Projekt budżetu na 2026 r. przekazany do Rady Dialogu Społecznego
Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie internetowej projekt ustawy budżetowej na 2026 r., który - jak poinformował resort - został przekazany Radzie Dialogu Społecznego.
MF przypomniało, że strona rządowa nie później niż 30 dni przed przedstawieniem projektu ustawy budżetowej Sejmowi, kieruje projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem do RDS w celu zajęcia stanowiska przez strony pracowników i strony pracodawców.
Projekt budżetu na 2026 rok
W czwartek Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na 2026 r. W projekcie zaplanowano dochody budżetu na ok. 647 mld zł, wydatki na ok. 919 mld zł i deficyt nie większy niż 272 mld zł, czyli 6,5 proc. PKB. Po stronie wydatków zaplanowano m.in. 247,8 mld zł na ochronę zdrowia i 200 mld zł na obronność.
Potrzeby pożyczkowe brutto w przyszłym roku wyniosą ponad 690 mld zł
Potrzeby pożyczkowe brutto budżetu państwa w 2026 r. wyniosą ponad 690 mld zł - wynika z uzasadnienia załączonego do projektu ustawy budżetowej na przyszły rok.
Zgodnie z załączonym do projektu uzasadnieniem w 2026 roku zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 271 mld 740,0 mln zł, deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 36 mld 204,7 mln zł oraz pozostałe potrzeby pożyczkowe netto w kwocie 114 mld 928,5 mln zł.
„W rezultacie planowane w 2026 roku potrzeby pożyczkowe netto kształtują się na poziomie 422.873,2 mln zł wobec kwoty przewidywanego wykonania w 2025 roku 300.522,2 mln zł (w ustawie budżetowej na 2025 rok 366.663,2 mln zł). Planowany poziom potrzeb pożyczkowych brutto (suma potrzeb netto oraz przypadającego do wykupu długu przy przyjętych założeniach odnośnie do sprzedaży skarbowych papierów wartościowych w 2025 roku) wynosi 690.032,9 mln zł wobec kwoty przewidywanego wykonania w 2025 roku 488.607,8 mln zł (w ustawie budżetowej na 2025 rok 553.003,0 mln zł)” - wskazało Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu.
Zgodnie z uzasadnieniem, w budżecie planuje się, że finansowanie krajowe potrzeb pożyczkowych netto ukształtuje się na poziomie 240 mld 767,7 mln zł, a finansowanie zagraniczne 182 mld 105,4 mln zł.
Dochody budżetu państwa w 2025 r. niższe o 19,8 mld zł niż w 2024 r.
„Zaktualizowana prognoza wskazuje, że dochody budżetu państwa w 2025 r. będą niższe od zgromadzonych w 2024 r. o ok. 19,8 mld zł. Spadek dochodów budżetu państwa w stosunku do 2024 r. jest głównie wynikiem zmian w zakresie podziału dochodów z PIT pomiędzy budżet państwa i samorządy” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
MF podało także, że dochody państwa w roku bieżącym będą niższe od zapisanych w ustawie budżetowej na ten rok. Dochody w tym roku miały wynieść 632,8 mld zł.
„Szacuje się, że dochody budżetu państwa w 2025 r. będą niższe niż założone w ustawie budżetowej na 2025 r. o około 29 mld zł, tj. o 4,7 proc.. Największe odchylenia w stosunku do prognozy z ustawy budżetowej dotyczą podatku VAT (24,5 mld zł), podatku akcyzowego (3,1 mld zł) oraz podatku CIT(4,7 mld zł) i PIT (3,6 mld zł). Natomiast w obszarze dochodów niepodatkowych zakłada się wyższe niż przewidziano w ustawie budżetowej wykonanie o ponad 5 mld zł, głównie dzięki większym wpływom z dywidend oraz dochodów od państwowych jednostek budżetowych” – podano w uzasadnieniu.
Jednocześnie wskazano, że w stosunku do wykonania z 2024 r. dochody z podatku VAT, uzyskane przez budżet w 2025 r., wzrosną o 37,3 mld zł, z podatku CIT – o 5,8 mld zł, oraz z podatku akcyzowego – o 4,7 mld zł. Jednocześnie dochody niepodatkowe w 2025 r. będą niższe niż w 2024 r. o 1,7 mld zł, co – jak wskazano – „jest spowodowane brakiem w 2025 r. wpłaty jednostek samorządu terytorialnego (efekt wspomnianej powyżej zmiany sposobu szacowania udziałów do przekazania JST w PIT i CIT)”.
Gorsze niż zapisane w ustawie budżetowej wykonanie dochodów Ministerstwo Finansów uzasadnia „ znacząco różną, od pierwotnie zakładanej, realizacją scenariusza makroekonomicznego”.
„Realny wzrost PKB w 2025 r. przewidywany jest na poziomie niższym niż prognozowano w ustawie budżetowej na 2025 r. o 0,5 pkt proc. Z punktu widzenia prognozy dochodów z VAT najważniejsze jest tempo wzrostu spożycia prywatnego. W chwili obecnej przewiduje się, że realne tempo wzrostu spożycia prywatnego będzie niższe od tego planowanego w ustawie budżetowej na 2025 r. o 0,9 pkt proc.” – czytamy w uzasadnieniu.
MF podało także, że w skali całego 2025 roku wydatki będą istotnie niższe od zakładanych w ustawie budżetowej. Resort podkreślił, że skala oszczędności w danym roku z reguły jest znana w ostatnim kwartale roku budżetowego.
„Mając na uwadze powyższe, prognozuje się, że deficyt budżetu państwa nie przekroczy wartości określonej w ustawie budżetowej na rok 2025 z dnia 9 stycznia 2025 r., tj. 288,8 mld zł” – podano w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na rok 2026.
W latach 2027-2029 stabilny, choć umiarkowany wzrost PKB - poniżej 3 proc.
Według uzasadnienia oczekiwana jest dalsza stabilizacja na rynku pracy, pomimo demograficznego spadku podaży pracy, co przełoży się na nieznaczny wzrost stopy bezrobocia. Z kolei wzrost wynagrodzeń realnych ma utrzymać się na poziomie około 3,5 proc.
W uzasadnieniu wskazano także kluczowe czynniki ryzyka, takie jak koniunktura w otoczeniu zewnętrznym, zwłaszcza niepewność związana z polityką celną USA i stabilnością gospodarki UE, a także wpływ wojny w Ukrainie.
Dokument podkreśla znaczenie kondycji gospodarki niemieckiej dla polskiego eksportu oraz rolę środków unijnych w finansowaniu inwestycji.
Resort finansów prognozuje wzrost PKB Polski w latach 2027-2029 – odpowiednio 3,0 proc., 2,9 proc. i 2,8 proc. Tempo wzrostu będzie wspierane przez niską inflację, konsolidację fiskalną oraz realizację inwestycji krajowych i unijnych.
Stabilizacja tempa wzrostu będzie wspierana przez niską i stabilną inflację, planowaną konsolidację fiskalną oraz kontynuację inwestycji finansowanych zarówno ze środków unijnych, jak i krajowych.
Realizacja projektów finansowanych z KPO zakończy się w 2026 r., ale w latach 2027-2029 utrzymana będzie realizacja projektów z polityki spójności UE, inwestycji w sektorze zbrojeniowym oraz strategicznych przedsięwzięć, takich jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego czy elektrowni jądrowej.
Rynek pracy będzie stabilny. Przeciętne zatrudnienie w 2027 r. utrzyma się na poziomie z roku poprzedniego, w 2028-2029 r. spadnie o 0,1 proc. rocznie, a stopa bezrobocia wzrośnie z 5,1 proc. w 2027 r. do 5,3 proc. w 2029 r. Realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia utrzyma się na poziomie ok. 3,5 proc. rocznie. Inflacja będzie stopniowo stabilizowana wokół środka celu NBP – średniorocznie 2,6 proc. w 2027 r., 2,5 proc. w 2028 r. i 2,4 proc. w 2029 r.
Według uzasadnienia najważniejszymi czynnikami ryzyka pozostaje otoczenie zewnętrzne Polski, w tym koniunktura w UE, polityka celna USA oraz skutki trwających konfliktów zbrojnych w regionie. Niekorzystne zmiany mogą prowadzić do zakłóceń w handlu, wzrostu cen surowców i wyższej inflacji, a także do odpływu inwestorów zagranicznych i ograniczenia konsumpcji i inwestycji krajowych.
Istotny wpływ na prognozę mają także czynniki demograficzne i podaż pracy. Spadek podaży pracy wynika głównie z procesów demograficznych, choć obecność uchodźców z Ukrainy wspiera rynek pracy. W połowie 2024 r. 68 proc. uchodźców pracowało, co pokazuje skuteczną integrację z polską gospodarką. Niepewność dotyczy jednak liczby osób, które pozostaną w Polsce po zakończeniu wojny.
3,65 mld zł na politykę zagraniczną
Według uzasadnienia do projektu ustawy budżetowej na 2026 r., do priorytetów polskiej polityki zagranicznej zaliczyć należy zapewnienie RP bezpieczeństwa, możliwości rozwoju oraz umacnianie znaczenia w wymiarze międzynarodowym. Łącznie zaplanowano na ten cel wydatki w wysokości 3,65 mld zł. Najwięcej, bo 2,01 mld zł, zostanie wydane na politykę zagraniczną w wymiarze dwustronnym i wielostronnym.
„Zadanie obejmuje działalność państwa na rzecz realizacji interesów Polski w ramach dwustronnych i wielostronnych stosunków w wymiarze politycznym, bezpieczeństwa oraz gospodarczym. Jest ono realizowane poprzez współdziałanie z innymi państwami, a także udział Polski we współpracy na forum organizacji międzynarodowych” - wskazano w dokumencie. Wyszczególniono takie organizacje jak NATO, Unia Europejska, OBWE, czy ONZ.
0,92 mld zł zarezerwowano na kształtowanie międzynarodowego wizerunku RP, wspieranie rozwoju, demokracji i praw człowieka.
„W ramach zadania państwo realizuje inicjatywy związane z kształtowaniem pozytywnego wizerunku RP za granicą jako wiarygodnego partnera, m.in. poprzez działania dyplomacji w obszarze współpracy rozwojowej, promocji gospodarki, kultury, nauki” - podkreślono.
Na reprezentowanie i ochronę interesów RP i Polaków za granicą oraz obsługę cudzoziemców przeznaczonych ma być 0,71 mld zł. To m.in. koszty obsługi konsularnej, czy reprezentacja i ochrona interesów RP przed międzynarodowymi organami ochrony praw człowieka. W tej kwocie zawarto także działalność służącą utrzymaniu więzi z Polonią i Polakami za granicą. Przewidziano w tym zakresie m.in. działania o charakterze kulturowym, edukacyjnym, medialnym, pomoc charytatywną.
Wpływy funduszy zarządzanych przez BGK wyniosą ponad 155,5 mld zł
Planowane wpływy 20 funduszy i instrumentów zarządzanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego wyniosą ponad 155,5 mld zł, czyli będą niższe o 24,6 mld zł w stosunku do 2025 roku, a więc o 13,7 proc. W tym roku wpływy z tych funduszy mają wynieść prawie 180,2 mld zł.
„Największy udział w sumie wpływów odnotowano w Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, wynoszący 51,1 proc. Kolejnymi są Krajowy Fundusz Drogowy oraz Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 z udziałami odpowiednio 20,3 proc. oraz 16,3 proc. Suma udziałów tych trzech funduszy stanowi łącznie 87,8 proc. wpływów ogółem” – czytamy w uzasadnieniu.
Wskazano w nim, że 13 funduszy i instrumentów ma zostać zasilonych z budżetu państwa kwotą 23,7 mld zł. W roku 2025 to zasilenie ma wynieść ponad 48,8 mld zł, a więc wsparcie budżetu dla tych podmiotów spadnie o ponad 25,1 mld zł, czyli o 51,5 proc.
W uzasadnieniu podano, że suma wydatków funduszy i instrumentów BGK wyniesie ponad 159,8 mld zł i będzie niższa o prawie 21,6 mld zł w stosunku do 2025 roku. Największe wydatki będą realizowane w Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, Krajowym Funduszu Drogowym oraz w Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, przy czym udział FWSZ w wydatkach ogółem ma wynieść 49,7 proc.
MF zamierza sprzedać obligacje detaliczne o wartości ponad 81,2 mld zł
W przyszłym roku Ministerstwo Finansów planuje sprzedaż obligacji oszczędnościowych o wartości ponad 81,2 mld zł – podano w uzasadnieniu do projektu budżetu na 2026 r.
W tym roku sprzedaż obligacji detalicznych ma wynieść ponad 73,8 mld zł. Do końca lipca – jak wynika z danych MF – sprzedaż obligacji detalicznych wyniosła prawie 45,6 mld zł. Z kolei w roku 2024 resort finansów sprzedał obligacje oszczędnościowe o wartości 82,6 mld zł.
90 mld zł na obsługę długu Skarbu Państwa. O 19,2 proc. więcej niż w br.
„W ustawie budżetowej na 2026 r. na wydatki w grupie ekonomicznej - obsługa długu Skarbu Państwa zaplanowano łącznie kwotę 90.000.000 tys. zł, tj. o 19,2 proc. wyższą niż w ustawie budżetowej na 2025 r.” - wskazano w opublikowanym w piątek uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 2026 r.
Większa część tej kwoty pochłonąć ma obsługa zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwa na rynku krajowym - 76 mld 435 mln 979 tys. zł (o 22,4 proc. więcej niż w 2025 r.). Na obsługę zadłużenia na rynku zagranicznym zaplanowano w projekcie 13 mld 564 mln 21 tys. zł (o 4,1 proc. więcej). Ani złotówki nie wpisano z kolei na rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że wydatki związane z obsługą zadłużenia w kraju to: odsetki i dyskonto od skarbowych papierów wartościowych oraz innych instrumentów finansowych (71 mld 863 mln 990 tys. zł), odsetki od środków przyjmowanych w depozyt lub zarządzanie przez Ministra Finansów (4 mld 206 mln 34 tys. zł), odsetki od zabezpieczeń gotówkowych związanych z transakcjami CSA (28 mln 440 tys. zł), koszty emisji skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym oraz inne opłaty i prowizje (337 mln 515 tys. zł).
Na pierwszy z tych wydatków składają się: dyskonta od wykupywanych w 2026 r. bonów skarbowych zaplanowano (1 mld 769 mln 934 tys. zł), dyskonta i odsetki od obligacji rynkowych z uwzględnieniem transakcji swap (62 mld 973 mln 747 tys. zł), odsetki i dyskonta od obligacji oszczędnościowych (7 mld 120 mln 309 tys. zł).
Wydatki w projekcie budżetu na 2026 r. z tytułu obsługi zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwa na rynkach zagranicznych składają się z: odsetek i dyskonta od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych rynkach finansowych po uwzględnieniu przepływów związanych z instrumentami pochodnymi (9 mld 345 mln 190 tys. zł), odsetek i opłat od kredytów (1 mld 144 mln 734 tys. zł), odsetek od pożyczek z Unii Europejskiej (2 mld 867 mln 194 tys. zł), odsetek od zabezpieczeń gotówkowych związanych z transakcjami CSA (89 mln 160 tys. zł) oraz kosztów emisji skarbowych papierów wartościowych na rynkach zagranicznych oraz inne opłat i prowizji (117 mln 743 tys. zł).
Projekt budżetu na 2026 r.: ponad 41,5 mld zł na składkę członkowską UE
Na opłacenie polskiej składki członkowskiej do budżetu ogólnego UE w 2026 r. zaplanowano ponad 41,5 mld zł - podano w uzasadnieniu do projektu budżetu na 2026 r. Ponad 15 mld zł zapisano też na realizację projektów z dofinansowaniem z UE nieuwzględnionych w budżecie środków europejskich.
„Część budżetowa 84 – Środki własne Unii Europejskiej została utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej do budżetu ogólnego UE (tzw. środków własnych UE). Wpłata ta wynika z konieczności wypełnienia traktatowego zobowiązania Polski wobec UE. Kalkulacja wysokości środków własnych na 2026 r. zgodnie z aktualną procedurą budżetową w UE wynosi 41.585.044 tys. zł” - wskazano w opublikowanym w piątek uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 2026 r.
Zaznaczano, że wysokość środków własnych została oparta na projekcie budżetu UE opracowanym przez Komisję Europejską, a w kalkulacji uwzględniona została nadpłata w kwocie 1 mld 217 mln 932 tys. zł, która pomniejszy polską składkę w 2026 r. „Jest to efekt corocznego rozliczenia wpłat należnych i wpłacanych z tytułu VAT i DNB, przygotowanego przez Komisję Europejską na podstawie przekazanych przez państwa sprawozdań” - dodano w uzasadnieniu.
Podkreślono również, że składka na 2026 r. jest wyższa od składki zaplanowanej w 2025 r., co wynika przede wszystkim z wyższych planowanych przez Komisję Europejską wydatków UE.
Zaznaczono także, że ostateczna wielkość wpłat poszczególnych państw członkowskich z tytułu środków własnych UE jest znana dopiero po zakończeniu procedury budżetowej, czyli po uchwaleniu budżetu przez Parlament Europejski i Radę UE, co z reguły następuje w grudniu, przed rozpoczęciem kolejnego roku budżetowego. Budżet ogólny UE podlega też zmianom w trakcie roku na podstawie przyjmowanych nowelizacji budżetu, co wymaga zmiany wysokości wpłat państw członkowskich. Ponadto m.in. standardowo w drugiej połowie roku uchwalana jest nowelizacja z aktualizacją danych makroekonomicznych, które stanowią podstawę do ponownego przeliczenia składki.
„Na podstawie analizy powyższych czynników oraz dużej niepewności co do potrzeb budżetu UE w przyszłym roku część środków w wysokości 2 mld zł przesunięto do rezerwy celowej” - dodano.
W uzasadnieniu wskazano też, że w ramach limitu części 84 projektu budżetu w wysokości 39 mld 585 mln 44 tys. zł ujęto: wpłatę obliczoną na podstawie Dochodu Narodowego Brutto (25 mld 865 mln 759 tys. zł), wpłatę obliczoną na podstawie podatku VAT (4 mld 779 mln 839 tys. zł), z tytułu udziału w opłatach celnych (5 mld 82 mln 120 tys. zł), finansowania obniżki wkładów opartych na DNB (1 mld 984 mln 784 tys. zł) i wpłatę obliczoną na podstawie masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi (1 mld 872 mln 542 tys. zł).
W uzasadnieniu do projektu wskazano również, że na wydatki budżetu państwa, na realizację projektów z dofinansowaniem z Unii Europejskiej, które nie zostały uwzględnione w budżecie środków europejskich przeznaczono 15 mld 76 mln 877 tys. zł. Z tego 8 mld 890 mln 356 tys. zł to środki na wydatki na projekty realizowane m.in. w ramach tzw. Funduszy Europejskich na lata 2014-2020 oraz na lata 2021-2027, Wspólnej Polityki Rolnej oraz z tzw. Funduszy Norweskich i EOG.
Największą część w projekcie budżetu zaplanowano na realizację inwestycji z dofinansowaniem ze środków z unijnej perspektywy 2021-2027 (6 mld 62 mln 924 tys. zł) oraz WPR (2 mld 349 mln 126 tys. zł).
Projekt budżetu na 2026 r.: blisko 8 mld zł na mieszkalnictwo i gospodarkę przestrzenną
Zaplanowana przez rząd w budżecie na 2026 rok kwota przeznaczona na wydatki związane z budownictwem mieszkaniowym i planowaniem przestrzennym wynosi 7,96 mld złotych - wynika z opublikowanego w piątek projektu ustawy budżetowej.
Jak zaznaczono w skonsolidowanym Planie wydatków w układzie zadaniowym na 2026 rok i kolejne dwa lata, kwota 7,96 mld zł ma być przeznaczona realizację rządowych programów polityki mieszkaniowej umożliwiających wsparcie nowych inwestycji w budownictwie, w tym zapobiegających degradacji już istniejącego zasobu, jak również realizację innych ustawowo określonych zobowiązań w zakresie finansowania mieszkalnictwa. Realizowane będą również działania mające na celu poprawę stanu technicznego budynków, ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć dotyczących poprawy efektywności energetycznej.
Zakres finansowanych zadań obejmuje również kwestie zagospodarowania przestrzennego, geodezji i kartografii, systemu informacji przestrzennej, polityki miejskiej i rewitalizacją, gospodarki nieruchomościami oraz nadzoru architektoniczno-budowlanego.
Jak wynika z Planu, do najważniejszych działania wynikających z polityki mieszkaniowej państwa należy zwiększenie dostępu do mieszkań dla osób o niskich i średnich dochodach poprzez bezzwrotne wsparcie z budżetu państwa tworzenia zasobu mieszkaniowego gmin, w tym mieszkań na wynajem, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni.
Wsparcie z budżetu ma być również udzielone na rozwój społecznego budownictwa czynszowego przez dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego społecznym inicjatywom mieszkaniowym (SIM), spółdzielniom i spółkom gminnym.
Planowane jest też finansowanie dopłat do czynszu dla najemców i podnajemców mieszkań budowanych we współpracy inwestora z gminą, a także mieszkań i domów wynajmowanych w ramach przedsięwzięć „lokal za grunt” oraz za pośrednictwem Społecznych Agencji Najmu.
Z tej puli w budżecie pochodzić mają również środki na realizację programu TERMO zapewniającego wsparcie przedsięwzięć dot. termomodernizacji, remontów oraz montażu instalacji odnawialnych źródeł energii w budynkach wielorodzinnych.
Wśród finansowanych z tej części budżetu zadań wymieniono również dopłaty do rat kredytów hipotecznych w związku z realizacją programu Bezpieczny Kredyt 2 proc. udzielanych na zakup lub budowę pierwszego mieszkania albo domu jednorodzinnego.
Państwo ma również udzielić pomocy w spłacie kredytów spółdzielczych kredytów oraz refundacji premii gwarancyjnych udzielanych właścicielom książeczek mieszkaniowych założonych przed 1990 rokiem.
Jak wskazano w Planie, prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację tych zadań w latach 2026-2028 wyniesie 14,03 mld zł, z czego w 2026 r. - 7,53 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie miernik określający liczbę nowo wybudowanych mieszkań na 1 tys. mieszkańców. Bazowa wartość wynosi 5,3 natomiast zaplanowana na lata 2026, 2027 i 2028 odpowiednio: 6,6; 5,4; 5,1.
Ponadto 430 mln zł przewidziano na wydatki związane z kontrolą nad działaniami organów administracji architektonicznobudowlanej i nadzoru budowlanego oraz nadzoru wprowadzanych do obrotu wyrobów budowlanych. Z kolei na zadania związane z geodezją i kartografią przeznaczony ma zostać 1 milion zł.
Ponad 18,9 mld zł na sądy powszechne w projekcie budżetu na 2026 r.
W projekcie ustawy budżetowej na 2026 r. wydatki na sądy powszechne zaplanowano na ponad 18,9 mld zł, czyli o 8,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Prokuratura otrzyma ponad 5,7 mld zł, wzrośnie także budżet TK, SN, NSA i KRS.
Ministerstwo Finansów w piątek opublikowało na swojej stronie projekt ustawy budżetowej na 2026 r., który został przekazany Radzie Dialogu Społecznego. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych w projekcie wskazane są dochody i wydatki m.in. Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, NSA z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajowej Rady Sądownictwa i sądownictwa powszechnego.
W projekcie ustawy budżetowej na 2026 r. największe środki w obszarze wymiaru sprawiedliwości przewidziano dla sądów powszechnych. Ich wydatki mają wynieść ponad 18,9 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 1,47 mld zł względem roku 2025, czyli o 8,4 proc. Budżet Sądu Najwyższego określono na 331,5 mln zł - o ponad 36,4 mln zł więcej niż w roku poprzednim, co stanowi wzrost o 12,4 proc.
Naczelny Sąd Administracyjny otrzyma prawie 1,08 mld zł, a więc o 98,2 mln zł więcej niż rok wcześniej, co daje wzrost o 10 proc. Przyrost dotyczy także Trybunału Konstytucyjnego, którego wydatki wzrosną z 52,6 mln zł do 72,8 mln zł, czyli o 38,3 proc. Z kolei budżet Krajowej Rady Sądownictwa wzrośnie z 21,2 mln zł do 34,4 mln zł – o ponad 13,2 mln zł, co daje wzrost o 62,5 proc.
Zgodnie z projektem wydatki na powszechne jednostki organizacyjne prokuratury w 2026 r. mają wynieść ponad 5 mld 778 mln zł.
W uzasadnieniu projektu czytamy, że głównymi przyczynami wzrostu wydatków w stosunku do roku 2025 są m.in. zwiększenie o 8,84 proc. nakładów na wynagrodzenia sędziów i prokuratorów, a także pracowników powiązanych z tymi stanowiskami oraz na uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku. Powodem wzrostu wydatków jest także planowany wzrost zatrudnienia m.in. w SN, NSA, Trybunale Konstytucyjnym oraz w sądach powszechnych, a także zwiększenie wydatków na bieżące funkcjonowanie jednostek.
Projekt ustawy budżetowej na 2026 r. Rada Ministrów przyjęła w czwartek. W projekcie zaplanowano dochody budżetu na ok. 647 mld zł, wydatki na ok. 919 mld zł i deficyt nie większy niż 272 mld zł, czyli 6,5 proc. PKB.
44,26 mld zł na szkolnictwo wyższe i naukę
Planowana skonsolidowana kwota wydatków na szkolnictwo wyższe i naukę w 2026 r. to 44,26 mld zł - wynika z projektu przyszłorocznego budżetu ujętego w układzie zadaniowym.
Większość tej kwoty, bo 41,12 mld zł przeznaczone ma być na zarządzanie systemem szkolnictwa wyższego i nauki, w tym - kształcenie studentów, doktorantów i kadr naukowych (ujęte tu zostały również wydatki na wymianę stypendialną czy pomoc materialną dla studentów i doktorantów).
„W ramach zadania realizowane jest także finansowanie i współfinansowanie badań naukowych oraz prac rozwojowych, a także projektów badawczych obejmujących badania naukowe. Ponadto zapewnia się finansowanie utrzymania aparatury naukowo-badawczej lub stanowiska badawczego (unikatowych w skali kraju), jak również specjalnej infrastruktury informatycznej” - czytamy w projekcie.
Podmiotami zaangażowanymi w realizację tych zadań mają być: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW), Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Obrony Narodowej (MON), Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Zdrowia, Polska Akademia Nauk, Akademia Kopernikańska, Fundusz Promocji Kultury, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), Narodowe Centrum Nauki.
Mniejsza część skonsolidowanej kwoty wydatków, a mianowicie 3,14 mld zł, ma być przeznaczona na badania naukowe służące praktycznym zastosowaniom - zadanie to mają realizować MNiSW, MON, Centrum Łukasiewicz i NCBR.
Zadanie to - jak podkreślono w dokumencie - ma „kluczowe znaczenie z punktu widzenia rozwoju nauki, wzrostu innowacyjności, a w konsekwencji konkurencyjności polskiej nauki i gospodarki na arenie międzynarodowej”.
Zarysowanym celem jest zwiększenie poziomu praktycznego zastosowania prac B+R (badawczo-rozwojowych), a miernikiem stopnia realizacji zadania ma być liczba patentów międzynarodowych uzyskanych przez polskich rezydentów w Europejskim Urzędzie Patentowym (EPO) i w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) oraz liczba patentów krajowych uzyskanych przez polskich rezydentów w Urzędzie Patentowym RP.
Wydatki na rolnictwo i rybactwo to ponad 24 mld zł
Z zaplanowanej w przyszłorocznym budżecie kwoty 24,26 mld zł przewidzianej do dyspozycji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi mają być realizowane zadania związane z rolnictwem, regulacją i stabilizacją rynków rolnych i żywnościowych, rozwojem obszarów wiejskich oraz rybołówstwem.
W Skonsolidowanym planie wydatków w układzie zadaniowym zaznaczono, że celem tych działań jest „poprawa i stabilizacja warunków ekonomicznych rolnictwa, rozwój obszarów wiejskich oraz zwiększenie konkurencyjności gospodarki rolno-żywnościowej, a także tworzenie i utrzymanie konkurencyjnego, nowoczesnego i dynamicznego sektora rybackiego”.
Największa część przewidzianej całkowitej kwoty wydatków ma być przeznaczona na wsparcie gospodarstw rolnych, rozwoju wsi, produkcji żywności regionalnej, tradycyjnej i systemów jakości żywności. Na ten cel przewidziano 19,80 mld zł.
Na ochronę zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia publicznego, w tym zapewnienie bezpieczeństwa epizootycznego w kraju przeznaczonych ma zostać 2,23 mld zł.
Wydatki związane ze wsparciem rozwoju produkcji roślinnej i ochrony roślin uprawnych wynieść mają 0,85 mld zł, a rozwoju hodowli i produkcji zwierzęcej 0,11 mld zł. Zadania związane z regulacją i stabilizacją rynków rolnych i żywnościowych mają natomiast pochłonąć 0,59 mld zł.
Z kolei na wsparcie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego mające na celu „tworzenie konkurencyjnego, nowoczesnego i dynamicznego sektora rybackiego” przeznaczonych ma być 0,68 mld zł.
Wydatki na kancelarię Sejmu, Senatu, KPRP i KPRM większe niż w 2025 r.
Projekt budżetu na 2026 r.: wydatki na kancelarię Sejmu, Senatu, KPRP i KPRM większe niż w 2025 r. (korekta)
Zgodnie z projektem budżetu na 2026 rok na działalność Kancelarii Sejmu oraz Senatu, KPRP oraz KPRM zostanie przeznaczone 2,15 mld zł, czyli o 140 mln zł więcej, niż w roku ubiegłym. Największe środki - 1,09 mld zł - zostały przeznaczone na działalność Kancelarii Sejmu oraz Kancelarii Senatu.
Ministerstwo Finansów w piątek opublikowało na swojej stronie projekt ustawy budżetowej na 2026 r., który został przekazany Radzie Dialogu Społecznego. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych w projekcie wskazane są dochody i wydatki m.in. Kancelarii Sejmu i Senatu, Kancelarii Prezydenta RP oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Instytucje te - jak wskazano w skonsolidowanym planie wydatków załączonym do projektu budżetu - pełnią funkcje obejmujące „sprawy dotyczące zagwarantowania prawidłowego funkcjonowania organów władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej, a także realizację zadań przez te instytucje państwa, które mają istotny – ogólny wpływ na sprawne oraz przejrzyste i praworządne funkcjonowanie państwa".
Według projektu, suma wydatków przeznaczonych na obsługę merytoryczną i kancelaryjno-biurową prezydenta - za które odpowiada Kancelaria Prezydenta - w 2026 r. wyniesie 410 mln zł. Jest to o 20 mln zł więcej, niż przewidziano na jej funkcjonowanie na 2025 r. Jak podaje MF, skonsolidowana kwota wydatków na funkcjonowanie KPRP w latach 2026-2028 wyniesie 1,28 mld zł.
Na funkcjonowanie Kancelarii Sejmu oraz Kancelarii Senatu, które odpowiadają za obsługę parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym i organizacyjnym, przewidziano wydatki z budżetu państwa w wysokości 1,09 mld zł. Wydatki na obydwie Kancelarie, w porównaniu z rokiem 2025 r., wyniosą o 50 mln zł więcej. W latach 2026-2028 na ich działalność wydane ma być 3,35 mld zł.
W uzasadnieniu do projektu podano, że przyczynami wzrostu wydatków na Kancelarię Sejmu oraz Kancelarię Senatu w stosunku do roku 2025 są: wzrost wydatków na realizację przez Senat zadań związanych z opieką nad Polonią i Polakami za granicą, zwiększenie ryczałtu na biura poselskie i diet poselskich oraz wzrost wydatków dotyczących finansowania działalności biur senatorskich.
Projekt budżetu przewiduje, że wydatki związane z obsługą merytoryczną i kancelaryjno-biurową Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów i członków Rady Ministrów, za które odpowiadają m.in. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów oraz Rządowe Centrum Legislacji, wyniosą w 2026 r. 650 mln zł, czyli o 70 mln zł więcej niż w 2025 r. Zgodnie z projektem w latach 2026-2028 na funkcjonowanie powyższych podmiotów przeznaczone zostaną 2 mld zł.
Łącznie na działalność powyższych organów państwa w 2026 r. przeznaczone ma być 2,15 mld zł, czyli niecała połowa wydatków przeznaczonych na działalność instytucji publicznych odpowiadających za zarządzanie państwem. W ustawie budżetowej na 2025 r. na funkcjonowanie tych instytucji przewidziano wydatki w wysokości 2,01 mld zł , czyli o 140 mln zł mniej, niż w projekcie ustawy budżetowej na 2026 r.
22,41 mld zł na ochronę porządku publicznego i zwalczanie przestępczości
W projekcie budżetu na 2026 r. rząd przeznaczy 22,41 mld zł na ochronę porządku publicznego i zwalczanie przestępczości – wynika z dokumentu budżetowego. W latach 2026–2028 łączne wydatki na ten cel mają wynieść 66,55 mld zł.
Środki zostaną skierowane m.in. do MSWiA, ABW, CBA, Policji i wojewodów.
Zadania obejmą działania prewencyjne i operacyjne, zwalczanie przestępczości zorganizowanej, gospodarczej, narkotykowej, a także korupcji, handlu ludźmi i przestępstw motywowanych nienawiścią.
Rząd zapowiada również wzmocnienie ochrony przed zagrożeniami terrorystycznymi.
Wskaźnikiem oceny realizacji zadania będzie wykrywalność przestępstw ogółem, która ma utrzymać się na poziomie co najmniej 68 proc. (przy bazowym wskaźniku 70,45 proc.).
Na działalność prokuratury, w tym prowadzenie i nadzorowanie postępowań karnych oraz występowanie jako oskarżyciel publiczny, rząd planuje w 2026 r. przeznaczyć 4,91 mld zł.
W latach 2026–2028 wydatki na ten cel wyniosą łącznie 14,77 mld zł.
Miernikiem efektywności pracy prokuratury będzie wskaźnik pozostałości spraw karnych, utrzymany na poziomie 1,40.
10,91 mld zł m.in. na system ochrony przeciwpożarowej
W projekcie budżetu na 2026 r. rząd zaplanował 10,91 mld zł na system ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa oraz ochrony ludności i obrony cywilnej – wynika z projektu ustawy budżetowej. W latach 2026–2028 wydatki na ten cel mają wynieść łącznie 21,78 mld zł.
Zadania realizowane będą, jak podano w projekcie, przez Państwową Straż Pożarną, Ochotnicze Straże Pożarne, organizacje prowadzące ratownictwo górskie i wodne, a także MSWiA, MEN, wojewodów oraz fundusze wsparcia bezpieczeństwa publicznego.
Wskazano, że „system obejmuje działania gaśnicze i ratownicze, ochronę przed pożarami i awariami przemysłowymi, a także reagowanie na zagrożenia w górach i na obszarach wodnych”.
Podkreślono, że w jego zakres wpisuje się również „ochrona ludności i obrona cywilna w razie działań zbrojnych”.
Celem zadania jest „zwiększenie sprawności interwencji ratowniczych”.
Podano, że „wskaźnikiem efektywności będzie odsetek akcji, w których jednostki Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego dotrą na miejsce zdarzenia w czasie krótszym niż 15 minut”.
Rząd zakłada utrzymanie wskaźnika na poziomie co najmniej 90 proc. (przy bazowej wartości 86,57 proc.).
Według autorów projektu, ryzykiem dla osiągnięcia zakładanych celów są m.in. „nagłe zjawiska atmosferyczne, kumulacja zdarzeń w tym samym czasie, utrudnienia drogowe czy obniżenie gotowości operacyjnej jednostek OSP”.
1 mld zł z budżetu '26 na infrastrukturę związaną z I EJ na Pomorzu i 26 mln zł na reaktor Maria
Na 2026 r. przewidziano ok. 1 mld zł nakładów na wsparcie infrastruktury m.in. w związku z budową pierwszej elektrowni jądrowej na Pomorzu - wynika z uzasadnienia do projektu budżetu na przyszły rok. Planowane jest też ok. 54 mln zł wydatków na PPEJ, w tym na kampanię informacyjno-edukacyjną o energetyce jądrowej. Z kolei reaktor badawczy Maria dostanie ok. 26,2 mln zł.
W projekcie budżetu na 2026 rok przewidziano ok. 1 mld zł na wieloletni program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim.
Ponadto na program polskiej energetyki jądrowej (PPEJ), realizowany przez Ministra Energii oraz Państwową Agencję Atomistyki, zaplanowano 54,4 mln zł wydatków, co stanowi 0,3 proc. łącznych nakładów z budżetu państwa przeznaczonych na realizację programów wieloletnich.
"Całkowite koszty programu w latach 2020-2033 wynoszą 613.661 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2026 r. zaplanowano w kwocie 54.442 tys. zł" - napisano.
Poinformowano o zamiarze przeprowadzenia ogólnopolskiej kampanii informacyjnej w ramach programu PPEJ.
"W roku 2026, w ramach realizacji programu, planuje się: przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnej, promującej rozwój energetyki jądrowej w Polsce (TV, radio, Internet)" - wskazano w uzasadnieniu do projektu.
Wymieniono też m.in. organizację szkoleń dla przedstawicieli polskich firm zainteresowanych kooperacją w branży jądrowej; organizację i przyjmowanie misji z krajów i do krajów zainteresowanych rozwojem współpracy, a także organizację szkoleń dla nauczycieli w tematyce związanej z energetyką jądrową.
Przewidziano też dalsze wzmocnienie dozoru jądrowego PAA.
"Zakładanym efektem tych działań ma być wzrost w społeczeństwie poziomu wiedzy o energii jądrowej oraz utrzymanie poziomu poparcia dla rozwoju energetyki jądrowej, wzrost liczby polskich firm świadczących usługi w branży jądrowej, a także kontynuowanie przygotowania PAA do pełnienia roli dozoru jądrowego dla potrzeb energetyki jądrowej" - wskazano.
Z kolei na program modernizacji badawczego reaktora jądrowego „MARIA”, umożliwiający jego eksploatację po 2027 przewidziano, ok. 26,2 mln zł.
"Celem Programu jest modernizacja badawczego reaktora jądrowego +MARIA+ służąca zapewnieniu jego bezpiecznej eksploatacji po roku 2027, w perspektywie co najmniej do 2050 r." - wskazano.
Dodano, że całkowite koszty programu w latach 2023-2027 wynoszą 91,7 mln zł.
Pierwsza polska elektrownia jądrowa „Lubiatowo-Kopalino” o mocy 3750 MWe powstaje w gminie Choczewo, w województwie pomorskim. Projekt posiada już m.in. decyzję środowiskową i lokalizacyjną oraz pozwolenie na prace przygotowawcze; wykonawcą elektrowni jest konsorcjum Westinghouse-Bechtel, a inwestorem jest spółka Skarbu Państwa Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ).
Od 2023 roku w lokalizacji trwają prace terenowe związane z badaniami geologicznymi. Równolegle inwestor kontynuuje działania związane z pozyskiwaniem kolejnych pozwoleń administracyjnych, w tym zezwolenia od Państwowej Agencji Atomistyki i pozwolenia na budowę.
Pod koniec 2024 r. Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie ws. polskiego wniosku o pomoc publiczną dla budowy pierwszej EJ poprzez dokapitalizowanie przez Skarb Państwa inwestora, spółki PEJ, kwotą 60 mld zł, a także zastosowania kontraktu różnicowego.
W tzw. specustawie jądrowej określono maksymalne limity wydatków budżetu państwa na wniesienie wkładu pieniężnego. I tak, w 2025 r. ma to być 4,6 mld zł, w 2026 r. 11 mld zł, a w 2027 r. 14 mld zł, w 2028 r. 13 mld zł; w 2029 r. 11 mld zł i w 2030 r. 6,6 mld zł.
Przyjęta struktura finansowania elektrowni jądrowej zakłada 70-proc. udział finansowania dłużnego i 30-proc. udział finansowania własnego, właśnie do kwoty ok. 60 mld zł.
Zgodnie z harmonogramem, pierwszy prąd z polskiej elektrowni jądrowej ma popłynąć w drugiej połowie lat 30-tych.
53,44 mld zł na ochronę zdrowia
Rząd planuje przeznaczyć w 2026 r. 53,44 mld zł na ochronę zdrowia – wynika z projektu budżetu. Środki zostaną skierowane m.in. na finansowanie systemu opieki zdrowotnej, ratownictwo medyczne, politykę lekową, rozwój infrastruktury ochrony zdrowia oraz działania profilaktyczne.
Jak wskazano w projekcie, „wydatki obejmą programy związane z rozwojem medycyny transplantacyjnej, leczeniem chorób nowotworowych i układu krążenia, terapią antyretrowirusową, leczeniem hemofilii, a także wsparciem osób cierpiących na niepłodność i diagnostyką wad rozwojowych u dzieci”.
Zaznaczono, że „finansowane będzie również funkcjonowanie publicznej służby krwi oraz przedsięwzięcia realizowane w ramach Funduszu Medycznego”.
Autorzy projektu wskazali, że „w ramach zadania priorytetowego zapewniony zostanie stały dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń ratujących życie”.
Projekt przewiduje też rozwój innowacyjnych technologii medycznych i leków nowej generacji, a także nadzór nad Narodowym Funduszem Zdrowia i podnoszenie kwalifikacji kadry medycznej.
Za realizację zadań odpowiadać będą m.in. Ministerstwo Zdrowia, MON, MSWiA, Rzecznik Praw Pacjenta, ZUS, KRUS, Agencja Badań Medycznych, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz liczne fundusze zdrowotne.
44,35 mld zł na system opieki zdrowotnej
Na realizację zadania priorytetowego „System opieki zdrowotnej i dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej” rząd planuje w 2026 r. przeznaczyć 44,35 mld zł, a w latach 2026–2028 łącznie 134,78 mld zł – wynika z projektu budżetu.
Jak wskazano w projekcie, „środki posłużą m.in. finansowaniu programów polityki zdrowotnej, dostępowi do innowacyjnych technologii medycznych i leków nowej generacji, a także rozwojowi medycyny transplantacyjnej i publicznej służby krwi”.
W ramach zadania przewidziano również leczenie antyretrowirusowe osób z HIV, terapię hemofilii, zwalczanie chorób nowotworowych i sercowo-naczyniowych, leczenie niepłodności metodami wspomaganego rozrodu oraz programy dotyczące diagnostyki i terapii wad rozwojowych u dzieci.
Podkreślono, że projekt zakłada także kształcenie i podnoszenie kwalifikacji kadr medycznych, nadzór nad NFZ, działania edukacyjne w zakresie praw pacjenta oraz poprawę jakości i bezpieczeństwa świadczeń zdrowotnych w ramach Funduszu Medycznego.
Poinformowano, że stopień realizacji zadania ma być mierzony m.in. liczbą przeszczepień narządów na 1 mln mieszkańców – w 2026 r. wskaźnik ma wynieść 60, w 2027 r. – 61, a w 2028 r. – 62.
Jak podkreślono, wskaźnik ten pozwala monitorować wydolność systemu transplantacyjnego i jest stosowany także w statystykach europejskich i międzynarodowych.
Za realizację zadania odpowiadają m.in. Ministerstwo Zdrowia, MON, MSWiA, Rzecznik Praw Pacjenta, ZUS, KRUS, Agencja Badań Medycznych, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz fundusze zdrowotne.
3,74 mld zł na zadanie „Rozwój infrastruktury systemu ochrony zdrowia”
Na zadanie „Rozwój infrastruktury systemu ochrony zdrowia” rząd planuje przeznaczyć w 2026 r. 3,74 mld zł, a w latach 2026–2028 łącznie 10,09 mld zł – wynika z projektu budżetu.
W projekcie wskazano, że środki przeznaczone będą głównie na inwestycje budowlane w ochronie zdrowia, w tym budowę, rozbudowę, przebudowę i wyposażenie szpitali oraz zakup nowoczesnego sprzętu medycznego w ramach programów polityki zdrowotnej i programów wieloletnich.
Poinformowano, że część wydatków zostanie sfinansowana z Funduszu Medycznego, „co ma poprawić jakość i dostępność świadczeń zdrowotnych oraz bezpieczeństwo pacjentów”.
Cele zadania obejmują poprawę jakości i efektywności funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia oraz zwiększenie dostępności i jakości leczenia specjalistycznego w kraju.
Do mierników realizacji zaliczono m.in. liczbę zakończonych inwestycji budowlanych w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Zdrowia – w 2026 r. ma ich być 5, w kolejnych latach po 2.
Drugim wskaźnikiem jest procentowy udział świadczeniodawców doposażonych i modernizowanych w ramach programów polityki zdrowotnej i programów wieloletnich – w 2026 r. zaplanowano 20 proc., w 2027 r. również 20 proc., a w 2028 r. 21 proc. „ogólnej liczby świadczeniodawców z kontraktem NFZ w zakresie leczenia szpitalnego”.
Za realizację zadania odpowiadają Ministerstwo Zdrowia, MON, MSWiA oraz wojewodowie.
Projekt budżetu na 2026 r.: 0,85 mld zł na ratownictwo medyczne
Ministerstwo Zdrowia realizuje program wsparcia dla ratownictwa medycznego, obejmujący inwestycje w infrastrukturę, doposażenie dyspozytorni medycznych i rozwój systemów łączności. Fundusze w latach 2026-2028 wynoszą ok. 2,89 mld zł, z planem wydatków na 2026 rok w wysokości 0,85 mld zł.
W projekcie budżetu na 2026 r. poinformowano, że Ministerstwo Zdrowia, we współpracy z wojewodami, realizuje nowy program wsparcia dla ratownictwa medycznego, obejmujący inwestycje w infrastrukturę, doposażenie dyspozytorni medycznych oraz rozwój systemów łączności. Fundusze przeznaczone na ten cel wynoszą w latach 2026-2028 około 2,89 mld zł, z planem wydatków na 2026 rok w wysokości 0,85 mld zł.
Jak wskazano, planuje się m.in. zakup i instalację pełnego symulatora lotów oraz budowę zaplecza szkoleniowego dla kadry Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.
Podano, że zadanie obejmuje także rozwój infrastruktury łączności dla dyspozytorni medycznych, „co ma na celu poprawę funkcjonalności i dostępności do świadczeń transportu sanitarnego realizowanych przez lotnicze zespoły ratownictwa”.
Podkreślono, że kluczowymi celami programu są „zapewnienie nieprzerwanego dostępu do wysokiej jakości usług ratowniczych oraz podniesienie skuteczności komunikacji w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego”.
Wskaźnikiem monitorującym postępy jest m.in. realizacja świadczeń zakontraktowanych z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym, która w 2026 roku powinna osiągnąć 100 procent.
Podano także, że do końca 2028 roku planuje się zawarcie łącznie 17 umów o dofinansowanie, w tym 15 z urzędami wojewódzkimi i 2 z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym.
Wśród potencjalnych ryzyk wymieniane są opóźnienia w składaniu dokumentacji oraz jej niska jakość, „które mogą wpłynąć na realizację harmonogramu i skuteczność wsparcia”.
Program stanowi kluczowy element rozwoju systemu ratownictwa medycznego, mający na celu zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli i poprawę jakości usług medycznych realizowanych na najwyższym poziomie.
272 mln 560 tys. zł na Fundusz Kościelny
Prognozowane wydatki na Fundusz Kościelny w 2026 r. wyniosą 272 mln 560 tys. zł - wynika z projektu ustawy budżetowej na 2026 r., opublikowanego na stronie resortu finansów.
W przekazanym do Rady Dialogu Społecznego projekcie ustawy budżetowej zapisano 272 mln 560 tys. zł na Fundusz Kościelny. To mniej niż rok wcześniej.
W budżecie państwa na 2025 r. było 275 mln 710 tys. zł, zaś w roku 2024 - 257 mln zł.
Fundusz Kościelny powstał na mocy ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego. Według założeń miał być formą rekompensaty dla Kościołów i związków wyznaniowych za przejęte od nich przez państwo nieruchomości ziemskie. Z tych nieruchomości miała zostać utworzona masa majątkowa, z której dochód miał być dzielony między Kościoły proporcjonalnie do wielkości zabranych nieruchomości.
95 proc. wydatków Funduszu Kościelnego to obecnie składki na ubezpieczenia społeczne osób duchownych. Korzystają z niego wszystkie działające legalnie w Polsce związki wyznaniowe, także te, które nie działały w naszym kraju w 1950 r. i nie utraciły żadnych nieruchomości.
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane przez ZUS co roku są waloryzowane.
Zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z FUS waloryzacja opiera się na średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, który w 2024 r. wyniósł 103,6 proc., oraz realnym wzroście przeciętnego wynagrodzenia, który osiągnął 9,5 proc.
Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta rodzinna i renta socjalna wynoszą 1878,91 zł. Z kolei najniższa renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy to 1409,18 zł.
Rząd szacuje, że w 2026 r. wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wyniesie 4,9 proc.
NIK ustaliła, że z Funduszu Kościelnego MSWiA w latach 2021-2023 wydało łącznie 618 mln 433 tys. zł. Pieniądze te przeznaczano przede wszystkim na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych – 585 mln 265 tys. zł, na dotacje na wykonanie konserwacji i remontów obiektów sakralnych i kościelnych o wartości zabytkowej – 31 mln 728 tys. zł, a na dotacje na wspomaganie kościelnej działalności charytatywno-opiekuńczej – 1 mln 439 tys. zł.
Autorzy raportu przekazali, że w okresie objętym kontrolą wzrosła wielkość wydatków ponoszonych z Funduszu Kościelnego. W 2021 r. wydatkowano 193 mln 664 tys. zł, a w 2023 r. – 224 mln 646 tys. zł.
Trwają prace nad zmianami dotyczącymi Funduszu Kościelnego
(PAP)
iwo/ bar/ mow/ nno/ par/ gkc/ bpk/ pif/ malk/ ms/ drag/ fos/ ms/ mmu/ ał/mir/ jann/ mhr/