O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Garbusa

22 czerwca swoje święto obchodzi znany na całym świecie model samochodu marki Volkswagen Typu 1, potocznie nazywany Garbusem.

Na zdjęciu z 1936 r.: Pierwszy Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA
Na zdjęciu z 1936 r.: Pierwszy Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA

Volkswagen Typ 1, szerzej znany jako Volkswagen Beetle czy też Volkswagen Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji. W 1933 roku Adolf Hitler wezwał konstruktorów i przemysłowców do jak najszybszego zaprojektowania i wyprodukowania samochodu rodzinnego – Volkswagena, czyli "samochodu dla ludu", rozwijającego prędkość 100 km na godzinę i dostępnego dla przeciętnego obywatela kraju.

Zadanie stworzenia prototypu popularnego i taniego samochodu otrzymał Austriak Ferdinand Porsche. Porsche wprowadził w budowanych od podstaw zakładach w Wolfsburgu najnowocześniejsze metody produkcji, podpatrzone w zakładach Forda w Detroit.

Budowę fabryki ukończono jesienią 1939 roku, jednak ze względu na wojnę produkcję samochodu dla mas odłożono na później. Po klęsce III Rzeszy w 1945 roku fabryka znalazła się na terenie brytyjskiej strefy okupacyjnej. Brytyjczycy rozważali przez jakiś czas likwidację zakładów, jednak w końcu pozwolili na produkcję Garbusa.
 
Pierwszy egzemplarz samochodu, opartego na przedwojennej konstrukcji Ferdinanda Porsche, zjechał z taśmy w 1946 roku. Do zakończenia produkcji w 2003 roku powstało 21,5 mln egzemplarzy tego modelu. Ostatni Garbus otrzymał przydomek El Rey i trafił do muzeum Volkswagena w Wolfsburgu. (PAP)

Monika Wiśniewska

Galeria (12)

  • Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/PIYAL ADHIKARY
    1/12

    Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/PIYAL ADHIKARY

  • Na zdjęciu z 1939 r.: Ferdinand Porsche, twórca Volkswagena Garbusa podczas jazdy próbnej w Austrii. Fot. PAP/EPA /DPA
    2/12

    Na zdjęciu z 1939 r.: Ferdinand Porsche, twórca Volkswagena Garbusa podczas jazdy próbnej w Austrii. Fot. PAP/EPA /DPA

  • Wolfsburg, Niemcy. Na zdjęciu z 1966 r.: linia produkcyjna Volkswagena Garbusa w Wolfsburgu. Fot. PAP/EPA
    3/12

    Wolfsburg, Niemcy. Na zdjęciu z 1966 r.: linia produkcyjna Volkswagena Garbusa w Wolfsburgu. Fot. PAP/EPA

  • Kraków, 15.07.2001. Około 100 pojazdów uczestniczyło w trzydniowym Zlocie Miłośników Garbusów w Kryspinowie k. Krakowa. Fot. PAP/Jacek Bednarczyk
    4/12

    Kraków, 15.07.2001. Około 100 pojazdów uczestniczyło w trzydniowym Zlocie Miłośników Garbusów w Kryspinowie k. Krakowa. Fot. PAP/Jacek Bednarczyk

  • Warszawa 06.04.2003. Ślubny korowód garbusów jeździ wokół warszawskiej Syrenki. Fot. PAP/Andrzej Rybczyński
    5/12

    Warszawa 06.04.2003. Ślubny korowód garbusów jeździ wokół warszawskiej Syrenki. Fot. PAP/Andrzej Rybczyński

  • Puebla, Meksyk, 11.07.2003. Model z ostatniej wersji starego VW Garbusa zjechał z taśmy montażowej w fabryce w meksykańskim mieście Puebla. Volkswagen 30 bm. zakończył produkcję tego najpopularniejszego autka na świecie. Fot. PAP/EPA/Alex Cruz
    6/12

    Puebla, Meksyk, 11.07.2003. Model z ostatniej wersji starego VW Garbusa zjechał z taśmy montażowej w fabryce w meksykańskim mieście Puebla. Volkswagen 30 bm. zakończył produkcję tego najpopularniejszego autka na świecie. Fot. PAP/EPA/Alex Cruz

  • Puebla, Meksyk, 11.07.2003. Model z ostatniej wersji starego VW Garbusa zjechał z taśmy montażowej w fabryce w meksykańskim mieście Puebla. Fot. PAP/EPA/Alex Cruz
    7/12

    Puebla, Meksyk, 11.07.2003. Model z ostatniej wersji starego VW Garbusa zjechał z taśmy montażowej w fabryce w meksykańskim mieście Puebla. Fot. PAP/EPA/Alex Cruz

  • Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/ORLANDO BARRIA
    8/12

    Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/ORLANDO BARRIA

  • Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/ZSOLT SZIGETVARY
    9/12

    Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/ZSOLT SZIGETVARY

  • Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/M.A.PUSHPA KUMARA
    10/12

    Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/M.A.PUSHPA KUMARA

  • Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/MARK R. CRISTINO
    11/12

    Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA/MARK R. CRISTINO

  • Na zdjęciu z 1936 r.: Pierwszy Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA
    12/12

    Na zdjęciu z 1936 r.: Pierwszy Volkswagen Garbus. Fot. PAP/EPA

Zobacz także

  •  Pełny parking na Palenicy Białczańskiej. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Grzegorz Momot
    Pełny parking na Palenicy Białczańskiej. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Grzegorz Momot

    Rząd zdecydował o odejściu od tzw. podatku Morawieckiego

  • Premier Donald Tusk, minister finansów Andrzej Domański, minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk oraz minister przemysłu Marzena Czarnecka na spotkaniu z przedstawicielami branży motoryzacyjnej w siedzibie KPRM w Warszawie. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Premier Donald Tusk, minister finansów Andrzej Domański, minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk oraz minister przemysłu Marzena Czarnecka na spotkaniu z przedstawicielami branży motoryzacyjnej w siedzibie KPRM w Warszawie. Fot. PAP/Paweł Supernak

    Członkowie rządu spotkali się z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. Chodzi o wpływ amerykańskich ceł

  • Donald Trump. Fot. PAP/EPA/JIM LO SCALZO
    Donald Trump. Fot. PAP/EPA/JIM LO SCALZO

    Weszły w życie wprowadzone przez Trumpa 25-proc. cła na samochody

  • Mark Carney. Fot. PAP/EPA/SPENCER COLBY
    Mark Carney. Fot. PAP/EPA/SPENCER COLBY

    Premier Kanady: dawna relacja z USA skończyła się

Serwisy ogólnodostępne PAP