Raport: we wrześniu zarejestrowano w Polsce 110 nowych autobusów i 266 używanych

2020-10-23, 12:31 aktualizacja : 2020-10-23, 12:43
We wrześniu br. zarejestrowano w Polsce 110 nowych autobusów tj. o 32,9 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. - podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Używanych autobusów sprowadzono w tym czasie 266, co oznacza spadek o 12,5 proc. rdr.

Według analizy PZPM, w ciągu trzech pierwszych kwartałów br. w naszym kraju zarejestrowano tylko 1037 nowych autobusów, z czego w styczniu – 158 sztuk, w lutym – 122, w marcu – 117, w kwietniu – 64, w maju – 97, w czerwcu – 139, w lipcu 162, w sierpniu – zaledwie 68, a we wrześniu – 110.

"Dane z poszczególnych miesięcy br. najlepiej pokazują wpływ epidemii na autobusowy rynek. W marcu sytuacja wydawała się +pod kontrolą+, kiedy gospodarka do połowy miesiąca pracowała jeszcze na normalnych obrotach. Wcześniej na początku roku obserwowaliśmy przyhamowanie na rynku nowych autobusów rozpoczęte w lipcu ub.r. Jednak w kwietniu zobaczyliśmy prawdziwy obraz kryzysu, kiedy rynkiem wstrząsnęły głębokie spadki" - czytamy.

We wrześniu br. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 110 nowych autobusów (-54 sztuk rdr), co jest wynikiem bardzo zbliżonym do tegorocznej średniej rocznej, czyli 115 pojazdów. Według autorów raportu jest to krok w kierunku normalizacji sytuacji po bardzo słabym sierpniu. W poprzednim miesiącu zarejestrowano zaledwie 68 autobusów (o 58,0 proc. mniej rdr). Na lepszy, wrześniowy rezultat miał wpływ początek roku szkolnego i lekka liberalizacja sanitarnych obostrzeń, co rynek odebrał jako powiew optymizmu - wskazano.

Dodano, że na wrześniowy wynik złożyły się "plusy" w dwóch segmentach funkcjonalnych i "minusy" w dwóch kategoriach: minibusów (+10 sztuk, czyli wzrost o 14,5 proc. rdr) oraz autobusów międzymiastowych (+2 sztuki, czyli o 200 proc. więcej rdr.). Spadek miał miejsce w strategicznej dla rynku kategorii autobusów miejskich z rezultatem zaledwie 26 rejestracji, co oznacza spadek o 61 sztuk tj. 70,1 proc. mniej rdr - czytamy.

Jeśli chodzi o pojazdy używane, we wrześniu br. na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 266 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza spadek o 38 sztuk czyli 12,5 proc. mniej rdr.

PZPM wskazuje, że od lat przewoźnicy sprowadzają do naszego kraju ponad 3 tys. używanych autobusów rocznie i dopiero pandemia powstrzymała ten trend. Dla porównania w rekordowym 2015 roku zarejestrowano w Polsce aż 3824 używanych autobusów zza granicy; w 2019 były to 3233 pojazdy.

Porównując tegoroczny rynek sprowadzanych, używanych autobusów (1762) z rynkiem nowych (1037) widać wyraźnie, że cały czas dominują pojazdy używane - wskazuje PZPM. Organizacja spodziewa się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku, a dodatkowo – po ustaniu pandemii – rynek wtórny jeszcze wzmocni swoją przewagę. Według Związku przewoźnicy będą szukali tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego powstał w 1992 roku. Liczy 53 członków - producentów i przedstawicieli producentów pojazdów w Polsce. (PAP)

lgs/ drag/ mk/