Polska i Hiszpania podpisały porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym

2021-05-31 15:41 aktualizacja: 2021-05-31, 21:27
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała oraz hiszpański minister transportu, mobilności i agendy miejskiej Jose Luis Abalos podpisali w poniedziałek w Madrycie porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Dotyczy ono głównie rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce - poinformowała spółka CPK.

Wcześniej premierzy przewodniczyli XIII polsko-hiszpańskim konsultacjom międzyrządowym. Na zakończenie w ich obecności odbyła się ceremonia podpisania porozumień przez ministrów obu rządów odpowiedzialnych za resorty gospodarcze i sprawy zagraniczne.

Wiele wspólnych deklaracji

Ze strony polskiej pod memorandum o współpracy dotyczącej polityki przemysłowej podpis złożył wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.

Z kolei szef MSZ Zbigniew Rau złożył podpis pod porozumieniami: w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, współpracy między resortami dyplomacji Polski i Hiszpanii, o współpracy akademickiej między Akademiami Dyplomatycznymi obu państw, a także pod protokołem końcowym XII sesji plenarnej Stałej Polsko-Hiszpańskiej Komisji Mieszanej do spraw współpracy w dziedzinie kultury, edukacji i nauki.

Podczas ceremonii pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcin Horała podpisał memorandum o współpracy przy rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego z hiszpańskim ministrem transportu, mobilności i agendy miejskiej. Porozumienie o współpracy zostało podpisane w obecności premiera Morawieckiego.

Porozumienie koncentruje się na współpracy w zakresie rozwoju polskiego systemu Kolei Dużych Prędkości.

Budowa prawie 1800 km nowych linii

Jak podkreśla spółka CPK, "Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze rozwoju i zarządzania systemem szybkich kolei, a strona polska jest zainteresowana czerpaniem z ich doświadczeń w tym zakresie".

Hiszpańska szybka kolej Alta Velocidad Espanola (AVE) funkcjonuje od 1992 r. W ciągu niespełna 30 lat stała się największą siecią KDP w Europie, wciąż jest rozbudowywana. Zarządcą infrastruktury kolejowej w Hiszpanii (w tym torów kolei dużych prędkości) jest państwowe przedsiębiorstwo ADIF, a operatorem pociągów dużych prędkości AVE spółka RENFE.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)

Autorzy: Aneta Oksiuta, Rafał Białkowski

mmi/