Fracht kolejowy czy morski? Co wybrać importując towary z Chin?
Import towarów z ChRL wymaga zastosowania środków transportu sprawdzających się na długich dystansach takich jak kontenerowce i ekspresowe pociągi kolejowe. Jakie atuty ma fracht kolejowy, a jakie morski? Który środek transportu wybrać? Na co zwracać uwagę przy wyborze? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Coraz więcej towarów jest sprowadzanych do Europy z ChRL. Warto podkreślić, że Państwo Środka jest nie tylko największym partnerem handlowym dla UE, ale i udział procentowy wartości chińskich towarów z roku na rok wzrasta w globalnym rozrachunku europejskiego importu. Do Europy sprowadzane są zarówno dobra konsumpcyjne, jak i podzespoły niezbędne w realizacji procesów produkcyjnych. W efekcie, dla utrzymania wzrostu gospodarczego i prawidłowego funkcjonowania rynku, kluczowe staje się utrzymanie łańcuchów dostaw, które pozwalają na realizację założonych celów sprzedażowych i produkcyjnych w Unii.
Dominującym środkiem transportu towarów z Chin do Europy jest fracht morski. Coraz popularniejszą dla niego alternatywą jest transport kolejowy. Przeanalizujemy atuty każdego z nich kładąc nacisk na najważniejsze parametry transportu brane pod uwagę przez importerów - czyli cenę za przewóz i jego globalny transit time.
Kiedy ważny jest czas dostawy
Krótki czas dostawy jest jednym z głównych elementów wskazywanych przez importerów przy wyborze środka transportu. Im transit time jest krótszy, tym daje więcej korzyści dla importera. Krótszy czas transportu to szybszy obrót pieniądza, a przez to wyższe zyski inwestora. Krótszy transit time pozwala również na dokładniejsze planowanie łańcuchów dostaw oraz bardziej precyzyjne planowanie procesów produkcyjnych czy sprzedażowych.
Stosunkowo krótki czas dostawy oferuje transport kolejowy. Ekspresowe pociągi towarowe zapewniają transport kontenerów z Chin do Polski (zobacz więcej) w czasie krótszym niż 1 miesiąc - zazwyczaj jest to 24-28 dni od momentu odbioru przesyłki od nadawcy/producenta po dostarczenie w ramach usługi door-to-door do adresata. Czas transportu w przypadku frachtu morskiego jest znacznie dłuższy. Usługa zazwyczaj zamyka się w 60 dniach, ale bywają sytuacje, kiedy przewóz wydłuża się o kolejny miesiąc.
Skąd tak znaczące różnice w czasie przewozu? Kontenerowce są dość wrażliwe na zdarzenia losowe - na przykład zablokowanie Kanału Sueskiego - co może wpływać na wydłużenie dostawy nawet o kilka tygodni. Statki są również dość czułe na zmienne warunki atmosferyczne - huragany czy sztormy, które także mają wpływ na spowolnienie dostaw. Innym czynnikiem jest rolowanie kontenerów, które polega na przesunięciu jednostki ładunkowej na inny statek w celu przewiezienia ważniejszego ładunku. Ponadto coraz więcej czasu wymaga znalezienie wolnego miejsca na kontenerowcu i zarezerwowanie go dla konkretnego ładunku. W transporcie kolejowym nie praktykuje się rolowania kontenerów. Pociągi nie są wrażliwe na warunki atmosferyczne i w związku z korzystaniem z trasy przebiegającej przez wyludnione obszary rzadko mają na nie wpływ zdarzenia losowe. Co więcej, przepustowość kolejowego Jedwabnego Szlaku jest wciąż skalowalna i istnieją możliwości jej zwiększenia, w przeciwieństwie do obsługi kontenerowców. Przywołane elementy wpływają na to, że ekspresowe pociągi towarowe są nie tylko szybsze w transporcie, ale także gwarantują większą przewidywalność dostaw w czasie.
Tani transport - ważny aspekt wyboru środka transportu
Cena przewozu towarów na dużych odległościach wciąż jest istotnym czynnikiem w zakresie wyboru środka transportu. Jednakże po problemach z dostawami wynikającymi z lokalnych lockdownów w chińskich portach dla importerów stało się jasne, że koszt transportu nie jest najważniejszy. Kluczowa stała się możliwość faktycznego wyłożenia towaru na półkach sklepowych, a nie przetrzymywanie go w kolejce do tańszego transportu morskiego. Ponadto ponowne otwarcie portów nie przyniosło natychmiastowej ulgi w rozładowaniu kolejek kontenerów oczekujących do odprawy - unormalizowanie sytuacji w morskich terminalach przeładunkowych trwało miesiącami.
Co więcej, w czasie pandemicznych problemów z transportem międzykontynentalnym okazało się, że przewóz kontenerów frachtem morskim jest znacznie droższy, niż krótszym transportem kolejowym. Obecnie sytuacja uległa poprawie, ale fluktuacje cen wciąż mogą zaskakiwać importerów. Normą jest, że raz tańszy jest przewóz statkiem, raz koleją. Na cenę przewozu ma wpływ także rodzaj ładunku oraz fakt, czy transport ma charakter całokontenerowy, czy drobnicowy. W tej sytuacji warto każdorazowo dokonać analizy kosztów przewozu, najlepiej korzystając z usług spedytora posiadającego doświadczenie w przewozie towarów z Chin do Polski. W ten sposób otrzymuje się gwarancję zoptymalizowania kosztów do czasu przewozu.
Więcej na: https://symlog.eu
Źródło informacji: Symlog Sp. z o.o.