O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Podwyżki cen samochodów benzynowych i diesli, obniżki elektryków. Powodem nowe regulacje dot. emisji CO2

W końcu roku rynek nowych pojazdów czeka sprzedażowy boom. Regulacje dotyczące emisji CO2 obowiązujące od 1 stycznia 2025 r. mogą przynieść wzrost cen o kilka-kilkanaście tysięcy złotych - pisze "Rzeczpospolita".

Linia produkcyjna w fabryce Stellantis w Tychach. Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz
Linia produkcyjna w fabryce Stellantis w Tychach. Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz

Duże podwyżki cen samochodów benzynowych i diesli, obniżki w przypadku elektryków - to perspektywa dla polskiej motoryzacji na początek 2025 r. Zmiany będą wynikiem wchodzących w życie z początkiem stycznia surowych regulacji CAFE (Clean Air For Europe) dotyczących emisji CO2, które mocno podniosą producentom koszty wprowadzanych do sprzedaży aut - informuje gazeta.

Jak pisze dziennik, podwyżki cen mogące sięgać od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, a w przypadku największych aut nawet więcej, mają rozkręcić w ostatnich tygodniach roku sprzedażowy boom w salonach. "Do końca nie wiemy, co będzie się działo z przepisami, czy w ostatniej chwili termin wdrożenia tych ostrych limitów nie zostanie zmieniony - powiedział prezes Samaru Wojciech Drzewiecki, cytowany na łamach "Rz".

Nowe, bardzo restrykcyjne regulacje emisyjnie CAFE to nie są jeszcze nowe normy emisji wielkości spalin, więc będzie można sprzedawać samochody przekraczające limit. Ale poziom, do którego producent nie zapłaci kary za przekroczenie, obniżono ze 118 na 94 g CO2 na przejechany kilometr. Emisja ponad limit samochodu sprzedawanego od stycznia będzie kosztować 95 euro za każdy g/km - czytamy.

Dziennik zwrócił uwagę, że importerzy już podejmują działania wyprzedzające, tj. robią zapasy aut i wcześniej je rejestrują. Popyt wzrośnie zwłaszcza ze strony firm odpowiadających w Polsce za co najmniej dwie trzecie rynku nowych aut osobowych. Firmy zwykle uzupełniają swoje floty pod koniec roku, ale teraz jeszcze bardziej będą uciekać przed zmianami w cennikach - pisze "Rzeczpospolita". (PAP)

bpk/ mhr/kgr/
 

Zobacz także

  • Samochody w centrum Warszawy, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada
    Samochody w centrum Warszawy, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada

    Komisja Europejska zmieniła zdanie ws. aut spalinowych. Jest nowa propozycja

  • Parlament Europejski. Fot. EPA/OLIVIER HOSLET
    Parlament Europejski. Fot. EPA/OLIVIER HOSLET

    Co dalej z systemem ETS2? Jest decyzja PE

  • Dym z komina elektrociepłowni Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Dym z komina elektrociepłowni Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Kraje UE uzgodniły nowy cel klimatyczny. ETS2 opóźnione o rok

  • Dymiący komin Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Dymiący komin Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Nadal bez porozumienia ws. celu klimatycznego. Dojdzie do przełomu?

Serwisy ogólnodostępne PAP