FCA What’s Behind – odcinek 2. W RPA samochody dzielnie sprawdzają się w gorącym klimacie

2019-06-19, 17:04
FCA What's Behind - odcinek 2
FCA What's Behind - odcinek 2
Dostępny jest już drugi odcinek wyjątkowego projektu FCA prezentującego kulisy prac badawczo-rozwojowych prowadzonych dla zapewnienia wysokiego poziomu jakości, bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu każdego modelu. Po sukcesie zwiastuna i pierwszego odcinka, FCA What's Behind dociera do RPA, gdzie prowadzone są badania wytrzymałości w wysokiej temperaturze.

1 odcinek „FCA – What’s Behind” dostępny pod linkiem: http://www.media.fcaemea.com/pl/fiat/video/fca-whats-behind-arjeplog-pl-22/

2 odcinek „FCA – What’s Behind” dostępny pod linkiem: http://www.media.fcaemea.com/pl/jeep/video/fca-whats-behind-episode-2-pl-12/

Pierwszy odcinek FCA What's Behind pokazał testy wykonywane w samochodach w polarnych temperaturach Arjeplog.

W drugim odcinku przesuwamy się około 15 000 kilometrów na południe, do Upington, w prowincji Northern Cape w Republice Południowej Afryki, na granicy z Botswaną i Namibią, w celu przeprowadzenia testów w gorącym klimacie. Założone w 1884 r. miasto nosi nazwę kolonizatora Thomasa Upingtona i położone jest w żyznej dolinie, nad brzegami rzeki Orange na wysokości 835 m n.p.m. Jest to również główny punkt dostępu do parku Kalahari, jednego z najważniejszych w kraju i położonego na granicy z Botswaną.

Chociaż większość testów jest przeprowadzana w południowej Europie i na Sycylii, Upington zostało wybrane, ponieważ plan udoskonalania samochodu nie zawsze jest spójny z porami roku na półkuli północnej, a to afrykańskie miasto położone nad brzegiem rzeki Orange posiada idealne warunki do testowania pojazdów w upalnym klimacie. Upington jest jednym z najgorętszych miast w Republice Południowej Afryki i idealnym miejscem do analizowania „worst case” czyli najtrudniejszych lub granicznych przypadków. Wyniki testów w gorącym klimacie mają dostarczyć ważnych informacji na temat niezawodności działania elementów mechanicznych i elektronicznych w ekstremalnych warunkach pogodowych i pomóc w znalezieniu odpowiedniego kompromisu między kompleksowymi osiągami w ekstremalnych temperaturach, a prędkością, wysokością i wysoką temperaturą.

Po co testować samochody w gorącym klimacie?

Każdy samochód, który dociera do etapu produkcji, musi być wytrzymały na wszystkie warunki pogodowe. W szczególności, całoroczny gorący klimat oznacza, że wszelkie regulacje i testy można powtarzać wielokrotnie, na przykład próby silnika, skupiając się w szczególności na chłodzeniu i właściwościach jezdnych, testy klimatyzacji, kontrola utrzymania komfortu klimatycznego, sprawdzenie utrzymania charakterystyk materiałów i czasów reakcji poszczególnych układów pojazdu.

Za kulisami testów FCA w Upington

W odróżnieniu od obiektu doświadczalnego Arjeplog, w Upington nie ma obiektów przeznaczonych do testowania, ponieważ to ostatnie przeprowadzane jest w miejscach, które odtwarzają warunki środowiskowe potrzebne do oceny określonych aspektów lub rozwiązań związanych z osiągami w określonych warunkach środowiska.

Samochody przyjeżdżają z Turynu już odpowiednio wyposażone i technicy obecni w RPA, oprócz prowadzenia pojazdów, muszą również analizować dane zebrane zarówno podczas specjalnych testów, jak i przemieszczania się. Każdy układ samochodu jest monitorowany i każde nieprawidłowe lub nieprzewidziane zachowanie jest diagnozowane w celu znalezienia rozwiązania. Logistyka z Turynu jest ciągłą: specjalne zespoły testowe skupiają się na około dwunastu pojazdach na sesję, obsługiwanych przez około dwudziestu techników.

Dlaczego Południowa Afryka?

Południowa Afryka ma idealne warunki do przeprowadzania testów badawczych samochodów. Główną zaletą jest łatwa dostępność paliw o właściwościach zbliżonych do europejskich, w odróżnieniu na przykład do Brazylii, gdzie dostępność benzyny może być problematyczna, a zapewnienie jej wymaga specjalnej logistyki.

W pobliżu Upington można spotkać każdego rodzaju samochody, całkowicie lub częściowo zamaskowane, z tablicami rejestracyjnymi różnych narodowości. Wspólną cechą wszystkich samochodów jest specjalna tabliczka upoważniająca do podróżowania 55-kilometrową trasą, na której można łamać lokalne ograniczenia prędkości i osiągać prędkości przekraczające 200 km/h. I jeszcze jeden koloryt tego miejsca: przeprowadzanie testów w miejscu otoczonym dziewiczą przyrodą, na drogach oddalonych od wielkich miast daje możliwość zanurzenia się w egzotycznej lokalnej faunie. Tak samo jak spotykanie stada krów na alpejskim pastwisku podczas europejskich testów jest rzeczą normalną, tak samo w Południowej Afryce częściej można spotkać zebry niż bydło.

Źródło informacji: FCA Polska