O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Podstawowe produkty droższe w lipcu. Gdzie zrobimy zakupy najtaniej?

Codzienne zakupy podrożały w lipcu w 9 spośród 13 analizowanych sieci, a średnia cena koszyka zakupowego wzrosła miesiąc do miesiąca o 0,99 proc - wynika z raportu ASM SFA. Najtańsze zakupy, podobnie jak w czerwcu, można było zrobić w Auchan, a najwięcej trzeba było zapłacić w Netto.

Koszyk z zakupami spożywczymi Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Koszyk z zakupami spożywczymi Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Autorzy raportu przypomnieli, że według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 3,1 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca były wyższe o 0,3 proc. To najniższy poziom inflacji od wielu miesięcy.

Choć dynamika cen spada, wciąż mamy do czynienia z podwyżkami w sklepach, co odczuwają klienci przy codziennych zakupach. Wynika to z rosnących kosztów pracy, transportu i energii, a także wahań cen w rolnictwie, które szczególnie mocno odbijają się na produktach świeżych. W lipcu wyraźnie widać, że żywność i chemia gospodarcza pozostają podatne na skokowe zmiany - herbata czy szampon drożeją, podczas gdy warzywa sezonowe tanieją. Różnice cen pomiędzy najdroższą i najtańszą siecią wynoszące prawie 71 zł pokazują, że konsumenci coraz chętniej porównują oferty i szukają oszczędności, a rywalizacja między kanałami sprzedaży - szczególnie tradycyjnymi i e-grocery - będzie w kolejnych miesiącach narastać. Warto też zwrócić uwagę, że spadająca inflacja bazowa nie przekłada się jeszcze na niższe koszty życia” - wskazał Kamil Kruk z ASM SFA.

Więcej

Sklep typu dyskont. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Albert Zawada
Sklep typu dyskont. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Albert Zawada

Ile kosztował koszyk codziennych zakupów w marcu?

W większości sklepów drożej

Z danych wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła miesiąc do miesiąca o 3,15 zł, czyli 0,99 proc. i wyniosła 319,58 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan - 6,04 proc., natomiast największy spadek w sklepach POLOmarket - 4,38 proc. Podobnie jak przed miesiącem, tylko w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Analizując koszyk, na który składały się produkty o najniższych cenach spośród wszystkich sklepów badanych sieci, należałoby za niego zapłacić 236,39 zł, o 4,15 zł więcej niż w czerwcu br. Z kolei przyjmując najwyższe ceny, za ten sam zestaw produktów oferowanych w najwyższej cenie trzeba było zapłacić 375,37 zł, o 6,13 zł mniej niż w czerwcu br. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu br. wyniosła 138,98 zł i była o 10,28 zł niższa niż w czerwcu br.

Więcej

Koszyk zakupowy Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Koszyk zakupowy Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Analitycy: dane o sprzedaży wskazują na dobrą kondycję konsumentów

Gdzie najtaniej, a gdzie najdrożej?

Z raportu wynika, że na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 283,59 zł. To wzrost o 16,14 zł, czyli o 6,04 proc. w porównaniu do czerwca, kiedy najtańszy koszyk zakupów również odnotowano w tej sieci.

Drugie miejsce w rankingu zajęła sieć Makro Cash & Carry, gdzie za taki sam koszyk trzeba było zapłacić o 16,36 zł więcej, a na trzecim uplasował się Kaufland z koszykiem o 38,54 zł droższym niż w Auchan.

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu br. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analogiczny zestaw produktów trzeba było zapłacić 354,43 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry - za 305,24 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 378,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy - 310,26 zł - można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Więcej

Dziewczynka jedząca lody Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik
Dziewczynka jedząca lody Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik

Ceny produktów codziennego użytku w górę. Co zdrożało najbardziej? Raport

Dostępność produktów

Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność gwarantowały sklepy: Selgros Cash & Carry i Intermarché - 94 proc., Carrefour - 91 proc. i Kaufland - 88 proc. Natomiast najniższą dostępność produktów stwierdzono w sklepach Dino - 68 proc.

Badanie ASM SFA wykazało, że w lipcu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożał szampon do włosów - o 8,09 proc. i herbata - 5,35 proc. Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów - 13,44 proc.

W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii obejmujących m.in.: nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemię gospodarczą, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe. ASM SFA bada ceny 40 produktów tych samych marek i o tych samych gramaturach w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. (PAP)

gkc/ pad/ know/

Zobacz także

  • Black Friday (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/WILL OLIVER
    Black Friday (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/WILL OLIVER

    W Black Friday coraz częściej zwracamy uwagę na faktyczną wartość produktu i jakość

  • Jarmark bożonarodzeniowy Fot. PAP/Art Service
    Jarmark bożonarodzeniowy Fot. PAP/Art Service

    Świąteczna wydatki. Ile planujemy przeznaczyć w tym roku?

  • Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki
    Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki

    Raport: blisko połowa klientów uważa, że promocje w Black Friday są atrakcyjne

  • Witryna sklepowa na Black Friday Fot. PAP/Marian Zubrzycki
    Witryna sklepowa na Black Friday Fot. PAP/Marian Zubrzycki

    Black Friday kusi coraz mniej? Badani przekonani o manipulacjach

Serwisy ogólnodostępne PAP