Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii: coraz większa otwartość polskiej gospodarki

2019-11-07 09:44 aktualizacja: 2019-11-07, 13:02
Samochody wyprodukowane w firmie WISS w Bielsku-Białej. Firma dostarczyła pojazdy m.in. do Danii, Estonii, Bułgarii, Rumunii, Czech, Niemiec i na Słowację. Fot. PAP/Andrzej Grygiel
Samochody wyprodukowane w firmie WISS w Bielsku-Białej. Firma dostarczyła pojazdy m.in. do Danii, Estonii, Bułgarii, Rumunii, Czech, Niemiec i na Słowację. Fot. PAP/Andrzej Grygiel
Tempo wzrostu polskiego eksportu od lat znacząco przewyższa przyrost eksportu w skali globalnej. Ten dynamiczny wzrost związany jest m.in. z postępującą globalizacją i integracją światowej gospodarki - podało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Jak poinformowało w czwartek MPiT w komunikacie, w latach 2010-2018 sprzedaż polskich towarów i usług za granicę w ujęciu dolarowym zwiększyła się o blisko 70 proc., a skali świata było to 33 proc. W efekcie, w 2018 roku udział eksportu z Polski w tym globalnym wyniósł 1,3 proc., czyli o 0,3 pkt proc. więcej niż w 2010 r. - podkreśliło ministerstwo.

W ocenie MPiT, ten dynamiczny wzrost związany jest m.in. z postępującą globalizacją i integracją światowej gospodarki. "Polska – korzystając z tych trendów – włącza się w międzynarodowe łańcuchy dostaw. Drugim, nie mniej ważnym powodem sukcesu polskich eksporterów jest to, że dysponują oni wymiernymi przewagami konkurencyjnymi. Są to: elastyczność działania, niższe koszty czy umiejętność szybkiego dostosowywania się do warunków, które panują na rynkach naszych tradycyjnych partnerów handlowych" - uważa ministerstwo.

MPiT zauważyło, że w latach 2010-2018 rosła relacja polskiego eksportu do PKB - o ok. 15 pkt proc. - do 55 proc. Tymczasem w skali świata wzrost ten wyniósł niespełna 1 pkt proc. Pod tym względem plasujemy się wyraźnie wyżej niż duże kraje europejskie, takie jak: Niemcy, Wielka Brytania czy Francja - wskazano w komunikacie.

Polski eksport trafia do coraz większej liczby krajów. "Wiodące pod tym względem kierunki to ciągle głównie państwa UE. Jednak nasze przedsiębiorstwa coraz chętniej wykorzystują potencjał odległych rynków, takich jak: USA, Kanada czy Japonia. Wzmacniają też swoją pozycję na Wschodzie, np. na Białorusi, w Rosji czy na Ukrainie. To wszystko przekłada się na ich szybszy i coraz bardziej dynamiczny rozwój" - podkreśliło ministerstwo. (PAP)

wkr/ pad/