/\ W D O W ( Z Y K AL Rzecaypospoite] 2 jok. 10 15 02 651 55 &4
\-\

-972 Wa sl bilro@@awdowezyh
KANCELARIA ADWOKACKA 02-972 Warszawa il bluro@awdowezyk pl

Warszawa, dnia 19 grudnia 2023 roku

Polska Agencja Prasowa S.A.

Reprezentowana przez

Adwokata Artura Wdowczyka
Kancelaria Adwokacka A. Wdowczyk
Al. Rzeczypospolitej 2 lok. 10

02-972 Warszawa

Sz. P.
Szymon Holownia
Marszalek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

Kancelaria Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa

Dotyczy projektu uchwaly w sprawie przvwrécenia ladu prawnego oraz_bezstronnosci i

rzetelnosci mediéw publicznych oraz Polskiej Agencji Prasowej z dnia_19 grudnia 2023

roku (druk nr 117)

WEZWANIE
DO ZAPRZESTANIA NARUSZEN DOBR OSOBISTYCH

Dzialajgc w imieniu Polskiej Agencji Prasowej S.A., niniejszym wzywam autoréw
w/w uchwaty do:

zaprzestania naruszen dobr osobistych Polskiej Agencji Prasowej w postaci dobrego imienia i
renomy, poprzez wprowadzanie obywateli w blad i publikowanie nieprawdziwych oraz
niczym niepotwierdzonych informacji na temat rzekomych nieprawidlowosci w dzialaniu
Spétki, a w szczegdInosei braku ladu prawnego oraz braku bezstronnoscei i rzetelnosci.

UZASADNIENIE

Przedmiotowy projekt uchwaly zawiera nast¢pujace nieprawdziwe, szykanujace
informacje, naruszajgce dobra osobiste Polskiej Agencji Prasowej S.A. (dalej: PAP/Spoika):

1) bezprecedensowe w najnowszej historii Polski, bezprawne i sprzeczne z Konstytucjg
Rzeczypospolitej Polskiej przejecie poczqwszy od 2016 roku kontroli nad mediami
publicznymi, w tym powolanie organdw spélek, a w nastepstwie calkowite polityczne
podporzqdkowanie i wykorzystanie mediow publicznych oraz Polskiej Agencji
Prasowej S.A. dla celow propagandy partyjnej i rigdowej oraz dyskredytowania i
szerzenia mowy nienawisci wobec opozycji i krytykow rzgdu, w szczegolnosci biorge
po uwage intencjonalne porzucenie i zaprieczenie misji publicznej, ktéra winna by¢

\\
NIP: BO7-149-19-96 M TRCEURRL D50 GREG0 \\.\
AEGON 932 221 350 PKOFB S.A 69 1020 #1127 0000 1802 01971 5582 *-\\\\ N
SN

-\\\ \\

L
A 5 \\
A\

', W\



realizowana przez publiczng radiofonig i telewizje poprzez oferowanie spoleczeristwu
programdw  cechujgcych sig  odpowiedziainosciq za stowo, pluralizmem,
betstronnosciq, wywaieniem i niezaleinoscig oraz innowacyjnoscig, wysokg
Jakosciq i integralnosciq priekazu, rietelnym ukazywaniem réinorodnosci wydarzen
i Zjawisk w kraju i za granicq, spriyjaniem swobodnemu ksztattowaniu sig poglgdow
obywateli oraz formowaniu si¢ opinii publicznej, umozliwianiem obywatelom i ich
organizacjom uczestniczenia w iyciu publicznym, prezentowaniem zréinicowanych
poglydow i stanowisk oraz wykonywaniem prawa do kontroli i krytyki spolecznej, a
takie sprryjaniem integracji spolecznej, w tym prreciwdzialaniem wykluczeniu
spolecznemu;

2} polityczne  podporzqdkowanie  priekazu  informacyjnego i tym samym
sprreniewierzenie si¢ zadaniom Polskiej Agencji Prasowej S.A. okreslonym w
ustawie 7 dnia 31 lipca 1997 r. o Polskiej Agencji Prasowej polegajgcym na
uzyskiwaniu i przekazie odbiorcom rzetelnych, obiektywnych i wszechstronnych
informacji z kraju i 7 zagranicy

Polska Agencja Prasowa S.A. jest podmiotem niezaleznym politycznie. Spolka nie
prowadzi propagandy i nie wspiera konkretnych partii politycznych. Przekaz informacyjny
PAP S.A. stanowi jedynie fakty dotyczace kazdego ze $rodowisk politycznych, spolecznych,
gospodarczych, ekonomicznych czy kulturowych. Jak wskazuje art. 2 ustawy o Polskiej
Agencji Prasowej z dnia 31 lipca 1997 roku:

Art. 2. [Niezaleznosé Polskiej Agencji Prasowej]
Polska Agencja Prasowa nie moie znalezé si¢ pod prawna, ekonomiczna lub inna
kontrola jakiegokolwiek ugrupowania ideologicznego, politycznego lub gospodarczego.

Projekt uchwaly w sprawie przywrocenia ladu prawnego oraz bezstronnosci i
rzetelnosci mediow publicznych oraz Polskiej Agencji Prasowej z dnia 19 grudnia 2023 roku
(druk nr 117) zawiera nieprawdziwe i naruszajace dobra osobiste sformulowania dotyczace
Spotki. Przedmiotowa uchwata wzywa:

- wszystkie organy panstwa Rzeczypospolitej Polskiej do niezwlocznego podjecia dziatan
majacych na celu przywrécenie fadu konstytucyjnego w zakresie dostepu obywateli do
rzetelnej informacji i funkcjonowania mediow publicznych oraz w zakresie niezaleznosci,
obiektywizmu i pluralizmu w realizacji misji publicznej przez publiczng radiofonie i
telewizje, a takze w zakresie uzyskiwania i przekazu informacji przez Polskg Agencij¢
Prasowa,

- W szczeg6lnosci wzywa Skarb Panstwa reprezentowany przez organ wiascicielski spéolek
realizujgcych misjg publiczng radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej S.A. do
podjecia niezwlocznie dzialan naprawczych stuzacych realizacji celow okreslonych w
niniejszej uchwale i zapewnienia nalezytego funkcjonowania jednostek publicznej radiofonii i
telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej w zgodzie ze standardami panstwa prawa w okresie
przejsciowym —tj. do czasu uchwalenia i wdrozenia stosownych rozwigzafi legislacyjnych.



Ponadto, uzasadnienie spornego projektu uchwaly budzi_powazne watpliwoseci

odnosnie jego podstaw. Dokument, ktéry ma stanowié projekt litery prawa zostal oparty
o artvkul prasowy zawierajacy 52 bledy mervtorvezne. Jest to artykul opublikowany w

magazynie Press 11-12 2021, na stronie 74, pt. ,Polska Agencja Pisowa”. Polska Agencja
Prasowa S.A. informuje, ze w zwiazku z przytoczonym artykutem, przeciwko Press sp. z 0.0.
spk. z siedzibg w Poznaniu (KRS: 0000316953) toczy sie postepowanie z powddztwa
cywilnego PAP S.A. w przedmiocie naruszenia dobr osobistych i zaplaty zadoséuczynienia.
Sprawa rozpoznawana jest przed Sadem Okregowym w Warszawie XXV Wydziat Cywilny
sygn. akt: XXV C 66/23.

W materiale, ktéry stanowi za podstawg uzasadnienia wezwania organéw
panstwowych do wykonania niezbgdnych czynnosci naprawczych w PAP S.A., znajduje sie
szereg nieprawdziwych informacji:

I. Nie jest prawdsa twierdzenie: ,,14 wrzesnia 2021 roku na czoléwkach mediow
niezaleznych: 1. biale miasteczko pod Kancelaria Prezesa Rady Ministréw; 2.
deklaracja mediéw, ktére nie zgadzajg si¢ z zakazem pracy dziennikarzy na
terenie objetym stanem wyjatkowym; 3. planowane duze podwyiki cen pradu.
Na stronie gléwnej PAP nie znajdujemy zadnej z tych informacji.”

Press w artykule, ktory ukazat si¢ 02.11.2021 na stronie 74. periodyku ,,Press”
(nr. 11-12/2021) zauwaza informacj¢ o ,,biatym miasteczku™ w dalszej czesci swojego
tekstu, piszac: ,Patrz¢ na depesze na stronie giownej PAP z 14 wrzesnia, miedzy
godz. 14.40 a 15.00. Press pisze o tym, ze na spotkanie 7z ministrem Adamem
Niedzielskim nie przyszed! nikt z biatego miasteczka.”

Press, uwaza, ze to jedyna informacja PAP na ten temat. Tymczasem dnia 14
wrzesnia 2021 roku w Codziennym Serwisie Informacyjnym Polskiej Agencji
Prasowej ukazato si¢ 10 depesz, bezposrednio dotyczacych ,,bialego miasteczka™:

1) 2021-09-14 06:07 ,,Ochman: "Solidarno$¢” bedzie w czwartek na rozmowach z
ministrem zdrowia™

2) 2021-09-14 10.37 ,Kraska: mysle, ze propozycje rzadu wplyng na to, ze akcja
protestacyjna zostanie ztagodzona”

3) 2021-09-14 10.37 ,Terlecki: trzeba rozmawiaé z lekarzami, ale trzeba realnie
traktowa¢ mozliwosci w zaspokajaniu ich potrzeb”

4) 2021-09-14 11:59 ,,0ZZL: dlaczego lekarz zarabia dwa razy mniej niz Bromber?”
5) 2021-09-14 13:18 ,\We wtorek w "bialym miasteczku 2.0" ~ dzien specjalizaciji
zabiegowych”

6) 2021-09-14 13.51 ,Niedzielski: Komitet protestacyjny nie pojawil si¢ na
wtorkowym spotkaniu”

7) 2021-09-14 14:09 ,.Szef MZ: rozmowa o postulatach protestujacych - na forum
zespotu trdjstronnego”

8) 2021-09-14 14:14 , Niedzielski: na razie premier nie bedzie uczestniczyt w zadnych
spotkaniach dot. protestu medykow”

9) 2021-09-14 15.04 ,,Protesting medics decline to meet health minister”

10) 2021-09-14 18.22 ,Protestujacy medycy: panie ministrze, panie premierze
zapraszamy do "Bialego miasteczka"”

Press odnosi si¢ do strony internetowej pap.pl, ktora nie jest Codziennym Serwisem
Informacyjnym Polskiej Agencji Prasowej (CSI PAP) — produktem, stanowigcym



podstawowg dzialalnos¢ agencji. Tresci ukazujace si¢ na stronie pap.pl stanowia
srednio ok. 10 proc. informacji tworzonych codziennie przez dziennikarzy PAP.

Redakeja magazynu ,,Press” nie jest klientem Polskiej Agencii Prasowej, a co za tym
idzie nie ma dostgpu do platnej wersji CSI PAP. To catkowicie ogranicza mozliwoéé
wiarygodnej i profesjonalnej analizy pelnej wersji serwiséw oferowanych przez PAP.

. Nie jest prawds twierdzenie, Ze ,,gdy dwa tygodnie pézZnicj (28 wrzes$nia 2021
roku) niezalezne media zajmujg si¢ druzgocacym raportem Najwyizszej Izby
Kontroli na temat Funduszu Sprawiedliwosci podleglego Zbigniewowi Ziobrze
(ponad ¢wier¢ miliarda zl wydanych niewlasciwie), w PAP pojawia sie¢ material -
na 11 pozycji: ,,Wyniki kontroli NIK w Funduszu Sprawiedliwo$ci. Mowa o
niegospodarnosci”. Wyzej sg m.in. informacja o 96-letniej bylej sekretarce obozu
w Stutthofie, ktéra w dniu procesu uciekla z domu pomocy spolecznej, wypadek
samochodowy komendanta powiatowego policji i wspomnienie premiera
Morawieckiego o ojcu.”

W dniu 28 wrzednia 2021 roku w serwisie PAP ukazaly si¢ depesze, dotyczace
kontroli NIK i nie byly one zwigzane z Funduszem Sprawiedliwosci:

1) 2021-09-28 16:05 ,NIK: jedng trzecig czasu porady zajmuje medykom praca
administracyjna™

2) 2021-09-28 17:56 ,MZ w odpowiedzi na raport NIK: caly czas trwa usprawnianie
pracy systemu opieki zdrowotnej”

Obszerna, krytyczna w stosunku do Funduszu Sprawiedliwosci i kompleksowo
przedstawiajgca stanowisko Najwyzszej Izby Kontroli depesza PAP pt. ,,Wyniki
kontroli NIK w Funduszu Sprawiedliwosci. Mowa o niegospodarnosci” ukazata sie
30.09.202).  (https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C959200%2Cwyniki-kontroli-
nik-w-funduszu-sprawiediiwosci-mowa-o-niegospodarnosci.itml)

Press uwaza, ze depesza pt. ,,Wyniki kontroli NIK w Funduszu Sprawiedliwosci.
Mowa o niegospodarnosci” to jedyna informacja PAP na ten temat. Tymczasem dnia
30.09.2021 w serwisie PAP ukazalo sie kilkanascie depesz, dotyczgcych bezposrednio
Kontroli NIK i Funduszu Sprawiedliwosci:

1) 2021-09-30 10:37 ,,Romanowski: ustalenia NIK sg miazdzace przede wszystkim dla
jej obiektywizmu”

2) 2021-09-30  11:38 _NIK: niegospodarnosé, niecelowosé mechanizmy
korupcjogenne w Funduszu Sprawiedliwosci”

3) 2021-09-30 11:50 ,NIK: Fundusz Sprawiedliwosci stracil charakter funduszu
celowego”

4) 2021-09-30 11:55 ,NIK: wniosek do TK ws. niekonstytucyjnosci przepiséw dot.
Funduszu Sprawiedliwosci”

5) 021-09-30 12:19 ,NIK po kontroli Funduszu Sprawiedliwosci: $rodki wydatkowane
nierzetelnie - ponad 280 mln z1”

6) 2021-09-30 12:58 Warszawa ,,Po kontroli NIK Lewica sklada doniesienie do
prokuratury na Ziobre”

7) 2021-09-30 13:06 Warszawa ,,Wiceszef MS: zarzuty NIK sg absurdalne™



8) 2021-09-30 13:18 Warszawa ,,NIK: niegospodarnosé, niecelowos$é i mechanizmy
korupcjogenne w Funduszu Sprawiedliwosci”

9) 2021-09-30 13:23 ,,Po wynikach kontroli NIK Koalicja Obywatelska zada dymisji
ministra sprawiedliwosci”
10) 2021-09-30 13:36 Warszawa ,,PSL: NIK wykazala, ze Fundusz Sprawiedliwosci
byt wykorzystywany na cele partyjne Zbigniewa Ziobry™

11) 2021-09-30 13:50 ,,Po wynikach kontroli NIK Koalicja Obywatelska zada dymisji
ministra sprawiedliwosci (opis)”

12) 2021-09-30 13:55 ,Kwiatkowski: zadamy natychmiastowej zmiany dziatania
Funduszu Sprawiedliwodci”

13) 2021-09-30 15:44 ,Romanowski o raporcie NIK: to dowod na nierzetelnosé 1zby™
14) 2021-09-30 18:34 ,MS: wyrazamy sprzeciw wobec podwazenia przez NIK
uczeiwosci | wiarygodnosci Ewy Blaszezyk prowadzacej klinike "Budzik"”

15) 2021-09-30 18:49 ,MS8: Oswiadczenie w sprawie bezpodstawnych zarzutow NIK
(komunikat)”

16) 2021-09-30 22:02 ,,Grodzki: od dawna wiadomo, ze Fundusz Sprawiedliwosci to
prywatny fundusz SP i ministra Ziobro™

Press odnosi si¢ do strony internetowej pap.pl, ktora nie jest Codziennym Serwisem
Informacyjnym Polskiej Agencji Prasowej (CSI PAP) — produktem, stanowigcym
podstawowa dzialalno$¢ agencji. Tresci ukazujace sie na stronie pap.pl stanowia
srednio ok. 10 proc. informacji tworzonych codziennie przez dziennikarzy PAP.

Redakcja magazynu ,,Press” nie jest klientem Polskiej Agencji Prasowej, a co za tym
idzie nie ma dostgpu do platnej wersji CSI PAP. To calkowicie ogranicza mozliwosé
wiarygodnej i profesjonalnej analizy peinej wersji serwiséw oferowanych przez PAP.

. Nie jest prawdy twierdzenie: ,Jaroslaw Guzy, byly szef dzialu zagranicznego
PAP, obecnie odpowiedzialny w Agencji za kontakty z prasa polonijng,
przekonuje mnie, Ze anulowanie depeszy jest ,niezwykle rzadkie". Zapytalem o
to takze prezesa PAP Wojciecha Surmacza, Stwierdza: ,,Do takich zdarzen
dochodzi tylko w przypadku, gdy depesza zawiera powaine bledy
merytoryczne''.

Autor artykulu zadal Wojciechowi Surmaczowi, prezesowi zarzadu PAP pytanie: ,,Jak
czgsto z serwisow PAP usuwane s depesze? Z jakich gléwnie powodéw?”

Wojciech Surmacz, prezes zarzadu PAP na zadane pytanie odpowiedzial: ,,Do takich
zdarzen dochodzi tylko w przypadku, gdy depesza zawiera powazne bledy
merytoryczne, Jesli dysponuje Pan konkretnym przykladem takiego zdarzenia, to
bardzo prosz¢ o uzupelnienie tego pytania i ponowne przestanie do zarzadu PAP.”

Press catkowicie zignorowala zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupehita
zadanego pytania, postugujac si¢ jednoczesnie wiadomosciami niezweryfikowanymi,
pozbawionymi faktografii.

. Nie jest prawdg stwierdzenie: ,,Teraz o anulowaniach méwig prawie wszysey.
Anulowano np. depesz¢ o S$mierci sedziego dublera z Trybunatu



Konstytucyjnego, bo material stworzony na podstawie wypowiedzi prokuratora
nie spodobal si¢ w Ministerstwie Sprawiedliwosci”.

Press nie wskazala autora, tytutu, daty publikacji ,,anulowanej depeszy o $mierci
sedziego dublera z Trybunatu Konstytucyjnego”.

Mianem ,sedziego dublera z Trybunalu Konstytucyjnego” okreslano zlosliwie trzech
niezyjacych sedziow: prof. Lecha Morawskiego i prof. Henryka Ciocha, ktérzy zmarli
w 2017 r. oraz prof. Grzegorza J¢drejka, ktory zmart w 2020 roku. Autor artykutu nie
wskazal, ktérego z wyzej wymienionych sedziéw miala dotyczyé ,anulowana
depesza” PAP.

W Codziennym Serwisie Informacyjnym PAP ukazalo si¢ kilkadziesigt depesz -
rowniez takich, ktére zostaly opublikowane i przygotowane na podstawie wypowiedzi
prokuratoréw - zwigzanych ze $miercig prof. Lecha Morawskiego, prof. Henryka
Ciocha oraz prof. Grzegorza Jedrejka.

Depesze Zwiazane ze sSmiercia prof. Grzegorza Jedrejka:

1) 2020-01-19 17:51 ,,Zmart sgdzia Trybunatlu Konstytucyjnego Grzegorz Jedrejek”

2) 2020-01-19 21:12 ,Prezes TK: s¢dzia Jedrejek byl wybitnym prawnikiem,
wspaniatym czlowiekiem i niezlomnym sedzia”

3) 2020-01-20 00:44 ,Na TT komentarze po wpisie rzeczniczki Lewicy o $mierci
sedziego TK”

4) 2020-01-20 08:45 ,,Czarzasty o wpisie Zukowskiej ws. Jedrejka: nie miata nic zlego
na mysh™

5) 2020-01-20 10:39 ,,Prezydent o smierci s¢dziego TK: bardzo przykra i zaskakujgca
wiadomosé”

6) 2020-01-20 17:51 W czwartek uroczystosci pogrzebowe sedziego TK. Grzegorza
Jedrejka”

7) 2020-01-20 18:56 ,Jacek Ozdoba: we wtorek zloze wniosek o ukaranie
Zukowskiej”

8) 2020-01-21 08:12 Warszawa (PAP) ,.Biedron o wpisie Zukowskiej: w Zyciu nie
napisalbym czegos takiego”

9) 2020-01-22 10:47 ,,Sejm uczceil minuta ciszy pamie¢ Jedrejka™

10) 2020-01-23 14:00 ,Prezes TK o Grzegorzu Jedrejku: byl sedzig nieztomnym,
czlowiekiem dialogu”

11) 2020-01-23 15:42 ,Sedzia Trybunalui Konstytucyjnego Grzegorz Jedrejek
pochowany w Garbowie™

Depesze, zwiazane ze Smiercia prof. Lecha Morawskiego:
1) 2017-07-12 09:42 _ TK: zmar} prof. Lech Morawski”

2) 2017-07-12 09:42 , Zmart prof. Lech Morawski, sedzia Trybunatu Konstytucyjnego
- biuro TK.”

3) 2017-07-12 10:36 ,.,TK: zmarl prof. Lech Morawski (opis)”

4y 2017-07-12 11:12 ,,Prezes TK: prof. Lech Morawski byl wybitnym prawnikiem”

5) 2017-07-13 18:18 ,,Gdansk/Nadal trwa §ledztwo ws. wypadku z udziatem zmarlego
sedziego TK”

6) 2017-07-17 13:09 ,,Torun/ Rozpoczely si¢ uroczystosci pogrzebowe prof. Lecha
Morawskiego”



7) 2017-07-17 14:42 ,Przylgbska o Morawskim: reprezentowat idealy sedziego
niezawislego”
8) 2017-07-17 15:57 ,Zakonczyly si¢ uroczystosei pogrzebowe prof. Lecha
Morawskiego™”

Depesze, zwiazane ze $miercia prof. Henryka Ciocha:

1) 2017-12-20 07:20 ,Nie zyje s¢dzia Trybunatu Konstytucyjnego Henryk Cioch”

2) 2017-12-20 09:06 ,Prokuratura na miejscu $mierci s¢dziego TK prof. Henryka
Ciocha™

3) 2017-12-20 13:38 ,Prokuratura: jest $ledztwo ws. $mierci sedziego TK prof.
Henryka Ciocha (krétka)”

4) 2017-12-20 13:43 ,Prezes TK: informacje o $mierci prof. Ciocha przyjetam z
olbrzymim smutkiem”

5) 17-12-20 14:12 ,,Prokuratura: jest sledztwo ws. $mierci sedziego TK prof. Henryka
Ciocha (opis)”

6) 2017-12-20 19:58 ,Prezydent: prof. Henryk Cioch pozostanie w naszej pamieci
jako cztowiek do glebi prawy”

7) 2017-12-22 11:00 ,,Prokuratura: podczas sekcji zwlok Ciocha stwierdzono cechy
niewydolnosci krazeniowo-oddechowej (krétka)”

8) 2017-12-22 11:15 , Prokuratura: podczas sekcji zwlok Ciocha stwierdzono cechy
niewydolnosci krazeniowo-oddechowej (opis)”

9) 2017-12-28 12:24 , Lublin/ Rozpoczely si¢ uroczystosci pogrzebowe prof. Henryka
Ciocha™

10) 2017-12-28 15:28 ,,Prof. Henryk Cioch zostal pochowany w Lublinie”

11) 2018-07-10 19:07 ,Prokuratura Okrggowa: §ledztwo ws. $mierci prof. Henryka
Ciocha zostalo umorzone™

. Nieprawdziwe jest stwierdzenie: ,,Zamiast anulowaé juz wyslana depesze, latwiej
po prostu jej nie napisaé. Dlatego drugim sposobem na niewygodne dla PiS
tematy jest ich ignorowanie. - Nie pisaliSmy o mailach Dworczyka, z wyjatkiem
stanowisk PiS w tej sprawie - ujawnia méj rozméwca z PAP.”

W Codziennym Serwisie Informacyjnym PAP ukazaly sie depesze ,.,0 mailach
Dworczyka”, ktére prezentowaly oficjalne stanowiska politykéw: Lewicy,
Konfederacji, Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050 i Nowoczesnej:

1) 09.06.2021, 13:24 ,Lewica: skladamy wniosek do NIK o kontrole obiegu
dokumentow elektronicznych w KPRM™
2) 16.06.2021, 15:33 , Konfederacja: nie dowiedzieliémy si¢ niczego tajnego”

3) 17.06.2021, 07:07 ,,Gramatyka: zabezpieczenia rzgdowych kont sa na bardzo
dobrym poziomie”

4) 17.06.2021, 09:57 ,,Tomczyk: zlozymy wniosek o odtajnienie sejmowej dyskusji o
cyberatakach”

5) 22.06.2021, 13:21 ,,Grabiec: oswiadczenie ws. cyberatakow to typowa dla tego
rzadu dezinformacja; Zaryn: prosze nie powielaé nieprawdy”

6) 24.06.2021, 00:54 ,,Opozycja: wotum nieufnosci wobec szefa KPRM zasadne; PiS:
wniosek KO to efekt frustracji”



7) 24.06.2021, 12:17 ,.Cieszyniski nie odpowiedzial na pytania opozycji ws. wycieku
maili; nie bylo go w Sejmie, bo sekretariat Zle poinformowal go o terminie
posiedzenia™

8) 29.06.2021, 16:44 ,,Sejm/ Komisje dyskutowaly o sprawie cyberatakow™

9) 02.07.2021, 12:46 ,Szlapka: rzad to grupa skrajnych homofobéw albo
bezwzglednych cynikow”

10) 16.09.2021, 14:51 , KO domaga si¢ informacji Przylebskiej w zwiazku z tzw.
afera mailowg”

11) 14.10.2021, 14:06 ,.Postowie KO wzywaja politykéw PiS, by rozliczyli sie z
nagrod przyznanych im jako czlonkom rzgdu Beaty Szydlo”

12) 15.10.2021, 12:14 ,Adam Szlapka sklada zawiadomienie do prokuratury w
zwigzku z mailami Dworczyka™

13) 03.11.2021, 13:20 , KO domaga si¢ informacji o funkcjonowaniu Rzadowego
Centrum Analiz”

- Nie jest prawdg, ze w PAP ukazal si¢ ,,wywiad sprytnego Blazeja Spychalskiego z
Duda.”

Btazej Spychalski nie jest i nigdy nie by} dziennikarzem Polskiej Agencji Prasowe;.
Blazej Spychalski nigdy nie opublikowal w serwisic PAP swojego wywiadu z
Andrzejem Duda, prezydentem RP.

. Nie jest prawds, Ze Wojciech Surmacz pytany, czy zdarzalo sig, Ze teksty
krytyczne wobec PiS nie byly dopuszczane do publikacji, odpowiedzial

wymijajaco.

Wojciech Surmacz odpowiedzial: ,,Do takich zdarzen dochodzi tylko w przypadku,
gdy depesza zawiera powazne bledy merytoryczne. Jesli dysponuje Pan konkretnym
przykladem takiego zdarzenia, to bardzo prosz¢ o uzupelnienie tego pytania i
ponowne przeslanie do zarzagdu PAP.”

Press zupelnie zignorowala zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupelnita
zadanego pytania, poshigujac si¢ jednoczesnie wiadomosciami niezweryfikowanymi,
pozbawionymi faktografii.

. Nie jest prawds, 7ze w PAP ,zablokowano” ,,wypowiedz Cezarego Kazmierczaka
ze Zwigzku Pracodawcéw i Przedsighiorcéw na temat oplaty reprograficznej, w
ktorej krytykowal plany rzadu.”

W serwisic PAP ukazaly si¢ depesze prezentujagce wypowiedZ Cezarego
Kazmierczaka ze Zwigzku Pracodawcoéw 1 Przedsigbiorcow na temat oplaty
reprograficznej, w ktorej krytykowat plany rzadu.

1) 02.03.2021, 16:21 ,Zwigzek Cyfrowa Polska: opinia publiczna przeciwna
podatkowi od smartfonow”

2) 03.03.2021, 12:26 ,Sondaz Social Changes: trzy czwarte Polakow przeciwko
wprowadzeniu podatku od smartfondéw”



9.

10.

11.

Nie jest prawda twierdzenie: ,Przetrzymywanie depeszy przed jej publikacja
Surmacz tlamaczy ,,profesjonalng weryfikacja informacji”, co moze, jego
zdaniem, zaja¢ nawet kilkana$cie dni.”

Pytanie, ktére autor artykulu zadal Wojciechowi Surmaczowi brzmiato: Czy
przetrzymywanie depeszy przez wiele godzin przed jej publikacja to dla agencji
prasowej dzialanie wilasciwe?

Odpowiedz Wojciecha Surmacza brzmiata: ,,Profesjonalna weryfikacja informacji to
podstawa funkcjonowania kazdej redakeji, nie tylko PAP. Czasami procedura ta moze
trwa¢ kilkanascie minut, czasami kilkanascie dni. To zalezy m.in. od dostepu do
zrédet informacji. Za kazdym razem sa to unikalne sytuacje, dlatego bardzo prosze o
odwotanie si¢ do konkretnych przykladéw, ktore Pana interesuja. Mysle, ze dopiero
wtedy odpowiedz moze by¢é miarodajna.”

Press zupelnie zignorowala zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupetnila
zadanego pytania, postugujac si¢ jednoczesnie wiadomosciami niezweryfikowanymi,
pozbawionymi faktografii.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opinie publiczng jest
twierdzenie: ,Maksymilian Rigamonti zebral ok 200 podpiséw dziennikarzy pod
wnioskiem, by sprawe t¢ wyjasnila Rada Mediéw Narodowych. Opinia publiczna
jednak nigdy nie poznala jakichkolwiek wyjasnien prezesa Surmacza”

Wojciech Surmacz udzielil obszernych wyjasnienn w tej sprawie na lamach portalu
»Wirtualne Media” w artykule ,,PAP nic przedtuzyla umow czterem fotoreporterom.
Surmacz: Tak si¢ konczy ,,dojenie” PAP Foto” z dnia 04.02.2019 roku.

{https://www.wirtualnemedia.pl/artvkul/pap-nie-przedluzvia-umow-czierem-
fotoreporterom-rigamonti-zbiera-podpisy-pod-petycia-o-ich-przywrocenie-surmacy-
sprawa-z-emocjonalnym-podtekstem#)

Nie jest prawdg stwierdzenie Marka Blonskiego, przewodniczacego Solidarnosci
PAP i czlonka rady pracownikéw, cytowane przez autora tekstu: nl.arzad nie
spotyka si¢ ani ze zwigzkami, ani z radg programows od grudnia 2019 roku. Nie
komunikuje si¢ z nami”

Zarzad Polskiej Agencji Prasowej jest w stalym kontakcie i spotyka sie z Rada
Programowg PAP, co jest udokumentowane m.in. w postaci sprawozdan z posiedzenia
Rady Programowe;.

Zarzad Polskiej Agencji Prasowej jest w statym, udokumentowanym kontakcie ze
zwigzkami zawodowymi, zwigzanym ze sprawami pracowniczymi. Pan Marek
Bloniski nie wykazuje checi spotkania sie z zarzadem PAP.



12.

13.

14,

15.

16.

Nie jest prawda anonimowe stwierdzenie ,bylego dziennikarza centrali PAP”:
»Tak bardze musieli$my si¢ zajmowaé pisaniem tego, co méwili politycy PiS, ze
nie bylo juz czasu na prac¢ dziennikarska. To byl jeden z powodéw mojego
odejscia.”

Zaden z dziennikarzy PAP, nie sformulowal za kadencji obecnego zarzadu, takiego
powodu swojego odejscia.

Nie jest prawda, ze w 2017 roku w Radzie Programowej PAP byl Janusz
Niedziela.

Janusz Niedziela nie byt w 2017 roku w Radzie Programowej PAP.

Janusz Niedziela nigdy nie byt czionkiem Rady Programowej PAP.

Nie jest prawda, Ze "Grzegorz Braun, byly przewodniczacy Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji, zadal dymisji Surmacza”

Grzegorz Braun nigdy nie byl przewodniczacej Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji.

Grzegorz Braun nigdy nie zadat dymisji Wojciecha Surmacza, prezesa PAP S.A.

Nie jest prawdg twierdzenie: ,,Czy dziennikarze PAP majg za zadanie obsligiwaé
nawet konferencje prasowe radnych PiS w blahych tematach? - zapytalem
prezesa Surmacza. Nie odpowiedzial. Nie wie, co kryje si¢ pod hastem ,blahy
temat".

Odpowiedz Wojciecha Surmacza na zadane przez dziennikarza magazynu ,,Press”
brzmiata: ,Zadania” dziennikarzy wynikaja géwnie z codziennych kolegiow
redakeyjnych. Okredlenie ,blahy temat” to do$¢ subiektywna ocena. Prosze o
wskazanie takiego ,blahego tematu” i zdarzenia, ktére ma Pan na my$li. Dopiero
wtedy bede mogl odpowiedzie¢ na zadane przez Pana pytanie.

Press zupelnie zignorowala zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupelnita
zadanego pytania, postugujac si¢ jednoczesnie wiadomosciami niezweryfikowanymi,
pozbawionymi faktografii.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczna jest
nazywanie PAP mianem ,POLSKA AGENCJA PISOWA” w artykule pt.
»POLSKA AGENCJA PISOWA” autorstwa Krzysztofa Boczka, ktory ukazal sie
02.11.2021 na stronie 74. periodyku ,,Press” (nr. 11-12/2021)

Polska Agencja Prasowa relacjonuje stanowiska wszystkich ugrupowan politycznych,
funkcjonujacych w Polsce.

W okresie 01.01.2021-07.11.2021 w CS! PAP ukazalo sie:

10



17.

I8.

19.

20.

Z udzialem Prawa i Sprawiedliwosci — 615 depesz

Z udzialem Polski 2050 - 370 depesz

Z udziatem Platformy Obywatelskiej — 355 depesz

Z udzialem Sojuszu Lewicy Demokratycznej — 109 depesz
Z udzialem Polskiego Stronnictwa Ludowego — 91 depesz
Z udzialem Konfederacji - 72 depesze

Nie jest prawdg twierdzenie, ze ,,za rzgdow PiS-u chyba kaidego dziennikarza PAP
takie anulowanie depeszy ju; spotkalo”.

W Polskiej Agencji Prasowej pracuje 279 dziennikarzy. Pozwana wskazuje dwie,
nieudokumentowane i oparte na anonimowych relacjach przypadki ,anulowania
depeszy”.

Nie jest prawda stwierdzenie: ,, Telefony z zewnqtrz 7 ingerencjami sq dosy¢ czeste.
Wediug trojga moich rozmowcow najaktywniejsi sq tu urgednicy Ministerstwa
Sprawiedliwosci. - Czasem mialem wraienie, te miedzy ministerstwem Ziobry i PAP
istnieje sztywne gcze - mowi dziennikarz, ktory odszedl 7 agencji w 2017 roku. Ale
interweniujq te pracownicy innych ministerstw, Narodowego Banku Polskiego, a
nawet TVP.”

Pozwana, powolujac si¢ na anonimowe Zrddia nie wskazuje ani 0s6b, ktére ,,ingeruja”,
ani adresatow rzekomych ,,ingerencji”.

Ponadto, nie istnieje ,,sztywne tacze” pomiedzy ,,ministerstwem Ziobry i PAP™.

Zgodnie z Art. 1 Ustawy o Polskiej Agencji Prasowej z dnia 31 lipca 1997 r. (Dz. U. z
2019 r.  poz. 1595.): Polska Agencja Prasowa ma obowiazek upowszechniaé
stanowiska Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministréw
oraz umozliwia innym naczelnym organom panstwa prezentowanie stanowisk w
waznych sprawach panstwowych.

Nie jest prawda, ze w PAP ,zablokowano tekst o wyroku w sprawie mian w
wystawie Muzeum IT Wojny Swiatowej w Gdansku”.

Pozwana nie wskazuje ani autora, ani daty rzekomej blokady tekstu .0 wyroku w
sprawie zmian w wystawie Muzeum II Wojny Swiatowej w Gdansku”. Pozwana nie
ma zadnego potwierdzenia dla swojego stwierdzenia.

Nie jest prawda, Zze w PAP ,zablokowano” ,wywiady, w ftym wideo, :
zagranicznymi politykami i dyplomatami, ktérzy krytykowali PiS”’.

Pozwana ponownie nie wskazuje Zrodla tej informacji, autoréw rzekomych
wywiadow, nazwisk zagranicznych politykéw i dyplomatow oraz dat rzekomych
blokad. Strona powodowa nie zablokowala zadnych wywiadéw czy nagran z
zagranicznymi politykami, ktérzy krytykowali PiS.

11



21.

22,

23.

24,

25,

Nie jest prawda, ze jak twierdzi pozwana, publikacje o sporze polskiego rzadu z
Unig Europejska byly opézniane oraz nie byly ,newsami” PAP.

Polska Agencja Prasowa na biezaco relacjonuje wszelkie kwestie — w tym réwniez
sporne — zwigzane z funkcjonowaniem Polski, a co za tym idzie takze polskiego rzadu
w strukturach Unii Europejskiej. Depesze na ten temat, opisane jako .. Zrodio: PAP”
publikowane byly i sg przez klientéw Polskiej Agencji Prasowej.

Nie jest prawds, ze jak twierdzi pozwana, publikacje dotyczace sprawy tzw.
mienia pozydowskiego byly opéiniane oraz nie byly ,,newsami” PAP.

Polska Agencja Prasowa na biezaco relacjonuje wszelkie wydarzenie, zwigzane z
~tzw. mieniem pozydowskim”. Depesze na ten temat, opisane jako ,,Zrodlo: PAP”
publikowane byly i sg przez klientéw Polskiej Agencji Prasowe;.

Nie jest prawds, ze ,dziennikarki dzialu zagranicznego slyszaly od szefa: , Nie
piszemy jako pierwsi, dopoki inne agencje o tym nie poinformujg". - Dawalismy
wigc swdj material dopiero, gdy cos na ten temat ukazalo si¢ wezesniej w agencji
Reuters czy AP. Zawsze w takich sprawach musielismy mie¢ jakqs wadupokrytke" -
opisuje byla dziennikarka dzialu zagranicznego PAP.

Polska Agencja Prasowa posiada platne licencje na wykorzystywanie informacji
zagranicznych agencji prasowych (m.in. AFP, AP, Reuters) i w naturalny sposob
uzywa tych depesz w swoich serwisach.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,By unikngc zablokowania tematu, niektorzy
korespondenci zagraniczni posylajg swoje waine depesze do Warszawy dopiero
poinym wieczorem, gdy w firmie nie ma juz szefow.”

Odnoszac si¢ bezposrednio do stéw pozwanej - ,,Wazne depesze” od -hiektérych
korespondentéw zagranicznych” trafiaja do Warszawy ,péznym wieczorem” z
powodu pracy w innych strefach czasowych.

Nie jest prawda, ze Jacek Turczyk w 2019 roku ,dostal telefon od szefa foto.
Rozmowa trwala 30 sekund. - Powiedzial, te agencja nie priediuiyla umowy i od
Jjutra nie pracuje. I si¢ roztgezy?.

Strona powodowa oswiadcza, ze Andrzej Lange, kierownik dzialu PAP Foto nie uzyl
takiego sformulowania w rozmowie z Jackiem Turczykiem. Ponadto, rozmowa ta nie
trwata 30 sekund z Panem Turczykiem nie trwala, jak wskazuje pozwana, 30 sekund.

Nalezy podkreslié, ze fotografowie wspélpracujacy z PAP nie sa etatowymi
pracownikami Agencji. To osoby z zewnatrz, $wiadczgce ushugi na zasadach firma-
firma, w zwigzku z tym nie mozna wysuna¢ stwierdzenia, ze strona powodowa
~pozbyla si¢ kogos”. W tamtym okresie czasu, w Warszawie bylo czternastu
fotoreporterow, co sprawiato, ze w stolicy bylo o szesciu fotoreporterow za duzo.

12



26.

27.

28.

29,

Nie jest prawda, ze podobnie jak z Jackiem Turczykiem postapiono w PAP tego
dnia z trzema innymi fotoreporterami: Bartlomiejem Zborowskim, Stanistawem
Leszczynskim i Marcinem Kmiecinskim.

Marcin Kmiecinski i Stanistaw Leszczynski kontynuujg prace u strony powodowej,
cho¢ pracowali dla ,Strefy Gwiazd”, ktora zostala zamknigta. P:rezes Wojciech
Surmacz zaproponowal im dalsza wspolprace. Pan Jacek Turczyk i Bartlomiej
Zborowski nie zareagowali natomiast na propozycje Prezesa Wojciecha Surmacza, co
oznacza, z¢ — mimo zaproszenia do rozmoéw — cheieli zachowa¢ status quo po tym, jak
skonczyl si¢ termin obowigzywania ich uméw. Umowy byly przedluzane co roku i
Pan Andrzej Lange podjal decyzje, Ze nie ma potrzeby przedluzenia kontraktow z
niektérymi fotoreporterami.

Stanislaw Leszczynski i Marcin Kmiecifiski wspélpracuja z Polskg Agencja
Prasows.

Nieprawdziwe jest stwierdzenie: ,,Dwa dni péiniej prezes PAP Wojciech Surmacz
do oburzonych takim zachowaniem napisal: ,, Tak si¢ koriczy dojenie PAP Foto".

Wojciech Surmacz, Prezes PAP, odniost sie do wiadomosci autorstwa Maksymiliana
Rigamonti, zamieszczonej na platformie spolecznosciowej Twitter. Wypowiedz
Wojciecha Surmacza byla parafraza postu Maksymiliana Rigamonti i brzmiata
nastgpujaco:

- Czesé!

- Czesé!

- Umowa mu si¢ konczy? (Firma/aneks na 2 mies./ redukcja kosztow).

- No tak.

- To ten co zarabia XXX?

- 2 X wiece].

- Ale jako to? Nie ma takich stawek.

- Nie moja decyzja.

- Nie przedivzamy. To czesc.

Tak si¢ konczy ~dojenie” PAP Foto.

https:/twitter.com/Faworyt/status/1091360925326684160 —  Wojtek  Surmacz
(@Faworyt) 1 lutego 2019 roku.

Nie jest prawda, ze Radoslaw Gil ,,Jest kumplem Dworczyka i Swirskiego”.
Radostaw Gil pozostaje w relacjach zawodowych z zaréwno z Michalem

Dworczykiem, jak i Maciejem Swirskim, ale nie testich kumplem”.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczna jest
twierdzenie: ,,0 lamaniu fundamentalnej zasady warsztatu dziennikarskiego mowi
nam kilkanascie osob. - Dostawatam dyspozycje: piszemy tylko to, co powie polityk

13



30.

PiS. Wigc w depeszy 7 komisji sejmowej bylo o tym, co mowi minister, ale Jjuz
tadnych  krytyeznych  slow  opozycji - opowiada byly pracownik dzialu
gospodarczego.”

Pozwana nie podaje tytutu, daty publikacji oraz nazwy komisji sejmowej, ktore]
mialaby dotyczy¢ anonimowo wskazana depesza. Strona powodowa w relacjach z
posiedzeil komisji sejmowych uwzglednia , krytyczne slowa opozycji”.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczna jest
twierdzenie autora: ,Patrzg na depesze na stronie glownej PAP 7 14 wrzesnia,
migdzy godz. 14.40 a 15.00. Autor pisze o tym, te na spotkanie ; ministrem Adamem
Niedzielskim nie prryszedt nikt 7 bialego miasteczka - cytowany jest tylko minister,
postulaty protestujgcych opisane w jednym zdaniu, bez jakiejkolwiek wypowiedzi
protestujqcych czy opozycji; 2. Material o Marku Suskim, ktéry méwi o ,,okupancie
brukselskim' - cytowany jest tylko on, tadnej kontry; 3. Tekst o obrazie zaginionym
w czasie II wajny Swiatowej, ktory trafil do Muzeum Narodowego - diugi wywdd
ministra Piotra Gliriskiego. Na wszystkich zdjeciach minister; 4. Relacja 7 pogrzebu
Wiestawa Golasa. Poza biografiq aktora wylqcznie wypowiedzi prezydenta Andrzeja
Dudy, ktérego na pogrzebie nie bylo. I o to zapytalem prezesa Surmacza. ,,To zalety
od wielu czynnikow m.in. od formuly relacjonowanego wydarzenia” - twierdzi. ,,CSI
PAP nie jest klasycznym medium, lecz dostawcq czystych informacji pozbawionych
publicystycznej formy".

Powyzszy fragment artykutu zupelnie mija sie z rzeczywistym stanem faktycznym.
Pytanie autora artykulu brzmialo: ,,Czy w depeszach PAP przestrzega sie zasady
wdrugiej nogi” opinii drugiej strony, np. opozycji?”.

Odpowiedz Wojciecha Surmacza, prezesa zarzadu PAP S.A. brzmiala: ,.70 zalezy od
wielu czynnikéw m.in. od formuly relacionowanego wydarzenia. CSI PAP nie Jest
klasycznym medium, lecz dostawcq czystych informacji pozbawionych publicystycznej

Jormuly. Jednak precyzyjna odpowied: na Pana pytanie bedzie mozliwa dopiero po

podaniu konkretnych przykiadow. Bardzo proszg o odwolanie si¢ do konkretnych
przyvkiadow. ”

Pozwana nie uwzglednita zapisow Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupetnit
zadanego pytania, postugujac si¢ jednoczesnie niezweryfikowanymi informacjami.
Pozwana odnosi si¢ do strony internetowej pap.pl, ktéra nie jest Codziennym
Serwisem Informacyjnym Polskiej Agencji Prasowej (CSI PAP) — produktem,
stanowigcym podstawows dziatalnos¢ agencji. Tresci ukazujace sie na stronie pap.pl
stanowig Srednio ok. 1 proc. informacji tworzonych codziennie przez dziennikarzy
PAP. Profesjonalna i wiarygodna ocena jakosci serwisu PAP za posrednictwem strony
pap.pl jest niedopuszczalna.

Redakcja magazynu ,,Press™ nie jest klientem Polskiej Agencji Prasowej, a co za tym
idzie nie ma dostgpu do platnej wersji CSI PAP. To znaczaco ogranicza mozliwosé
wiarygodnej i profesjonalnej analizy pelnej wersji produktéw oferowanych przez
PAP.

Przytoczone w spornym artykule depesze PAP stanowig zaledwie drobny wycinek
peinych relacji, dotyczacych wydarzen, o ktorych autor pisze.

14



31

32.

33.

34,

35.

Nie jest prawdg twierdzenie: ,Zapytaliémy prezesa Surmacza, czy jest
zadowolony z wynikéw TheFirstNews. ,,Co Pan rozumie przez sformulowanie
zadowolony"? - dopytuje. Z ujawnionych maili Dworczyka wynika, ze wstepny
koszt uruchomienia i dzialania, w pierwszy roku mial wynie$é¢ az 9,9 min z1.”

Odpowiedz Wojciecha Surmacza, prezesa zarzadu PAP S.A. na zadane przez ,Press”
pytanie brzmiala: ,,Prosz¢ o doprecyzowanie pytania. Jakiego rodzaju wyniki Pana
interesujg i co Pan rozumie przez sformulowanie ,zadowolony™? Jesli chodzi o
wskazang ponizej ogladalnos¢ to celem Redakcji jest jej stale zwigkszanie. Proszg
pamigtal, ze docelowym czytelnikiem portalu sa anglojezyczni cudzoziemcy,
zainteresowani Polska.”

Redakcja ,,Press™ nie zadata Wojciechowi Surmaczowi, prezesowi zarzadu PAP S.A.
pytania o koszt uruchomienia i dziatania w pierwszym roku portalu The First News.

Wstepny koszt uruchomienia i dzialania w pierwszym roku portalu The First News nie
wyniost 9,9 min zt.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,Dostalismy dyspozycje, Ze jesli cos napisze,
mamy to wysyla¢ redaktorowi z politycznego - méwi osoba, ktéra byla w dziale
zagranicznym. Jakub Pilarek, zastepca dzialu krajowego, mial przez pewien czas
czytaé kazdy tekst Krupy i odwleka¢ publikacje niewygodnych materialéw.

Pan Jakub Pilarek nie petni! funkcji ,,zastepcy dzialu krajowego™.
W Polskiej Agencji Prasowej nie bylo i nie ma funkcji ,,zastgpcy dziatu krajowego™.

Pan Jakub Pilarek nie odwlekat publikacji niewygodnych materiatow.

Nie jest prawdg stwierdzenie: , Tekst utkngl w edycji u Tomasza Jarosa”.
Tomasz Jaros nie pracuje w Polskiej Agencji Prasowej.

Nie jest prawda, Ze ,na poczatku 2019 roku PAP powiedziala” Witoldowi
Repetowiczowi ,,do widzenia".

Nie jest prawdy, ze ,,w 2018 roku Witold Repetowicz, korespondent na Bliskim
Wschodzie, dostal od prezesa Surmacza Nagrode SDP im. Kazimierza
Dziewanowskiego za najlepszy material zagraniczny.”

W 2018 roku Witold Repetowicz dostal Nagrode im. Kazimierza Dziewanowskiego
od Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Zgodnie z ,Regulaminem Konkursu o Nagrody Stowarzyszenia Drziennikarzy
Polskich™ nagrody za publikacje prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe przyznaje

15



36.

37.

38.

39.

Jury Giowne Nagréd SDP. Jury Gléwne opiera si¢ na rekomendacjach Jury
Selekcyjnego, kiore dokonuje przegladu i oceny wszystkich nadestanych prac.

Wojciech Surmacz, prezes zarzadu PAP S.A. nigdy nie byl czlonkiem ani Jury
Glownego, ani Jury Selekcyjnego Nagrod SDP i nie mial wplywu na decyzje
podejmowane

Nie jest prawdg, ze Krzysztof Strzepka ,,5 paZdziernika 2020 roku, po materiale na
temat dziatani PiS w Parlamencie Europejskim, dostaf telefon od szefowej kadr, ie
ma wracac do kraju, by pracowaé na miejscu.”

Szefowa kadr PAP, nie przekazala Krzysztofowi Strzgpee 5 pazdziernika 2020 roku
informacji ,.ze ma wracac do kraju, by pracowaé na miejscu”.

Nie jest prawda, ze: ,Jako$¢ jest na tyle zla, ze niektére media rezygnuja z
serwiséw i uslug PAP - tak zrobila m.in. ,,Gazeta Wyborcza" i Urzad Miasta
Warszawy. - Kazdy temat byle jak napisany péjdzie. O ile nie godzi w interes
partii - zaznacza méj rozméwea. - Gdy tak zwana dobra zmiana przejela te
instytucjg, zaczeli pomijaé wazne wydarzenia, na przyklad duze wiece KOD-u -
tlumaczy rezygnacj¢ Roman Imielski, wicenaczelny ,,GW".”

»Gazeta Wyborcza” wypowiedziala umowe PAP dwukrotnie: w 2014 oraz w 2017
roku.

~Gazeta Wyborcza” wykorzystuje wybrane depesze PAP w swoich publikacjach,
podajac jako Zrédto innych klientdw PAP.

Portal gazeta.pl korzysta z bezplatnego serwisu ,,PAP Koronawirus”.

Wydawnictwo Agora, wydawca ,,Gazety Wyborczej” korzysta z platnej licencji na
wykorzystywanie serwiséw PAP w obszarze rozglosni radiowych.

Urzad Miasta st. Warszawy korzysta z ustug Polskiej Agencji Prasowe;.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,Czy w mniemaniu prezesa Surmacza jakos¢ si¢
pogorszyla? A moze poprawila? Nie odpowiedzial nam.”

Pytanie, kidre autor artykutu zadal Wojciechowi Surmaczowi brzmialo:” Czy pan ma
poczucie, ze jakos¢ depesz PAPu, za pana kadencji, spadla czy wzrosta? Diaczego?”

Odpowiedz, ktérej udzielit Wojciech Surmacz brzmiata: ,To nie jest kwestia
~poczucia” lecz konkretnych danych. Srednia liczba depesz publikowanych kazdego
dnia w latach 2018-2020 wzrosta z 534 depesz w 2017 roku do 674 dziennie w 2020
roku. Przychody PAP wzrosty w tym czasie o 14,4%. A jesli pyta Pan o ,jakosé
depesz PAP” to prosz¢ wskazanie serwiséw/produktow PAP, ktére Pana interesuja.”

Wprowadzajace w blad jest stwierdzenie, ze: ,,Prezes Surmacs tlumaczy, Ze rada
programowa PAP formalny wniosek w sprawie dostepu do serwiséw PAP zloiyla 28
wizesnia br. - dokladnie w dniu, w ktérym wystalem pytania do prezesa”.

16



40.

41.

42.

Wojciech Surmacz nie mial wpltywu na date zloZzenia wniosku Rady Programowej
PAP w sprawie dostgpu do serwisoéw. Sformufowanie, kidre zostalo zastosowane w
spornym tekscie, swiadezy o tym, ze wniosek zostal ziozony w dniu 28 wrzesnia 2021
roku specjalnie, co nie jest prawda.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,Niewygodnych oséb na stanowiskach PAP
pozbywa sig, laczac dzialy”.

Splaszezanie anachronicznej struktury organizacyjnej PAP jest wpisane w strategie
rozwoju firmy.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,,Opinia o PAP jest tak fatalna, ze niektérym odchodzacym agencja
oferuje gwarantowane im w prawie pracy odprawy. Ale za milczenie. ,,Press" jest
W posiadaniu ,umowy o zachowaniu poufnosci', jaka na odchodnym dostal
jeden z dziennikarzy. Dwumiesigczna odprawa za roczne milczenie na temat
PAP. Kazdorazowe jej zlamanie: kara 10 tys. zl. »Odrzucilem, bo to jest
niepowazne' - thumaczy byly pracownik. Twierdzi, ze niektorzy odchedzacy si¢
jednak zgadzaja. I nie moga o tym méwié. Wojciech Surmacz: - W ezasie trwania
kadencji obecnego zarzadu nie podpisano zadnej umowy o zachowaniu poufnosci
z pracownikami odchodzacymi z PAP.”

Pracownikom PAP przystuguja odprawy zapisane w umowach o prace, zgodnie z
Kodeksem Pracy. '

Pytanie, zadane Wojciechowi Surmaczowi, przez autora artykulu w tym kontekscie
brzmialo: ,,Szacunkowo ile 0s6b, w czasie pana kadencji, odchodzac z PAP, podpisalo
~Umowy o zachowaniu poufnosci™? Jakie wynagrodzenia za to gwarantowaly im
zapisy umowy, jakie kary?”

Wojciech Surmacz odpowiedzial: ,,W czasie trwania kadencji obecnego Zarzadu nie
podpisano zadnej umowy o zachowaniu poufnosci z pracownikami odchodzgcymi z
PAP. Jesli jednak posiada Pan informacje, ze takie umowy byly w tym czasie
zawierane, to prosz¢ o wskazanie konkretnego przykladu, by unikna¢ publikacji ..fake
news” na ten temat.”

Press zupeinie nie uwzglednila zapiséw Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie
uzupelnila zadanego pytania, poslugujac si¢ jednoczesnie niezweryfikowanymi
informacjami.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczna, ze
Polska Agencja Prasowa nie jest gorsza w znieksztalcaniu rzeczywistosci od TVP
i Polskiego Radia.

Polska Agencja Prasowa nie zajmuje sie znieksztalcaniem rzeczywistosci. Zgodnie z

Art. 1 Ustawy o Polskiej Agencji Prasowej z dnia 31 lipca 1997 r. (Dz. U. z 2019 .
poz. 1595.): ,,Polska Agencja Prasowa, majaca charakter publicznej agencji prasowej,

17



43.

44.

45.

46.

47,

48.

49.

uzyskuje 1 przekazuje odbiorcom rzetelne, obiekiywne i wszechstronne informacje z
krajui z zagranicy.”

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opinie publiczna jest
twierdzenie: ,,Na korytarzach PAP opisujq sytuacje 7 maja tego roku, gdy minister
obrony narodowej Mariusz Blaszezak zamodwil drony wojskowe w T urcji.
Dziennikarz zapytal redaktora: ,,To moze pozbieram jakies opinie ekspertow o tym
sprzecie? - Jasne, oby tylko byly pozytywne" - odpowiedzial.”

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opinie publiczng jest
twierdzenie: ,,Gdy wybieralismy ekspertow, ktdrzy mieli komentowac tematy, to
tylko takich, ktorzy mowili: ., Polski Lad jest dobry"'.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,,Lecz agencyjne uprawianie polityki na szczeblu centralnym nie
wystarczy. W fterenie sq tysigee dzintaczy wiadzy, ktdrzy marzg o pepularnosci.
Traktujq dziennikarzy PAP jak swoich riecznikow, przekonani, te PAP ma stusyé
wladzy i tzw. polskiej racji stanu. Racja stanu definiowana jest prosto: to racja partii
regdzqeej. I tak serwis PAP stal si¢ kronikg wszelkich aktywnosci lokalnych
politykow PiS.”

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,, Nieprawomysini idg na bruk bez pardonu - stysze
od pracownika PAP.”

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,, Grajewski zostal wyrzucony jui po dwéch miesigcach, bo - jak mowi -
nie zgadzal si¢ na manipulacje i blokowanie tematow niewygodnych dla PiS. -
Umowg o pracg podestali mi do Niemiec dopiero po 1,5 miesigca od podpisania, ale
zwolnienie bylo jut nastgpnego dnia - podkresia.”

Nie jest prawda, Ze ,jeden z redaktoréw” PAP kiedy$ wytlumaczyl Lukaszowi
Grajewskiemu: ,4 co ty cheesz, by do nas minister zadzwonil?".

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opinie publiczna jest
twierdzenie: ,,Do agencji wdarl si¢ desant prawicowych dziennikarzy z mediow
braci Karnowskich, Tomasza Sakiewicza i szkoly o. Rydzyka. Priyjmowano rownies
Po wnajomosci. Slyszg o corce ambasadora, ktdra przeszla przez tryy dzialy (,robi
babole") i dziennikarce z zagranicy. - Nie potrafila nawet dobrze mowic po polsku -
irytuje si¢ moja rozmowcezyni,”

50. Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,PAP o sobie w ogloszeniu o prace: ,,To jedna z

(..) najbardziej powatanych marek medialnych”. - A ja si¢ czuje, jakbym pracowal
¢

18



w jaczejce albo szulerni - mowi pracownik agencji. Kilku opowiada nam o krzykach,
bluzgach, chamstwie, brak u kultury i Zlym traktowaniu.”

31 Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,PAP nie jest Jjui agencjg prasowq. To
patologiczne skrzyiowanie informacji rzqdu z tumaczeniami z zagranicy”

Powyzsze stwierdzenie w sposob jawny i bezposredni narusza dobra osobiste PAP
S.A.. Godzi w jej dobre imig i renome. Ponadto, sugerowanie, ze strona powodowa
wspdlpracuje jedynie z rzadem czyni zarzut, ze PAP S.A. Jest stronnicza i publikuje
jedynie informacje, ktore sa korzystne dla obecnej partii rzadzacej.

52. Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,PAP to instytucja propagandowa, ktéra probuje
stwarzac pozory, e jest agencjq prasowq.”

Powyzsze stwierdzenie w sposob jawny i bezposredni narusza dobra osobiste strony
powodowej. Godzi w jej dobre imig i renome.

Przedmiotowy projekt uchwaty Sejmu stanowi naruszenie dobr osobistych Polskiej
Agencji Prasowej z uwagi na rozpowszechnianie i powielanie nieprawdziwych informacji
publikowanych w mediach. W zwiazku z publikacja projektu doszlo do naruszenia dobrego
imienia i renomy PAP S.A.. Prawo do ochrony débr osobistych wynika bezposrednio z
przepiséw prawa. Uprawnienie do zadania zaprzestania naruszen wynika wprost z art. 24 § 1
k.c.

Nalezy wskazac, iz informacje zawarte w podstawie i uzasadnieniu projektu uchwaty
sg nieobiektywne i nie odzwierciedlaja rzeczywistosci. Stanowig golostlowne zarzuty pod
adresem Polskiej Agencji Prasowej, oparte na doniesieniach medialnych Press Sp. z 0.0. Sp.
k. Jednoczesnie, godza one w dobra osobiste PAP. Przedstawione powyzej okolicznosci
Jednoznacznie wskazuja, iz przedmiotowym projektem uchwaly zostaly naruszone dobre
imig, renoma, prestiz i wiarygodnosé Polskiej Agencji Prasowej. Zostato podwazone rowniez
zaufanie do PAP potrzebne do prawidtowego jej funkcjonowania. Przedstawiono Jja bowiem
Jako podmiot, ktéry dziala prowadzi dzialania cenzurujace, manipulacyjne i dezinformacyjne.

Katalog débr osobistych zostat okreslony w art. 23 k.c., zgodnie z ktérym: ,, Dobra
osobiste czlowieka, jak w szczegdlnosci zdrowie, wolnosé, czesé, swoboda sumienia, nazwisko
lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencyi, nietykalnosé mieszkania, twirczosé
naukowa, artystyczna, wynalazeza i racjonalizatorska, pozostajg pod ochrong prawa
cywilnego niezaleinie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.” Katalog débr
osobistych, zawarty w powolanym przepisie ma charakter otwarty.

Zgodnie z rozwazaniami Sadu Najwyzszego . dobra osobiste. ujimowane sqg w
kategoriach obiektywnych, jako wartosci o charakterze niemajgtkowym, mozliwosci

tworczych, powszechnie uznane w spoleczenstwie i akceptowane przez system prawny.”

[Wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 6 maja 2010 roku, sygn. 11 CSK 640/09]

19



Ochrona débr osobistych 0séb prawnych znajduj¢ swoja podstawe art. 43 k.c., ktérego
tres¢ brzmi: ,, Przepisy o ochronie dobr osobistych 0s6b fizycznych stosuje sig odpowiednio do
os6b prawnych.”

Stosownie do Wyroku Sadu Najwyzszego: ,, Dobra osobiste 0séb prawnych - fo
wartosci niemajqtkowe, dzieki ktdrym osoba prawna moze funkcjonowaé zgodnie ze swym
zakresem dzialav (art. 43 w zwigzku z art. 23 k.c. )

[Wyrok Sadu Najwyiszego z dnia 14 listopada 1986 11 CR 295/86]

Art. 24 k.c. przewiduje $rodki ochrony jakimi moze posluzy¢ sie kazdy czyje dobra
osobiste zostaly naruszone. W przepisie tym czytamy: , Ten, czyje dobro osobiste zostaje
zagrozone cudzym dziataniem, moze 3gdaé zaniechania tego dzialania, chyba ze nie jest ono
bezprawne. W razie dokonanego naruszenia moze on takse fqdaé, azeby osoba, kidra
dopuscila sie naruszenia, dopetnila czynnosci potrzebnych do usunigcia jego skutkow, w
szezegolnosci azeby zlozyla oswiadczenie odpowiedniej tresci i w odpowiedniej Jormie. Na
zasadach przewidzianych w kodeksie moze on réwniez 2qda¢ zado$éuczynienia pieniesnego
lub zaplaty odpowiedniej sumy plenigznej na wskazany cel spoleczny.”

Z powyzszego przepisu wynika, Zze nie kazde naruszenie ddbr osobistych podlega
ochronie prawnej, a warunkiem przyznania takiej ochrony jest bezprawno$¢ naruszenia. Po
drugie, ustawodawca wprowadzil domniemanie bezprawnosci. Zatem, to na pozwanej cigzy
obowigzek udowodnienia, ze jego dzialanie naruszajgce dobra osobiste strony powodowej nie
bylo bezprawne. Poglad ten potwierdzit Sad Najwyzszy w uchwale podjetej w dniu 28 maja
1971 roku w skladzie siedmiu sedziow, majacej moc zasady prawnej:

. Clgzar dowodu braku bezprawnosci dzialania (art. 24 kc) spoczywa na osobie, ktore;
zarzucono naruszenie dobra osobistego; musi ona wykazaé, iz byla do tego uprawniona, *

[Uchwala SN z dnia 28 maja 1971, sygn. akt I PZP 33/70, OSNC 1971, Nr 11, Poz. 188]

Dzialanie pozwanej nalezy zdecydowanie uzna¢ za bezprawne. Przedmiotowa
publikacja godzi bowiem w przepisy prawa cywilnego oraz jest sprzeczna z zasadami
wspélzycia spolecznego. Zgodnie z wyrazonym w orzecznictwie pogladem:

. Ot6z mozna w oparciu o przewazajgee zapatrywania w doktrynie i judykaturze
Prayjgé, ze bezprawne jest zachowanie sig sSprzeczne z normami prawa lub zasadami
wspélzycia spolecznego, bez wzgledu na wine lub nawet $wiadomosé sprawcy”

[Wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 19 lipca 1982 roku, sygn. akt 1 CR 225/82)

Zgodnie ze stanowiskiem Sadu Apelacyjnego: ,, W mysl uregulowania zawartego w
art. 23 i 24 k.c. kazdej osobie fizycznej stuzy ochrona Jjej dobr osobistych. Przepisy te stosuje
sig odpowiednio takie do oséb prawnych (art. 43 kc), z tym jednak zastrzezeniem, ze
ofwartego katalogu dobr osobistych 0séb fizycznyeh nie da sig wprost odniesé do 0sob
prawnych. Z zestawienia art. 23 i 43 k.c. mozna wywies¢ wniosek, iz prawo cywilne przyznaje
ochrong takim wartosciom przypisywanym osobom prawnym jak przykiadowo: nazwa, dobre
imig, tajemnica korespondencji, nietykalnosé pomieszczer, znak fowarowy, ”

[Wyrok Sadu Apelacyjnege w Warszawie z dnia 9 lutego 2007 VI ACa 960/06)

20



Przedstawianie projektu uchwaly Sejmu  Rzeczypospolitej Polskiej w oparciu o
material prasowy, zawierajacy nieprawdziwe i niepotwierdzone, stanowi obraze Parlamentu
Rzeczypospolitej Polskiej

W zalgczeniu przedidadam réwniez shan bozwu zlozonego przez Polskg Agencie
Prasowq S.A. przeciwko Press Sp. z o.o. Sp. k. w sprawie toczqcej sie przed Sgdem
Okregowym w Warszawie XXV Wydziat Cywilny sygn. akt: XXV C 66/23.

Jednoczesnie podkreslam, ze Polska Agencja Prasowa S.A. wnosi o skorygowanie
projektu uchwaly i podanie prawdziwych informacji odnosnie Spolki - w szczegolInosci
ilosci bledéw w artykule, na ktérym opiera si¢ uzasadnienie projektu dotyczace Polskiej
Agencji Prasowej S.A.

Zalgezniki: - pelnomocnictwo;
- skan pozwu.

21




POLSKA AGENCJA PRASOWA S.A.

ul. Bracka 6/8, 00-502 Watizawa
tel. centr. (+48 223 509 22 22
www.pap.pl o

PELNOMOCNICTWO

Dziatajac w imieniu Spoélki:

POLSKA AGENCJA PRASOWA S.A.
z siedziba w Warszawie
Ul Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
KRS 0000067663

niniejszym udzielamy petnomocnictwa

Adwokatowl Arturowi Wdowczyk
adres kancelarii:
al. Rzeczpospaolite] 2/10, 02-972 Warszawa

do reprezentowania Mocpdawcy przed sadami we wszystkich instancjach w tym do
sporzadzania skargi kasacyjnej i reprezentacji przez Sadem Najwyiszym, organami
administracji rzgdowej i samorzgdowej craz sadami administracyjnymi i kontrahentami.

Niniejsze pelnomacnictwo uprawnia do udzielania dalszych pelnomocnictw.

e ;
P

. - gy'o;{ciech_
Warszawa, dnia. 7 kwietnia 2020r. pokka Agencip/Prasowa 5A
' 7 CZLONEK ZRRZADU

~n

et . - ferteyshi

Stwiertdzam rgodnost 7 oryginatem {“*G%Z?"ZZ{I
Cvrnrgasn rinin ]

S W oowizyk
ADWOKAT

Zarejestrowana w 3qdzie Rejonowym dia m.st, Warstawy w Warszawie, XIi Wydziat Gospodarczy Krajowego Rejestru Sadowego
pod numerem KRS 0000067563, NIP 526-025-07-42, wysohost nplaconego w calosci kapitalu rakladowego: 52 703 520,00 PiN



POTWIERDZENIE NADANIA C&j

- \wboweks ﬁ;ﬁj‘p'ef HE{E;J}F({!}I!&E!I{!}Q!!E!Lﬁgfolcl]iﬁlilzﬂgliﬁ“’g’ " o

KANGELARIA | BOW. Artur Wdowczyk ’_] 73,0 e-mail: biurc@awdowczyk.pl
Kancelaria Adwokacka Optata; ...\ (R S gr
9

.z
Al Rzeczypospolite] 2 fok. Masa: ... Kg ...... sia 2023 roku
10
02-972 Warszawa

ODBIORCA:
Sgd Okregowy w
Warszawie
Wydziat Cywilny
Al. Solidarnosci 127 Padpis pmyimujéézgu
00-898 Warszawa

W.p.s.: 100.000,00 ;

Oplata od pozwu w . went,
POWOD: Polska sgeucya rrasuwa 9.4

ul. Bracka 6/8
00-502 Warszawa
KRS: 0000067663

Adres e-mail; sekretariat.prezesa(@pap.pl

reprezentowany przez
Adwokat Artur Wdowczyk

Kancelaria Adwokacka

Al. Rzeczypospolitej 2 lok. 10

02-972 Warszawa

Adres e-mail: a.wdowczyk@awdowcezyk pl

POZWANY: Press sp. z 0.0. sp.k. z siedziba w Poznaniu
ul. Jana Henryka Dabrowskiego 75 lok. 66
60-523 Poznanh
KRS: 0000316953

POZEW ;
0 OCHRONE DOBR OSOBISTYCH

Dzialajac w imieniu strony powodowej, na podstawie udzielonego mi
petnomocnictwa, ktére w zatgczeniu przedkladam na podstawie art. 23 k.c. w zw. z art, 24 §1
12 k.c. wzw. z art. 448 k.c., WROSZE 0:

I.  zobowigzanie pozwanej do opublikowania na jej koszt na pierwszej stronie
dwumiesi¢cznika ,,PRESS” przeprosin wobec Polskiej Agencji Prasowej S.A. (dalej:
PAP), w terminie 7 dni od daty uprawomocnienia sie wyroku. Wymiary przeprosin w
formacie 25 cm (wysoko$¢) x 28 cm (szeroko$é), treéé sporzadzona czarng czcionka
Times New Roman rozmiar 22 bold, na bialym tle, o nastepujgcej tresci:

whress sp. z o.0. sp. k., wydawca magazynu ,,PRESS”, prieprasza Polskq Agencje Prasowq
S.A. za naruszenie jej débr osobistych - dobrego imienia i renomy w artykule pt.: ,, Polska
Agencja Pisowa” z dnia 2 listopada 2021 roku, opublikowanym w magazynie ,,PRESS” nr
11-12/2021. Oswiadczamy, ie w publikacji tej zawarto szkalujgce wypowiedzi, e Polska
Agencja  Prasowa S.A. dzialala niezgodnie 7 zasadami itarannos’ci i rzetelnosci

\

NIF: 897-149-19-96 Nr rachunku bankowego : \
\ wiww awaowlzyk gl

REGGH. 832 221350 PKO PB S.A. 69 1020 1127 0ODO 1802 018’4 5582



et

/\\WDOWCZYK |

KANGCELARIA ADWOKACKA

W.p.s.: 100.000,00 zI (slownie: sto

Al Rzeczypospolite] 2 iok. 10
02-972 Warszawa

— C%j@“—*

tel: 22 851 55 54
e-mail’ biuro@awdowczyk.pl

Warszawa, dnia 05 stycznia 2023 roku

Do

Sadu Okregowego w Warszawie

Wydzial Cywilny
Al Solidarnosci 127
00-898 Warszawa

siecy zlotych

Oplata od pozwu w kwocie 5.000,00 + 600 z! + 600 z} zostala uiszczona przelewem.

POWOD:

POZWANY:

Polska Agencja Prasowa S.A
ul. Bracka 6/8

00-502 Warszawa

KRS: 0000067663

Adres e-mail: sekretariat.prezesa@pap.pl

repréezenlowany przez
Adwokat Artur Wdowczyk

Kancelaria Adwokacka

Al. Rzeczypospolitej 2 lok. 10

02-972 Warszawa

Adres e-mail: a.wdowczyk@awdowezyk.pl

Press sp. z 0.0. sp.k. z siedzibg w Poznaniu
ul. Jana Henryka Dabrowskiego 75 Jok. 66
60-523 Poznan

KRS: 0000316953

POZEW

O OCHRONE DOBR OSOBISTYCH

Dzialajac w imieniu strony powodowej, na podstawie
petnomocnictwa, ktére w zalgczeniu przedktadam na podstawie art. 23 k.c. w zw. z art, 24 §1

12 k.c. wzw. z art. 448 k.c., wnoszg¢ o:

udzielonego mi

L. zobowigzanie pozwanej do opublikowania na jej koszt na pierwsze] stronie
dwumiesigcznika ,,PRESS™ przeprosin wobec Polskiej Agencji Prasowej S.A. (dalej:
PAP), w terminie 7 dni od daty uprawomocnienia sie wyroku. Wymiary przeprosin w
formacie 25 cm (wysokos¢) x 28 cm (szerokosc), tre$¢ sporzadzona czarng czcionka

Times New Roman rozmiar 22 bold, na bialym tle, o nastepujacej tresci:

wPress sp. z o.0. sp. k., wydawca magagynu ,PRESS”, prieprasza Polskq Agencje Prasowyg
S.A. za naruszenie jej dobr osobistych - dobrego imienia i renomy w artykule pt.: ,, Polska
Agencja Pisowa” 7 dnia 2 listopada 2021 roku, opublikowanym w magazynie ,PRESS” nr
11-12/2021. Oswiadczamy, te w publikacji tej zawarto szkalujgce wypowiedzi, e Polska
Agencja Prasowa S.A. dzialala niezgednie 7 zasadami \Starannosci i rzetelnosci

NiP: BOT7-149-19-06
REGON: 832 221 350

Nrrachiunky bankowegn |
PKO PR S A 69 1020 1127 D060 1802 013’4 5582

\

Ay

\
W

waww.awdowczyk pl



dziennikarskiej, a takze, te cenzurowata publikowane materialy. Przedstawione w artykule
informacje nie majq tadnego odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie Jaktycznym.

Wyratamy glgbokie ubolewanie 7 powodu bezpodstawnego naruszenia dobrego imienia i
renomy Polskiej Agencji Prasowej S.A. oraz wprowadzenia czytelnikow w blgd.

Press sp. z 0.0. sp. k.
Wydawca magazynu ,,PRESS””

Il.  zobowiazanie pozwanego do opublikowania na wlasny koszt o$wiadczenia o
nastgpujacej tresei:

wPress sp. z o.0. sp. k., wydawca magazynu ,PRESS” i strony press.pl, przeprasza Polskq
Agencje Prasowq S.A. za naruszenie jej débr osobistych - dobrego imienia i renomy w
artykule pt.: , Polska Agencja Pisowa” z dnia 2 listopada 2021 roku, opublikowanym w
magazynie ,,PRESS” nr 11-12/2021. Oswiadczamy, ie w publikacji tej zawarto szkalujgce
wypowiedzi, te Poiska Agencja Prasowa S.A. dzialala niezgodnie 7 zasadami starannosci i
rzetelnosci dziennikarskiej, a takte, ie cenzurowala publikowane materialy. Przedstawione
w artykule informacje nie majq iadnego odiwierciedlenia w rzeczywistym stanie

SJaktycznym.

Wyratamy glebokie ubolewanie z powodu bezpodstawnego naruszenia dobrego imienia i
renomy Polskiej Agencji Prasowej S.A. oraz wprowadzenia czytelnikéw w blgd.

Press sp. z o.0. sp. k.
Wydawca magazynu ,,PRESS”
i strony press.pl”

a) na glownej stronie serwisu internetowego press.pl, w terminie 3 (trzech) dni od
uprawomocnienia si¢ wyroku wydanego w niniejszej sprawie:

* oswiadczenie ma by¢ widoczne bezposrednio po wyswietleniu strony, bez
koniecznosci przewijania strony w dét i w bok, w pogrubionej prostokatnej ramce
pojawiajgcej si¢ na srodku (widocznego na ekranie) obszaru wielkosci 50% x 50%
w przypadku urzadzen o przekatnej ekranu wigkszej niz 7.9 cala oraz wielkosci
75% x 75% na urzadzeniach o przekgtnej ekranu mniejszej niz 7.9 cala (ktére to
parametry odpowiadajg ramce wielkosci 12 powierzchni strony internetowej),
widocznej takze wéwcezas, gdy uzytkownik ma zainstalowane oprogramowanie
blokujgce reklamy, stworzonej bez zastosowania technologii flash, z mozliwoscia
zamkni¢cia ramki zawierajacej tekst ogloszenia;

¢ standardowa czcionkg koloru czarnego, na biatym tle, czytelna dla strony
www.press.pl;

* wiclkoscig liter dopasowang do wielkodei ramki, tak by tekst o$wiadczenia
przepraszajacego w sposob umozliwiajacy jej odczytanie wypelniat caloséé ramki,
ktorego tres¢ poprzedza¢ bedzie stowo ,Przeprosiny”, napisane wyttuszczona
czeionka  (bold), umieszczone bezposrednio nad tekstem os$wiadczenia,
wyjustowane do $rodka, z zastosowaniem standardowego odstepu pomiedzy
wierszami;



* bez jakichkolwiek komentarzy, uzupelnien czy odniesien si¢ do tresci na tym
samym serwisie internetowym oraz sasiedztwa jakichkolwiek innych przeprosin na
tym samym serwisie internetowym,;

¢ bez zastosowania jakichkolwiek zabiegéw formalnych i tresciowych
umniejszajgcych  znaczenie, range 1 powage o$wiadczenia, wzglednie
zaznaczajacych dystans do jego tredcei lub formy;

¢ utrzymanie oswiadczenia nieprzerwanie przez okres 2 (dwoch) tygodni.

IIl.  zasadzenie od pozwanej na cel spoleczny — Caritas Archidiecezji Warszawskiej, KRS
0000225750, kwoty 100.000,00 z! wraz z odsetkami w przypadku uchybienia
terminowi platnosci poczagwszy od dnia dorgezenia pozwanej pozwu, do dnia zaplaty,
zgodnie z art. 359 § 2 k.c.. Data wymagalno$ci roszczenia jest dzien doreczenia
pozwanej pozwu,

IV.  rozpoznanie sprawy na rozprawie,
V.  przeprowadzenie rozprawy rowniez pod nieobecno$é strony powodowej,
VI.  wydanie wyroku zaocznego w wypadkach prawem przewidzianych,

VIL.  zasadzenie od pozwanej na rzecz strony powodowej kosztow postepowania, w tym

kosztéw zastepstwa procesowego wedlug norm przepisanvceh.

Jednoczesnie wnosze o:

VIL  dopuszczenie dowodéw z:
1. dokumentow:

a) artykutu pt. ,Polska Agencja Pisowa™ z dnia 2 listopada 2021 roku, nr 11-12/2021
opublikowanym w magazynie ,,PRESS” — zalagcznik nr 1;

b) artykulu opublikowanego na stronie internetowej press.pl, promujgcego artykul i
przedstawiajgcego wycinki artykulu gléwnego z magazynu ,Press” pt. ,Polska
Agencja Pisowa” -
https://web.archive.org/web/20211102205522/https://www.press.pl/magazyn-
press/artykul/67844,polska-agencja-pisowa — zalgeznik nr 2;

w celu wykazania faktu, iz w artykutach znajduja si¢ nieprawdziwe informacje na temat
strony powodowej, doszlo do naruszenia jej dobr osobistych, wystapienia krzywdy po stronie
powodowej, jej rozmiaréw i intensywnosci, istnienia zwigzku przyczynowego pomiedzy
krzywda strony powodowej, a dzialaniem pozwane;j.

¢) wydruku posta Wojciecha Surmacza, Prezesa PAP, opublikowanego na portalu Twitter
w dniu 1 lutego 2019 roku - https://twitter.com/Faworyt/status/1091360925326684160

- zalacznik nr 3;




w celu wykazania faktu opublikowania nieprawdziwych i nieprecyzyjnych w spornym
artykule, a takZe na temat dziatan Prezesa PAP wobec swoich pracownikéw, w szezegdlnosci
fotografow, pracujacych dla strony powodowej;

d) wydruki korespondencji mailowej pomigdzy Prezesem Polskiej Agencji Prasowej S.A.
a Krzysztofem Boczkiem, autorem spornego artykutu — zalacznik nr 4;

w celu wykazania faktu:

¢ udziclenia odpowiedzi strony powodowe]j na wszystkie pytania autora artykutu,

zmian jakie zostaly wprowadzone w wypowiedziach prezesa PAP i opublikowane w
spornym artykule,

publikacji nieprawdziwych informacji;

naruszenia zasad starannosci i rzetelnogci dziennikarskiej;

naruszenia zasad etyki dziennikarskiej;

naruszenia débr osobistych strony powodowe], tj. jej dobrego imienia i renomy;
naruszenia zaufania odbiorcow i czytelnikéw strony powodowe;j;

2. zeznan swiadkow:

a) Andrzeja Lange, adres do korespondencji: ul. Bracka 6/8, 00-502
Warszawa;

b) Dagmary Leszkowicz, adres do korespondencji: ul. Bracka 6/8, 00-502
Warszawa,

c) Wojciecha Surmacza, adres do korespondencji: ul. Bracka 6/8, 00-502
Warszawa;

d) Cezarego Bielakowskiego, adres do korespondencji: ul. Bracka 6/8, 00-502
Warszawa;

¢) Radostawa Gila, adres do korespondencji: ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa;

f) Malgorzaty Turlej, adres do korespondencji: ul. Bracka 6/8, 00-502
Warszawa;

g) Slawomir Jastrzgbowski, adres do korespondencji: Al. Rzeczypospolitej 2
lok. 10, 02-972 Warszawa;

h) Krzysztof Skowronski, adres do korespondencji: ul. Krakowskie
Przedmiescie 79, 00-079 Warszawa

w celu wykazania faktu, iz w artykule zawarte zostaly nieprawdziwe informacje na temat
strony powodowej, doszto do naruszenia jej dobr osobistych; faktu i tresci, wystapienia
krzywdy po stronie strony powodowej, jej rozmiaréw i intensywnosci, istnienia zwigzku
przyczynowego pomi¢dzy krzywda strony powodowej, a dzialaniem pozwane;j.

3. przestuchania stron

w celu wykazania faktu bezpodstawnosci i oczerniajacych, nieprawdziwych informacji
zawartych w artykule na temat strony powodowej, wystapienia krzywdy po stronie strony



powodowej, jej rozmiaréw i intensywnosei, istnienia zwiazku przyczynowego pomiedzy
krzywda powddki, a dziataniem pozwanej.

Jednoczesnie wnoszeg o:

IX.  przeksiggowanie na rzecz niniejszej sprawy oplaty od pozwu ze sprawy o sygn. akt

XXVI GC 1394/21 Sad Okregowy w Warszawie XX VI Wydziat Gospodarczy, ktéra
zostala prawomocnie zakonczona.
Pozew w tym samym przedmiocie zostal zwrécony ze wzgledu na brak formalny w
postaci braku adresu elektronicznego powoda, a zarzadzenie o zwrocie oplaty nie
zostato jeszcze wydane. W zwigzku z tym uzasadnionym jest przeksiegowanie oplaty
na rzecz ninigjszego powodztwa.

W zalgczeniu potwierdzenie uzupetnienia optaty od pozwu o oplate minimalna 30 z1.

UZASADNIENIE

I.  Stan faktyezny,.

W dniu 2 listopada 2021 roku ukazal si¢ kolejny numer dwumiesiecznika ,,Press” (nr.
11-12/2021). W przedmiotowym wydaniu zostal przez pozwang opublikowany artykut
autorstwa Krzysztofa Boczka pt.: ,,Polska Agencja Pisowa”.

Strona powodowa zostala przedstawiona przez pozwanego nie jako agencja
prasowa, a ,patologiczne skrzyiowanie informacji rzqdu 7 Humaczeniami 7 zagranicy”.
Przedmiotowy artykut w sposdéb jawny i bezposredni narusza dobra osobiste strony
powodowej, ktéra o swojg renome i pozycj¢ na rynku walczyla latami. Na wstepie nalezy
podkresli¢, ze sam tytul jest obrazliwy i sugerujacy, ze strona powodowa jest zalezna od
partii Prawa i Sprawiedliwosci (dalej: PiS) pod wzgledem publikowanych przez siebie
materialéw. Strona powodowa jest niezalezna agencja, ktora codziennie publikuje rzetelne
informacje z kraju i ze $wiata.

Pozwana wyrézniajgc w swoim materiale konkretne akapity posadza powéddke o
¢ anulowanie depesz,

blokowanie depesz,

opéznianie depesz,

cenzurowanie zdje¢,

Czytelnik od razu zwraca uwage na nagléwki i wyréznione sektory. Pierwsze co
zapamigta z przedmiotowego artykulu te wlasnie bezpodstawne oskarZenia pozwanej,
ktéra publikujge swéj artykul, w jego treci pomylila posta Grzegorza Brauna z
czlonkiem Rady Mediéw Narodowych, Juliuszem Braunem.

Pozwana narusza nie tylko dobra osobiste strony powodowej, ale réwniez publicznie
o$miesza prowadzone przez nie portale, nazywajac je np.: ,,The Propaganda News”, gdzie
prawidtowa nazwa portalu to ,,The First News”. Portalem, prowadzony przez powédke, zostal
najbardziej poczytnym i popularnym portalem informacyjnym o Polsce w jezyku angielskim.

5



Stowa pozwanego jednoznacznie sugeruja, ze strona powodowa na swoim portalu publikuje
tresci propagandowe, pokazujace Polske jedynie z dobrej strony, informujac, ze Polacy sa
najszezgsliwszym narodem w Europie, a w Polsce nigdy nic zlego sie nie dzieje. Oczywiscie
jest to catkowity nieprawda.

Pozwana w spornym, materiale przedstawia powodke jako podmiot zupelnie zalezny
od partii rzadzacej, jako podmiot, ktéry publikuje informacje niezgodnie ze sztuka
dziennikarska, cenzuruje swoje materialy w sposéb, ktéry koficowo bedzie sprzyjajacy dla
rzgdzacych i partii Prawa i Sprawiedliwosci. Pozwana umiescila réwniez szereg informacji o
nieprawidiowosciach w traktowaniu przez powddke jej pracownikéw, o zwolnieniach o0s6b
niezgodny z prawem i nieetyczny.

Ponadto, pozwana dysponowata odpowiedziami i komentarzami prezesa PAP na
pytania autora artykutu. W spornym materiale, nawet odpowiedzi Pana Wojciecha Surmacza
zostaly zmienione. Przed publikacjg artykutu prezes PAP odpowiedzial na nastepujace pytania
Pana Krzysztofa Boczka (pisownia bez zmian):

»1. Czy jest pan zadowolony z wynikéw TheFirstNews?
Prosz¢ o doprecyzowanie pytania. Jakiego rodzaju wyniki Pana interesujé} i co Pan
rozumie przez sformutowanie ,,zadowolony™? Jesli chodzi o wskazang ponizej ogladalnosé to

celem Redakcji jest jej stale zwiekszanie. Prosze pamigtaé, ze docelowym czytelnikiem
portalu s3 angloj¢zyczni cudzoziemcy, zainteresowani Polska.

2. Jaka ogladalno$é (unikalni uzytkownicy/ odslony w skali dnia lub tygoednia lub
miesigca) ma ta strona?

Srednio w 2020 roku ogladalnos¢ wynosita ok. 170 tys. uu i ok. 300 tys. odston
miesigcznie.

3. Jak czgsto z serwiséw PAP usuwane sg depesze? Z jakich gléwnie powodow?

Do takich zdarzen dochodzi tylko w przypadku, gdy depesza zawiera powazne btedy

merytoryczne. Jedli dysponuje Pan konkretnym przykiadem takiego zdarzenia, to bardzo
prosz¢ o uzupelnienie tego pytania i ponowne przestanie do zarzadu PAP.

4. Czy usuwane/ niedopuszczane do publikacji w serwisach PAP sa teksty z
tresciami krytycznymi wobec rzadzacego PiS?

Odpowiedz jak wyzej.

3. Czy przetrzymywanie depeszy przez wiele godzin przed jej publikacja to dla
agencji prasowej dzialanie wlasciwe?

Profesjonalna weryfikacja informacji to podstawa funkcjonowania kazdej redakeji, nie
tylko PAP. Czasami procedura ta moze trwa¢ kilkanascie minut, czasami kilkanascie dni. To



zalezy m.in. od dostgpu do Zrodet informacji. Za kazdym razem sa to unikalne sytuacje,
dlatego bardzo prosze¢ o odwolanie sie do konkretnych przykladéw, ktére Pana interesuja.
Mysle, ze dopiero wtedy odpowiedZ moze by¢ miarodajna.

6. Czy w depeszach PAP przestrzega si¢ zasady ,drugiej nogi” opinii drugiej
strony, np. opozycji?

To zalezy od wielu czynnikéw m.in. od formuly relacjonowanego wydarzenia. CSI
PAP nie jest klasycznym medium lecz dostawca czystych informacji pozbawionych
publicystycznej formy. Jednak precyzyjna odpowiedZ na Pana pytanie bedzie mozliwa
dopiero po podaniu konkretnych przykladéw. Bardzo prosze o odwolanie si¢ do konkretnych
przykladow.

7. Czy dziennikarze PAP majg za zadanie obslugiwaé nawet konferencje prasowe
radnych PiS, w blahych tematach?

~Zadania” dziennikarzy wynikaja géwnie z codziennych kolegiéw redakeyjnych.
Okreslenic ,.blahy temat” to dos¢ subiektywna ocena. Prosze o wskazanie takiego .blahego
tematu” i zdarzenia, ktére ma Pan na mysli. Dopiero wtedy bede mogl odpowiedzie¢ na
zadane przez Pana pytanie.

8. Czy pana zdapiem tematyka poruszana gléwnie w brukoweach, jest wlasciwa
do opisywania w PAP?

Prosz¢ o doprecyzowanie pytania i wskazanie konkretnej publikacji lub produktu PAP.

9. Szacunkowo ile os6b, w czasie pana kadencji, odchodzaec z PAP, podpisalo
»umowy o zachowaniu poufnosci”? Jakie wynagrodzenia za to gwarantowaly im zapisy
umowy, jakie kary?

W czasie trwania kadencji obecnego Zarzadu nie podpisano zadnej umowy o
zachowaniu poufnosci z pracownikami odchodzacymi z PAP. Jesli jednak posiada Pan
informacje, Ze takie umowy byly w tym czasie zawierane, to prosze o wskazanie konkretnego
przykladu, by uniknaé¢ publikacji ,,fake news” na ten temat.

10. Od jak dawna PAP prowadzi biuletyn informacyjny - thimaczenie prasy
zagranicznej dla premiera/ KPRM?

PAP nie prowadzi ,biuletynu informacyjnego-ttumaczenia prasy zagranicznej dla
premiera/KPRM”. By¢ moze chodzi Panu o monitoring mediéw zagranicznych. Jesli tak, to
prosze¢ o skorygowanie i doprecyzowanie pytania.

11. Czy jest mozliwe, by tematy bardzo istotne - czesto z czoléwek w innych
mediach - byly pomijane przez PAP? W jakich sytuacjach?



Ze wzgledu na specyfikg dziatania agencji informacyjnej, PAP nie podejmuje
wszystkich tematow poruszanych przez media. Dlatego prosze o podanie konkretnych
przykiadow, umozliwi to merytoryczne odniesienie si¢ do tego pytania.

12. Czemu tak wielu doswiadczonych PAPowcow odeszlo w ciagu ostatnich 5 lat?

Proszg o podanie konkretnych przykladéw. Co Pan rozumie przez sformulowanie tak
wielu™?

13. Czemu rada programowa PAP nie dostala dostepu do serwiséw platnych?

Rada Programowa PAP formalny wniosek w tej sprawie zlozyta w dniu 28 wrzesnia
2021 r. Ze wzgledu na zapisy statutowe, przewidujace nieodplatny charakter funkcji w
Radzie, trwa analiza formy udzielenia takiego dostgpu w zgodzie z tymi zapisami.

14. Czemu zarzad nie rozmawia ze zwigzkami Solidarnosci?

Zarzad PAP jest otwarty na dialog z przedstawicielami organizacji pracowniczych w
firmie. Prosz¢ o podanie konkretnych przykladéw, by uniknaé publikacji ,.fake news” na ten
temat.

15. Czy pan ma poczucie, ze jako$¢ depesz PAPu, za pana kadencji, spadla czy
wzrosla? Dlaczego?

To nie jest kwestia ,poczucia” lecz konkretnych danych. Srednia liczba depesz
publikowanych kazdego dnia w latach 2018-2020 wzrosta z 534 depesz w 2017 roku do 674
dziennie w 2020 roku. Przychody PAP wzrosly w tym czasic o 14,4%. A jesli pyta Pan o
«Jakos¢ depesz PAP™ to prosze wskazanie serwisow/produktéw PAP, ktére Pana interesuja.”

Powyzsze informacje odbily si¢ na dobrym imieniu strony powodowej i jej renomie.
Opublikowanie takich materiatéw w poczytnym magazynie oraz na stronie internetowej
press.pl stanowi o zamiarze strony powodowej do bezposredniego podwazenia zaufania
odbiorcéw strony powodowej. Pozwana rzucita cien watpliwosci na wszystkie publikacje
strony powodowej, ktdre w oczach spoleczenstwa, po spornej publikacji, wydaja si¢ niegodne
zaufania i przektamane.

Pozwana opublikowala lacznie 52 nieprawdziwe informacje na temat
strony powodowej w artykule pt.: ,.Polska Agencja Pisowa”.

II.  Nieprawdziwe informacje zawarte w artvkule.

1. Nie jest prawdg twierdzenie: ,, 14 wrzesnia 2021 roku na czoléwkach mediéw
niezaleznych: 1. biale miasteczko pod Kancelaria Prezesa Rady Ministréw; 2.

8



deklaracja mediéw, ktére nie zgadzajg sie z zakazem pracy dziennikarzy na
terenie objetym stanem wyjatkowym; 3. planowane duze podwyzki cen pradu.
Na stronie gléwnej PAP nie znajdujemy zadnej z tych informacji.”

Pozwana w artykule, ktory ukazal si¢ 02.11.2021 na stronie 74. periodyku
»Press” (nr. 11-12/2021) zauwaza informacjg o ,,bialym miasteczku” w dalszej czesci
swojego tekstu, piszac: ,,Patrze na depesze na stronie gléwnej PAP z 14 wrzednia,
migdzy godz. 14.40 a 15.00. Pozwana pisze o tym, ze na spotkanie z ministrem
Adamem Niedzielskim nie przyszed! nikt z biatego miasteczka.”

Pozwana, uwaza, ze to jedyna informacja PAP na ten temat. Tymczasem dnia
14 wrze$nia 2021 roku w Codziennym Serwisie Informacyjnym Polskiej Agencji
Prasowej ukazato sig 10 depesz, bezposrednio dotyczacych , bialego miasteczka™:
1} 2021-09-14 06:07 ,,Ochman: "Solidarnos$é” bedzie w czwartek na rozmowach z
ministrem zdrowia”
2) 2021-09-14 10.37 ,Kraska: mysle, Ze propozycje rzadu wplyna na to, ze akcja
protestacyjna zostanie zlagodzona”
3) 2021-09-14 10.37 ,Terlecki: trzeba rozmawiaé z lekarzami, ale trzeba realnie
traktowa¢ mozliwosci w zaspokajaniu ich potrzeb”
4) 2021-09-14 11:59 ,,0ZZL: dlaczego lekarz zarabia dwa razy mniej niz Bromber?”
3) 2021-09-14 13:18 ,,We wtorek w "bialym miasteczku 2.0" — dzien specjalizacii
zabiegowych”
60) 2021-09-14 13.51 ,Niedzielski: Komitet protestacyjny nie pojawil sie na
wtorkowym spotkaniu”
7) 2021-09-14 14:09 ,,Szef MZ: rozmowa o postulatach protestujacych - na forum
zespolu tréjstronnego™
8) 2021-09-14 14:14 , Niedzielski: na razie premier nie bedzie uczestniczyl w zadnych
spotkaniach dot. protestu medykéw”
9) 2021-09-14 15.04 Protesting medics decline to meet health minister”
10) 2021-09-14 18.22 ,Protestujacy medycy: panie ministrze, panie premierze
zapraszamy do "Bialego miasteczka"”

Pozwana odnosi si¢ do strony internetowej pap.pl, ktéra nie jest Codziennym
Serwisem Informacyjnym Polskiej Agencji Prasowej (CSI PAP) — produktem,
stanowigcym podstawowg dziatalno$¢ agencji. Tresci ukazujace sie na stronie pap.pl
stanowig $rednio ok. 10 proc. informacji tworzonych codziennie przez dziennikarzy
PAP.

Redakcja magazynu ,,Press” nie jest klientem Polskiej Agencji Prasowej, a co za tym
idzie nie ma dostepu do platnej wersji CSI PAP. To calkowicie ogranicza mozliwosé
wiarygodnej i profesjonalnej analizy pelnej wersji serwiséw oferowanych przez PAP.

. Nie jest prawdg twierdzenie, Ze ,gdy dwa tygodnie poéZniej (28 wrzeénia 2021
roku) niezaleine media zajmuja si¢ druzgocacym raportem Najwyzszej lzby
Kontroli na temat Funduszu Sprawiedliwosci podleglego Zbigniewowi Ziobrze
(ponad ¢wieré¢ miliarda zI wydanych niewlasciwie), w PAP pojawia si¢ material -
na 11 pozycji: ,,Wyniki kontroli NIK w Funduszu Sprawiedliwosci. Mowa o
niegospodarno$ci''. Wyiej s3 m.in. informacja o 96-letniej bylej sekretarce obozu
w Stutthofie, ktéra w dniu procesu uciekla z domu pomocy spolecznej, wypadek



samochodowy komendanta powiatowego policji i wspomnienie premiera
Morawieckiego o ojcu.”

W dniu 28 wrzesnia 2021 roku w serwisie PAP ukazaly sie depesze, dotyczace
kontroli NIK i nie byly one zwigzane z Funduszem Sprawiedliwosci:

1) 2021-09-28 16:05 ,NIK: jedng trzecig czasu porady zajmuje medykom praca
administracyjna”

2) 2021-09-28 17:56 ,MZ w odpowiedzi na raport NIK: caly czas trwa usprawnianie
pracy systemu opieki zdrowotne;j”

Obszerna, krytyczna w stosunku do Funduszu Sprawiedliwosci i kompleksowo
przedstawiajaca stanowisko Najwyzszej Izby Kontroli depesza PAP pt. ,,Wyniki
kontroli NIK w Funduszu Sprawiedliwosci. Mowa o niegospodarnosci” ukazata sig
30.09.2021. (https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C939200%2Cwyniki-kontroli-
nik-w-tfunduszu-sprawiedliwosci-mowa-o-niegospodarnosci.html)

Pozwana uwaza, ze depesza pt. ,,Wyniki kontroli NIK w Funduszu Sprawiedliwosci.
Mowa o niegospodarnosci” to jedyna informacja PAP na ten temat. Tymczasem dnia
30.09.2021 w serwisie PAP ukazalo si¢ kilkanascie depesz, dotyczacych bezposrednio
Kontroli NIK i Funduszu Sprawiedliwosci:

1) 2021-09-30 10:37 ,,Romanowski: ustalenia NIK sg miazdzgce przede wszystkim dla
jej obiektywizmu”

2) 2021-09-30 1138 _NIK: niegospodarnosé, niecelowosé¢ mechanizmy
korupcjogenne w Funduszu Sprawiedliwosci”

3) 2021-09-30 11:50 ,NIK: Fundusz Sprawiedliwosci stracil charakter funduszu
celowego”

4) 2021-09-30 11:55 ,NIK: wniosek do TK ws. niekonstytucyjnosci przepiséw dot.
Funduszu Sprawiedliwosci”

5) 021-09-30 12:19 | NIK po kontroli Funduszu Sprawiedliwosci: srodki wydatkowane
nierzetelnie - ponad 280 min z”

6) 2021-09-30 12:58 Warszawa .Po kontroli NIK Lewica sklada doniesienie do
prokuratury na Ziobre”

7) 2021-09-30 13:06 Warszawa ,, Wiceszef MS: zarzuty NIK sg absurdalne”

8) 2021-09-30 13:18 Warszawa ,,NIK: niegospodarnosé, niecelowos¢ i mechanizmy
korupcjogenne w Funduszu Sprawiedliwosci”

9) 2021-09-30 13:23 ,,Po wynikach kontroli NIK Koalicja Obywatelska zgda dymisji
ministra sprawiedliwosci™
10) 2021-09-30 13:36 Warszawa ,,PSL: NIK wykazata, ze Fundusz Sprawiedliwosci
byl wykorzystywany na cele partyjne Zbigniewa Ziobry”

11) 2021-09-30 13:50 ,,Po wynikach kontroli NIK Koalicja Obywatelska zada dymisji
ministra sprawiedliwosci (opis)”

12) 2021-09-30 13:55 ,Kwiatkowski: zgdamy natychmiastowej zmiany dziatania
Funduszu Sprawiedliwosci”

13) 2021-09-30 15:44 ,Romanowski o raporcie NIK: to dowdd na nierzetelnosé Izby”

14) 2021-09-30 18:34 .MS: wyrazamy sprzeciw wobec podwazenia przez NIK
uczciwosci i wiarygodnosci Ewy Blaszezyk prowadzacej klinike "Budzik"”

15) 2021-09-30 18:49 ,MS: Os$wiadczenie w sprawie bezpodstawnych zarzutéw NIK
(komunikat)™

10



16) 2021-09-30 22:02 ,,Grodzki: od dawna wiadomo, ze Fundusz Sprawiedliwosci to
prywatny fundusz SP i ministra Ziobro™

Pozwana odnosi si¢ do strony internctowej pap.pl, ktora nie jest Codziennym
Serwisem Informacyjnym Polskiej Agencji Prasowej (CSI PAP) — produktem,
stanowigcym podstawowa dziatalnosé agencji. Tresci ukazujace sie na stronie pap.pl
stanowig srednio ok. 10 proc. informacji tworzonych codziennie przez dziennikarzy
PAP.

Redakcja magazynu ,,Press” nie jest klientem Polskiej Agencji Prasowej, a co za tym
idzie nie ma dostgpu do platnej wersji CSI PAP. To calkowicie ogranicza mozliwosé
wiarygodnej i profesjonalnej analizy petnej wersji serwiséw oferowanych przez PAP.

. Nie jest prawdy twierdzenie: ,Jarostaw Guzy, byly szef dzialu zagranicznego
PAP, obecnie odpowiedzialny w Agencji za kontakty z prasa polonijna,
przekonuje mnie, Zze anulowanie depeszy jest ,niezwykle rzadkie". Zapytalem o
to takze prezesa PAP Wojciecha Surmacza. Stwierdza: ,Do takich zdarzen
dochodzi tylko w przypadku, gdy depesza zawiera powaine bledy
merytoryczne''.

Autor artykutu zadat Wojciechowi Surmaczowi, prezesowi zarzadu PAP pytanie: ,,Jak
czgsto z serwisdw PAP usuwane s3 depesze? Z jakich gléwnie powodow?”

Wojciech Surmacz, prezes zarzadu PAP na zadane pytanie odpowiedziat: ,,Do takich
zdarzen dochodzi tylko w przypadku, gdy depesza zawiera powazne bledy
merytoryczne. Jesli dysponuje Pan konkretnym przykladem takiego zdarzenia, to
bardzo prosz¢ o uzupelnienie tego pytania i ponowne przestanie do zarzadu PAP.”

Pozwana calkowicie zignorowala zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie
uzupelnila  zadanego pytania, postugujgc si¢ jednoczesnie wiadomosciami
niezweryfikowanymi, pozbawionymi faktografii.

. Nie jest prawdg stwierdzenie: , Teraz o anulowaniach méwig prawie wszyscy.
Anulowano np. depesz¢ o $mierci s¢dziego dublera z Trybunalu Konstytucyjnego,
bo material stworzony na podstawie wypowiedzi prokuratora nie spodobal si¢ w
Ministerstwie Sprawiedliwosci”,

Pozwana nie wskazala autora, tytutu, daty publikacji ,,anulowanej depeszy o $mierci
s¢dziego dublera z Trybunatu Konstytucyjnego”.

Mianem ,,sedziego dublera z Trybunatu Konstytucyjnego™ okreslano zlosliwie trzech
niezyjacych sedziéw: prof. Lecha Morawskiego i prof. Henryka Ciocha, ktérzy zmarli
w 2017 1. oraz prof. Grzegorza Jedrejka, ktory zmarl w 2020 roku. Autor artykutu nie
wskazal, ktérego z wyzej wymienionych sedziow miala dotyczyé ,anulowana
depesza” PAP.

W Codziennym Serwisie Informacyjnym PAP ukazalo sie kilkadziesiat depesz -
rowniez takich, ktére zostaty opublikowane i przygotowane na podstawie wypowiedzi
prokuratoréw - zwigzanych ze $miercia prof. Lecha Morawskiego, prof. Henryka
Ciocha oraz prof. Grzegorza Jedrejka.

11



Depesze zwiazane ze Smiercia prof. Grzegorza Jedrejka:

1) 2020-01-19 17:51 ,,Zmarl sedzia Trybunatu Konstytucyjnego Grzegorz Jedrejek”

2) 2020-01-19 21:12 ,Prezes TK: sedzia Jedrejek byl wybitnym prawnikiem,
wspanialym czlowiekiem i nieztomnym sedzia”

3) 2020-01-20 00:44 ,Na TT komentarze po wpisie rzeczniczki Lewicy o $mierci
s¢dziego TK”

4) 2020-01-20 08:45 ,,Czarzasty o wpisie Zukowskiej ws. Jedrejka: nie miata nic ztego
na mysli”’

5) 2020-01-20 10:39 , Prezydent o $mierci sedziego TK: bardzo przykra i zaskakujaca
wiadomosé”

6) 2020-01-20 17:51 ,,W czwartek uroczystosci pogrzebowe sedziego TK Grzegorza
Jedrejka”

7) 2020-01-20 18:56 ,Jacek Ozdoba: we wtorek zloZze wniosek o ukaranie
Zukowskiej”

8) 2020-01-21 08:12 Warszawa (PAP) ,.Biedronit o wpisie Zukowskiej: w Zzyciu nie
napisalbym czegos takiego”

9) 2020-01-22 10:47 ,,Sejm uczceit minuty ciszy pamie¢é Jedrejka”

10) 2020-01-23 14:00 ,Prezes TK o Grzegorzu Jedrejku: byl sedzig niezlomnym,
czlowiekiem dialogu”

11) 2020-01-23 15:42 ,Sedzia Trybunalu Konstytucyjinego Grzegorz Jedrejek
pochowany w Garbowie”

Depesze, zwiazane ze $miercia prof. Lecha Morawskiego:
1) 2017-07-12 09:42 ,,TK: zmart prof. I.ech Morawski”

2) 2017-07-12 09:42 ,,Zmarl prof. Lech Morawski, sedzia Trybunatu Konstytucyjnego
- biuro TK.”

3) 2017-07-12 10:36 ,,TK: zmar! prof. Lech Morawski (opis)”

4) 2017-07-12 11:12 ,,Prezes TK: prof. Lech Morawski byl wybitnym prawnikiem”
5)2017-07-13 18:18 ,,Gdansk/Nadal trwa sledztwo ws. wypadku z udzialem zmartego
sedziego TK”

6) 2017-07-17 13:09 ,,Torut/ Rozpoczgly si¢ uroczystosci pogrzebowe prof. Lecha
Morawskiego™

7) 2017-07-17 14:42 ,Przylgbska o Morawskim: reprezentowal idealy sedziego
niezawistego”

8) 2017-07-17 15:57 ,Zakonczyly si¢ uroczystosci pogrzebowe prof. Lecha
Morawskiego™

Depesze, zwiazane ze $miercia prof. Henryka Ciocha:

1} 2017-12-20 07:20 ,Nie zyje sedzia Trybunatu Konstytucyjnego Henryk Cioch”

2) 2017-12-20 09:06 ,Prokuratura na miejscu $mierci sedziego TK prof. Henryka
Ciocha™

3) 2017-12-20 13:38 ,Prokuratura: jest §ledztwo ws. $mierci sedziego TK prof.
Henryka Ciocha (krétka)”

4) 2017-12-20 13:43 ,Prezes TK: informacj¢ o smierci prof. Ciocha przyjelam z
olbrzymim smutkiem®

5} 17-12-20 14:12 , Prokuratura: jest sledztwo ws. $émierci sedziego TK prof. Henryka
Ciocha (opis)”

12



6) 2017-12-20 19:58 ,Prezydent: prof. Henryk Cioch pozostanie w naszej pamieci
jako cztowiek do glebi prawy™

7) 2017-12-22 11:00 , Prokuratura: podczas sekcji zwlok Ciocha stwierdzono cechy
niewydolnosci krgzeniowo-oddechowej (krotka)”

8) 2017-12-22 11:15 ,,Prokuratura: podczas sekcji zwlok Ciocha stwierdzono cechy
niewydolnosci krazeniowo-oddechowej (opis)”

9) 2017-12-28 12:24 , Lublin/ Rozpoczely sie uroczystosci pogrzebowe prof. Henryka
Ciocha”

10) 2017-12-28 15:28 ,.Prof. Henryk Cioch zostat pochowany w Lublinie”

11) 2018-07-10 19:07 ,,Prokuratura Okrggowa: $ledztwo ws. $mierci prof. Henryka
Ciocha zostalo umorzone”

. Nieprawdziwe jest stwierdzenie: ,,Zamiast anulowa¢ jui wyslana depeszg, latwiej
po prostu jej nie napisaé. Dlatego drugim sposobem na niewygodne dla PiS
tematy jest ich ignorowanie. - Nie pisalimy o mailach Dworczyka, z wyjatkiem
stanowisk PiS w tej sprawie - ujawnia méj rozmoéwca z PAP.”

W Codziennym Serwisie Informacyjnym PAP ukazaly si¢ depesze .o mailach
Dworczyka”, ktore prezentowaly oficjalne stanowiska politykow: Lewicy,
Konfederacji, Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050 i Nowoczesne;j:

1) 09.06.2021, 13:24 ,Lewica: skladamy wniosek do NIK o kontrole obiegu
dokumentow elektronicznych w KPRM”
2) 16.06.2021, 15:33 , Konfederacja: nie dowiedzieli$my sie niczego tajnego”

3) 17.06.2021, 07:07 ,,Gramatyka: zabezpieczenia rzadowych kont s3 na bardzo
dobrym poziomie”

4) 17.06.2021, 09:57 ,,Tomeczyk: zlozymy wniosek o odtajnienie sejmowej dyskusji o
cyberatakach”

5) 22.06.2021, 13:21 ,,Grabiec: o$wiadczenie ws. cyberatakow to typowa dla tego
rzadu dezinformacja; Zaryn: prosze nie powielaé nicprawdy”

6) 24.06.2021, 00:534 ,,Opozycja: wotum nieufnosci wobec szefa KPRM zasadne; PiS:
wniosek KO to efekt frustracji”

7) 24.06.2021, 12:17 ,Cieszynski nie odpowiedzial na pytania opozycji ws. wycieku
maili; nie bylo go w Sejmie, bo sekretariat Zle poinformowal go o terminie
posiedzenia™

8) 29.06.2021, 16:44 ,,.Sejm/ Komisje dyskutowaly o sprawie cyberatakoéw™

9 02.07.2021, 12:46 ,Szlapka: rzad to grupa skrajnych homofoboéw albo
bezwzglednych cynikow™

10) 16.09.2021, 14:51 ,,KO domaga si¢ informacji Przylgbskiej w zwigzku z tzw. afera
mailowg”

11) 14.10.2021, 14:06 ,Postowie KO wzywaja politykéw PiS, by rozliczyli sie z
nagrod przyznanych im jako cztonkom rzadu Beaty Szydio™

12} 15.10.2021, 12:14 ,Adam Szlapka sklada zawiadomienie do prokuratury w
zwiazku z mailami Dworczyka”

13) 03.11.2021, 13:20 ,KO domaga si¢ informacji o funkcjonowaniu Rzgdowego
Centrum Analiz”

. Nie jest prawda, ze w PAP ukazal si¢ ,,wywiad sprytnego Blazeja Spychalskiego z
Dudgy.”

13



Blazej Spychalski nie jest i nigdy nie by} dziennikarzem Polskiej Agencji Prasowe;.
Biazej Spychalski nigdy nie opublikowal w serwisic PAP swojego wywiadu z
Andrzejem Duda, prezydentem RP.

. Nie jest prawda, ze Wojciech Surmacz pytany, czy zdarzalo sie, ze teksty
krytyczne wobec PiS nie byly dopuszczane do publikacji, odpowiedzial

wymijajaco.

Wojciech Surmacz odpowiedzial: , Do takich zdarzen dochodzi tylko w przypadku,
gdy depesza zawiera powazne bledy merytoryczne. Jesli dysponuje Pan konkretnym
przykiadem takiego zdarzenia, to bardzo prosz¢ o uzupelnienie tego pytania i
ponowne przeslanie do zarzgdu PAP.”

Pozwana zupelnie zignorowata zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupelnita
zadanego pytania, postugujac si¢ jednoczesnie wiadomosciami niezweryfikowanymi,
pozbawionymi faktografii.

. Nie jest prawda, ze w PAP ,zablokowano” ,wypowiedz Cezarego Kazmierczaka
ze Zwigzku Pracodawcow i Przedsigbiorcéw na temat oplaty reprograficznej, w
ktérej krytykowal plany rzadu.”

W serwisie PAP ukazaly si¢ depesze prezentujace wypowiedz Cezarego Kazmierczaka
ze Zwigzku Pracodawcow i Przedsigbiorcow na temat oplaty reprograficznej, w ktérej
krytykowal plany rzadu.

1}y 02.03.2021, 16:21 ,Zwigzeck Cyfrowa Polska: opinia publiczna przeciwna

podatkowi od smartfonow”
2) 03.03.2021, 12:26 ,Sondaz Social Changes: trzy czwarte Polakow przeciwko

wprowadzeniu podatku od smartfonow™

. Nie jest prawda twierdzenie: ,Przetrzymywanie depeszy przed jej publikacja
Surmacz tlumaczy ,profesjonalna weryfikacja informacji”, co moze, jego
zdaniem, zaja¢ nawet Kilkana$cie dni.”

Pytanie, ktére autor artykulu zadal Wojciechowi Surmaczowi brzmialo: Czy
przetrzymywanie depeszy przez wiele godzin przed jej publikacjg to dla agencji
prasowej dziatanie wlasciwe?

Odpowiedz Wojciecha Surmacza brzmiata: ,,Profesjonalna weryfikacja informacji to
podstawa funkcjonowania kazdej redakcji, nie tylko PAP. Czasami procedura ta moze
trwa¢ kilkanascie minut, czasami kilkanascie dni. To zalezy m.in. od dostepu do zrodet
informacji. Za kazdym razem sa to unikalne sytuacje, dlatego bardzo prosze o
odwolanie si¢ do konkretnych przykladow, ktére Pana interesujg. Mysle, ze dopiero
wtedy odpowiedZ moze by¢ miarodajna.”

14



10.

11.

12.

13.

Pozwana zupetnie zignorowala zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupelnita
zadanego pytania, postugujac si¢ jednoczesnie wiadomosciami niezweryfikowanymi,
pozbawionymi faktografii.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opinie publiczna jest
twierdzenie: ,Maksymilian Rigamonti zebral ok 200 podpiséw dziennikarzy pod
wnioskiem, by sprawe te wyjasnila Rada Mediéw Narodowych. Opinia publiczna
jednak nigdy nie poznala jakichkolwiek wyjasnien prezesa Surmacza”

Wojciech Surmacz udzielil obszernych wyjasniern w tej sprawie na tamach portalu
»Wirtualne Media” w artykule ,,PAP nie przedtuzyta umoéw czterem fotoreporterom.
Surmacz: Tak si¢ koniczy ,,dojenie” PAP Foto” z dnia 04.02.2019 roku.

(https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pap-nie-przedluzyla-umow-czterent-
{otoreporterom-tigamonti-zbiera-podpisv-pod-petycia-o-ich-przvwrocenie-surmacz-
sprawa-z-emocjonalnym-podtekstem#)

Nie jest prawdg stwierdzenie Marka Blonskiego, przewodniczacego Solidarnosci
PAP i czlonka rady pracownikéw, cytowane przez autora tekstu: ,,Zarzad nie
spotyka si¢ ani ze zwigzkami, ani z radg programowsa od grudnia 2019 roku. Nie
komunikuje si¢ z nami”

Zarzad Polskiej Agencji Prasowej jest w stalym kontakcie i spotyka sie z Rada
Programowg PAP, co jest udokumentowane m.in. w postaci sprawozdan z posiedzenia
Rady Programowe;.

Zarzad Polskiej Agencji Prasowej jest w stalym, udokumentowanym kontakcie ze
zwigzkami zawodowymi, zwigzanym ze sprawami pracowniczymi. Pan Marek
Blonski nie wykazuje checi spotkania sie z zarzadem PAP.

Nie jest prawda anonimowe stwierdzenie ,bylego dziennikarza centrali PAP”:
»Tak bardzo musieliémy si¢ zajmowac pisaniem tego, co méwili politycy PiS, e
nie bylo juz czasu na prac¢ dziennikarska. To byl jeden z powodéw mojego
odejscia.”

Zaden z dziennikarzy PAP, nie sformutowal za kadencji obecnego zarzadu, takiego
powodu swojego odejscia.

Nie jest prawds, ze w 2017 roku w Radzie Programowej PAP byl Janusz
Niedziela,

Janusz Niedziela nie byl w 2017 roku w Radzie Programowej PAP.

Janusz Niedziela nigdy nie byt cztonkiem Rady Programowej PAP.

15



14.

18S.

16.

17.

18.

Nie jest prawda, Zze "Grzegorz Braun, byly przewodniczacy Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji, zadal dymisji Surmacza”

Grzegorz Braun nigdy nie byl przewodniczacej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Grzegorz Braun nigdy nie zadat dymisji Wojciecha Surmacza, prezesa PAP S.A.

Nie jest prawdg twierdzenie: ,,Czy dziennikarze PAP majj za zadanie obslugiwaé
nawet konferencje prasowe radnych PiS w blahych tematach? - zapytalem
prezesa Surmacza. Nie odpowiedzial. Nie wie, co kryje si¢ pod haslem ,blahy
temat'".

Odpowiedz Wojciecha Surmacza na zadane przez dziennikarza magazynu ,Press”
brzmiala: ,Zadania” dziennikarzy wynikaja géwnie z codziennych kolegiéw
redakcyjnych. Okreslenie ,blahy temat” to do$é¢ subiektywna ocena. Prosze o
wskazanie takiego ,blahego tematu” i zdarzenia, ktére ma Pan na mysli. Dopiero
wtedy bede mogl odpowiedzie¢ na zadane przez Pana pytanie.

Pozwana zupetnie zignorowata zapisy Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupelnila
zadanego pytania, postugujac si¢ jednoczesnie wiadomosciami niezweryfikowanymi,
pozbawionymi faktografii.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
nazywanie PAP mianem ,POLSKA AGENCJA PISOWA” w artykule pt.
»POLSKA AGENCJA PISOWA” autorstwa Krzysztofa Boczka, ktéry ukazal sie
02.11.2021 na stronie 74. periodyku ,,Press” (nr. 11-12/2021)

Polska Agencja Prasowa relacjonuje stanowiska wszystkich ugrupowan politycznych,
funkcjonujacych w Polsce.

W okresie 01.01.2021-07.11.2021 w CSI PAP ukazalo si¢:
Z udzialem Prawa i Sprawiedliwosci — 615 depesz

Z udziatem Polski 2050 — 370 depesz

Z udziatem Platformy Obywatelskiej — 355 depesz

Z udzialem Sojuszu Lewicy Demokratycznej — 109 depesz
Z udzialem Polskiego Stronnictwa Ludowego — 91 depesz
Z udzialem Konfederacji — 72 depesze

Nie jest prawdg twierdzenie, ze ,,za rzqdéw PiS-u chyba kaidego diiennikarza PAP
takie anulowanie depeszy ju: spotkalo”.

W Polskiej Agencji Prasowej pracuje 279 dziennikarzy. Pozwana wskazuje dwie,
nieudokumentowane i oparte na anonimowych relacjach przypadki ,.anulowania
depeszy”.

Nie jest prawda stwierdzenie: ,, Telefony z zewnqtrz 7 ingerencjami sq dosy¢ czeste.
Wedlug trojga moich rozméwcow najaktywniejsi sq tu urzednicy Ministerstwa

16



19.

20.

21.

22,

Sprawiedliwosci. - Czasem mialem wraZenie, te migdzy ministerstwem Ziobry { PAP
istnieje sztywne lgcze - mowi dziennikarz, ktory odszedl 7 agencji w 2017 roku. Ale
interweniujq tei pracownicy innych ministerstw, Narodowego Banku Polskiego, a
nawet TVE”

Pozwana, powolujac si¢ na anonimowe Zrédla nie wskazuje ani 0séb, ktore ,.ingeruja”,
ani adresatéw rzekomych ,.ingerencji”.

Ponadto, nie istnieje ,,sztywne lacze™ pomiedzy ,,ministerstwem Ziobry i PAP”.

Zgodnie z Art. 1 Ustawy o Polskiej Agencji Prasowej z dnia 31 lipca 1997 r. (Dz. U. z
2019 1. poz. 1595.): Polska Agencja Prasowa ma obowigzek upowszechnia¢
stanowiska Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministrow
oraz umozliwia innym naczelnym organom panstwa prezentowanie stanowisk w
waznych sprawach panstwowych.

Nie jest prawds, ze w PAP ,zablokowano tekst o wyroku w sprawie zmian w
wystawie Muzeum I1 Wojny Swiatowej w Gdansku”.

Pozwana nie wskazuje ani autora, ani daty rzekomej blokady tekstu ,.,o wyroku w
sprawie zmian w wystawie Muzeum I Wojny Swiatowej w Gdansku”. Pozwana nie
ma zadnego potwierdzenia dla swojego stwierdzenia.

Nie jest prawda, ze w PAP ,,zablokowano” ,wywiady, w tym wideo, 7 zagranicznymi
politykami i dyplomatami, ktorzy krytykowali PiS”,

Pozwana ponownie nie wskazuje Zrodia tej informacji, autoréw rzekomych
wywiadow, nazwisk zagranicznych politykdéw 1 dyplomatéw oraz dat rzekomych
blokad. Strona powodowa nie zablokowala zadnych wywiadéw czy nagran z
zagranicznymi politykami, ktérzy krytykowali PiS.

Nie jest prawds, Ze jak twierdzi pozwana, publikacje o sporze polskiego rzgdu z
Unia Euroepejska byly opéZniane oraz nie byly ,,newsami” PAP.

Polska Agencja Prasowa na biezaco relacjonuje wszelkie kwestie — w tym rowniez
sporne - zwigzane z funkcjonowaniem Polski, a co za tym idzie takze polskiego rzadu
w strukturach Unii Europejskiej. Depesze na ten temat, opisane jako ,.Zrédlo: PAP”
publikowane byly i sg przez klientow Polskiej Agencji Prasowe].

Nie jest prawda, Ze jak twierdzi pozwana, publikacje dotyczgce sprawy tzw.
mienia pozydowskiego byly opoZniane oraz nie byly ,,newsami” PAP,
Polska Agencja Prasowa na biezaco relacjonuje wszelkie wydarzenie, zwigzane z

»izw. mieniem pozydowskim”. Depesze na ten temat, opisane jako LZrodlo: PAP”
publikowane byly i sg przez klientéw Polskiej Agencji Prasowe;j.

17



23.

24,

25.

26.

Nie jest prawda, ze ,dziennikarki dzialu zagranicznego slyszaly od szefa: , Nie
piszemy jako pierwsi, dopoki inne agencje o tym nie poinformujg”. - Dawali$my
wigc swdj material dopiero, gdy cos na ten temat ukazalo si¢ wezesniej w agencji
Reuters czy AP Zawsze w takich sprawach musielismy mie¢ jakgs ,dupokrytke" -
opisuje byla dziennikarka dzialu zagranicznego PAP.

Polska Agencja Prasowa posiada platne licencje na wykorzystywanie informacji
zagranicznych agencji prasowych (m.in. AFP, AP, Reuters) i w naturalny sposob
uzywa tych depesz w swoich serwisach.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,By uniknqé zablokowania tematu, niektorzy
korespondenci zagraniczni posylajg swoje waine depesze do Warszawy dopiero
poinym wieczorem, gdy w firmie nie ma jui szefow.”

Odnoszac si¢ bezposrednio do sléw pozwanej - ,,Wazne depesze” od ,,niektérych
korespondentéw zagranicznych™ trafiaja do Warszawy ,péznym wieczorem” z
powodu pracy w innych strefach czasowych.

Nie jest prawda, ze Jacek Turczyk w 2019 roku ,dostal telefon od szefa foto.
Rozmowa trwala 30 sekund. - Powiedzial, te agencja nie prrediuiyla umowy i od
Juftra nie pracuje. 1 si¢ rozlgcezyl”.

Strona powodowa o$wiadcza, ze Andrzej Lange, kierownik dzialu PAP Foto nie uzyl
takiego sformutowania w rozmowie z Jackiem Turczykiem. Ponadto, rozmowa ta nie
trwala 30 sekund z Panem Turczykiem nie trwala, jak wskazuje pozwana, 30 sekund.

Nalezy podkresli¢, Ze fotografowie wspolpracujacy z PAP nie s3 etatowymi
pracownikami Agencji. To osoby z zewnatrz, $wiadczace ustugi na zasadach firma-
firma, w zwiazku z tym nie mozna wysungé stwierdzenia, ze strona powodowa
wpozbyla si¢ kogos”. W tamtym okresie czasu, w Warszawie bylo czternastu
fotoreporteréw, co sprawiato, ze w stolicy bylo o szesciu fotoreporteréw za duzo.

Nie jest prawda, ze podobnie jak z Jackiem Turczykiem postapiono w PAP tego
dnia z trzema innymi fotoreporterami: Bartlomiejem Zborowskim, Stanislawem
Leszezynskim i Marcinem Kmiecinskim.

Marcin Kmiecifiski i Stanistaw Leszezynski kontynuujg prace u strony powodowej,
cho¢ pracowali dla ., Strefy Gwiazd”, ktora zostata zamknigta. P:rezes Wojciech
Surmacz zaproponowal im dalsza wspolprace. Pan Jacek Turczyk i Bartlomiej
Zborowski nie zareagowali natomiast na propozycje Prezesa Wojciecha Surmacza, co
0znacza, ze — mimo zaproszenia do rozméw — cheieli zachowaé status quo po tym, jak
skonczyl sie termin obowigzywania ich uméw. Umowy byly przedhuzane co roku i
Pan Andrzej Lange podjat decyzje, ze nie ma potrzeby przedhuzenia kontraktéw z
niektérymi fotoreporterami.

Stanislaw Leszczynski i Marcin Kmieciiski wspélpracujg z Polska Agencja
Prasowy.

18



27. Nieprawdziwe jest stwierdzenie: ,,Dwa dni pdiniej prezes PAP Wojciech Surmacz

28.

29.

30.

do oburzonych takim zachowaniem napisal: ,, Tak si¢ koriczy dojenie PAP Foto".

Wojciech Surmacz, Prezes PAP, odnidst sie do wiadomosci autorstwa Maksymiliana
Rigamonti, zamieszczonej na platformie spolecznodciowej Twitter. Wypowiedz
Wojciecha Surmacza byla parafraza postu Maksymiliana Rigamonti i brzmiata
nastgpujaco:

- Czesd!

- Czesc!

- Umowa mu si¢ koniczy? (Firma/aneks na 2 mies./ redukcja kosztow).

- No tak.

- To ten co zarabia XXX?

- 2 X wigcej.

- Ale jako to? Nie ma takich stawek.

- Nie moja decyzja.

- Nie przedluzamy. To czesé.

Tak sig konczy »dojenie” PAP Foto.
https://twitter.com/Faworyt/status/1091360925326684160 -~  Wojtek  Surmacz
{(@Faworyt) 1 lutego 2019 roku.

Nie jest prawda, ze Radoslaw Gil ,,Jest kumplem Dworczyka iS'wirskiego .

Radostaw Gil pozostaje w relacjach zawodowych z zaréwno 2z Michatem
Dworczykiem, jak 1 Maciejem Swirskim, ale nie jest ich , kumplem”.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,,0 lamaniu fundamentainej zasady warsztatu dziennikarskiego mowi
nam kilkanascie oséb. - Dostawalam dyspozycje: piszemy tylko to, co powie polityk
PiS, Wigc w depeszy z komisji sejmowej bylo o tym, co mowi minister, ale ju;
tadnych  krytycznych siow  opozycji - opowiada byly pracownik dziatu
gospodarczego.”

Pozwana nie podaje tytulu, daty publikacji oraz nazwy komisji sejmowej, ktorej
miataby dotyczy¢ anonimowo wskazana depesza. Strona powodowa w relacjach z
posiedzen komisji sejmowych uwzglednia ,krytyczne slowa opozycji”.

Nieprawdziwe, nicuprawnione i wprowadzajace w blad opinie publiczng jest
twierdzenie autora: ,Pafrz¢ na depesze na stronie glownej PAP 7 14 wrzesnia,
migdzy godz. 14.40 a 15.00. Autor pisze o tym, ie na spotkanie 7 ministrem Adamem
Niedzielskim nie przyszedl nikt z bialego miasteczka - cytowany jest tylko minister,
postulaty protestujgcych opisane w jednym zdaniu, bez jakiejkolwiek wypowiedzi
protestujgcych czy opozycji; 2. Material o Marku Suskim, ktdry mowi o ,,okupancie
brukselskim" - cytowany jest tylko on, zadnej kontry; 3. Tekst o obrazie zaginionym
w czasie II wofny swiatowej, ktory trafil do Muzeum Narodowego - diugi wywod

19



31.

ministra Piotra Gliriskiego. Na wszystkich zdjeciach minister; 4. Relacja z pogrzebu
Wiestawa Golasa. Poza biografig aktora wylgcznie wypowiedzi prezydenta Andrzeja
Dudy, ktorego na pogrzebie nie bylo. I o to zapytalem prezesa Surmacza. ,,To zalezy
od wielu czynnikéw m.in. od formuly relacjonowanego wydarzenia” - twierdzi. ,,CSI
PAP nie jest klasycznym medium, lecz dostaweq czystych informacji pozbawionych
publicystycznej formy".

Powyzszy fragment artykutu zupelnie mija sie z rzeczywistym stanem faktycznym.
Pytanie autora artykulu brzmiato: ,,.Czy w depeszach PAP przestrzega sie zasady
» drugiej nogi” opinii drugiej strony, np. opozycji? ",

Odpowiedz Wojciecha Surmacza, prezesa zarzadu PAP S.A. brzmiata: ,,.7o zalezy od
wielu czynnikow m.in. od formuly relacjonowanego wydarzenia. CSI PAP nie jest
klasycznym medium, lecz dostawcq czystych informacji pozbawionych publicystycznej
Jormuly. Jednak precyzyjna odpowied:z na Pana pytanie bedzie mozliwa dopiero po
podaniu konkretnych przykiadow. Bardzo prosz¢ o odwolanie si¢ do konkretnych
przyvikladow.”

Pozwana nie uwzglednita zapisow Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie uzupehnit
zadanego pytania, poslugujgc si¢ jednoczesnie niezweryfikowanymi informacjami.
Pozwana odnosi si¢ do strony internetowej pap.pl, ktora nie jest Codziennym
Serwisem Informacyjnym Polskiej Agencji Prasowej (CSI PAP) — produktem,
stanowigcym podstawowa dziatalnosé agencji. Tresci ukazujace si¢ na stronie pap.pl
stanowia Srednio ok. 1 proc. informacji tworzonych codziennie przez dziennikarzy
PAP. Profesjonalna i wiarygodna ocena jakosci serwisu PAP za posrednictwem strony
pap.pl jest niedopuszczalna.

Redakeja magazynu ,,Press™ nie jest klientem Polskiej Agencji Prasowej, a co za tym
idzie nie ma dostgpu do platnej wersji CSI PAP. To znaczaco ogranicza mozliwosé
wiarygodnej i profesjonalnej analizy petnej wersji produktéw oferowanych przez PAP.

Przytoczone w spomym artykule depesze PAP stanowig zaledwie drobny wycinek
peinych relacji, dotyczacych wydarzen, o ktorych autor pisze.

Nie jest prawda twierdzenie: ,ZapytaliSmy prezesa Surmacza, czy jest
zadowolony z wynikéw TheFirstNews. ,,Co Pan rozumie przez sformulowanie
zadowolony"? - dopytuje. Z ujawnionych maili Dworczyka wynika, ze wstepny
koszt uruchomienia i dzialania, w pierwszy roku mial wynie§¢ az 9,9 min z1.”

OdpowiedZ Wojciecha Surmacza, prezesa zarzadu PAP S.A. na zadane przez ,,Press”
pytanie brzmiala: ,Prosz¢ o doprecyzowanie pytania. Jakiego rodzaju wyniki Pana
interesujg i co Pan rozumie przez sformulowanie ,zadowolony™? Jesli chodzi o
wskazang ponizej ogladalnosé to celem Redakcji jest jej stale zwiekszanie. Prosze
pamigta¢, ze docelowym czytelnikiem portalu sg anglojezyczni cudzoziemcy,
zainteresowani Polskg.”

Redakcja ,,Press” nie zadala Wojciechowi Surmaczowi, prezesowi zarzadu PAP S.A.
pytania o koszt uruchomienia i dziatania w pierwszym roku portalu The First News.

20



32.

33.

34,

35.

36.

37.

Wstepny koszt uruchomienia i dziatania w pierwszym roku portalu The First News nie
wynidst 9,9 min zk

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,Dostalismy dyspozycje, ze jesli co$ napisze,
mamy to wysyla¢ redaktorowi z politycznego - mowi osoba, ktora byla w dziale
zagranicznym. Jakub Pilarek, zastepca dzialu krajowego, mizal przez pewien czas
czytaé kaidy tekst Krupy i odwlekaé publikacj¢ niewygodnych materialow.

Pan Jakub Pilarek nie penil funkcji ,,zastepcy dziatu krajowego”.
W Polskiej Agencji Prasowej nie bylo i nie ma funkcji ,,zastepey dziatu krajowego™.

Pan Jakub Pilarek nie odwlekat publikacji niewygodnych materiatow.

Nie jest prawda stwierdzenie: ,, Tekst utkngd w edycji u Tomasza Jarosa”.

Tomasz Jaros nie pracuje w Polskiej Agenciji Prasowe;.

Nie jest prawda, Zze ,na poczatku 2019 roku PAP powiedziala” Witoldowi
Repetowiczowi ,,do widzenia".

Nie jest prawda, ze ,,w 2018 roku Witold Repetowicz, korespondent na Bliskim
Wschodzie, dostal od prezesa Surmacza Nagrode SDP im. Kazimierza
Dziewanowskiego za najlepszy material zagraniczny.”

W 2018 roku Witold Repetowicz dostal Nagrode im. Kazimierza Dziewanowskiego
od Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Zgodnie z ,Regulaminem Konkursu o Nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy
Polskich” nagrody za publikacje prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe przyznaje
Jury Glowne Nagréd SDP. Jury Giowne opiera si¢ na rekomendacjach Jury
Selekcyjnego, ktore dokonuje przegladu i oceny wszystkich nadestanych prac.

Wojciech Surmacz, prezes zarzadu PAP S.A. nigdy nie byl cztonkiem ani Jury
Glownego, ani Jury Selekeyjnego Nagréd SDP i nie mial wplywu na decyzje
podejmowane

Nie jest prawda, ze Krzysztof Strz¢pka ,,5 paidziernika 2020 roku, po materiale na
femat dzialan PiS w Parlamencie Europejskim, dostal telefon od szefowej kadr, Ze
ma wracaé de kraju, by pracowad na miejscu.”

Szefowa kadr PAP, nie przekazata Krzysztofowi Strzepee 5 pazdziernika 2020 roku
informacji ,.ze ma wracaé do kraju, by pracowaé na miejscu’.

Nie jest prawda, Ze: ,,Jako$¢ jest na tyle zla, Ze niektére media rezygnujg z
serwiséw i uslug PAP - tak zrobila m.in. ,Gazeta Wyborcza" i Urzad Miasta

21



38.

39.

40.

41,

Warszawy. - Kazdy temat byle jak napisany péjdzie. O ile nie godzi w interes
partii - zaznacza méj rozméwcea.- Gdy tak zwana dobra zmiana przejela te
instytucj¢, zacz¢li pomija¢ waine wydarzenia, na przyklad duze wiece KOD-u -
tlumaczy rezygnacje Roman Imielski, wicenaczelny ,,GW".”

»Gazeta Wyborcza” wypowiedziala umowe PAP dwukrotnie: w 2014 oraz w 2017
roku.

»Gazeta Wyboreza™ wykorzystuje wybrane depesze PAP w swoich publikacjach,
podajac jako Zrodio innych klientow PAP.

Portal gazeta.pl korzysta z bezplatnego serwisu ,,PAP Koronawirus”.

Wydawnictwo Agora, wydawca ,,Gazety Wyborczej” korzysta z platnej licencji na
wykorzystywanie serwisow PAP w obszarze rozglosni radiowych.

Urzad Miasta st. Warszawy korzysta z ustug Polskiej Agencji Prasowej.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,Czy w mniemaniu prezesa Surmacza jakos$¢ sie
pogorszyla? A moze poprawila? Nie odpowiedzial nam.”

Pytanie, ktore autor artykuiu zadal Wojciechowi Surmaczowi brzmiato:” Czy pan ma
poczucie, ze jako$¢ depesz PAPu, za pana kadencji, spadia czy wzrosta? Dlaczego?”

Odpowiedz, ktorej udzielit Wojciech Surmacz brzmiala: ,To nie jest kwestia
»poczucia” lecz konkretnych danych. Srednia liczba depesz publikowanych kazdego
dnia w latach 2018-2020 wzrosta z 534 depesz w 2017 roku do 674 dziennie w 2020
roku. Przychody PAP wzrosty w tym czasie o 14,4%. A jesli pyta Pan o ,jakosé
depesz PAP” to prosz¢ wskazanie serwisow/produktow PAP, ktére Pana interesuja.”

Wprowadzajace w blad jest stwierdzenie, ze: ,,Prezes Surmacz tlumaczy, e rada
programowa PAP formalny wniosek w sprawie dostgpu do serwiséw PAP zloiyla 28
wrzesnia br. - dokladnie w dniu, w ktérym wystalem pytania do prezesa®.

Wojciech Surmacz nie mial wptywu na datg zlozenia wniosku Rady Programowej
PAP w sprawie dostepu do serwisdw. Sformulowanie, ktére zostalo zastosowane w
spornym tekscie, Swiadczy o tym, ze wniosek zostal ztlozony w dniu 28 wrzesnia 2021
roku specjalnie, co nie jest prawda.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,Niewygodnych oséb na stanowiskach PAP
pozbywa sig, laczac dzialy”.

Splaszczanie anachronicznej struktury organizacyjnej PAP jest wpisane w strategic
rozwoju firmy.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajgce w blad opinie publiczna jest
twierdzenie: ,,Opinia o PAP jest tak fatalna, ze niektérym odchodzacym agencja
oferuje gwarantowane im w prawie pracy odprawy. Ale za milczenie. ,,Press" jest

22



42,

43,

44,

W posiadaniu ,umowy o zachowaniu poufnosci", jaka na odchodnym dostal
jeden z dziennikarzy. Dwumiesigezna odprawa za roczne milczenie na temat PAP.
Kazdorazowe jej zlamanie: kara 10 tys. zl. »Odrzucilem, bo to jest niepowaine" -
ttumaczy byly pracownik. Twierdzi, ze niektérzy odchodzacy si¢ jednak zgadzajs.
I nie moga o tym méwié. Wojciech Surmacz: - W czasie trwania kadencji
obecnego zarzadu nie podpisano Zadnej umowy o zachowaniu poufnosci z
pracownikami odchodzgcymi z PAP.”

Pracownikom PAP przystuguja odprawy zapisane w umowach o prace, zgodnie z
Kodeksem Pracy.

Pytanie, zadane Wojciechowi Surmaczowi, przez autora artykulu w tym kontekscie
brzmiato: ,,Szacunkowo ile 0séb, w czasie pana kadencji, odchodzac z PAP, podpisato
»UMowy o zachowaniu poufno$ci™? Jakie wynagrodzenia za to gwarantowaly im
zapisy umowy, jakie kary?”

Wojciech Surmacz odpowiedzial: ,,W czasie trwania kadencji obecnego Zarzadu nie
podpisano Zadnej umowy o zachowaniu poufnosci z pracownikami odchodzgcymi z
PAP. Jesli jednak posiada Pan informacje, ze takie umowy byly w tym czasie
zawierane, to prosz¢ o wskazanie konkretnego przykladu, by unikna¢ publikacji ,,fake
news” na ten temat.”

Pozwana zupelnie nie uwzglednila zapisow Art. 12 Ustawy prawo prasowe i nie
uzupelnita zadanego pytania, postugujac sie jednoczesnie niezweryfikowanymi
informacjami.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w biad opini¢ publiczng, ze
Polska Agencja Prasowa nie jest gorsza w znieksztalcaniu rzeczywistosci od TVP
i Polskiego Radia.

Polska Agencja Prasowa nie zajmuje si¢ znieksztalcaniem rzeczywistosci. Zgodnie z
Art. 1 Ustawy o Polskiej Agencji Prasowej z dnja 31 lipca 1997 r. (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1595.): ,,Polska Agencja Prasowa, majaca charakter publicznej agencji prasowe;j,
uzyskuje i przekazuje odbiorcom rzetelne, obiektywne i wszechstronne informacje z
kraju 1 z zagranicy.”

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,Na korytarzach PAP opisujg sytuacje z maja tego roku, gdy minister
obrony narodowej Mariusz Blaszczak zamowil drony wojskowe w Turcji.
Dziennikarz zapytal redaktora: ,, To moie pozbieram Jakies opinie ekspertow o tym
sprigcie? - Jasne, oby tylko byly pozytywne" - odpowiedzial,”

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajjce w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,,Gdy wybieraliSmy ekspertow, ktorzy mieli komentowad tematy, to
tylko takich, ktérzy mowili: ,, Polski £ad jest dobry".

23




45.

46.

47.

48.

49.

50.

51

S2.

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w bilad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,Lecz agencyjne uprawianie polityki na szezeblu centralnym nie
wystarcyy. W terenie sq tysiqce dzialaczy wladzy, ktorzy marzg o popularnosci,
Traktujq dziennikarzy PAP jak swoich rzecznikéw, priekonani, ie PAP ma stuzyé
wladzy i tzw. polskiej racji stanu. Racja stanu definiowana Jjest prosto: to racja partii
rzgdzqcej. I tak serwis PAP stal si¢ kronikg wszelkich aktywnosci lokalnych
politykow PiS.”

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,, Nieprawomysini idg na bruk bez pardonu - slysze
od pracownika PAP.”

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: , Grajewski zostal wyrzucony juz po dwéch miesigcach, bo - jak mowi -
nie zgadzal si¢ na manipulacje i blokowanie tematow niewygodnych dla PiS. -
Umowg o prace podesiali mi do Niemiec dopiero po 1,5 miesiqca od podpisania, ale
zwolnienie bylo ju? nastgpnego dnia - podkresia.”

Nie jest prawds, ze ,jeden z redaktoréw” PAP kiedy$ wytlumaczyl Lukaszowi
Grajewskiemu: ,,4 co ty chcesz, by do nas minister zadzwonit?"',

Nieprawdziwe, nieuprawnione i wprowadzajace w blad opini¢ publiczng jest
twierdzenie: ,,Do agencji wdarl si¢ desant prawicowych dziennikarzy z medicw
braci Karnowskich, Tomasza Sakiewicza i szkoly o. Rydzyka. Przyjmowano rownie}
po znajomosci. Slyszg o cérce ambasadora, ktéra prieszla prze; trzy dzialy (,robi
babole") i dziennikarce z zagranicy. - Nie potrafila nawet dobrze mowié po polsku -
irytuje si¢ moja rozméwcezyni.”

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,PAP o sobie w ogloszeniu o prace: ,,To jedna z
(...) najbardziej powaianych marek medialnych". - A ja sie czuje, jakbym pracowat
w jaczejce albo szulerni - mowi pracownik agencji. Kilku opowiada nam o krzykach,
bluzgach, chamstwie, brak u kultury i zlym traktowanin.”

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,PAP nie jest jui agencjg prasowq. To
patologiczne skriyzowanie informacji rzqdu 7 ffumaczeniami z zagranicy”

Powyzsze stwierdzenie w sposob jawny i bezpoéredni narusza dobra osobiste strony
powodowej. Godzi w jej dobre imie i renome. Ponadto, sugerowanie, ze strona
powodowa wspélpracuje jedynie z rzadem czyni zarzut, ze strona powodowa jest
stronnicza i publikuje jedynie informacje, ktére sa korzystne dla obecnej partii
rzadzacej.

Nieprawdziwe jest twierdzenie: ,,PAP to instytucja propagandowa, ktora probuje
stwarzac pozory, ie jest agencjg prasowq.”

24



Powyzsze stwierdzenie w sposéb jawny i bezposredni narusza dobra osobiste strony
powodowej. Godzi w jej dobre imig i renome.

III.  Naruszenie débr osobistych strony powodowej. Bezprawnosé publikacji.

Przedstawione w artykule informacje nie zostaly w zaden spos6b sprawdzone i nie maja
zadnego poparcia w rzeczywistym stanie faktycznym. Przedmiotowy artykul opiera sie na
domystach i plotkach, ktdre nie zostaly potwierdzone przez powédke ani inne zainteresowane
osoby.

Nie ulega watpliwosci, iz okreslenia jakie padly na temat strony powodowej sa
nieprawdziwe i nie znajduja odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie faktycznym, a ponadto
przekraczaja granice dozwolonej krytyki.

W zwigzku z powyzszym zamieszczone w artykule informacje naruszaja dobra
osobiste strony powodowej, w szczegdlnosei jej dhugoletnio wypracowana renomeg i zaufanie
odbiorcow. Wskazanie, iz w PAP prowadzone sa dzialania cenzurujace publikowane
informacje, a kazda z nich jest filtrowana przez korzystnos¢ dla partii rzadzacej, jest co
najmniej krzywdzace.

W rzeczywistoéci artykul przekltamuje rzeczywistosé, co niezgodne jest z zasadami
rzetelnosct i starannosci dziennikarskiej. Informacje o ktérych mowa w spornym artykule nie
zostaly w zaden sposob potwierdzone, a oskarzanie strony powodowej o przedstawione
powyzej dzialania razaco narusza jej dobra osobiste. Tres¢ materialu Jest nierzetelna, gdyz w
sposéb bezpodstawny szkaluje opinie strony powodowej oraz zawarto w niej zmanipulowane
informacje. Ponadto, pozwana dysponowata odpowiedziami prezesa PAP na pytania autora
artykulu. W spornym materiale, nawet odpowiedzi Pana Wojciecha Surmacza zostaly
zmienione.

Przedstawione powyzej okolicznosci jednoznacznie wskazuja, iz doszlo do naruszenia
dobrego imienia i renomy strony powodowej. Prawo do ochrony débr osobistych wynika
bezposrednio z przepiséw prawa, Uprawnienie do zadanja usunigcia spornego artykuhu i
opublikowania oswiadczenia o tresci wskazanej w petitum niniejszego pisma wynika wprost z
art. 24 § 1 k.c.

Nalezy wskaza¢, ze dzialanic pozwanej stanowi wyraz jej zlej woli i $wiadomego
uczestnictwa w naruszeniu dobr osobistych strony powodowej. Zawarte bowiem w artykule
informacje zawieraja bezpodstawna zniewage dla PAP. Nalezy wskaza¢, iz okolicznosci
zawarte w artykule sg nieobiektywne i nie odzwierciedlajg rzeczywistosci. Stanowia
goloslowne zarzuty pod adresem strony powodowej. Jednoczesnie, godzag one w dobra
osobiste strony powodowej. Przedstawione powyzej okolicznosdci jednoznacznie wskazuja, iz
pozwani naruszyli dobre imig, renome, prestiz i wiarygodnos$¢ strony powodowej, a takze
podwazyli zaufanie potrzebne do prawidlowego funkcjonowania Spotki. Przedstawili ja
bowiem jako podmiot, ktéry dziata prowadzi dziatania cenzurujgce, manipulacyjne i
dezinformacyjne.

Katalog dobr osobistych zostal okreslony w art. 23 k.c., zgodnie z ktorym: ,, Dobra
osobiste czlowieka, jak w szczegolnoSci zdrowie, wolnosé, cze$é, swoboda sumienia, nazwisko

25




lub pseudonim, wizerunek, iajemnica korespondencji, nietvkalno$é mieszkania, tworczosé
naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostajq pod ochrong prawa
cywilnego niezaleznie od ochrony preewidzianej w innych przepisach.” Katalog dobr
osobistych, zawarty w powolanym przepisie ma charakter otwarty.

Zgodnie z rozwazaniami Sadu Najwyzszego , dobra osobiste, wmowane sq w
kategoriach obiektywnych, jako wartosci o charakterze niemajqtkowym, mozliwosci
tworczych, powszechnie uznane w spoleczeristwie i akceplowane przez system prawny.”

[Wyrok Sadu Najwyiszego z dnia 6 maja 2010 roku, sygn. H CSK 640/09)

Ochrona débr osobistych 0s6b prawnych znajduj¢ swojg podstawe art. 43 k.c., ktérego
tres¢ brzmi: ,, Przepisy o ochronie débr osobistych oséb fizycznych stosuje sig odpowiednio do
osob prawnych,”

Stosownie do Wyroku Sadu Najwyzszego: ,, Dobra osobiste 0séb prawnych - to
wartosci niemajgtkowe, dzighi kidrym osoba prawna moze Sunkcjonowaé zgodnie ze swym
zakresem dzialar (art. 43 w zwigzku z art. 23 kc)”

IWyrok Sadu Najwyiszego z dnia 14 listopada 1986 H CR 295/86]

Art. 24 k.c. przewiduje $rodki ochrony jakimi moze postuzy¢ si¢ kazdy czyje dobra
osobiste zostaly naruszone. W przepisie tym czytamy: ,, Ten, czyje dobro osobiste zosiaje
zagrozone cudzym dziolaniem, moze zqda¢ zaniechania fego dzialania, chyba ze nie jest ono
bezprawne. W razie dokonanego naruszenia moze on takze Zgdalé, azeby osoba, ktora
dopuscila si¢ naruszenia, dopeinila czynnosci potrzebnych do usunigcia jego skutkéw, w
szczegolnosci azeby zlozyla oswiadczenie odpowiednief tresci i w odpowiedniej formie. Na
zasadach przewidzianych w kodeksie moze on réwniez 2qdal zadoséuczynienia pienieznego
lub zaplaty odpowiedniej sumy pienigznej na wskazany cel spoleczny.

Z powyzszego przepisu wynika, ze nie kazde naruszenie ddbr osobistych podlega
ochronie prawnej, a warunkiem przyznania takiej ochrony jest bezprawno$¢ naruszenia. Po
drugie, ustawodawca wprowadzil domniemanie bezprawnosci. Zatem, to na pozwanej ciazy
obowigzek udowodnienia, Ze jego dziatanie naruszajgce dobra osobiste strony powodowej nie
bylo bezprawne. Poglad ten potwierdzit Sad Najwyzszy w uchwale podjetej w dniu 28 maja
1971 roku w skladzie siedmiu s¢dziow, majacej moc zasady prawnej:

« Clezar dowodu braku bezprawnosci dzialania (art. 24 kc) spoczywa na osobie, kidrej
zarzucono naruszenie dobra osobistego; musi ona wykazaé, iz byla do tego uprawniona. "'

[Uchwala SN z dnia 28 maja 1971, sygn. akt ITI PZP 33/70, OSNC 1971, Nr 11, Poz. 188]

Dzialanie pozwanej nalezy zdecydowanie uznaé¢ za bezprawne. Przedmiotowa
publikacja godzi bowiem w przepisy prawa cywilnego oraz jest sprzeczna z zasadami
wspdtzycia spotecznego. Zgodnie z wyrazonym w orzecznictwie pogladem:

. Otoz moina w oparciu o przewazajgce zapatrywania w doktrynie i judykaturze

przyjgé, Ze bezprawne jest zachowanie si¢ sprzeczne z normami prawa lub zasadami
wspolzycia spolecznego, bez wzgledu na wine lub nawet $wiadomosé sprawcey”

26



[Wyrok Sadu Najwyiszego z dnia 19 lipca 1982 roku, sygn. akt I CR 225/82]

Zgodnie ze stanowiskiem Sadu Apelacyinego: ,, W mysl uregulowania zawartego w
art. 23 i 24 k.c. kazdej osobie fizycznej stuzy ochrona Jej dobr osobistych. Przepisy te stosuje
sig odpowiednio takze do oséb prawnych (art. 43 ke) z tym jednak zastrzezeniem, ze
otwartego katalogu dobr osobistych 0s6b fizycznyeh nie da si¢ wprost odnies¢ do oséh
prawnych. Z zestawienia art. 23 i 43 k.c. mozna wywies¢ wniosek, iz prawo cywilne przyznaje
ochrong takim wartosciom przypisywanym osobom prawnym jak przykladowo: nazwa, dobre
imig, tajemnica korespondencji, nietykalnosé pomieszczen, znak towarowy. ”

[Wyrok Sadu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2007 VI ACa 960/06]

Okolicznos¢, ze to na stronie pozwanej cigzy obowigzek udowodnienia, iz jej dziatanie
nie bylo bezprawne, nie wylgcza mozliwosci wykazania przez powddke, iz przestanka
bezprawnosci zostala spelniona. Z takiego prawa strona powodowa zamierza skorzystaé
przedstawiajgc ponizszg argumentacje. W doktrynie przyjmuje si¢ powszechnie, ze do
okolicznosci wylaczajacych bezprawno$é zachowania si¢ sprawcy naruszenia dobra
osobistego naleza:

1. dziatanie na podstawie przepisu,
1. zgoda uprawnionego,
2. naduzycie prawa podmiotowego osobistego (art. 5 k.c)

[K. Pietrzykowski, Kodeks cywilny, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2002, t. I, str. 86,
takze: Z. Radwanski, op. cit., s. 151-152]

W przedmiotowej sprawie zadna z trzech powyze] wymienionych przestanek nie
zostata spetniona. Co do pierwszej przestanki, to zaden przepis prawa nie pozwala na
publiczne formulowanie niczym nieuzasadnionych i zupekie bezpodstawnych sugestii pod
czyimkolwiek adresem. Druga przestanka rowniez nie zostala speiniona. Strona powodowa
nigdy bowiem nie wyrazita zgody na tak niesprawiedliwe i nieprawdziwe informacje zawarte
w artykule. Po trzecie nie sposéb uznaé, iz niniejszy pozew jest sprzeczny ze spoleczno-
gospodarczym przeznaczeniem prawa wynikajacego z art. 23 i 24 k.. lub zasadami
wspolzycia spolecznego.

IV.  Qdpowiedzialnos¢ wydawcy za naruszenie débr osobistych.

Pozwana dopuszczajac artykut do publikacji bez waltpienia naruszyla dobre imie
strony powodowej. Wyrazenia, ktore znalazly sie z publikacii, méwiace o tym, Ze strona
powodowa lamie prawo, dziala w sposéb naruszajgey zasady starannosci i rzetelnosci
dziennikarskiej, a takze dostownie uklada pod parti¢ polityczng Prawo i Sprawiedliwose,
publikowane informacje stanowi naruszenie débr osobistych.

Wskazac¢ nalezy, iz odpowiedzialnogé wydawcy znajduje podstawe w art. 38 ust. 1
Ustawy Prawo prasowe, zgodnie z ktérym: |, Odpowiedzialnos¢ cywilng za naruszenie prawa
spowodowane opublikowaniem matericduy prasowego ponoszq autor, redaktor lub inna osoba,
kiorzy spowodowali opublikowanie tego materialy; nie wylqcza to odpowiedzialnosci
wydawcy. "

27




Istotne znaczenie ma réwniez stanowisko Sadu Najwyzszego:

» Do odpowiedzialnosci za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiatu
prasowego siosuje sie zasady ogdlne, chyba ze ustawa stanowi inaczej, a w odniesieniu do
odpowiedzialnosci za szkodg niemajgtkowg oznacza to odeslanie do zasad odpowiedzialnosci
okreslonych w art. 23 i 24 k.c. Art. 38 ustawy z 1984 r. - Prawo prasowe okresla jedynie krqg
podmiotdw, kiorym takg odpowiedzialnosé mozna przypisac. W zakresie odpowiedzialnosci
majgtkowej odpowiedzialnosé tvch osob jest solidarna. A contrario wynika z tego, Ze
odpowiedzialnos¢ za szkode niemajqtkowg autora, redaktora i wydawcy nie jest solidarna, co
zresziq Jest oczywiste, biorqc pod uwage charakter tej szkody i czynnosci potrzebnych do
usunigcia jej skutkow (art. 24 k.c). Gdy naruszenie dobra osobistego powodujqce szkode
niemajgthkowq, nastgpito w wyniku dzialania autora, redaktora i wydawey, w istocie rzeczy
kaida z tych os6b odpowiada za swoje wlasne, odrebne, bezprawne zachowanie, a wydawca
za niewlasciwe zorganizowanie procesu priygotowania tekstow do druku i nadzoru nad ich
zgodng z prawem formg i ftrescig. Skoro kaida z wymienionych osob  ponosi
odpowiedzialno$é za swoje wiasne zachowanie, to rozny moze byé nakazany im przez sqd
sposob naprawienia niemajgtkowej szkody wyrzqdzonej tym zachowaniem. Zréznicowanie to
moze wyraza¢ si¢ przykladowo w réinym tekicie przeproszenia, jakie kazda z 0séb
zobowigzana bedzie zlozyé w celu usuniecia skutkéw naruszenia dobra osobistego.”’

[Wyrok Sadu Najwyiszego z dnia 15 lutego 2018 r. I CSK 281/17, LEX nr 2486151}

.0 ile odpowiedzialno$é autora opublikowanego tekstu istotnie réini sig z uwagi na
przyezyny jej przypisania tej osobie od odpowiedzialnosci redaktora naczelnego tytulu
prasowego i jego wydawcy, o tyle przyezyny przypisania odpowiedzialnosci redaktorowi
naczelnemu i wydawcy sq zblizone. Tak jak mozliwe Jest (czasami wylgcznie mozliwe)
podjecie przez wszystkie te osoby osobno dzialar usuwajgcych skutki naruszenia débr
osobistych przez publikacje prasowg, rwlaszeza, gdyby byly to dzialania polegajgce na
roznych rodzajowo zachowaniach”

[Wyrok Sadu Najwyiszego z dnia 15 lutego 2018 r. 1 CSK 281/1 7, LEX nr 2486151]

Wydzwigk calosci publikacji bezpodstawnie sugeruje, Ze strona powodowa nie dziala
prawidfowo. Nie ulega watpliwoséci, ze powyzsza publikacja naruszyta dobre imi¢ strony
powodowej. Informacje zawarte w artykule stawiaja PAP w bardzo negatywnym $wietle. W
artykule zostaly podane bezprawne insynuacje i sugestie, ktére naruszaja jej dobra osobiste i
sa krzywdzace dla strony powodowej, szezegdlnie w swietle jej dzialalnosci.

Powyzsze insynuacje, sposéb ich przedstawienia, zestawienia ze soba, kontekst
sytuacyjny, w jakim zostaly przytoczone, przedstawiajg powodowa spotke w bardzo
niekorzystnym swietle. Podkresli¢ nalezy, ze tresé artykulu jest nierzetelna, gdyz zawarto
w niej zaréwno informacje nieprawdziwe, ewidentnie falszywe oraz zmanipulowane i
wyjete z kontekstu.

V.  Naruszenie dobrego imienia. Rozpowszechnianie informacji godzacych w_dobra
osobiste strony powodowej.

Za jedno z podstawowych débr osobistych osoby prawnej uznaje si¢ dobre imie,
renomg (dobre mmig, prestiz) przedsigbiorstwa rozumiang jako ogét pozytywnych wyobrazen i

28



ocen konsumentéw odpowiadajgcych czei osoby fizycznej. Renoma przedsigbiorstwa
rozumiana jako ogdl pozytywnych wyobrazen i ocen odbiorcow o dziatalnosci podmiotu,
moze by¢ traktowana jako dobro osobiste osoby prawnej, do ktérego maja odpowiednie
zastosowanie, poprzez art. 43 ke, dyspozycje art. 23 i 24 ke. Te bowiem wartosci
niemajatkowe, dzigki ktérym osoba prawna moze funkcjonowaé w obrocie zgodnie ze swym
zakresem dzialania sg jej dobrami osobistymi. Dobra osobiste co do zasady przyshaguja
osobom fizycznym, jednak majac na uwadze, iz czgs¢ z dobr moze odnosié sie réwniez do
0s0b prawnych - w orzecznictwie uznaje sig, iz podlegajg one ochronie na réwni z dobrami
osobistymi 0s6b fizycznych.

Na podstawie art. 23 k.c. w zw., z art. 43 ke. powdédee, jako osobie prawnej
przystugujg okreslone dobra osobiste, do ktorych nalezg miedzy innymi dobre imig, renoma
jako podmiotu godnego zaufania. Wedtug pogladu wyrazonego w nauce prawa 1 w
orzecznictwie, dobra osobiste 0s6b prawnych to wartoéci niemajatkowe, dzieki ktorym osoba
prawna moze funkcjonowa¢ zgodnie ze swym zakresem dzialan. Ochrona dobrego imienia i
renomy strony powodowej warunkuje jej prawidlowe funkcjonowanie i jest jednym z
czynnikéw determinujacych mozliwoséé stabilnego rozwoju. Zarzuty pod adresem strony
powodowej zawarte w artykule sg nieprawdziwe, bezprawne i nie mieszczag si¢ w ramach
dozwolonej krytyki. Przedstawione powyzej okolicznosci jednoznacznie wskazuja, iz
pozwana naruszyla dobre imi¢ i renome strony powodowej, podwazyla zaufanie
potrzebne do prawidlowego funkcjonowania PAP . Oceny, czy okres§lone dzialanie
skutkuje naruszeniem cudzego dobra osobistego, dokonywac nalezy w oparciu o obiektywne
kryteria, a granice poszczegélnych doébr osobistych, wyznaczajacych przewazajace w
spoleczefistwie zapatrywania prawne, moralne i obyczajowe.

Fakt naruszenia dobrego imienia strony powodowej znajduje swoje potwierdzenie w
orzecznictwie, zgodnie z ktérym:

»Dobre imig osoby prawnej naruszajg wypowiedzi, ktére obiektywnie oceniajgc, PrIypisujg
osobie prawnej niewlasciwe postepowanie, mogqce spowodowac uirate do niej zaufania
potrzebnego do prawidlowego jej funkcjonowania w zakresie swych zadanh. Wystarczy zatem
zagrozenie naruszenia dobrego imienia.”

[Wyrok Sadu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 2 lutego 2011 roku, 1 ACa 909/2010,
LexPolonica nr 2614072, WWw.waw.sa.gov.pl]

Nalezy wigc uzna¢, iz bezpodstawne i bezprawne formulowanie nieprawdziwych
zarzutéw pod adresem strony powodowej na lamach ogolnopolskiego portalu internetowego i
magazynu, stanowi wilasnie naruszenie jej dobrego imienia i renomy. To wiasnie takie
zachowanie pozwanej, jak to wskazane powyzej, mialo miejsce w niniejszej sprawie.

Przedstawione powyzej okolicznosci jednoznacznie wskazujg, iz pozwana naruszyla

renome i wiarygodno$¢ strony powodowej, a takze podwazyla zaufanie potrzebne do
prawidlowego spotki.

V1. Krzywda strony powodowej.

W wyniku rozpowszechniania przez pozwana nieprawdziwych i godzacych w dobra
osobiste strony powodowej informaciji, strona powodowa doznala krzywdy. Zostala ona

29



narazona na utrate dobrego imienia i zaufania koniecznego dla prawidlowego
funkcjonowania. Skarzony artykul niewatpliwie skutecznie zniechecil duzg cz¢éé partnerow i
klientéw strony powodowej. Nadto, dzialanie pozwanej spowodowalo w opinii publicznej
watpliwos¢ co do rzetelnosci w odniesieniu do dziatalnogé strony powodowe;j.

Uprawnienie strony powodowej do zadania opublikowania o$wiadczenia o tresci
wskazanej w petitum niniejszego pisma wynika wprost z art. 24 § 1 k.c. Nadto, przedstawione
powyzej okolicznosei, wykazujace dokonanie naruszenia dobr osobistych strony powodowej
oraz bezprawno$¢ dzialania pozwanej, w petni uzasadniajg niniejsze roszczenie.

Z kolei roszczenie strony powodowej o zaplate kwoty 100.000,00 zlotych na
wskazany cel spoteczny znajduje podstawe prawng w art. 448 k.c., zgodnie z ktérym , W
razie naruszenia dobra osobistego sqd moze przyznaé temu, czyje dobro osobiste zostalo
naruszone, odpowiedniq sumg tytulem zadoséuczynienia pieniginego za doznang krzywde lub
na jego zqdanie zasqdzi¢ odpowiedniq sume pieniezng na wskazany przez niego cel spoleczny,
niezaleznie od innych srodkéw potrzebnych do usuniecia skutkow naruszenia.”

Biorge pod uwage rozmiar strat poniesionych przez powodke, dalekosiezny zakres
dostgpnosci skarzonej publikacji, kwota 100.000,00 zlotych jest adekwatna do stopnia
naruszenia débr osobistych, winy pozwanej oraz intensywnosci doznanej krzywdy.

Wskazane mechanizmy ochrony nabieraja dodatkowego znaczenia w dobie Internetu,
gdzie jeden negatywny wpis moze dotrze¢ do milionéw odbiorcow i doprowadzi¢ do znacznej
szkody dla przedsiebiorcy.

W $wietle przedstawionych okolicznosci nie ulega watpliwosci. Zze pozwana naruszyta
dobra_osobiste strony powodowej. Dla usuniecia negatywnveh skutkow konieczne jest
opublikowanie przez pozwana przeprosin oraz zaplacenie odpowiedniei sumy pieni¢znej na

wskazany cel spoleczny.

VII. Préba mediacji

Na podstawie art. 187 § 1 pkt 3 k.p.c. informuje, iz strona powodowa nie podjeta
proby mediacji z pozwanymi. Strona powodowa nie widzi polubownej drogi rozwiazania tego
sporu ze wzgledu na fakt iloéci przeklaman i materiatow godzacych w jej dobra osobiste.

VIIl. Wlhaéciwosé Sadu Okregowego.

Na podstawie art. 35' k.p.c., wlasciwosé Sadu i jego wydziatu powédztwo zostalo
wytoczone wediug siedziby strony powodowej, ktéra znajduje si¢ w Warszawie.

LArt. 35! [Wiasciwosé w sprawach o ochrong débr osobistych naruszonych pryy
wykorzystaniu srodkéw masowego przekazu]

Powddztwo o ochrong débr osobistych naruszonych przy wykorzystaniu Srodkéw masowego
przekazu moina wytoczyé przed sqd wilasciwy dia miejsca zamieszkania albo siedziby
powoda.”

30



Dobra osobiste strony powodowej, zgodnie z przedstawionym stanern faktycznym,

zostaly naruszone za posrednictwem srodkéw masowego przekazu.

1X.

Podsumowanie.

Artykul zawiera nieprawdziwe i nierzetelne informacje na temat strony powodowe;j,
tym samym narusza jej dobra osobiste.

Pozwana opublikowala nieprawdziwe informacje o dziataniach strony powodowej,
ktére prowadza do cenzury prasy, naruszemia zasad starannosci i rzetelnosci
dziennikarskiej, a takze o braku samodzielnosci w tworzeniu materialéw prasowych i

ograniczeniu ich do korzystnych dla partii rzadzacej.
Pozwana bezprawnie naruszyla dobra osobiste strony powodowe;j.

Pozwana w opublikowanym tekscie zmienila odpowiedzi Pana Wojciecha Surmacza,
Prezesa PAP, ktérych udzielil autorowi spornego artykuhu.

Skarzony artykul zostal wykonany i opublikowany z naruszeniem zasad starannogci i
rzetelnosci dziennikarskiej.

Wobec powyzszego, wnosze jak w petitum pozwu.

Zalaczniki:

1.

2.

e

9 = o Wy

artykul pt. ,Polska Agencja Pisowa” z dnja 2 listopada 2021 roku, nr 11-12/2021
opublikowanym w magazynie ,,PRESS” — zalgcznik nr 1;

artykul opublikowanego na stronie internetowe]j press.pl, promujacego artykul i
przedstawiajgcego wycinki artykutu glownego z magazynu ,Press” pt. ,Polska
Agencija Pisowa™ -
https://web.archive.org/web/20211 I02205522/https://Ww.press.pl/magazyn—
press/artykul/67844,polska-agencja-pisowa — zalgeznik nr 2;

wydruk posta Wojciecha Surmacza, Prezesa PAP, opublikowanego na portalu Twitter
w dniu 1 lutego 2019 roku - https:/twitter.com/Faworvi/status/ 1091360925326684160
- zalacznik nr 3;

wydruki korespondencji mailowej pomiedzy Prezesem Polskiej Agencji Prasowej S.A.
a Krzysztofem Boczkiem, autorem spornego artykutu — zalgeznik nr 4;

KRS powoédki - zalgeznik nr 5;
peinomocnictwo — zalacznik nr 6;
uzupeinienie oplaty od pozwu
odpis pozwu wraz z zalacznikami.

HE# - zalacznik nr 7;

31




