Ford zrobił kurtkę dla rowerzystów do komunikowania się z kierowcami

2020-02-07, 07:21 aktualizacja : 2020-02-07, 11:41
Ford opracował kurtkę dla rowerzystów, która ma pomóc w komunikowaniu się z kierowcami. Kurtka ma panel LED, wyświetlający emotikony i sygnały na plecach cyklisty. W ten sposób, np. pokazując strzałkę skierowaną w lewo, może on informować jadących za nim o zamiarze skrętu.

Tzw. "emoji kurtka", która ma zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów, jest częścią kampanii prowadzonej przez producenta samochodów pod hasłem "Podziel się drogą" (ang. "Share the road").

Kurtka wyposażona jest w znajdujący się na plecach rowerzysty ekran LED, na którym wyświetlane są różne emotikony i sygnały. Jest ich łącznie sześć: strzałka w prawo, strzałka w lewo, znak ostrzegawczy i trzy buźki: uśmiechnięta, pochmurna i neutralna. Panel umożliwiający wyświetlenie jednej z nich zainstalowany jest przy kierownicy roweru. W zależności od sytuacji na drodze rowerzysta może przycisnąć odpowiedni przycisk i wyświetlić wybrany obraz.

W ten sposób może na przykład zakomunikować kierowcom z tyłu, że zamierza skręcić albo podziękować im np. za ustąpienie miejsca na drodze.

Zdaniem ekspertów od komunikacji taka metoda może być skuteczna, bo pozwala rowerzystom na szybkie wyrażenie swoich zamierzeń lub emocji, umożliwia im też nawiązanie swego rodzaju kontaktu emocjonalnego z innymi użytkownikami drogi.

Zaprojektowana przez Forda kurtka to wciąż prototyp i nie wiadomo jeszcze, czy i kiedy trafi do powszechnej sprzedaży.

Jak podają statystyki, co roku w Europie ginie ponad 2 tys. rowerzystów. (PAP)

jowi/ malk/