Zakończyła się rozbudowa terminalu lotniska Kraków Balice
Zakończył się trzeci i ostatni etap rozbudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Balice. Dzięki inwestycji wartej 415 mln zł brutto port zwiększył swoją przepustowość, bezpieczeństwo i standard świadczonych usług.
Jak podkreślił w poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, inwestycja została zakończona, mimo ponad 600 dni opóźnienia, dzięki temu będzie można rozliczyć środki unijne przyznane na ten cel.
„Dziś Kraków i Małopolska już nie odstaje od Trójmiasta, Rzeszowa i każdego innego miasta w Polsce, które szczycą się nowoczesnym portem lotniczym” - ocenił Adamczyk. Według niego potencjał krakowskiego lotniska predestynuje je do uzyskania pozycji jednego z najważniejszych portów Europy środkowej.
„Do tego potrzebne są dalsze inwestycje w infrastrukturę. Jestem przekonany, że zostaną one zrealizowane w maksymalnie krótkim czasie” - dodał. Chodzi przede wszystkim o budowę nowej drogi startowej o długości 2,8 tys. m. Według zapowiedzi zarządu lotniska powinna ona być gotowa w 2021 r.
W ramach trzeciego i ostatniego etapu inwestycji wykonano modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Powstało tam kolejnych 18 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, pięć poczekalni odlotowych oraz terminal VIP. Powiększyła się również strefa handlowa lotniska – powstały nowe punkty komercyjne i usługowe.
Jak przypomniał prezes Kraków Airport Radosław Włoszek, przebudowa i rozbudowa terminalu, współfinansowana ze środków unijnych trwała od kwietnia 2013 r. Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Astaldi SpA.
Rozbudowa terminalu była finansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt inwestycji wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa wyniósł 415 mln zł brutto.
Po rozbudowie terminal krakowskiego lotniska jest cztery razy większy niż przed rozbudową i liczy 55 tys m. kw. powierzchni. Posiada trzy wieże przyrękawowe, trzy rękawy, z możliwością zainstalowania dodatkowych dwóch. Dzięki rozbudowie przepustowość portu wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z wcześniejszych 3,5 mln.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W tegorocznym sezonie zimowym lotnisko oferuje 65 połączeń regularnych do 57 portów w 17 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w trzech największych sojuszach lotniczych na świecie.
W zeszłym roku lotnisko obsłużyło rekordową liczbę ponad 4,221 mln podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Plany na ten rok zakładają przyjęcie ok. 4,9 mln pasażerów.(PAP)
rgr/ amac/