O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Black Friday kusi coraz mniej? Badani przekonani o manipulacjach

71,9 proc. respondentów oceniło, że w sklepach dochodzi do sytuacji, kiedy ceny produktów lub usług są podnoszone przed Black Friday, aby przeceny sprawiały wrażenie bardziej atrakcyjnych - wynika z raportu UCE Research i Shopfully Poland. 84 proc. wskazało, że zawsze sprawdza, czy promocja jest opłacalna.

Witryna sklepowa na Black Friday Fot. PAP/Marian Zubrzycki
Witryna sklepowa na Black Friday Fot. PAP/Marian Zubrzycki

Jak wynika z raportu, 26,9 proc. respondentów stwierdziło, że wiele razy zauważyli podnoszenie cen przed Black Friday, 23 proc. wskazało, że spotyka się z tą praktyką często, natomiast 22 proc. podało, że zetknęło się z tym kilka razy. W sumie więc 71,9 proc. konsumentów zauważa w sklepach sytuacje, kiedy cena produktu lub usługi jest przed Black Friday podnoszona, aby po obniżce „promocja” wyglądała atrakcyjniej.

W ocenie Roberta Biegaja z Shopfully Poland wyniki wyraźnie pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomymi klientami, których coraz trudniej oszukać manipulacjami cenowymi.

Polscy klienci nie dają się nabrać na marketingowe sztuczki i pułapki promocyjne. Przy tym wyniki nie powinny zaskakiwać, bo już od kilku lat w mediach mówi się o tzw. fałszywych promocjach. Niepokojące jest natomiast to, że tak wielu spotyka się z takimi praktykami” – wskazał Biegaj.

Więcej

Reklama promocji z okazji Black Friday Fot. PAP/EPA/ROBIN UTRECHT
Reklama promocji z okazji Black Friday Fot. PAP/EPA/ROBIN UTRECHT

Black Friday coraz bliżej. Blisko połowa klientów obawia się manipulacji

Spadnie zainteresowanie Black Friday?

Ekspert zauważył, że coraz częstsze doniesienia o takich marketingowych nadużyciach może doprowadzić do spadku zainteresowania Black Friday. „Część klientów może rezygnować z robienia tego dnia zakupów, inni korzystać będą tylko z promocji urządzanych przez sklepy prowadzące wiarygodną politykę cenową. To poważny sygnał ostrzegawczy dla branży handlowej” – stwierdził.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że tylko 4,6 proc. ankietowanych wskazało, że nie zauważyło zjawiska fałszywych promocji. W ocenie ekspertów, to grupa konsumentów, którzy nie obserwują na bieżąco rynku.

Z przedstawionych w raporcie danych wynika też, że 84 proc. kupujących każdorazowo sprawdza, czy dana promocja jest prawdziwa i opłacalna. W opinii ekspertów UCE Research to bardzo wysoki wskaźnik, który świadczy nie tylko o tym, że Polacy są oszczędni, ale również pokazuje, że mają ograniczone zaufanie do handlowców.

Więcej

Promocje w Black Friday. Fot. PAP/EPA/WILL OLIVER
Promocje w Black Friday. Fot. PAP/EPA/WILL OLIVER

Ile wyniosły wydatki Amerykanów na zakupy w Black Friday?

Z jakich narzędzi korzystają Polacy?

„Klienci coraz częściej korzystają z porównywarek cenowych, aplikacji mobilnych i zapoznają się z historią zmian cen. Dla handlu oznacza to konieczność rzetelnej komunikacji. Stosowanie fałszywych promocji to krótkowzroczna polityka, która prowadzi do poderwania zaufania do sklepu czy marki” – wskazano raporcie.

Odsetek respondentów, którzy wskazali, że nigdy nie weryfikowali zmian cen wyniósł 14 proc., z kolei 2 proc. badanych nie pamiętało, czy to robiło.

Raport „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” powstał na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully Poland w dniach 06-08 listopada br. na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat. (PAP)

gkc/ drag/ know/

Zobacz także

  • Black Friday (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/WILL OLIVER
    Black Friday (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/WILL OLIVER

    W Black Friday coraz częściej zwracamy uwagę na faktyczną wartość produktu i jakość

  • Raport: oferta dużych platform internetowych z największym zaufaniem klientów w Black Friday. Fot. Adobe Stock/Black White Mouse
    Raport: oferta dużych platform internetowych z największym zaufaniem klientów w Black Friday. Fot. Adobe Stock/Black White Mouse

    Jakim sklepom najbardziej ufamy w Black Friday?

  • Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki
    Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki

    Raport: blisko połowa klientów uważa, że promocje w Black Friday są atrakcyjne

  • Reklama promocji z okazji Black Friday Fot. PAP/EPA/ROBIN UTRECHT
    Reklama promocji z okazji Black Friday Fot. PAP/EPA/ROBIN UTRECHT

    Black Friday coraz bliżej. Blisko połowa klientów obawia się manipulacji

Serwisy ogólnodostępne PAP