O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Wiceminister infrastruktury: 10 proc. załogi PKP Cargo jest już na nieświadczeniu pracy

10 proc. załogi PKP Cargo jest już na nieświadczeniu pracy - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, zastrzegając, że to ostatnie dane ze środy. Jak podkreślił, koszty wynagrodzeń przewoźnika są dwa razy wyższe od przychodów.

Piotr Malepszak: 10 proc. załogi PKP Cargo jest już na nieświadczeniu pracy. Fot. PAP/	Grzegorz Momot
Piotr Malepszak: 10 proc. załogi PKP Cargo jest już na nieświadczeniu pracy. Fot. PAP/ Grzegorz Momot

Jak oświadczył Malepszak odpowiadając na pytania posłów, sytuacja PKP Cargo jest bardzo trudna, dlatego nowy zarząd musiał podjąć działania w kierunki zbilansowania sytuacji finansowej. Jak tłumaczył, na pierwszy ogień poszły kwestie pracownicze, gdyż działania jak skierowanie części załogi na nieświadczenie pracy można przeprowadzić szybko.

"10 proc. załogi PKP Cargo jest już na nieświadczeniu pracy. To ostatnie dane na wczoraj" - powiedział wiceminister infrastruktury.

Więcej

Zarząd PKP Cargo podjął uchwałę o wypowiedzeniu Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Fot. PAP/	Grzegorz Momot
Zarząd PKP Cargo podjął uchwałę o wypowiedzeniu Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Fot. PAP/ Grzegorz Momot

Zarząd PKP Cargo podjął uchwałę o wypowiedzeniu Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy 

"Każdego miesiąca na same wynagrodzenia PKP Cargo musi przeznaczyć dwa razy więcej, niż całe przychody" - podkreślił. Jak zaznaczył inne działania mają dłuższą perspektywę, przypomniał, że np. wypowiedzenie układu zbiorowego wejdzie w życie dopiero za dwa lata.

Malepszak podkreślił, że rynek ocenia pozytywnie działania zarządu PKP Cargo, ponieważ kurs akcji przewoźnika odbił. Do marca 2024 r. kurs był na poziomie 14 zł, potem spadł, aby 7 maja osiągnąć 12,20 zł za akcję, od tego czasu rośnie, do 15,50 zł w czwartek 13 czerwca.

Wiceminister przypomniał, że rynkowy udział PKP Cargo w ciągu 10 lat spadł z 60 do 28 proc., a rynek w tym czasie stał się znacznie bardziej konkurencyjny. Działania poprzednich zarządów spółki nazwał "akademickim przykładem, jak nie zarządzać podmiotem giełdowym", "gospodarką rabunkową" i "przejadaniem, głównie na wynagrodzenia, wszelkich pojawiających się środków".

Malepszak poinformował także, że kolejowe przewozy towarowe mają tendencję spadkową, w ostatnich latach były na poziomie 200-250 mln ton rocznie, a w tym roku będzie to raczej 200 mln. Zaznaczył, że kluczowe pytanie na następne miesiące to jak zwiększyć udział kolei w przewozach towarowych, skoro państwo inwestuje miliardy w infrastrukturę kolejową.

Odpowiadając na pytanie o sytuację w spółce córce PKP Cargo - CargoTabor Malepszak zaznaczył, że w ciągu ostatnich lat remontowała ona tabor już wtedy niepotrzebny na rynku. Podkreślał, że nie ma planów likwidacji spółki, która dalej powinna być zapleczem technicznym dla PKP Cargo, ale i pozyskiwać zlecenia z rynku, także zagranicznego. Jak poinformował, przyszłoroczne plany zakładają, że CargoTabor otrzyma zlecenia na ok. 100 mln zł z samej spółki-matki. (PAP)

Zobacz także

  • PKP Cargo. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    PKP Cargo. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Polskie koleje walczą o miliardy euro na inwestycje związane z transportem wojskowym

  • PKP Cargo. Fot. PAP/Grzegorz Momot
    PKP Cargo. Fot. PAP/Grzegorz Momot

    Zwolnienia grupowe w PKP Cargo. Pracę może stracić prawie 800 osób

  • Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Michał Zieliński
    Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Michał Zieliński

    Zwolnienia grupowe w PKP Cargo. Zarząd proponuje alternatywne rozwiązanie

  • Logo PKP Cargo Fot. PAP/Andrzej Jackowski
    Logo PKP Cargo Fot. PAP/Andrzej Jackowski

    PKP Cargo planuje zwolnienia grupowe

Serwisy ogólnodostępne PAP