Ponad 1000 hoteli chce odszkodowania od Booking.com. Chodzi o ceny noclegów
Blisko 1100 hoteli w Holandii dołączyło do europejskiego pozwu zbiorowego przeciwko platformie Booking.com – podała organizacja branżowa Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hotele domagają się odszkodowania za klauzule, które zabraniały im oferowania tańszych noclegów na własnych stronach niż na platformie.
W całej Europie do skargi przygotowanej przez organizację Hotrec przystąpiło już ponad 15 tys. hoteli. W przypadku procesu będzie on prawdopodobnie toczył się w Amsterdamie, gdzie mieści się siedziba główna Booking.com. Firma zapowiedziała, że zamierza się bronić i nie planuje ugody.
Sprawa jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 2024 r., w którym orzeczono, że Booking.com nie może narzucać hotelom ograniczeń cenowych. Według Hotrec, właściciele hoteli mogą ubiegać się nawet o zwrot 30 proc. wartości rezerwacji.
„Booking świadczył branży wiele usług, ale z czasem stał się coraz bardziej arogancki i tworzył zasady tylko dla własnej ochrony” – skomentował Frans Hazen, właściciel Grand Hotel De Draak w Bergen op Zoom, na południu Holandii, cytowany przez nadawcę NOS.
Booking.com utrzymuje, że klauzule cenowe miały uzasadnienie. „Hotele mogą bezpłatnie korzystać z naszej platformy, ale jeśli oferują pokoje taniej u siebie, nasze rozwiązanie nie jest rentowne” – oświadczył rzecznik spółki.
Z Amsterdamu Patryk Kulpok (PAP)
pmk/ ap/ kgr/