie Głównym ZPAP, a także przy resorcie Kultury i Sztuki.

Lewandowska poinformowała, że  zmarły zaprojektował ponad 400 znaków graficznych, które kształtowały i nadal kształtują kulturę wizualną polskiej codzienności. Jego prace do dziś funkcjonują w przestrzeni publicznej, a twórczość inspiruje kolejne pokolenie grafików.

W prestiżowej publikacji „Logo Modernism” Jensa Muellera i Juliusa Wiedemanna, wydanej w 2015 r., Śliwka znalazł się wśród ośmiu najwybitniejszych twórców znaków graficznych. Miał w swoim dorobku ponad 100 nagród w dziedzinie znaków graficznych, plakatów i opakowań.(PAP)

autor: Marek Szafrański

szf/ pat/