O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Wydawcy komentują zmiany na platformie Facebook [WIDEO]

Chcemy informacji z wiarygodnych źródeł czy fake newsów i reklam prowadzących do wyłudzeń pieniędzy - pyta retorycznie w rozmowie z PAP.PL Michał Szułdrzyński, zastępca redaktora naczelnego "Rzeczpospolitej", komentując restrykcje dla polskich wydawców wprowadzone przez Facebooka.

Wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy o prawie autorskim, Facebook zmienił sposób prezentacji linków do stron należących do wydawców mediów w Polsce. Wcześniej wraz z linkiem pojawiał się tytuł, obrazek i początek tekstu. Teraz wyświetlany jest tylko link.

Więcej

Mark Zuckerberg. Fot. PAP/EPA/TASOS KATOPODIS
Mark Zuckerberg. Fot. PAP/EPA/TASOS KATOPODIS

Mark Zuckerberg: administracja Bidena naciskała na Metę w sprawie cenzury w sieci

Jak zauważa zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej” Michał Szułdrzyński, ma to być odpowiedź na nowelizację prawa autorskiego w Polsce i dodanie do niego zapisu o płaceniu tantiem za treści publikowane na platformach internetowych. ""Rzeczpospolita", podobnie jak wiele polskich mediów, kilkanaście tygodni temu protestowała przeciwko kształtowi ustawy, nad którą pracował Sejm. Postulowaliśmy, że skoro wiele firm technologicznych zarabia na treściach produkowanych przez wydawców, to platformy te powinny w jakiś sposób dzielić się swoimi zyskami z wydawcami i dziennikarzami, którzy są autorami tych treści" - podkreślił w rozmowie z PAP.PL Szułdrzyński.

Jak czytamy w poście opublikowanym na stronie działu pomocy Facebooka: "Polska wdrożyła własną interpretację artykułu 15 w swoich lokalnych przepisach wchodzących w życie 20 września 2024 r. Jednak wdrożenie w Polsce nie jest zgodne z zakresem lub warunkami artykułu 15, co powoduje, że nie ma jasności co do stosowania nowych przepisów”. Zdaniem zastępczyni redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej" Aleksandry Sobczak, jest to działanie bezprawne. "To szokujące, że Facebook rości sobie prawo do interpretowania polskiego prawa i samodzielnego decydowania o tym, co jest zgodne z prawem polskim i unijnym. To nie jest rola Facebooka, bo od tego mamy w Polsce instytucje" - oceniła rozmówczyni PAP.PL.

Więcej

Warszawa, 22.05.2024. Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Andrzej Wyrobiec podczas spotkania prasowego w siedzibie MKiDN w Warszawie, 22 bm. (rg/zkoc) PAP/Rafał Guz
Warszawa, 22.05.2024. Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Andrzej Wyrobiec podczas spotkania prasowego w siedzibie MKiDN w Warszawie, 22 bm. (rg/zkoc) PAP/Rafał Guz

Prezes UKE wyznaczony do prowadzenia rozmów mediów z big techami

Zmiana wprowadzona przez Facebooka uderza bezpośrednio w widoczność postów. Dla dużej liczby mediów jest to zmiana, która bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie i ruch w serwisie. "Jestem przekonany, że najwięksi wydawcy przetrwają, bo mają swoich wiernych czytelników, ale jest wiele niszowych serwisów, skupiających się na specjalistycznych zagadnieniach, takich jak sztuka czy podróże. Dla nich Facebook był głównym sposobem na nawiązanie kontaktu z czytelnikami. Te rodzaje mniejszych niszowych mediów stracą na tym najbardziej" - stwierdził Michał Szułdrzyński z "Rzeczpospolitej".

W oświadczeniu Meta podkreśla, że zmiana została wprowadzona tymczasowo, firma oczekuje na wytyczne TSUE w sprawie interpretacji 15. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie praw autorskich i pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym. Właśnie w oparciu na którą i została znowelizowana polska ustawa.

Autor: Aleksander Rajewski

jos/ dki/ ep/

Zobacz także

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/EPA/JOHN G. MABANGLO/CAROLINE BREHMAN
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/EPA/JOHN G. MABANGLO/CAROLINE BREHMAN

    Komisja Europejska: Meta i TikTok naruszyły unijne przepisy

  • Aplikacja TikTok. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/CAROLINE BREHMAN
    Aplikacja TikTok. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/CAROLINE BREHMAN

    Badanie: TikTok i Facebook z najmniejszym zaufaniem wśród Polaków

  • Aplikacje Meta. Fot. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH
    Aplikacje Meta. Fot. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

    Wpływ na reklamy polityczne na Facebooku. Meta odpowiada na oświadczenie NASK

  • Laptop i mysz Fot. PAP/Archiwum
    Laptop i mysz Fot. PAP/Archiwum

    Polityczne reklamy w sieci. NASK i resort cyfryzacji zabierają głos

Serwisy ogólnodostępne PAP