O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Unikalna technologia na falochronach przy budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną

Unikalna technologia w postaci X bloków stosowana jest przy budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Betonowe bloczki w trzech rozmiarach wzmacniają konstrukcję falochronu - poinformował w piątek Urząd Morski w Gdyni.

Budowy w miejscowości Skowronki, kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej Fot. PAP/Adam Warżawa
Budowy w miejscowości Skowronki, kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej Fot. PAP/Adam Warżawa

Jak poinformował w komunikacie inwestor, nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na Falochronie Wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-bloki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię, zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal.

Więcej

Pracownik pracujący przy budowie rurociągu Nord Stream 2 w Lubminie, Niemcy Fot. PAP/ EPA/CLEMENS BILAN
Pracownik pracujący przy budowie rurociągu Nord Stream 2 w Lubminie, Niemcy Fot. PAP/ EPA/CLEMENS BILAN

Niemcy: Federalna agencja zatwierdziła natychmiastową dalszą budowę Nord Stream 2

"Docelowo powstanie 10 tys. 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy. Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne" - poinformował Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Wskazał, że technologię tę po raz pierwszy zastosowano na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. "Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie" - podkreślił.

Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.

"Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie" - przekazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy. Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (Pale Formowane Świdrem Ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i 130 tys. m sześc. nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m sześc. wykopów poniżej poziomu morza.

W ponad 80 proc. ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw

Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55 proc. prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.

"Od połowy zeszłego roku wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się +okna pogodowego+" – poinformował dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski.

Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-bloków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy kontynuowane będą wykopy. Na śluzie prowadzone będą też roboty żelbetowe. Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.

Rozpoczną się transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też pierwsze dostawy kamienia do magazynów.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. (PAP)

Autor: Agnieszka Libudzka

io/

Zobacz także

  • Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w 2022 r. Fot. PAP/Adam Warżawa
    Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w 2022 r. Fot. PAP/Adam Warżawa

    Awaria śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej. Jak do niej doszło?

  • CPK musi być bardzo przemyślane - powiedział premier. Fot. PAP/Piotr Nowak
    CPK musi być bardzo przemyślane - powiedział premier. Fot. PAP/Piotr Nowak

    Premier Tusk: projekt CPK przeprowadzimy w interesie Polski

  • Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, fot. PAP/Adam Warżawa
    Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, fot. PAP/Adam Warżawa

    Rok temu otwarto kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną

  • Jednostka straży granicznej Kaper 2 (P) i Orkan SAR-u (2P) na otwarciu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, fot. PAP/Adam Warżawa
    Jednostka straży granicznej Kaper 2 (P) i Orkan SAR-u (2P) na otwarciu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, fot. PAP/Adam Warżawa

    W połowie września zwodowana zostanie pogłębiarka, budowana na potrzeby szlaku przez Mierzeję Wiślaną

Serwisy ogólnodostępne PAP