O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Picie herbaty poprawia pracę mózgu

U osób pijących co najmniej cztery porcje herbaty tygodniowo mózg działa sprawniej, a różne jego rejony są lepiej zorganizowane. Pokazali to naukowcy dzięki zaawansowanym badaniom mózgu.

Fot. PAP/Jacek Turczyk
Fot. PAP/Jacek Turczyk

Naukowcy z National University of Singapore zaprosili 36 osób w wieku co najmniej 60 lat, aby z pomocą rezonansu magnetycznego przyjrzeć się ich mózgom.

Jednocześnie zgromadzili dane na temat ich zdrowia, stylu życia i stanu psychiki. Uczestnicy przeszli też przez serię neuropsychologicznych testów.

"Nasze wyniki dostarczają pierwszych dowodów na to, że regularne picie herbaty ma korzystny wpływ na strukturę mózgu. Sugerują też jego ochronne działanie, jeśli chodzi o związane z wiekiem pogorszenie organizacji mózgu" - mówi kierujący pracami prof. Feng Lei.

Naukowcy wskazują na wcześniejsze badania pokazujące prozdrowotne działanie herbaty. Ma ona np. poprawiać nastrój i chronić przed chorobami sercowo-naczyniowymi.

Także badanie przeprowadzone przed dwoma laty przez prof. Fenga wskazało, że codzienne picie herbaty aż o połowę zmniejsza ryzyko pogorszenia zdolności mentalnych w podeszłym wieku.

Nowy eksperyment pokazał natomiast budowę mózgów ochotników. W tym przypadku herbata także okazała się mieć znaczenie.

Osoby od ok. 25 lat pijące herbatę zieloną, czarną lub ulung miały połączone róże części mózgu w bardziej wydajny sposób.

"Posłużmy się analogią ruchu drogowego - niech części mózgu będą punktami docelowymi, a połączenia ulicami. Jeśli system dróg jest lepiej zorganizowany, ruch samochodów i pasażerów odbywa się sprawniej i zużywa mniej zasobów. Podobnie, jeśli połączenia między różnymi rejonami w mózgu mają lepszą strukturę, przetwarzanie informacji może zachodzić efektywniej" - obrazowo tłumaczy prof. Feng.

"W poprzednich badaniach pokazaliśmy, że osoby pijące herbatę maję lepsze zdolności kognitywne od niepijących. Obecne wyniki odnoszące się do struktury mózgu, pośrednio wspierają wcześniejsze rezultaty. Pokazują, że pozytywne efekty regularnego picia herbaty są skutkiem lepszej organizacji mózgu, wynikającej z ochrony przed zaburzeniami połączeń między różnymi jego częściami" - kontynuuje naukowiec.

Więcej informacji na stronach:https://www.aging-us.com/article/102023/text https://news.nus.edu.sg/research/drinking-tea-improves-brain-health

mat/ zan/

Zobacz także

  • Spożywanie większej ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko demencji. Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Spożywanie większej ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko demencji. Fot. PAP/Marcin Bielecki

    Dieta bogata w warzywa i owoce zmniejsza ryzyko demencji nawet u seniorów

  • Śniadanie wielkanocne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Śniadanie wielkanocne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Dietetyczka: umiar i ruch kluczem do zdrowych świąt

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Justyna Kaminska/Adobe Stock
    Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Justyna Kaminska/Adobe Stock

    Badania: dieta zbliżona do wegetariańskiej opóźnia starzenie się mózgu o ponad dwa lata

  • Sól Fot. PAP/Andrzej Lange
    Sól Fot. PAP/Andrzej Lange

    Ograniczenie soli w codziennej żywności może zapobiec zawałom i udarom

Serwisy ogólnodostępne PAP