O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

The Guardian: emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o 30 procent, gdyby nie SUV-y

Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o ponad 30 proc., gdyby nie SUV-y - poinformował w piątek portal The Guardian, powołując się na raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI).

Fot. PAP/EPA/JIM LO SCALZO
Fot. PAP/EPA/JIM LO SCALZO

"The Guardian" podaje, że w latach 2010–2022 spadek emisji gazów cieplarnianych wyniósł średnio 4,2 proc., ale byłby znacznie większy, gdyby rozmiary pojazdów nie zwiększały się; mógłby wtedy wynieść aż 30 proc.

Raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI) wykazał, że SUV-y stanowią obecnie większość rynku nowych samochodów - 51 proc., a średnia masa pojazdów osiągnęła najwyższy w historii poziom ponad 1,5 tony.

Samochody stają się coraz większe, a średnia powierzchnia nowego modelu sięga 4,2 m2. Firmy motoryzacyjne intensywnie sprzedają SUV-y, ponieważ przynoszą one największy zysk. Wynika to z tego, że są sprzedawane po wyższych cenach, ale mają proporcjonalnie niższe koszty produkcji - informuje "The Guardian".

Autorzy raportu wezwali rządy do nałożenia ograniczeń na rozmiary pojazdów, aby odwrócić trend na SUV-y.

„Rosnące rozmiary pojazdów to ogromny problem, który zagraża wielu aspektom zrównoważonej mobilności, od klimatu po bezpieczeństwo drogowe. Z tego raportu wynika, że musimy odejść od tych pojazdów, jeśli mamy osiągnąć cel GFEI, jakim jest podwojenie efektywności paliwowej samochodów do 2030 r. Rozmiar pojazdu ma znaczenie – w tym przypadku większy zdecydowanie nie znaczy lepszy" - powiedziała Sheila Watson z Fundacji FIA, organizacji charytatywnej zajmującej się ochroną środowiska.

Do redukcji emisji z przemysłu motoryzacyjnego przyczynił się wzrost liczby pojazdów elektrycznych (EV), których w 2022 r. było na rynku 15 proc. W raporcie wskazano, że rynki charakteryzujące się silnym wzrostem w tym obszarze, takie jak Chiny i Europa, odnotowały największą roczną poprawę efektywności energetycznej, wynoszącą blisko 6 proc. Ameryka Północna, która charakteryzuje się niższym poziomem wykorzystania pojazdów elektrycznych, odnotowała roczny wskaźnik poprawy wynoszący zaledwie 1,6 proc.

Dan Sperling, dyrektor Instytutu Studiów nad Transportem na Uniwersytecie Kalifornijskim, powiedział: „Odwrócenie trendu w kierunku większych i cięższych pojazdów jest kluczem do osiągnięcia zrównoważonej mobilności". (PAP)

mmi/

Zobacz także

  • Dym unoszący się z kominów elektrowni. Fot. EPA/Justin Lane
    Dym unoszący się z kominów elektrowni. Fot. EPA/Justin Lane

    Spadają emisje gazów cieplarnianych w UE

  • Stacja paliw Shell, fot. PAP/EPA/FILIP SINGER
    Stacja paliw Shell, fot. PAP/EPA/FILIP SINGER

    Gigant naftowy wygrał sprawę w sądzie. Chodzi o emisję gazów cieplarnianych

  • Prezes partii KORWiN (Konfederacja Odnowy Rzeczypospolitej Wolność i Niepodległość) Janusz Korwin-Mikke, fot. PAP/Leszek Szymański
    Prezes partii KORWiN (Konfederacja Odnowy Rzeczypospolitej Wolność i Niepodległość) Janusz Korwin-Mikke, fot. PAP/Leszek Szymański

    Wybory samorządowe. Janusz Korwin-Mikke o ociepleniu klimatu: nic nam nie grozi

  • Wiceminister klimatu i środowiska Urszula Zielińska na konferencji prasowej, fot. PAP/Piotr Nowak
    Wiceminister klimatu i środowiska Urszula Zielińska na konferencji prasowej, fot. PAP/Piotr Nowak

    Wiceminister klimatu: widzimy małą przestrzeń na kolejne zobowiązania redukcyjne

Serwisy ogólnodostępne PAP