Blisko 170 filmów, wśród nich premiery światowe, międzynarodowe i europejskie - 37. Warszawski Festiwal Filmowy startuje 8 października

2021-09-23, 14:56
37. Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 8-17 października, w formule tradycyjnej, w kinach, z udziałem publiczności oraz gości z kraju i zagranicy. Kinami festiwalowymi będą Kinoteka oraz Multikino Złote Tarasy.

W tym roku otrzymaliśmy rekordową liczbę blisko 4500 zgłoszeń z 96 krajów, czyli prawie wszystkich krajów, w których powstają filmy. W programie festiwalu znalazły się m.in. filmy z Cannes i Wenecji, ale większość programu stanowią filmy wybrane ze zgłoszeń na WFF.

W programie 37. WFF znalazło się 168 filmów - 99 pełnometrażowych i 69 krótkometrażowych z 50 krajów.

Sprzedaż BILETÓW rusza 30 września. Będzie je można kupić:

- stacjonarnie w Kinotece,

- na stronie wff.pl,

- na stronie empikbilety.pl,

- w aplikacji mobilnej Going (dostępnej w telefonach).

Filmy pokazywane będą w następujących SEKCJACH:

a. SEKCJE KONKURSOWE:

- Konkurs Międzynarodowy,

- Konkurs 1-2,

- Konkurs Wolny Duch,

- Konkurs Filmów Dokumentalnych,

- Konkurs Filmów Krótkometrażowych.

b. SEKCJE NIEKONKURSOWE:

- Pokazy specjalne - filmy krótkometrażowe,

- Najlepsze polskie filmy krótkometrażowe,

- Pokazy Specjalne,

- Odkrycia,

- Polska klasyka,

- Rodzinny Weekend Filmowy, w tym filmy pełnometrażowe i krótkometrażowe.

FILM OTWARCIA

Kapitan Wołkonogow uciekł/ Kapitan Volkonogov Bezhal/ Captain Volkonogov Escaped, reż. Natasha Merkulova, Aleksey Chupov, Rosja, Estonia, Francja, 126 min.

Niezwykła wizualnie i bardzo oryginalna opowieść o przedśmiertnym maratonie skruchy kapitana radzieckich Służb Bezpieczeństwa (NKWD) Fiodora Wołkonogowa. W tle prześladowania polityczne w ZSRR, w 1938 roku. Premiera w konkursie w Wenecji.

FILM ZAMKNIĘCIA

Kobiety płaczą/ Women Do Cry, reż. Vesela Kazakova, Mina Mileva, Bułgaria, Francja, 107 min.

Bocianica zostaje zestrzelona z komina. Kobieta cierpiąca na depresję poporodową niemal zeskakuje z balkonu. Dziewczyna musi uporać się z piętnem HIV. Kobieta robi makijaż kociętom. Matka szuka magii w kalendarzu księżycowym. Te wszystkie wydarzenia są na porządku dziennym dla pewnej, pozornie normalnej, bułgarskiej rodziny. Ukazują cienką linię oddzielającą kruchość i delikatność od absurdu. Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia o tym, jak rodzina, składająca się w większości z kobiet, radzi sobie z seksizmem i konserwatywnymi wartościami w ich kraju. Celebracja kobiecej solidarności i wyrażania siebie. Film miał premierę na festiwalu w Cannes.

KONKURS MIĘDZYNARODOWY

Konkurs Międzynarodowy stanowi wizytówkę Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Główna nagroda czyli Warsaw Grand Prix, ufundowana przez Prezydenta Warszawy, wynosi 100000 złotych.

JURY KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO:

Sitora Alieva, dyrektor festiwalu, Rosja,

Magda Kowalczyk, operator, Polska / Wielka Brytania,

Tammy Tai, producentka, Chiny / Szwajcaria / Niemcy,

Peter Rommel, producent, Niemcy,

Igor Soukmanov, dyrektor festiwalu, Białoruś.

FILMY W KONKURSIE MIĘDZYNARODOWYM:

1. Albańska dziewica/ Virgjëresha Shqiptare/ The Albanian Virgin, reż. Bujar Alimani, Niemcy, Belgia, Albania, Kosowo, 123 min. - premiera światowa

Przejmująca historia miłosna rozgrywająca się w mrocznych czasach, pod presją tradycji. Głęboko humanistyczna opowieść o wolności, która jest najwyższym dobrem, nawet za cenę samotności.

2. Brigitte Bardot cudowna/ Brigitte Bardot Forever, reż Lech Majewski, Polska, 121 min. - premiera światowa

Najnowszy film mistrza Majewskiego, oparty na jego powieści „Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot Cudownej”, w której rozlicza się z młodością, dzieciństwem oraz tym, czym była dla niego Polska.

3. Cud/ Miracol/ Miracle, reż. Bogdan George Apetri, Rumunia, Czechy, Łotwa, 118 min. - premiera polska

Młoda zakonnica wymyka się z klasztoru, by zająć się pilną sprawą i nigdy nie wraca. Policyjne śledztwo zmierza w nieoczekiwanym kierunku. Być może chodzi tu o prawdziwy cud. Premiera światowa w Wenecji.

4. Dom "Słowo". Niedokończona powieść/ Будинок "Слово". Нескінчений роман/ "Slovo" House. Unfinished Novel, reż. Taras Tomenko, Ukraina, 120 min. - premiera światowa

Historia ukraińskiego pokolenia artystów, prześladowanych przez system totalitarny. Wszystko dzieje się w czasach jednego z największych ludobójstw XX wieku, Hołodomoru, który spowodował śmierć blisko 7 milionów ludzi.

5. Kinofilia/ Sinefilija/ Cinephilia, reż. Algimantas Puipa, Litwa, 110 min. - premiera światowa

Z delikatną ironią „Cinephilia” demaskuje iluzję filmu. Postacie migrują przez światy rzeczywistości i fantazji, w okolicznościach, które paradoksalnie nie mają pytań ani odpowiedzi. Czarna komedia opowiadająca dziewięć historii, których bohaterowie powiązani są wspólnymi losami.

6. Legenda Molly Johnson/ The Drover’s Wife: The Legend of Molly Johnson, reż Leah Purcell, Australia, 108 min. - premiera wschodnioeuropejska

Trzymający w napięciu australijski western o miłości, rodzinie, przetrwaniu, prawdzie i rasizmie. Jak daleko posuniesz się, by chronić tych, których kochasz?

7. Miss Osaka/ Miss Osaka, reż. Daniel Dencik, Dania, Norwegia, Japonia, 90 min. - premiera światowa

Kim chciałbyś być, gdybyś mógł być kimkolwiek? Ines ma nieoczekiwaną szansę, aby się o tym przekonać. I korzysta z niej. Wizytówka z nazwą klubu hostess „Miss Osaka” prowadzi ją w rozświetlone neonami głębiny labiryntu równoległego świata.

8. Nie ma sprawy/ No Problem, reż. Jiachen Jiang, Chiny. 109 min. - premiera światowa

Ojciec kontra córka, północ kontra południe. Spór rodzinny ujawnia głęboko zakorzeniony konflikt między różnymi systemami wartości we współczesnej chińskiej komedii.

9. Nosorożec/ Nosorih/ Rhino, reż. Oleg Sentsov, Ukraina, Polska, Niemcy, 101 min. - premiera wschodnioeuropejska

Ukraina, lata 90. W Związku Radzieckim trwa transformacja ustrojowa. Młody człowiek o pseudonimie Nosorożec zaczyna jako drobny złodziejaszek. Zna tylko przemoc i okrucieństwo, a nie mając nic do stracenia, szybko wspina się w przestępczej hierarchii. Czy znajdzie szansę na odkupienie? Premiera w Wenecji.

10. Pętla czasu/ Ring Wandering, reż. Masakazu Kaneko, Japonia, 104 min. - premiera światowa

W 2020 roku główny bohater Sosuke, szukając wymarłego japońskiego wilka, odnajduje czaszkę zwierzęcia. Dzięki znalezisku odbywa podróż w czasie - do dawnego Tokio i ludzi, którzy odeszli. Przekonuje się, czym jest prawdziwa wartość życia.

11. Powtórka/ Kerr, reż. Tayfun Pirselimoglu, Turcja, Grecja, Francja. 101 min. - premiera międzynarodowa

Mężczyzna, który jest świadkiem morderstwa, sam staje się oskarżonym w innej sprawie. Alegoryczna, współczesna opowieść o sytuacji bez wyjścia. Adaptacja powieści Tayfuna Pirselimoglu pod tym samym tytułem.

12. Saloum/ Saloum, reż. Jean Luc Herbulot, Senegal, 84 min. - premiera europejska

Trzech najemników trafia na tereny delty rzeki Saloum w Senegalu. Thriller z mistrzowsko wplecionym wątkiem sił nadprzyrodzonych, odwołującym się do afrykańsko-karaibskiego folkloru i mistycyzmu. Premiera na festiwalu w Toronto.

13. Ten drugi Tom/ El otro Tom/ The Other Tom, reż. Rodrigo Plá, Laura Santullo, Meksyk. 111 min. - premiera wschodnioeuropejska

Przejmujące spojrzenie na aktualny problem nadmiernego stosowania leków psychotropowych u dzieci i opresyjną politykę socjalną. Najnowszy film nagradzanego meksykańskiego reżysera miał premierę na festiwalu w Wenecji.

14. Toubab - swój obcy/ Toubab, reż. Florian Dietrich, Niemcy, 101 min. - premiera międzynarodowa

Babtou pochodzi z Senegalu, ale urodził się w Niemczech. Po dwóch latach w niemieckim więzieniu znów wpada w kłopoty. Pouczająca komedia o tym, jak daleko można się posunąć, aby uniknąć deportacji.

15. YT/ ЫТ/ YT, reż. Dmitry Davydov, Stepan Burnashev, Rosja, 102 min. - premiera światowa

Zwariowana antologia złożona z siedmiu zabawnych, dramatycznych i złożonych historii o wzajemnych relacjach w rodzinie, wśród sąsiadów, krewnych i przyjaciół.

KONTAKT:

e-mail: media@wff.pl

Źródło informacji: Warszawska Fundacja Filmowa

 

Źródło informacji: Warszawska Fundacja Filmowa

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.