W tych miejscach Polacy wydają ponad 60 proc. budżetu na zakupy

2024-05-08 13:57 aktualizacja: 2024-05-08, 16:26
W większości kategorii produktowych ponad 60 proc. budżetu na zakupy Polacy wydają w centrach handlowych. Fot. PAP/	Marcin Bielecki
W większości kategorii produktowych ponad 60 proc. budżetu na zakupy Polacy wydają w centrach handlowych. Fot. PAP/ Marcin Bielecki
W większości kategorii produktowych ponad 60 proc. budżetu na zakupy Polacy wydają w centrach handlowych - wynika z raportu zrealizowanego przez GFK i opublikowanego w środę przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH).

Jak wskazano w raporcie „Skala zachowań omnichannel w obiektach handlowych”, w większości kategorii produktowych ponad 60 proc. budżetu na zakupy Polacy wydają w centrach handlowych. Jak podano, wielu klientów wchodzących do lokalu w galerii dokonuje zakupu podczas wizyty, "ponad 50 proc. takich wizyt kończy się zakupem".

"Polacy bardzo chętnie robią zakupy w centrach handlowych, zostawiając w nich większość swojego budżetu na wydatki. W zależności od kategorii produktu jest to od 26 proc. w przypadku zakupów spożywczych, aż do 78 proc. wydatków w przypadku artykułów wystroju i wyposażenia wnętrz" - powiedział, cytowany w komentarzu do raportu, Przemysław Dwojak z GfK.

Dodał, że "do bardzo popularnych kategorii kupowanych w centrach handlowych należą też obuwie i akcesoria skórzane (69 proc.), odzież (68 proc.), oraz sport i elektronika (po 66 proc.).

W raporcie zauważono, że powodem, dla którego Polacy najchętniej kupują produkty w centrach handlowych, jest m.in. możliwość zobaczenia, sprawdzenia czy przymierzenia towaru przed zakupem. To, jako zaletę zakupów w centrum handlowym, wymieniło 63 proc. pytanych klientów. Respondenci zwracali też uwagę na szeroką ofertę na różnych poziomach cenowych (45 proc.) oraz wygodę i efektywność zakupów w galeriach handlowych (42 proc.).

Według raportu, w większości kategorii produktowych ponad 50 proc. wizyt klientów w sklepie stacjonarnym kończy się zakupem. "Zdecydowany prym w tym zakresie wiodą produkty z kategorii zdrowie i uroda (75 proc.), artykuły dla dzieci (70 proc.) oraz odzież (64 proc.)" - podano.

Badanie wskazuje również, że za około 40 proc. obrotów handlu detalicznego odpowiada 40 tys. sklepów, zlokalizowanych w 600 centrach handlowych (udział w handlu w 105 badanych centrach handlowych GfK oszacowało na 40,9 proc.), a na ponad 60 tys. sklepów internetowych przypada około 8,5 proc. obrotów.

Badanie objęło 105 centrów handlowych o różnej charakterystyce. Obiekty te przekazały pełne dane dotyczące liczby i struktury najemców, odwiedzalności obiektów i obrotów osiąganych w poszczególnych kategoriach, pozwalające na wnioskowanie o skali i zakresie zachowań omnikanałowych. Dodatkowo wykorzystano dane dotyczące populacji klientów w obszarze oddziaływania każdego z analizowanych obiektów, ich siły nabywczej w handlu tradycyjnym i w e-commerce. Przeprowadzono też wywiady exit-poll wśród 5071 respondentów w 12 centrach handlowych reprezentujących różne typy obiektów oraz ogólnopolskie badanie online na próbie 2500 respondentów.

GfK (Growth from Knowledge) to światowa firma badawcza, zatrudniająca ponad 10 tys. ekspertów.

Polska Rada Centrów Handlowych jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. (PAP)

Autor: Filip Ostrowski

gn/