Portrety Elisabeth Vigee Le Brun na wystawie w Nieborowie
Wystawę dzieł wybitnej malarki Elisabeth Vigee Le Brun, z polskich kolekcji, można oglądać w Pałacu w Nieborowie. Wystawa potrawa do 23 października.
"Dlaczego Nieborów? Dlatego, że Elisabeth Vigee Le Brun malowała obrazy do rezydencji. Wtedy artysta malował ewidentnie do kolekcji na zmówienie. Posiadanie obrazów tej artystki było przywilejem bardzo ograniczonej grupy osób, z uwagi na wartość tych dzieł. Zresztą Vigee Le Brun wybierała sobie też modele, wybierała krąg osób, z którymi współpracowała" - wyjaśnia kurator wystawy Iwona Danielewicz.
Inspiracją do zaprezentowania prac artystki stała się odbywająca światowe tournee ekspozycja "Elisabeth Louise Vigee Le Brun (Paryż-Nowy Jork-Ottawa 2015-2016). Tym samym dwa polskie muzea, Muzeum w Nieborowie i Muzeum Warszawy wpisały się w ogólnoświatowy trend i zainteresowanie twórczością artystki tworzącej na przełomie XVIII i XIX wieku. Elisabeth Vigee Le Brun była uciekinierką z ogarniętej rewolucją Francji, znaną i cenioną malarką, wybitną portrecistką, członkinią wielu europejskich akademii. Utrzymywała się ze swej pracy, przyjmując zlecenia z dworów Wiednia, Petersburga i Berlina. Doceniali ją także i polscy magnaci, m.in. Radziwiłłowie i Potoccy, którzy też chcieli mieć w swych kolekcjach portrety jej autorstwa.
"Chcieliśmy pokazać polski wątek w twórczości tej artystki. Tak się złożyły nasze dzieje narodowe, że z ponad 30 dzieł malarskich wykonanych w Polsce mamy osiem obrazów Vigee Le Brun, co jest niebywałe. Nigdzie w Polsce nie znajdziecie możliwości pokazania tylu dzieł tej rangi artystki. Vigee Le Brun należy do najwybitniejszych artystów sztuki europejskiej" - dodała Danielewicz, zachęcając do odwiedzenia Nieborowa.
Na wystawie zgromadzono siedem portretów, w tym pięć autorstwa Vigee Le Brun, m.in. portret Adama Kazimierza Czartoryskiego w czerwonym płaszczu, i drugą wersję tego portretu - w błękitnym płaszczu. Jest tu też niezwykle urokliwy portret Anieli Radziwiłłówny, będący własnością pałacu w Nieborowie oraz Portret kobiety w zawoju.
Wystawa zaaranżowana w zabytkowych wnętrzach Pałacu w Nieborowie prezentuje wizerunek artystki, świadka i zarazem twórcy epoki. Jest też głosem w dyskusji o burzliwych dziejach polskiego kolekcjonerstwa od końca XVIII stulecia po czasy współczesne. (PAP Life)
dki/ jbr/