O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

"Warszawa uzyskuje środek transportu, który przyczyni się do rozwoju miasta". 30 lat temu ruszyła I linia metra

W piątek 7 kwietnia 1995 r. otwarto pierwszy odcinek metra w Warszawie. Kolejka łączyła Ursynów i Mokotów z jedną stacją w Śródmieściu. Trasa miała 11,5 km długości, było na niej 11 stacji, a ruch obsługiwało 14 radzieckich pociągów trzywagonowych serii 81.

W ówczesnej depeszy PAP czytamy, że w otwarciu uczestniczyli członkowie rządu z premierem Józefem Oleksym, marszałek Senatu Adam Struzik, władze samorządowe, budowniczowie metra i zagraniczni dyplomaci. Mimo zaproszenia na uroczystość nie przybył gen. Wojciech Jaruzelski, który w 1982 r. wydał polecenie budowy metra.

"Warszawa uzyskuje szybki, bezpieczny i czysty ekologicznie środek transportu, który przyczyni się do rozwoju miasta" – powiedział wtedy cytowany w depeszy prezydent Warszawy Marcin Święcicki. Gotowość pierwszego odcinka metra zameldował prezydentowi generalny dyrektor budowy Bohdan Zuń.

Image
Autor: PAP/Maciej Zieliński
Autor: PAP/Maciej Zieliński

Premier Oleksy przypomniał, że warszawskie metro jest inwestycją nie tylko stołeczną, ale też centralną. "Mam nadzieję, że dzisiejszy dzień przypieczętuje nieodwracalność tej inwestycji" – dodał premier.

Prymas Glemp poświęcił metro, aby – jak powiedział – "skierować pod boską opiekę ludzkie dzieło". W asyście prezydenta Święcickiego i premiera Oleksego wstęgę przeciął zasłużony projektant warszawskiej komunikacji prof. Jan Podoski.

Potem oficjalni goście i pasażerowie zaopatrzeni w przepustki wsiedli do dwóch pociągów, które odjechały w przeciwnych kierunkach.

Podróż na... puste pole

Przez pierwsze trzy dni metrem można było podróżować za darmo. Wielu warszawiaków zamiast wyjść na spacer wolało udać się w podróż metrem. Widok na końcowej stacji Kabaty był zadziwiający. Wychodziło się na puste pole, a na horyzoncie majaczył Las Kabacki. Dzisiaj to miejsce zmieniło się nie do poznania. Gdzie okiem sięgnąć są bloki mieszkalne i punkty usługowe.

Na początku metro kursowało codziennie w godzinach 4.30-23.30 w dni powszednie, a w soboty, niedziele i w święta od 4.45 do 23.00. Pociągi jeździły co 6-8 minut, a w godzinach szczytu co 4 minuty.

Więcej

Pustka technologiczna w warszawskim metrze, Fot. PAP/Paweł Łysakiewicz
Pustka technologiczna w warszawskim metrze, Fot. PAP/Paweł Łysakiewicz

Puste przestrzenie w metrze można wykorzystać jako miejsca potencjalnego schronienia [NASZE WIDEO]

"W metrze od poniedziałku obowiązują te same bilety co w pozostałych pojazdach transportu miejskiego. Przy korzystaniu tego samego dnia z komunikacji naziemnej i metra należy bilet jednorazowy (za 0,80 zł) kasować dwukrotnie – z jednej strony w autobusie lub tramwaju, z drugiej w metrze. Przy łączonym przejeździe, jedna podróż jest więc za darmo. Ma to zachęcić do korzystania z nowego w Warszawie środka transportu" – wyjaśniał wówczas zarząd miasta. W metrze były też ważne bilety miesięczne.

Jednorazowy bilet na określony czas było można kupić także od umundurowanych kontrolerów na stacjach metra. Bilety należało kasować przed wejściem na peron, w kasownikach zainstalowanych przy wejściach do stacji. Nie było wtedy bramek.

Komunikacja bez zmian

"W związku z oddaniem do użytku metra nie zostaną zmienione trasy autobusów, nie zmaleje też liczba kursujących wozów" – zapewniał ówczesny dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Kazimierz Kulig. Ewentualne zmiany miały nastąpić po około trzech miesiącach.

PAP pisał wówczas, że służby metra – poza kontrolerami także maszyniści i dyżurni stacji – mają ciemnoszare mundury i rogatywki z czerwonymi otokami i czerwone krawaty.

"Na stacjach metra jest zabronione palenie. Porządku na antresolach, peronach i schodach oraz w windach pilnują pracownicy metra przy pomocy kamer. Mogą oni przez megafon upominać naruszających regulamin. Na każdej stacji jest posterunek policji, komisariat metra znajduje się na stacji Politechnika" – czytamy w depeszy PAP.

Komendant podziemnej policji nadkom. Józef Kąkolewski przekazał wtedy, że w komisariacie i posterunkach na wszystkich stacjach pracuje 200 policjantów.

"Będą pełnili służbę w metrze także w nocy, gdy pociągi nie będą kursować. Perony każdej stacji będzie patrolować co najmniej dwóch funkcjonariuszy "– zapewniał.

Wszyscy policjanci byli specjalnie przeszkoleni w walce z kieszonkowcami. Komisariat miał stałą łączność z dyspozytorem metra.

"Nie ma się co zapalić

"W warszawskim metrze nie ma się co zapalić" – zapewniał wówczas PAP rzecznik prasowy KW Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie mł. bryg. Dariusz Malinowski.

"Tunele są z żelazobetonu. Stacje wykonano z kamienia, metalu i szkła, a wagony z niepalnego tworzywa" – opisywał. Jeżeli powstanie ogień, może być wyłącznie spowodowany przez pasażerów. Do ewentualnego pożaru mieli być jednak przygotowani strażacy we wszystkich komendach wzdłuż kolejki.

Więcej

Na nowej trasie, o długości ponad 8 km, znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Fot. WTP
Na nowej trasie, o długości ponad 8 km, znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Fot. WTP

Warszawskie Metro. Kto zaprojektuje trzecią linię?

Dyrektor ówczesnej Generalnej Dyrekcji Budowy Metra Bohdan Zuń deklarował, że dysponuje strażą przemysłową, telewizją przemysłową, systemem przeciwpożarowym i brygadami awaryjnymi. Straż, licząca 80 funkcjonariuszy wyposażonych w broń gazową i ostrą, ochraniała wszystkie obiekty zamknięte.

Stacji końcowej i elektrowozowni Kabaty pilnowali strażnicy z psami.

"Straż miejska będzie działała wyłącznie na górze, nad stacjami metra, a nie na peronach" – mówił rzecznik tej służby Sławomir Lamowski. "Będziemy dbali, aby drogi ewakuacyjne były cały czas wolne, tak aby służby ratownicze mogły w każdej chwili dojechać do stacji. Chcemy od początku odzwyczajać kierowców od dowolnego parkowania w pobliżu tych stacji" – dodał rzecznik.

Image
Autorzy: PAP/Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz
Autorzy: PAP/Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz

30 lat później

W 2025 r. w Warszawie są dwie linie metra z 38 stacjami plus trzy stacje pasażerskie i jedna postojowo techniczna na linii M2 w budowie.

Linia M1 ma 23 kilometry, a M2 19 kilometrów. Trwa budowa kolejnych czterech kilometrów.

Stacje warszawskiego metra są też sławne, np. o Wilanowskiej śpiewały Elektryczne Gitary.

Stacja plac Wilsona została uznana za jedną z najładniejszych na świecie, zdobywając w 2008 r. nagrodę na konferencji "Metrorail". W 2014 r. znalazła się w rankingu CNN jako jedna z 12 najbardziej imponujących stacji metra w Europie.

Więcej

zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Szymon Pulcyn
zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Szymon Pulcyn

Nowe stacje metra w Warszawie. Jest pozwolenie na budowę

Stacja Młynów wyróżniona została tytułem Lider Dostępności w 2021 r., przyznawanego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji wspólnie z Towarzystwem Urbanistów Polskich.

Do 2027 r. mają być wykonane projekty pierwszego etapu linii M3 na Gocław. Również w 2027 r. ma być gotowa koncepcja i wykonane prace przedprojektowe dla linii M4 i możliwość ogłoszenia przetargu na projekt linii.

Z rosyjskich pociągów serii 81, które obsługiwały 30 lat temu metro eksploatowany jest w tej chwili jeden, najstarszy skład. Oprócz niego pasażerów wozi 18 pociągów Metropolis, 35 pociągów Siemenns Inspiro i 37 pociągów Skoda Varsovia.

Marta Stańczyk (PAP)

mas/ joz/ lm/ know/

Zobacz także

  • Stołeczne metro. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik
    Stołeczne metro. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik

    Czwarta linia metra będzie autonomiczna, z trzema typami stacji

  • Warszawskie metro. Fot. PAP/Rafał Guz
    Warszawskie metro. Fot. PAP/Rafał Guz

    Zakończyły się utrudnienia na drugiej linii metra

  • Stacja lini M1 metra na warszawskim Imielinie Fot. PAP/Leszek Szymański
    Stacja lini M1 metra na warszawskim Imielinie Fot. PAP/Leszek Szymański

    Ruch na linii M1 wrócił do normy. Pociągi metra kursują na całej trasie

  • Metro. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Andrzej Lange
    Metro. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Andrzej Lange

    W poniedziałek pociągi metra M1 będą kursowały na całej trasie

Serwisy ogólnodostępne PAP