O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

O co Polacy najczęściej pytali Google w ostatnim miesiącu kampanii?

Karol Nawrocki był najczęściej wyszukiwanym kandydatem w Google w ostatnim miesiącu kampanii wyborczej - wynika z raportu Google Trends. Analiza najczęściej zadawanych pytań przez Polaków na temat kampanii w okresie od 14 kwietnia do 14 maja ujawnia, że duże zainteresowanie budziła też aborcja.

Wybory prezydenckie (zdjęcie ilustracyjne). Fot. Infografika PAP
Wybory prezydenckie (zdjęcie ilustracyjne). Fot. Infografika PAP

Analiza wykazała nie tylko dominację konkretnych kandydatów i partii politycznych, ale także istotne tematy społeczne oraz rosnące zainteresowanie organizacyjnymi aspektami głosowania.

Na czołowej pozycji w wyszukiwaniach znajduje się Karol Nawrocki, który uzyskał 16,9 proc. udziału w zapytaniach. Na drugim miejscu plasuje się Rafał Trzaskowski (15,2 proc.), a trzecią pozycję zajmuje Sławomir Mentzen (12,7 proc.). Kolejne miejsca zajmują: Grzegorz Braun (12,5 proc.), Joanna Senyszyn (8,2 proc.), Krzysztof Stanowski (8,1 proc.) oraz Adrian Zandberg (6,4 proc.).

"Różnice pomiędzy Karolem Nawrockim a Rafałem Trzaskowskim są stosunkowo niewielkie, co oznacza, że mamy do czynienia z wyrównaną walką na tym etapie kampanii" - powiedziała PAP Agnieszka Zaremba, politolog Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Aborcja najczęściej wyszukiwaną frazą

W ostatnim miesiącu kampanii wyborczej Polacy wykazywali szczególne zainteresowanie tematem aborcji, który odnotował 102-procentowy wzrost zainteresowania w porównaniu do poprzedniego miesiąca.

Więcej

Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski. Fot. PAP/Albert Zawada
Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski. Fot. PAP/Albert Zawada

Po incydencie w Oleśnicy samorząd lekarski zaapelował o uregulowanie przepisów aborcyjnych

16 kwietnia europoseł Grzegorz Braun, kandydat na prezydenta, udał się do szpitala w Oleśnicy, aby przeprowadzić "obywatelskie zatrzymanie" Gizeli Jagielskiej, ginekolożki wykonującej legalne aborcje. Szpital w Oleśnicy zyskał rozgłos po publikacji dotyczącej pacjentki z Łodzi, która zdecydowała się na przeprowadzenie tam aborcji w 36. tygodniu ciąży z powodu zagrożenia zdrowia.

Temat aborcji pojawił się także podczas poniedziałkowej debaty prezydenckiej, zorganizowanej przez TVP, TVN i Polsat. Rafał Trzaskowski (KO) podkreślił konieczność zmiany przepisów aborcyjnych oraz zapewnienia rodzicom dostępu do darmowych żłobków, przedszkoli i mieszkań. Szymon Hołownia (Trzecia Droga) uważa, że o przepisach aborcyjnych powinno zadecydować referendum. Karol Nawrocki (PiS) wskazał na konieczność promowania wartości rodzinnych w celu poprawy demografii. Adrian Zandberg (Razem) opowiedział się za prawem do aborcji do 12. tygodnia, a Magdalena Biejat (Nowa Lewica) zaznaczyła, że dostęp do aborcji ma wpływ na decyzję o ciąży.

Na drugim miejscu wśród tematów wyszukiwanych przez Polaków znalazły się pytania dotyczące konstytucji (wzrost o 70 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca) oraz ekstremizmu (wzrost o 66 proc.). Inne ważne tematy to antysemityzm (wzrost o 59 proc.), prawa osób LGBTQ (wzrost o 21 proc.) oraz dezinformacja (wzrost o 21 proc.).

Poza kwestiami światopoglądowymi, Polacy w ostatnim miesiącu często pytali wyszukiwarkę Google o to, jak głosować. Pojawiały się zapytania takie jak: "do kiedy można zmienić miejsce głosowania?", "jak zmienić miejsce głosowania?", "jak głosować za granicą?". Pojawiły się także pytania związane z drugą turą wyborów oraz głosowaniem online.

Raport Google Trends. Najczęściej wyszukiwane partie

Prawo i Sprawiedliwość wciąż pozostaje liderem w wyszukiwaniach, osiągając 49 proc. udziału. "Partia stara się bardzo aktywnie prowadzić kampanię" – powiedziała Zaremba i przypomniała wezwanie prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego do "intensyfikacji działań w mediach społecznościowych". "To był jasny sygnał: trzeba podbijać zasięgi i zwiększać widoczność" - powiedziała Zaremba. "Widać wyraźnie, że politycy PiS mocno zaangażowali się w promocję Karola Nawrockiego" - dodała.

Image
Fot. Google Trends
Fot. Google Trends

Na drugim miejscu znalazła się Konfederacja z 26 proc. udziału. Koalicja Obywatelska, z 22 proc. udziałem, pozostaje na trzeciej pozycji, natomiast Nowa Lewica (2 proc.) oraz Trzecia Droga (1 proc.) notują wyraźne spadki.(PAP)

bst/ wdz/ mhr/ grg/

Zobacz także

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Szymon Pulcyn
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Szymon Pulcyn

    Gorąco przed drugą turą wyborów. W internecie trwa mobilizacja twardych elektoratów

  • Wybory. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
    Wybory. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

    Ekspert: wyższa frekwencja będzie sprzyjać Trzaskowskiemu, więcej niezdecydowanych poprze Nawrockiego

  • Marsze w Warszawie Fot. PAP/Leszek Szymański/Piotr Nowak
    Marsze w Warszawie Fot. PAP/Leszek Szymański/Piotr Nowak

    Kandydaci na prezydenta zmierzyli się w pojedynku na marsze. Jak reagowali internauci?

  • Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki Fot. PAP/Leszek Szymański/Piotr Nowak
    Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki Fot. PAP/Leszek Szymański/Piotr Nowak

    Ulicami Warszawy przeszły dwa marsze poparcia kandydatów na prezydenta [ZDJĘCIA+WIDEO]

Serwisy ogólnodostępne PAP