O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Polski start up pokazuje swój pomysł na szybką kolej magnetyczną

Polski start up Hyper Poland zaprezentował swój pomysł, jak istniejącą infrastrukturę kolejową przekształcić tak, by korzystać mogła z niej pasywna kolej magnetyczna osiągająca nawet 300-415 km/h. W Warszawie odbyły się pierwsze testy prototypu technologii magrail.

Koordynator zespołu technicznego Hyper Poland Paweł Radziszewski z Politechniki Warszawskiej. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Koordynator zespołu technicznego Hyper Poland Paweł Radziszewski z Politechniki Warszawskiej. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Firma Hyper Poland na torze testowym o długości prawie 50 m zademonstrowała, jak wyglądać będzie technologia magrail. Model wykonano w skali 1:5. 

"Zaprezentowaliśmy pierwszy prototyp technologii magrail - to jest inspirowana koncepcją hyperloop technologia, która umożliwia przekształcenie istniejącej infrastruktury kolejowej w pasywną kolej magnetyczną" - powiedział w rozmowie z PAP Przemysław Pączek z Hyper Poland. Dodał, że magrail poruszać się będzie po zwykłych torach kolejowych znacznie szybciej niż pociągi klasyczne i będzie zużywać mniej energii.

Katarzyna Foljanty z Hyper Poland zapewnia, że dzięki magrail będzie można się poruszać się z prędkością 300 km na godzinę po trasach kolei konwencjonalnej i do 415 km na godzinę - po trasach Kolei Dużych Prędkości (w Polsce to np. Centralna Magistrala Kolejowa a we Francji - TGV).

Paweł Radziszewski z Hyper Poland opowiada: "Kolej magnetyczna jest koleją, która zamiast kół do poruszania się wykorzystuje zjawisko lewitacji magnetycznej". I tłumaczy, że pojazd będzie się unosił nad torem, dzięki, czemu będzie można zlikwidować tarcie i zużywanie się kół. 

Kolej magnetyczna istnieje już w Japonii czy w Chinach, ale polski start up chce wykorzystywać w swoim pomyśle mechanizm, który nie był tam stosowany - pasywną lewitację magnetyczną. Radziszewski tłumaczy, że taką lewitację często porównuje się z siłami, które unoszą samolot. "Jak samolot się rozpędza, to na skrzydłach powstaje siła nośna i (samolot) się odrywa od Ziemi. Tu jest dokładnie tak samo, czyli im szybciej jedziemy, tym siła odpychająca nasz pojazd od Ziemi jest wyższa i w pewnym momencie się odrywamy od toru" - mówi. I dodaje, że aby unieść pojazd nie potrzebujemy dostarczyć energii ani do toru, ani do pojazdu. 

Przemysław Pączek spodziewa się, że koszty wdrożenia technologii magrail byłyby o 60-70 proc. niższe niż koszty budowy nowej linii Kolei Dużych Prędkości. Firma chce, aby gotowy produkt trafił na rynek w ciągu 5 lat. 

Twórcy technologii zapewniają, że w pierwszym etapie magrail instalować można na istniejących już w Polsce torach. Na torach instalowane byłyby specjalne nakładki z silnikiem liniowym. Nie byłby on jednak żadną przeszkodą dla tradycyjnych pociągów, które mogłyby podróżować po torach jednocześnie z pociągami magnetycznymi. 

Innowatorzy mają już jednak pomysł, jak sprawić, by kolej była jeszcze szybsza. "Jeżeli chcemy pójść krok dalej, możemy tę infrastrukturę domknąć +łupinami próżniowymi+" - dodaje Paweł Radziszewski i informuje, że jeśli zredukowałoby się opory powietrza, magrail osiągałby nawet prędkość 600 km/h. Trzecim etapem byłby już hyperloop, który miałby osiągać 1200 km/h. Aby osiągnięcie takich prędkości było możliwe, potrzebna będzie jednak zupełnie nowa infrastruktura. 

Hyper Poland prace nad technologią magrail prowadzi m.in. dzięki dofinansowaniu o wysokości 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz wsparciu partnerów, m.in. Microsoft i Transfer Multisort Elektronik. (PAP)

Autorka: Ludwika Tomala

lt/
 

Zobacz także

  • Platforma X, zdjęcie ilustracyjne, Fot. ETIENNE LAURENT/ PAP/EPA
    Platforma X, zdjęcie ilustracyjne, Fot. ETIENNE LAURENT/ PAP/EPA

    Start-up Muska zajmujący się sztuczną inteligencją kupił jego platformę X

  • Quadrocopter firmy Donaustahl, jaki ma być wykorzystany w wojnie w Ukrainie fot. Donaustahl GmbH
    Quadrocopter firmy Donaustahl, jaki ma być wykorzystany w wojnie w Ukrainie fot. Donaustahl GmbH

    Drony kamikaze dla Ukrainy dostarczy niemiecki start-up zbrojeniowy

  • Latem 2021 roku do III-ligowca dołączył były reprezentant Polski Łukasz PiszczekFot. PAP/Andrzej Grygiel
    Latem 2021 roku do III-ligowca dołączył były reprezentant Polski Łukasz PiszczekFot. PAP/Andrzej Grygiel

    LKS Goczałkowice-Zdrój Łukasza Piszczka stawia na nowe technologie

  • Premier Mateusz Morawiecki (P) oraz rzecznik rządu Piotr Mueller (L) Fot. PAP/Piotr Nowak
    Premier Mateusz Morawiecki (P) oraz rzecznik rządu Piotr Mueller (L) Fot. PAP/Piotr Nowak

    "Rz": nowy program PiS może być napędem dla startupów

Serwisy ogólnodostępne PAP