O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

NASK wspiera rzetelność mediów

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa zainspirował ekspertów NASK do przygotowania „Przewodnika po cyberbezpieczeństwie i sztucznej inteligencji dla mediów i twórców cyfrowych”. Publikacja ma charakter praktyczny - zawiera nie tylko analizę zjawisk, ale także zestaw rekomendacji i dobrych praktyk, które mogą pomóc w bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniu z narzędzi cyfrowych.

PAP - kadr z filmu
PAP - kadr z filmu

Październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (ECSM - European Cybersecurity Month), czas, w którym cała Europa mówi jednym głosem o odporności cyfrowej. Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to otwarta przestrzeń, w której każdy znajdzie dla siebie miejsce. Instytucje publiczne, firmy, szkoły, uczelnie, NGO-sy czy lokalne społeczności mogą zarejestrować własne wydarzenia: warsztaty, konferencje, webinary, konkursy, akcje informacyjne - zarówno stacjonarne, jak i online. W Polsce nad kampanią czuwa NASK.

Każdego roku polska odsłona inicjatywy przyciąga coraz więcej instytucji, co sprawia, że ECSM staje się nie tylko wydarzeniem edukacyjnym, lecz także platformą współpracy nad budowaniem bezpieczniejszego świata cyfrowego.

Cyberzagrożenia stają się coraz bardziej złożone i wyrafinowane - od masowych ataków phishingowych, przez wykorzystanie sztucznej inteligencji w oszustwach, aż po manipulacje informacyjne.

„Z roku na rok coraz więcej osób i instytucji chce wzmacniać świadomość cyberbezpieczeństwa. W tym roku promowana tematyka to oszustwa inwestycyjne, ochrona prywatności, bezpieczeństw organizacji i wzmacnianie odporności cyfrowej seniorów” - informuje Anna Kwaśnik z Zespołu Zarządzania Wiedzą w Obszarze Cyberbezpieczeństwa NASK.

Według ekspertki NASK istotne jest budowanie świadomości nie tylko wśród zwykłych użytkowników internetu, lecz także pracowników różnych branż, którzy coraz częściej stają się celem ataków. Dlatego październik jako Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa stał się inspiracją dla powstania „Przewodnika po cyberbezpieczeństwie i sztucznej inteligencji dla mediów i twórców cyfrowych”.

Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie kluczowych zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem w pracy dziennikarza/dziennikarki, a także omówienie wpływu nowoczesnych technologii - takich jak duże modele językowe (LLM) czy deepfejki - na jakość i wiarygodność informacji.

Eksperci NASK wskazują na konkretne zagrożenia, takie jak dezinformacja, manipulacja obrazem i dźwiękiem, ze szczególnym uwzględnieniem rosyjskiej i białoruskiej propagandy w polskojęzycznym internecie. Dodatkowo podkreślają prawne aspekty wykorzystania AI w pracy dziennikarza/dziennikarki w kontekście odpowiedzialności czy praw autorskich, co w przyszłości będzie regulował Akt o Sztucznej Inteligencji.

„Publikacja ma charakter praktyczny - zawiera nie tylko analizę zjawisk, ale także zestaw rekomendacji i dobrych praktyk, które mogą pomóc dziennikarzom i twórcom treści w bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniu z narzędzi cyfrowych” - mówi Sylwia Adamczyk z Zespołu Zarządzania Wiedzą w Obszarze Cyberbezpieczeństwa NASK.

Dr Agnieszka Karlińska z Zakładu Dużych Modeli Językowych NASK zwraca uwagę na rosnącą rolę sztucznej inteligencji w pracy twórców medialnych.

Według niej, pomimo występujących niedogodności typu halucynacje i zmyślenia AI, pytanie nie brzmi - czy używać AI, ale w jakim zakresie?

„Nasza publikacja to zaproszenie do rozmowy, refleksji i do dalszego pogłębiania wiedzy. Mam nadzieję, że przyczyni się do poprawy jakości przekazów medialnych” - podsumowuje Sylwia Adamczyk

Pobierz przewodnik i materiały dodatkowe

Źródło informacji: PAP MediaRoom

PAP MediaRoom
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Zobacz także

  • BingX świętuje osiągnięcie 40 mln użytkowników w 2025 r., uruchamiając kampanię „Beyond the Alpha"

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Visa: od dekad inwestujemy w rozwiązania wykorzystujące AI do zapobiegania oszustwom

  • ADOIT 18.0 - inteligentna architektura przedsiębiorstwa w jednym narzędziu

  • Tidewater rozszerza współpracę z Rimini Street w następstwie skutecznej optymalizacji regionalnych rozwiązań z zakresu ERP i oprogramowania do rozliczeń podatkowych

Serwisy ogólnodostępne PAP