Rząd przekazał ponad 142 mln zł na dofinansowanie polskich lotnisk
Jedenaście polskich portów lotniczych, które wykazały stratę zgodnie z notyfikowanym w KE programem pomocowym, otrzymało w sumie 142,2 mln zł rządowego wsparcia - poinformował PAP rzecznik resortu infrastruktury. Pomocy nie dostały lotniska w Lublinie, Łodzi i port Olsztyn-Mazury.
Z informacji samych portów wynika, że największe lotnisko w Polsce - Lotnisko Chopina w Warszawie - dostało 59,4 mln zł; lotnisko w Modlinie - ponad 7,7 mln zł, a Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost - 199 tys. zł.
W maju br. wiceminister infrastruktury Marcin Horała zapowiadał pomoc dla 14 lotnisk w Polsce uprawnionych do dotacji z tarczy antykryzysowej; łącznie na ten rok przewidziano ok. 142 mln zł.
MI: trzy lotniska nie wykazały strat w związku z epidemią
"2 listopada bieżącego roku jedenaście portów lotniczych, które wykazały zgodnie z notyfikowanym w Komisji Europejskiej programem pomocowym stratę w rozumieniu art. 15zzzzba ust. 2 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (...) otrzymały przelewy środków" - przekazał PAP rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś. Dodał, że pieniędzy nie dostały trzy lotniska - Port Lotniczy Lublin, Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta oraz Warmia i Mazury, gdyż "nie wykazały ww. straty, w związku z tym nie kwalifikowały się do rządowego programu wsparcia".
Jak przekazał rzecznik, łączna kwota wsparcia zabezpieczona dla portów lotniczych na 2020 r. wyniosła 142,2 mln zł.
Zgodnie z ustawą, w celu przeciwdziałania skutkom COVID-19 minister właściwy do spraw transportu przekazuje zarządzającemu portem lotniczym środki finansowe na częściowe pokrycie straty wynikającej z obowiązywania zakazów w ruchu lotniczym w okresie od 15 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. Art. 15zzzzba stanowi, że przez stratę rozumie się różnicę między wynikiem działalności operacyjnej zarządzającego portem lotniczym osiągniętym w okresie od 15 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. a wynikiem działalności operacyjnej zarządzającego portem lotniczym osiągniętym w tym samym okresie 2019 r. Środki finansowe pochodzą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19; są przekazywane zarządzającemu portem lotniczym na jego wniosek.
"Podział środków został dokonany zgodnie z ww. ustawą między zarządzających portami lotniczymi według udziału poszczególnych portów lotniczych w rynku w roku 2019 (...), w kwocie nie wyższej niż wysokość straty liczonej jako różnica między wynikiem działalności operacyjnej w okresie od 15 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. a wynikiem działalności operacyjnej osiągniętym w analogicznym okresie roku ubiegłego" - wskazał Huptyś. Jak dodał, okres liczenia straty, odzwierciedlający okres obowiązywania całkowitego zakazu w ruchu lotniczym, został narzucony przez Komisję Europejską w procesie uzgadniania programu pomocowego.
Lublin: lotnisko nie zakwalifikowało się do udzielenia pomocy
Jak przekazał PAP rzecznik Lotniska Chopina w Warszawie Piotr Rudzki, port otrzymał 2 listopada 59 mln 439 tys. 600 zł, natomiast Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost - 199 tys. 80 zł.
P.o. prezesa lotniska w Modlinie Leszek Chorzewski poinformował PAP, że port otrzymał 7 mln 748 tys. zł. "Suma ta nie pokrywa całości naszych kosztów, niemniej jednak jesteśmy zadowoleni, ponieważ przedłuża to możliwości operacyjne lotniska o 2,5 do 3 miesięcy" - powiedział. Dodał, że kwota ta pokryje w mniej niż 50 proc. straty lotniska wynikające z braku przychodów. "Bez względu na tę pomoc, lotnisko było zmuszone do zaciągnięcia kredytu. Chodzi o 15 mln zł" - powiedział.
Rzecznik lotniska w Lublinie Piotr Jankowski przekazał PAP, że spółka poniosła stratę wynikającą z obowiązywania zakazów w ruchu lotniczym wprowadzonych w Polsce w związku z epidemią COVID-19, jednak nie zakwalifikowała się do udzielenia pomocy.
Stratę - jak wskazał - spółka określa jako różnica między przychodami netto ze sprzedaży osiągniętymi w okresie od 15 marca 2020 roku do 30 czerwca 2020 roku w porównaniu do przychodów netto ze sprzedaży osiągniętych w analogicznym okresie w roku 2019. "Strata w ustawie została zdefiniowana jako różnica pomiędzy wynikiem działalności operacyjnej w okresie od 15 marca 2020 do 30 czerwca 2020 a wynikiem z analogicznego okresu w roku 2019" - wyjaśnił.
"Jak zostaliśmy poinformowani, w procesie uzgadniania programu pomocowego Komisja Europejska wskazała bowiem, iż rekompensata dla portów lotniczych, zgodnie z warunkami udzielania pomocy, może dotyczyć wyłącznie faktycznej szkody odnotowanej w okresie całkowitego zakazu ruchu lotniczego w okresie 15 marca - 30 czerwca 2020, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W okresie zamknięcia władze lotniska podjęły w spółce szereg działań oszczędnościowych, uzyskano też zewnętrzne wsparcie finansowe, co miało wpływ na zminimalizowanie straty w rozumieniu ustawy" - tłumaczył rzecznik. Dodał, że "przy takiej definicji straty Port Lotniczy Lublin nie mógł otrzymać pomocy".
Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze dostało ponad 125,8 mln zł pomocy od rządu
Jak przekazał PAP, rzecznik Lotniska Chopina, Piotr Rudzki, przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", zarządzające m.in. Lotniskiem Chopina, otrzymało łącznie ok. 125,8 mln zł pomocy rządowej. Część pomocy, czyli 59,4 mln zł, to wsparcie dla Lotniska Chopina w związku z zakazem w ruchu lotniczym, a 54,5 mln zł to pieniądze z tytułu zwolnienia z obowiązkowej wpłaty 15 proc. z zysku przedsiębiorstwa za rok 2019 na rzecz budżetu państwa; 11,6 mln zł to pomoc na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników.
"Od stycznia do września br. PPL zanotowało spadek przychodów na poziomie 54 proc. w odniesieniu do tego samego okresu 2019 r. W związku z trudną sytuacją PPL skorzystał z możliwości pomocy oferowanych przez polski rząd" - przekazał Rudzki. Dodał, że uzyskane w ten sposób środki pozwoliły na pokrycie części kosztów operacyjnych ponoszonych przez PPL.
Rzecznik przyznał jednocześnie, że lotnictwo od samego początku było jedną z najbardziej poszkodowanych branż w kryzysie spowodowanym przez epidemię koronawirusa. Jak przekazał, PPL skorzystało ze zwolnienia z obowiązkowej wpłaty 15 proc. z zysku przedsiębiorstwa za rok 2019 na rzecz budżetu państwa. "Wysokość wsparcia z tego tytułu to kwota 54 568 788,00 zł. Zwolnienie to będzie przysługiwać również za rok 2020" - dodał.
Poinformował, że wsparcie to przedsiębiorstwo uzyskało na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2020 r. tzw. Tarczy antykryzysowej 2.0, która w ustawie z 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych wprowadziła odpowiedni zapis. Jak tłumaczy Rudzki, zgodnie z nim z wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa zwolnione są także przedsiębiorstwa za okres roku obrotowego, w którym wystąpił stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, oraz za okres roku obrotowego poprzedzającego rok obrotowy, w którym wystąpił którykolwiek z wyżej wymienionych stanów.
Ponadto, PPL wystąpiło 30 lipca 2020 r. z wnioskiem do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Wsparcie zostało przyznane na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. tzw. Tarczy 4.0.
"PPL otrzymał dofinansowanie w łącznej, wnioskowanej wysokości 11 686 961,07 zł w trzech transzach: 26.08.2020 r., 7.10.2020 r. oraz 27.10.2020 r. Środki przyznawane zostały w formie bezzwrotnej pomocy i przysługiwały za okres: lipiec-wrzesień 2020 r. Wsparciem zostało objętych 1574 pracowników według stanu na 30 czerwca 2020 r." - przekazał Rudzki.
Z kolei 22 października 2020 r. PPL złożyło do Ministra Infrastruktury wniosek o przekazanie środków finansowych na częściowe pokrycie straty wynikającej z obowiązywania zakazów w ruchu lotniczym określonych w przepisach, w okresie od 15 marca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. dla Chopina w Warszawie. Analogiczny wniosek złożono także w imieniu Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost. Środki były przyznawane na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
"Zgodnie z powyższymi przepisami, Port Lotniczy im. F. Chopina w Warszawie otrzymał w dniu 2 listopada 2020 r. kwotę 59 439 600,00 zł, natomiast Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost - 199 080,00 zł" - przekazał Rudzki.
PPL uzyskało 356 mln zł zysku netto za 2019 r.; wobec starty netto na poziomie 66 mln zł w 2018 r.
Autorka: Aneta Oksiuta