Jak najłatwiej zwiększyć spożycie warzyw i owoców?

2020-06-30, 11:00 aktualizacja : 2020-06-30, 11:02
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Każdego dnia jest kilka okazji, by zjeść warzywo lub owoc. W ramach realizowanych przez Kantar „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” poznaliśmy najlepsze sposoby na relatywnie łatwe zwiększenie ich ilości w diecie. Półprodukty, porcje gotowe do spożycia, przekąski oraz kolacja - to trzy okazje najwyżej oceniane przez ekspertów.

Kolacja

„Warto promować warzywa jako główny składnik kolacji. Według konsumentów są lekkie, a jednocześnie sycące i dostarczające ważnych składników odżywczych. Większe możliwości czasowe pozwalają na większą atencję w przygotowywaniu popołudniowych posiłków, a jednocześnie posiłki przygotowywane na bazie świeżych warzyw mogą być spożywane dnia następnego, np. jako drugie śniadanie” - mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, specjalista ds. żywienia, diet coach.

Półprodukty, porcje gotowe do spożycia

Spożycie warzyw i owoców można zwiększyć poprzez zwiększenie dostępności różnego rodzaju półproduktów skracających czas przygotowania posiłków. Dobrym rozwiązaniem są gotowe półprodukty (myte warzywa, obrane owoce, miksy warzywno-owocowe) oraz minimalnie przetworzone produkty „ready to eat”, np. musy warzywno-owocowe jako jednoporcjowe posiłki dla każdego.

„Dla niektórych konsumentów barierą jest brak możliwości spożytkowania całego warzywa lub owocu. Rozwiązaniem dla nich byłyby warzywa i owoce porcjowane” - dodaje Agata Zadrożna, Kantar.

Przekąski

Przekąski, po które coraz chętniej sięgamy w ciągu dnia, dość łatwo można zastąpić owocami. Przykładem filiżanka owoców jagodowych. Idealną i łatwą w konsumpcji przekąską są też jabłka.

„Konsumenci chętnie sięgaliby po wersje gotowe do spożycia - myte, obrane, pokrojone. A także np. koktajle. Ważne jest zwiększenie dostępności owocowych przekąsek w małych sklepikach i tam, gdzie ludzie zaopatrują się w przekąski” - zachęca Urszula Krassowska, dyrektor Public Division, Kantar Polska.

Warzywa są już obecne w większości polskich obiadów. Ich ilość można zwiększyć: podając zupy, dodając warzywa do potraw mięsnych, zmieniając proporcje pomiędzy warzywami, a innymi składnikami.

Szansą dla owoców jest też drugie śniadanie. Spodziewamy się po nim zastrzyku energii. Mogą go dać owoce, za sprawą świeżości i zawartości cukru. Dzieci łatwiej przekonać do owoców niż do warzyw.

„Dla jakości naszego życia warto, byśmy jedli warzywa i owoce. Ich dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie sprawia, że powinny stanowić połowę tego, co spożywamy” - podsumowuje Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Rekomendowane sposoby zwiększenia konsumpcji to wnioski z wywiadów etnograficznych, opartych o asystowanie respondentom w zakupach, gotowaniu i posiłkach.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez Kantar dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw