Pierwszy smartfon w wieku 7-8 lat, dziecko korzysta z niego 2,5 h dziennie
Aż 8 na 10 uczniów pierwszych trzech klas szkoły podstawowej posiada własny telefon, który łączy się z Internetem. Dzieci w tym wieku spędzają z telefonem około 2,5 godziny dziennie – wykazał sondaż przeprowadzony wśród rodziców przez firmę F-Secure i Polkomtel.
Ankietowani rodzice twierdzą, że dzieci w wieku 7-8 lat wykorzystują smartfona głównie do kontaktu z innymi osobami. Ich zdaniem z połączeń telefonicznych korzysta 71 proc. z nich, wiadomości wysyła 59 proc., a gra na telefonie 62 proc. Najpopularniejsze czynności z użyciem telefonu – według rodziców - to: robienie zdjęć lub kręcenie filmów (59 proc.), słuchanie muzyki (54 proc.), oglądanie wideo (34 proc.) oraz przeglądanie stron internetowych (30 proc.).
Z internetu korzystają niemal wszystkie dzieci. Te z nich, które nie mają smartfona połączonego z siecią, używają zasobów sieciowych na telefonie innej osoby.
Na pytanie, czy rozmawiali ze swoim dzieckiem o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu, większość badanych rodziców odpowiedziała pozytywnie. Jednak w co piątym przypadku opiekunowie nie podejmowali tego tematu, tłumacząc, że dziecko nie ma dostępu do internetu, korzysta z niego pod kontrolą dorosłego lub jest jeszcze zbyt małe.
Rodzice kupują dziecku pierwszy smartfon, aby mieć z nim łatwy kontakt, zwłaszcza kiedy idzie ono do szkoły czy też bierze udział w pierwszych klasowych wycieczkach. Tymczasem telefon to dla dziecka główne narzędzie korzystania z internetu.
Ochrona rodzicielska jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się opiekunowie„Z naszego badania wynika, że rodzice troszczą się o dzieci przede wszystkim w świecie realnym i coraz częściej myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa w świecie wirtualnym, chociaż jeszcze nie wszyscy wiedzą, jak to zrobić” – uważa ekspert ds. prywatności w firmie F-Secure Karolina Małagocka.
Rodzice, którzy nie kupili jeszcze dziecku pierwszego telefonu, zapytani o kryteria wyboru wysoko stawiali kwestie związane z bezpieczeństwem – stanowią one 18 proc. wskazań i była to druga najczęściej wymieniana przyczyna zaraz po cenie (46 proc.). Z kolei przy odpowiedzi sugerowanej, która dotyczyła dostępnej ochrony rodzicielskiej, ten odsetek wzrósł aż do 58 proc.
Z sondażu wynika, że ochrona rodzicielska jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się opiekunowie przy wyborze oferty telekomunikacyjnej dla podopiecznych. Ponad połowa rodziców chciałaby w ten sposób zabezpieczyć telefon, który podarują dziecku. Jedna czwarta z nich odpowiadała, że ich kilkuletnie dzieci korzystają na telefonie z aplikacji przeznaczonych dla przynajmniej trzynastolatków.
Aż 82 proc. rodziców zapytanych o wpływ korzystania z telefonu komórkowego na dziecko odpowiedziało, że ma to zarówno pozytywne, jak i negatywne strony. 17 proc. badanych uważa, że więcej jest dobrych aspektów i wskazuje m. in. możliwość kontaktu (65 proc.), czy kontroli (15 proc.), zapewnienie bezpieczeństwa (13 proc.) czy wsparcie w rozwoju dziecka (11 proc.). Tylko 1 proc. rodziców stwierdziło, że korzystanie z telefonu niesie ze sobą więcej skutków negatywnych, takich jak kontakt z nieodpowiednimi treściami, pogorszenie wzroku czy problemy z nauką. (PAP)
zbw/ agt/