O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Co z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu? Jest decyzja sądu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi na decyzję środowiskową GDOŚ dla terminala kontenerowego w Świnoujściu złożoną przez organizacje ekologiczne z Polski i Niemiec.

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Adam Warżawa
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Adam Warżawa

W poniedziałek WSA w Warszawie ogłosił orzeczenie w sprawie zaskarżonej przed dwie organizacje ekologiczne decyzji określającej środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn. „Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”.

Więcej

Terminal kontenerowy w Gdyni/zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Andrzej Jackowski
Terminal kontenerowy w Gdyni/zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Andrzej Jackowski

Jest ostateczna decyzja dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Skarga niemieckiej organizacji odrzucona

Na złożony w marcu br. wniosek niemieckiej organizacji Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam oraz stowarzyszenia Zielone Wyspy Świnoujście WSA wstrzymał wykonanie decyzji środowiskowej dot. budowy terminala w Świnoujściu.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Jest decyzja WSA

Rozprawa w tej sprawie odbyła się 21 lipca, sąd odroczył termin ogłoszenia orzeczenia z uwagi na zawiły charakter sprawy.

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, w formie tzw. portu zewnętrznego, to jeden z największych projektów polskiej gospodarki morskiej. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a przedsięwzięcie koordynuje Ministerstwo Infrastruktury.

Terminal ma być zbudowany do 2029 r. W lutym br. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową umożliwiającą realizację inwestycji. Pod koniec marca została ona zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam. Dokumentacja sprawy została 7 maja przekazana z GDOŚ do WSA w Warszawie. Lebensraum Vorpommern złożyło również wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji do czasu rozpoznania skargi.

Marchewka: przeciwnicy na każdym kroku próbowali „zbombardować” inwestycję

Komentując wyrok WSA wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską podkreślił, że przeciwnicy budowy portu zewnętrznego w Świnoujściu i terminala dla wielkich kontenerowców od dawna próbują utrudnić realizację tego priorytetowego dla polskiego rządu przedsięwzięcia.

- Nasi przeciwnicy na każdym kroku podejmowali próby zbombardowania inwestycji i spodziewamy się kolejnych działań – powiedział PAP wiceminister Arkadiusz Marchewka. - Najważniejsze, że sąd, w uzasadnieniu ustnym, stwierdził, że wydanie decyzji GDOŚ było zgodne z wszelkimi procedurami. Sąd ocenił, że argumenty strony skarżącej są bezzasadne – dodał.

Wiceminister podkreślił, że utrzymanie w mocy decyzji środowiskowej ws. terminala pozwala kontynuować prace związane z jego budową. - Na przełom trzeciego i czwartego kwartału planujemy pierwsze prace inwestycyjne, budowę tzw. drogi technicznej – zapowiedział Marchewka.

Pytany przez PAP, czy spodziewa się, że organizacje ekologiczne odwołają się od wyroku WSA w Warszawie, wiceminister stwierdził, że tak. Zaznaczył, że resort infrastruktury oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, są przygotowani na „różne scenariusze”.

- Znając przeciwników budowy terminala, nadal będą chwytać się brzytwy. Ale my nadal robimy swoje, ponieważ to jest strategiczna inwestycja dla Polski, mająca wpływ na szeroko rozumiane bezpieczeństwo – podsumował Marchewka.

Z kolei w nagraniu opublikowanym na platformie „X” wiceminister infrastruktury, komentując wyrok sądu, stwierdził: „nikt nam tej inwestycji nie zatrzyma”. Podkreślił, że budowa portu kontenerowego w Świnoujściu zwiększy konkurencyjność Polski na Bałtyku. Do Świnoujścia będą przypływać największe kontenerowce świata i co za tym idzie, Polska będzie przejmować coraz większą część rynku transportowego w całym regionie – zapowiedział Marchewka.

Skarga do WSA na decyzję środowiskową wydaną przez GDOŚ to kolejny etap sądowej batalii o lokalizację i warunki budowy portu zewnętrznego w Świnoujściu, który ma obsługiwać wielkie kontenerowce. Miasto Świnoujście w 2024 r. zaskarżyło decyzję lokalizacyjną dla terminala wydaną przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Natomiast Lebensraum Vorpommern jesienią 2023 r. zaskarżyło pierwszą decyzję środowiskową wydaną przez RDOŚ w Szczecinie. Argumentowano, że nie został uwzględniony wpływ inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza. W postępowaniu odwoławczym prowadzonym przez GDOŚ w 2024 r. ZMPSiŚ musiał uzupełnić dokumentację.

Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ok. 2,5 mld zł, a związana z nim infrastruktura morska ok. 10 mld zł. Zaprojektowany jest do obsługi największych statków transoceanicznych (do 400 m), które wpływają na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy do Świnoujścia (zadanie realizowane przez Urząd Morski w Szczecinie) zaplanowano na 65 km, przy 17 m głębokości. Terminal, przy którym będą mogły cumować jednocześnie dwa kontenerowce, ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii. (PAP)

tma/ gkc/ malk/ pap/ grg/

Zobacz także

  • Budimex: większość prac przy budowie terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub ukończona. Fot. Budimex
    Budimex: większość prac przy budowie terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub ukończona. Fot. Budimex

    Terminal T3 Baltic Hub. Budimex przekazał dobrą wiadomość

Serwisy ogólnodostępne PAP