Prawo.pl: podczas pandemii firmy tworzą swoje procedury

2020-08-13, 13:36 aktualizacja : 2020-08-13, 13:40
Pracodawcy opracowują własne procedury, np. wstępu do biura czy powrotu do pracy po urlopie - donosi Prawo.pl. Obawiają się jednak, że w razie kontroli Inspekcji Sanitarnej, UODO czy Inspekcji Pracy, mogą pojawić się zastrzeżenia - dodaje portal.

Z sygnałów, jakie otrzymuje serwis Prawo.pl wynika, że Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi kontrole u przedsiębiorców, u których wystąpiły przypadki zachorowania na koronawirusa. Przy tej okazji Sanepid bada tamtejsze procedury wprowadzane na wypadek wystąpienia COVID-19. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że firmy wprowadzają je... na własne ryzyko. Nie ma bowiem wytycznych, które byłyby prawem powszechnie obowiązującym, a wydane zalecenia - zdaniem cytowanych prawników - nie są wiążące dla firm i na ich podstawie nie można nikogo ukarać.

„Mimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 większość przedsiębiorców potrafiło w tym czasie zapewnić swoim pracownikom odpowiednie i przede wszystkim - bezpieczne - warunki do pracy. Zagrożenie jest wciąż realne, dlatego nadal wszyscy powinniśmy zachować czujność i przestrzegać reżimu sanitarnego” - powiedziała w środę PAP Marlena Maląg, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Według cytowanego przez Prawo.pl Jana Bodnara, rzecznika Głównego Inspektoratu Sanitarnego, inspekcja prowadzi stałe kontrole firm, które są pod jej nadzorem, czyli gastronomię, hotele, centra handlowe, zakłady produkujące żywność pochodzenia roślinnego, a także producentów kosmetyków i fryzjerów.

Według Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP-PIB), ocena ryzyka zawodowego polega na systematycznym badaniu wszystkich aspektów pracy, które jest przeprowadzane w celu stwierdzenia, jakie zagrożenia w środowisku pracy mogą być powodem urazu lub pogorszenia się stanu zdrowia pracownika i czy zagrożenia te można wyeliminować, a jeżeli nie - jakie działania należy podjąć w celu ograniczenia ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami. Prawidłowo przeprowadzona powinna zapobiegać szkodliwym skutkom zagrożeń występujących w środowisku pracy - donosi Prawo.pl.

Więcej: https://www.prawo.pl/kadry/dochodzenie-epidemiologiczne-w-firmie-w-ktorej-pracownik,502332.html

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP