Polscy Liderzy Gospodarki Obiegu Zamkniętego wybrani

2021-04-08, 11:30
Stena Recycling - grafika
Stena Recycling - grafika
Platforma do zakupu skrawków tkanin, refillomaty Swapp! czy inicjatywa „Naprawiaj, nie wyrzucaj” to tylko część wyróżnionych projektów w konkursie Stena Circular Economy Award. Do IV edycji konkursu przyjęto aż 57 zgłoszeń w 3 kategoriach konkursowych, przyznano 4 nagrody główne i 5 wyróżnień.

Opublikowany przez Eurostat tzw. wskaźnik cyrkularności Polski wynosi tylko 9,8% i jest niższy niż unijna średnia. Tymczasem gospodarka obiegu zamkniętego to obecnie ogólnoświatowy trend. Niezbędne jest zatem zintensyfikowanie procesu zmiany modelu gospodarki liniowej na cyrkularny. Zgłoszenia w konkursie są przykładem, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej cyrkularnych rozwiązań.

„Rekordowa liczba nadesłanych zgłoszeń pokazała, że coraz więcej firm działających w wielu różnych obszarach dąży do tego, aby znaleźć procesy, które pomogą dostosować działalność do gospodarki o obiegu zamkniętym. Cieszy fakt, że cyrkularne inicjatywy są nie tylko domeną korporacji. Liderzy cyrkularnych praktyk to również mniejsze przedsiębiorstwa i startupy. Dodatkowo, obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematyką GOZ wśród studentów. W końcu to nowe pokolenie już niedługo będzie budowało naszą przyszłość” – mówi Piotr Bruździak, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Stena Recycling.

Liderzy GOZ 2020

Pierwsze miejsce w kategorii „Wdrożone praktyki z obszaru GOZ” otrzymały ex-aequo trzy firmy: Carrefour Polska Sp. z o.o. i Swapp! Sp. z o.o. za wspólne uruchomienie refillomatów kosmetyków, które zmniejszają wykorzystania jednorazowych opakowań plastikowych oraz startup Creative Publishing Katarzyna Drewniany za projekt „Circular Scrap” - platformę specjalizująca się we włączaniu w ponowny obieg poprodukcyjnych odpadów tekstylnych. Wyróżnienia otrzymali: BASF Polska Sp. z o.o. za stworzenie biodegradowalnego tworzywa Ecovio® oraz Żywiec Zdrój S.A. za wykonanie zobowiązania polegającego na zebraniu i poddaniu recyklingowi takiej ilości plastiku, jaką firma wprowadziła na rynek.

Jako najlepsze rozwiązanie w kategorii „Wdrożone działania promujące GOZ” jury uznało inicjatywę „Naprawiaj, nie wyrzucaj” realizowaną przez platformę North.pl, która stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach AGD i RTV. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały również: Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland. Sieć Biedronka została doceniona za umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych. W tym przypadku jury dostrzegło szeroką skalę dotarcia do konsumentów i realną możliwość poprawy segregacji odpadów. Z kolei Amazon Fulfillment Poland otrzymał wyróżnienie za realizowanie oddolnych działań i inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przenoszenie ich na skalę całego przedsiębiorstwa.

Spośród „Propozycji wdrożeń GOZ” zgłoszonych przez studentów, nagrodę główną otrzymał Łukasza Ziemba (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach) za projekt „Łach”, który angażuje osadzonych w produkcję pokrowców na telefony, laptopy czy tablety z resztek materiałów powstających podczas produkcji odzieży roboczej. Wyróżnienie otrzymali Piotr Długosz i Jacek Organiściak (Politechnika Łódzka) za projekt „Wielorazowe opakowanie kurierskie”, którego celem jest minimalizacja produkcji odpadów przez wprowadzenie opakowania kurierskiego wielokrotnego użytku, wykonanego z „zielonych” polimerów.

Nagrodą dla zwycięskich przedsiębiorstw jest możliwość wybrania usługi oferowanej przez Stena Recycling, takiej jak e-learning „Od odpadów do zasobów” lub audyt środowiskowy. Laureat kategorii studenckiej otrzyma laptop oraz 10000 zł na realizację zgłoszonego pomysłu.

Partnerami IV edycji konkursu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Organizacja Odzysku Opakowań Rekopol, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza oraz Kampania 17. Celów.

Źródło informacji: Stena Recycling

UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.