O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Miasto bez korków - jak plaster miodu

Dzięki ulicom w kształcie siatki sześciokątów miasto byłoby mniej podatne na korki, choć łatwiej byłoby w nim się zgubić - informuje „New Scientist”.

epa05092500 Cars are stuck in heavy traffic at a street in Hanoi, Vietnam, 08 January 2016. An estimated 30,000 vehicles were sold in Vietnam in December, bringing total sales to 250,000 units in 2015, up 57 per cent compared previous year, according to media reports. Vietnam's middle class is moving from motorbikes to motorcars as the country becomes wealthier.  EPA/LUONG THAI LINH 
Dostawca: PAP/EPA. PAP/EPA © 2016 / LUONG THAI LINH
PAP/EPA © 2016 / LUONG THAI LINH / epa05092500 Cars are stuck in heavy traffic at a street in Hanoi, Vietnam, 08 January 2016. An estimated 30,000 vehicles were sold in Vietnam in December, bringing total sales to 250,000 units in 2015, up 57 per cent compared previous year, according to media reports. Vietnam's middle class is moving from motorbikes to motorcars as the country becomes wealthier. EPA/LUONG THAI LINH Dostawca: PAP/EPA. PAP/EPA © 2016 / LUONG THAI LINH

Planiści zwykle tworzą prostokątną siatkę ulic – jest prosta i wydaje się poprawiać płynność ruchu. Jednak nowe badania wskazują, że ulice tworzące siatkę sześciokątów poprawiają ruch uliczny.

Luis Eduardo Olmos i Jose Daniel Muñoz z Kolumbijskiego Uniwersytetu Narodowego wykazali, że miasto, w którym na każdym "skrzyżowaniu" spotykają się tylko trzy ulice (z siatką ulic o strukturze plastra miodu) mogłoby złagodzić problem korków.

Naukowcy posłużyli się prostym modelem matematycznym, który pozwalał samochodom poruszać się po przekątnej tylko w jednym kierunku - jak w godzinach szczytu, gdy wszyscy dojeżdżający do pracy jednocześnie zmierzają do domu.

W przypadku prostokątnej sieci ulic (jak na Manhattanie) wirtualne samochody jeździłyby tylko na wschód i północ, aby opuścić miasto.

Choć przy niewielu samochodach ruch jest płynny, zbyt wiele pojazdów zaczyna się wzajemnie blokować, tworząc korki. Pomiędzy tymi ekstremami rozciąga się rozległe stadium pośrednie, w przypadku którego małe korki zakłócają ruch w całej sieci.

Gdy Olmos i Muñoz zastosowali swój model do ulic na planie plastra miodu, ruch wyglądał zupełnie inaczej. Przy wzroście liczby pojazdów w pewnym momencie ruch zupełnie zamierał – jak gdyby ciecz zamieniła się w ciało stałe.

Po dodaniu do modelu regulujących ruch świateł ulicznych naukowcy zaobserwowali, że przy sieci sześciokątnej możliwe jest natężenie ruchu, które blokuje sieć prostokątną.

Na razie model jest bardzo uproszczony - nie uwzględnia pieszych, ukształtowania terenu ani budynków, jednak autorzy chcą go uszczegółowić.

Jednak w sześciokątnym mieście trudno byłoby odnaleźć drogę. Możliwe, że teoretycznie obiecujący sposób projektowania nie przyjmie się w praktyce. Być może jednak sprawdziłby się w innych dziedzinach – na przykład przy przesyłaniu pakietów informacji w internecie.(PAP)

pmw/ zan/

Serwisy ogólnodostępne PAP