O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym - przyjęty przez rząd

Rząd przyjął w poniedziałek wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie to ma umożliwić m.in. sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Fot. PAP/Jacek Bednarczyk
Fot. PAP/Jacek Bednarczyk

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało w poniedziałek, że Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym, przedłożoną przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda.

"Państwo polskie zobowiązało się do realizacji systemu komunikacyjnego wskazanego w koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koncepcja ta określa m.in. sieć linii kolejowych (planowanych do budowy i istniejących), które stanowić będą szkielet systemu transportowego kraju, zapewniający pasażerom dostęp do systemu transportu dalekobieżnego, w tym bezpośredni dojazd do CPK i Warszawy" - czytamy w komunikacie CIR.

W rozporządzeniu usystematyzowano opisaną w koncepcji CPK sieć linii (dla linii planowanych) przez określenie ich numerów, nazwy, przybliżonej długości, a następnie (dla linii planowanych i istniejących) ujęcie całej sieci linii w wykazie linii o znaczeniu państwowym - ze względu na ich znaczenie gospodarcze i dla spójności sieci kolejowej.

"Realizacja komponentu kolejowego CPK stanowi podstawowy element przedsięwzięcia pozwalający na skomunikowanie nowego portu lotniczego z Warszawą i Łodzią oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących wszystkie regiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK" - napisano.

Jak wskazano, skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami - Warszawą i Łodzią - zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy wynoszącego ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast.

"Planuje się uzyskanie połączenia CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godziny"

"W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe w kierunku Płocka i Gdańska oraz Centralnej Magistrali Kolejowej obsługującej m.in. Katowice i Kraków. Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice, zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność w wyznaczaniu tras pociągów. Umożliwi to skierowanie przez CPK większości pociągów międzyregionalnych wyjeżdżających z Warszawy w kierunku zachodnim, zapewniając skomunikowanie CPK z pozostałymi regionami kraju" - tłumaczy CIR.

W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego ma powstać dworzec kolejowy o wielkości i rozwiązaniach odpowiednich do planowanej liczby pociągów i pasażerów. Skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią, wraz z przyległymi liniami kolejowymi, stanowi tzw. etap zerowy komponentu kolejowego, obejmujący budowę ok. 140 km nowych linii kolejowych.

Dalsze etapy prac - jak czytamy w komunikacie - mają pozwolić na poprawę skomunikowania CPK ze wszystkimi regionami kraju przez budowę nowych elementów sieci kolejowej oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

"Planuje się uzyskanie połączenia CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godziny w tzw. etapie pierwszym oraz docelowo w tzw. etapie drugim – w czasie do 2 godzin" - czytamy.

Pod koniec marca br. spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała, że ok. 1,6 tys. km nowych linii kolejowych prowadzących z 10 kierunków ma powstać do obsługi CPK i Warszawy. Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią. Chodzi o 140 km; pociągi będą jeździć tym odcinkiem z prędkością do 250 km/godz.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.

37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ je/

Zobacz także

  • Donald Tusk, Jan Grabiec, Marcin Kierwiński, Andrzej Domański, Waldemar Żurek, Tomasz Siemoniak Fot. PAP/Piotr Nowak
    Donald Tusk, Jan Grabiec, Marcin Kierwiński, Andrzej Domański, Waldemar Żurek, Tomasz Siemoniak Fot. PAP/Piotr Nowak

    Rząd podsumowuje dwa lata kadencji

  • Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rekomenduje przejęcie przez Krajową Grupę Spożywczą (KGS) sieci sklepów Carrefour. Fot. Adobe Stock/malgo_walko
    Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rekomenduje przejęcie przez Krajową Grupę Spożywczą (KGS) sieci sklepów Carrefour. Fot. Adobe Stock/malgo_walko

    Przejęcie sieci sklepów Carrefour. Resort rolnictwa ma plan

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Leszek Szymański
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Leszek Szymański

    Pamiątki po ofiarach niemieckich zbrodni na aukcji. Jest reakcja rządu

  • Karol Nawrocki Fot. PAP/Paweł Supernak
    Karol Nawrocki Fot. PAP/Paweł Supernak

    Sto dni Nawrockiego. Narastający konflikt z rządem i zacieśnianie więzów z USA [WIDEO]

Serwisy ogólnodostępne PAP