GDOŚ: pozytywna decyzja środowiskowa w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej utrzymana w mocy
Pozytywna decyzja środowiskowa dotycząca budowy nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym została utrzymana w mocy - podała we wtorek w komunikacie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Rozpatrywała ona odwołania samorządu woj. pomorskiego oraz organizacji ekologicznych.
Pozytywną decyzję dla przekopu Mierzei Wiślanej wydała 5 grudnia 2018 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie. Zgodziła się na tę inwestycję z lokalizacją w Nowym Świecie, jednak w decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych.
Decyzję tę zaskarżyły do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska: samorząd woj. pomorskiego oraz organizacje ekologiczne. Po postępowaniu GDOŚ poinformowała we wtorek, że "pozytywna decyzja środowiskowa wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie została utrzymana w mocy", jednak - jak wskazano - wprowadzono modyfikację "brzmienia szeregu warunków realizacji inwestycji minimalizujących jej wpływ na środowisko".
Od prawie roku w miejscu planowanego przekopu trwały początkowo prace przygotowawcze, a obecnie - zaawansowane prace budowlane. Jak informował inwestor, Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.
Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu - konsorcjum firm NDI i Besix.
Estyjska, Brysna i Śmięcka - propozycje nazw nowych wysp na Zalewie Wiślanym oraz Zalewie Szczecińskim
Wyspa Estyjska to propozycja nazwy wyspy na Zalewie Wiślanym, która powstanie po budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim mają nosić nazwy: Brysna oraz Śmięcka. Wyniki głosowania na nazwy wysp podał we wtorek resort gospodarki morskiej.
Jak podał w komunikacie rzecznik Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Michał Kania, w zakończonym konkursie na nazwy nowych wysp wzięło udział 21 tys. 912 osób. Ogólnopolski konkurs dotyczył wyłonienia nazw dla nowych wysp powstających na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim.
Zwycięska nazwa na Zalewie Wiślanym to wyspa Estyjska (od dawnej średniowiecznej nazwy Zalewu Wiślanego). Na tę nazwę zagłosowało 9 tys. 984 osoby. Na podium znalazły się też Bursztynowa (8391 głosów) i Rukwiel (1853 głosy).
Z kolei zwycięska nazwa dla północnej wyspy na Zalewie Szczecińskim to Brysna (od połączenia nazw "bryza" oraz "sny"), która uzyskała 9693 głosów. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się: wyspa Wielecka (5279 głosów) i Zabawa (2439 głosów).
Natomiast jeśli chodzi o wyspę południową na Zalewie Szczecińskim, zwycięzcą okazała się nazwa Śmięcka (od nazwy uroczyska i nieistniejącej obecnie wsi położonej w województwie zachodniopomorskim, w powiecie goleniowskim), uzyskując 8735 głosów. Na drugim i trzecim miejscu były nazwy: Wyraj (5988 głosów) oraz Przygoda (2575 głosów).
"Teraz rozpocznie się procedura formalna. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zwróci się z wnioskiem, aby Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nadało zwycięskie nazwy nowopowstającym terytoriom Rzeczypospolitej. Autorzy zwycięskich propozycji otrzymają pamiątkowe grawertony, jako autorzy nazw nowych wysp w granicach państwa polskiego"- podał rzecznik resortu gospodarki morskiej.
Konkurs na wyłonienie nazw nowych wysp na Zalewie Wiślanym oraz Zalewie Szczecińskim zainicjował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Wyspy powstają w ramach inwestycji morskich, jakimi są: Przekop Mierzei Wiślanej oraz pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra. Pierwszy etap konkursu odbył się w sierpniu i zakładał nadsyłanie propozycji, spośród których komisja konkursowa wyłoniła w sumie 15 nazw. Te z kolei poddano ogólnopolskiemu głosowaniu internetowemu. Głosowanie zakończyło się w niedzielę 20 września. (PAP)
autor: Agnieszka Libudzka