O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

GDDKiA: nastąpi rozbudowa południowej obwodnicy Krakowa

GDDKiA rozstrzygnęła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Wybrano ofertę firmy Ivia za ponad 7 mln zł.

Tomasz Pałasiński: planowana inwestycja obejmuje poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4. Fot. GDDKiA
Tomasz Pałasiński: planowana inwestycja obejmuje poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4. Fot. GDDKiA

„Jeżeli nie będzie odwołań od tego wyboru, umowa zostanie podpisana jeszcze we wrześniu 2022 r.” - przekazała we wtorek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut.

Zamówienie obejmuje przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy odcinka autostrady A4 o trzeci pas ruchu.

W ramach dokumentacji opracowane musi zostać minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych drogi obejmujących: poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowę drugiej jezdni, dobudowę obustronną pasów ruchu, dobudowę jednostronną pasów ruchu, odcinkowo nowy przebieg drogi.

Według rzeczniczki zadaniem wykonawcy będzie także przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie GDDKiA trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych.

„Przygotowana analiza wielokryterialna ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji. Na wykonanie wszystkich prac, w dokumentach przetargowych przewidziano 48 miesięcy” - zapowiedziała Mikrut.

Według GDDKiA podstawowym celem rozbudowy południowej autostradowej obwodnicy Krakowa o trzeci pas ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej.

W październiku ub.r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał tzw. program inwestycji dla tego zadania. Dokument gwarantuje przyznanie środków na inwestycję.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński przekazywał wtedy, że planowana inwestycja obejmuje poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów, a także rozbudowę węzłów autostradowych Kraków Balice i Kraków Skawina. Ze względu na brak rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa dla istniejących obiektów inżynierskich zaplanowano budowę nowych obiektów wraz z rozbiórką już istniejących.

Więcej

Fot. PAP/Maciej Kulczyński
Fot. PAP/Maciej Kulczyński

Dworczyk o budżecie państwa na 2023 rok: odpowiedzialny budżet na trudne czasy

W sumie w ramach inwestycji planowana jest przebudowa 29 obiektów inżynieryjnych, w tym siedmiu mostów i 22 wiaduktów, rozbudowa dwóch węzłów i przebudowa trzech węzłów (m.in. pasy wyłączenia i włączenia, łącznice), wykonanie urządzeń ochrony środowiska, a także budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych kat. II (między węzłami Kraków Południe a Kraków Skawina).

Realizację inwestycji przewidziano na lata 2027-2029.

Obecnie trwa już inwestycja polegająca na dobudowaniu dodatkowego, trzeciego pasa na innym odcinku południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 - od węzła Kraków Południe do ulicy Kąpielowej, o długości 900 m.

Umowę na zaprojektowanie i budowę tego zadania GDDKIA podpisała pod koniec 2020 r. Inwestycję realizuje Przedsiębiorstwo Drogowo–Mostowe za blisko 14,5 mln zł.

Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, najstarszy krakowski fragment autostrady A4 na odcinku węzeł Balice - ulica Kąpielowa o długości 17 km (budowany w latach 1986-1995) ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Odcinek ten równocześnie jest najbardziej obciążonym ruchem fragmentem tej trasy w woj. małopolskim. Według ostatniego pomiaru średnioroczny ruch dobowy w zależności od odcinka wynosi od 71,4 tys. pojazdów na dobę do prawie 85 tys. pojazdów/dobę.(PAP)

autor: Rafał Grzyb
gn/

 

rgr/ mk/

Zobacz także

  • GDDKiA realizuje inwestycje w programie 100 obwodnic. Fot. GDDKiA (zdjęcie ilustracyjne)
    GDDKiA realizuje inwestycje w programie 100 obwodnic. Fot. GDDKiA (zdjęcie ilustracyjne)

    GDDKiA w ramach Programu budowy 100 obwodnic realizuje 21 inwestycji

  • Zablokowana dk55 po śmiertelnym wypadku w Martągu. Fot. PAP/	Art Service 2 (zdjęcie ilustracyjne)
    Zablokowana dk55 po śmiertelnym wypadku w Martągu. Fot. PAP/ Art Service 2 (zdjęcie ilustracyjne)

    Tragiczny wypadek na Pomorzu. Samochód osobowy zderzył się z cysterną, jedna osoba nie żyje

  • Do wypadku doszło na 288. km dk 10, na odcinku pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Fot. Facebook/ OSP Solec Kujawski
    Do wypadku doszło na 288. km dk 10, na odcinku pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Fot. Facebook/ OSP Solec Kujawski

    Wypadek samochodowy na drodze krajowej nr 10 w Przyłubiu. Dwie osoby nie żyją

  • Żołnierze z wojsk inżynieryjnych montują konstrukcję mostu nad Białą Głuchołaską w Głuchołazach, fot. PAP/Krzysztof Świderski
    Żołnierze z wojsk inżynieryjnych montują konstrukcję mostu nad Białą Głuchołaską w Głuchołazach, fot. PAP/Krzysztof Świderski

    Kiedy otwarcie tymczasowej przeprawy w Głuchołazach? GDDKiA podało datę

Serwisy ogólnodostępne PAP