O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Panel „Media Przyszłości”: sztuczna inteligencja jest narzędziem i częścią rzeczywistości społecznej

Sztuczna inteligencja jest narzędziem, ale też częścią rzeczywistości społecznej. Najważniejszy jest jednak człowiek – ocenili paneliści czwartkowej VI konferencji „Media Przyszłości”. Podkreślili, że trwa walka z normalizacją fałszu, a instytucje są na linii ognia, dlatego trzeba budować zaufanie przez interakcje z odbiorcą.

Panel „Media Przyszłości”. Fot. PAP/Marcin Obara
Panel „Media Przyszłości”. Fot. PAP/Marcin Obara

Wyzwania komunikacyjne w erze sztucznej inteligencji

Konferencja „Media Przyszłości” organizowana w czwartek przez PAP poświęcona była wyzwaniom w świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, algorytmy i platformy cyfrowe.

Podczas panelu dotyczącego polityki informacyjnej w czasach infodemii i tego, jak instytucje oraz media budują zaufanie społeczne, jego uczestnicy szukali odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób technologie oparte na sztucznej inteligencji wpływają na komunikację instytucjonalną i medialną oraz budowanie relacji z odbiorcami.

Więcej

Piotr Witwicki. Fot. PAP
Piotr Witwicki. Fot. PAP

Piotr Witwicki: myślę, że media z czasem zamienią się w fabryki kontentu [NASZE WIDEO]

PKP: restrykcje, bezpieczeństwo i walka z dezinformacją

W trakcie debaty dyrektor Biura Komunikacji PKP SA Olga Samsonowicz zaznaczyła, że obecnie sztuczna inteligencja jest tym, czym kiedyś był Internet i trzeba traktować ją jako coś, co zmienia rzeczywistość. Przyznała, że spółka ma skomplikowane i restrykcyjne procedury bezpieczeństwa, dlatego ma ograniczone możliwości korzystania ze sztucznej inteligencji. Wskazała na walkę z dezinformacją.

Jako przykład podała ostatnie akty dywersji na kolei, gdzie spółka musiała mierzyć się z lawiną fejków, informacji generowanych przez sztuczną inteligencję, boty czy nieprzychylne osoby fizyczne. – To dla nas nieukrywanie ogromne wyzwanie – oceniła Samsonowicz.

Energa: AI tak, ale z ograniczeniami i rolą człowieka

Dyrektor Biura Prasowego ENERGA SA Katarzyna Dziadul zauważyła, że jeśli chodzi o sztuczną inteligencję, to spółka również nie może ze wszystkiego korzystać z racji tego, że zarządza krytyczną infrastrukturą. Dodała, że opracowywane są różne wewnętrzne rozwiązania, ale najważniejszy jest człowiek, bo bez jego umiejętności nie da się oceniać wartości informacji oraz tego, jakie jest ich źródło.

PKO BP: walka z normalizacją fałszu

Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, PKO BP Aleksandra Leszczyńska, zwróciła m.in. uwagę, że AI zmieniło komunikację, bo klienci szukają tam informacji o instytucjach. Oceniła, że jest bardzo dużo pytań, jak obecnie zarządzać informacją. – Walczymy z normalizacją fałszu – oceniła Leszczyńska.

Więcej

Konferencja „Media Przyszłości” w Warszawie. Fot. PAP
Konferencja „Media Przyszłości” w Warszawie. Fot. PAP

Redaktor naczelny PAP: sztuczna inteligencja to nie jest źródło, tylko narzędzie

MAP: nowy paradygmat informacyjny

Dyrektor Departamentu Komunikacji z Ministerstwa Aktywów Państwowych Przemysław Kuk podkreślił z kolei, że tworzy się nowy paradygmat informacyjny – 20 lat temu został wynaleziony Internet, który też zmienił paradygmat informacji, a teraz mamy sztuczną inteligencję i tak naprawdę nie wiemy, a myślę, że jeszcze przez dłuższą chwilę nie będziemy wiedzieli, co się z tego narodzi – zaznaczył.

Podkreślił jednocześnie, że te procesy dzieją się szybko, a sztuczna inteligencja się rozwija. Wskazał, że jeśli chodzi o instytucje, to najważniejsze są bezpieczeństwo i zaufanie.

Media: AI jako narzędzie, nie demon

Zastępca redaktora naczelnego „Business Insider Polska” Bartłomiej Godusławski zauważył natomiast, że sztuczna inteligencja jest tylko narzędziem, które być może jest za bardzo demonizowane. – Dzisiaj się nie da po prostu obrazić na Internet. (…) Z narzędzia trzeba nauczyć się korzystać – ocenił.

Wskazał też na różne typy komunikacji. Wśród nich wymienił komunikację produktową czy marketingową, w stosunku do których sztuczna inteligencja może być przydatna. – Chociażby do tego, żeby do różnych interesariuszy, do różnych odbiorców dopasowywać w szybkim tempie ten sam bazowy komunikat – mówił Godusławski.

PZU: testowanie nowych technologii i brak obaw przed AI

Doradca zarządu PZU SA Grzegorz Cydejko zaznaczył, że sztuczna inteligencja jest częścią rzeczywistości społecznej. – My się posługujemy takimi narzędziami już od dawna. Oczywiście także kupujemy technologie, także pozyskujemy technologie z rynku. Mamy taki mechanizm, on powoduje, że co roku testujemy kilkanaście, kilkadziesiąt technologii przynoszonych nam przez startupy – mówił Cydejko.

Więcej

Szef Polskiej Agencji Prasowej Marek Błoński. Fot. PAP/Marcin Obara
Szef Polskiej Agencji Prasowej Marek Błoński. Fot. PAP/Marcin Obara

Szef PAP o rozwoju mediów podczas konferencji "Media Przyszłości" [NASZE WIDEO]

Dodał, że grupa nie postrzega tej technologii jako czegoś, co jej zagraża, tylko jej używa.

VI konferencja „Media Przyszłości” kontynuuje refleksję zapoczątkowaną w poprzednich edycjach, ukazując PAP jako instytucję, która nie tylko dokumentuje zmiany w świecie mediów, ale też aktywnie uczestniczy w ich kształtowaniu. Jako metamedium PAP pełni funkcję platformy dialogu, analizy i prognozowania trendów, zagrożeń oraz możliwych rozwiązań dla rynku medialnego. Konferencja kierowana jest do osób zarządzających mediami, dziennikarzy, specjalistów PR oraz liderów komunikacji instytucjonalnej. (PAP)

akuz/ mark/ mhr/

Zobacz także

  • Piotr Witwicki. Fot. PAP
    Piotr Witwicki. Fot. PAP

    Piotr Witwicki: myślę, że media z czasem zamienią się w fabryki kontentu [NASZE WIDEO]

  • Konferencja „Media Przyszłości” w Warszawie. Fot. PAP
    Konferencja „Media Przyszłości” w Warszawie. Fot. PAP

    Redaktor naczelny PAP: sztuczna inteligencja to nie jest źródło, tylko narzędzie

  • Szef Polskiej Agencji Prasowej Marek Błoński. Fot. PAP/Marcin Obara
    Szef Polskiej Agencji Prasowej Marek Błoński. Fot. PAP/Marcin Obara

    Szef PAP o rozwoju mediów podczas konferencji "Media Przyszłości" [NASZE WIDEO]

  • Konferencja "Media Przyszłości" organizowana przez PAP. Fot. PAP
    Konferencja "Media Przyszłości" organizowana przez PAP. Fot. PAP

    Dziś VI konferencja "Media Przyszłości" organizowana przez PAP

Serwisy ogólnodostępne PAP