O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

2025: Branża TSL w turbulencjach, DKV Mobility wzmacnia cyfryzację i wspiera przewoźników w czasach regulacyjnych zmian

Rok 2025 upływa pod znakiem poważnych wyzwań dla branży TSL w Polsce. Według analiz rynkowych cały sektor znajduje się obecnie w fazie stabilizacji o ograniczonej dynamice. Nie generuje wyraźnych wzrostów, ale nie notuje dalszych pogłębień spadków. Choć końcówka roku przyniosła sezonowe ożywienie, ogólna kondycja branży pozostaje słabsza niż w latach wcześniejszych.

DKV Mobility (1)
DKV Mobility (1)

W tym wymagającym otoczeniu DKV Mobility, wiodąca platforma B2B w zakresie płatności i rozwiązań dla transportu drogowego, konsekwentnie rozszerza ofertę o nowe, zaawansowane narzędzia cyfrowe i wspiera przewoźników w dostosowaniu do dynamicznie zmieniającego się prawa oraz realiów rynkowych.

TSL 2025: wolumeny w dół, zadłużenie w górę

Najważniejsze wskaźniki rynkowe potwierdzają, że 2025 rok przyniósł liczne turbulencje branży transportowej.

  • Zatrudnienie w transporcie spadło z 10,29% w styczniu 2024 r. do 10,10% w połowie 2025 r., co sygnalizuje ochłodzenie rynku pracy (według danych Polskiego Funduszu Rozwoju).
  • Wolumeny w transporcie samochodowym w I półroczu 2025 r. zmniejszyły się aż o 13,4% r/r, co potwierdza dalsze pogłębianie spadków (według danych Głównego Urzędu Statystycznego).
  • W I kwartale 2025 r. branża zanotowała kolejne obniżki m.in. w transporcie samochodowym -14,4% (według danych Głównego Urzędu Statystycznego).
  • Zadłużenie firm TSL osiągnęło poziom 16,4 mld zł, co jest jednym z najwyższych wyników w historii (według danych Krajowego Rejestru Długów)

„Ten rok pokazał, jak trudne jest prowadzenie działalności transportowej w środowisku rosnących kosztów, spadku wolumenów i bezprecedensowego zadłużenia sektora. Przewoźnicy funkcjonują dziś w warunkach, które wymagają wysokiej efektywności operacyjnej przy jednoczesnym błyskawicznym wdrażaniu narzędzi cyfrowych i automatyzacji procesów. Rok 2025 był dla DKV Mobility czasem intensywnej cyfryzacji usług oraz wzmacniania interoperacyjności opłat drogowych. Nowe rozwiązania takie jak DKV TMS czy DKV Fleet Management Software a także uruchomienie systemu EETS w Czechach ułatwiają życie kierowcom i zarządzającym flotami” - Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility. 

DKV Mobility wzmacnia ofertę cyfrową: DKV TMS i DKV FMS

W 2025 r. DKV Mobility rozszerzyło swoją ofertę o dwa kluczowe narzędzia cyfrowe: DKV Transport Management Software (DKV TMS) oraz DKV Fleet Management Software (DKV FMS). System typu TMS pozwala firmom centralnie zarządzać zleceniami transportowymi, monitorować trasy i lepiej wykorzystywać flotę, a dzięki pełnej integracji z DKV Cockpit i aplikacją DKV usprawnia cały łańcuch operacji od planowania po rozliczenia.

DKV FMS zapewnia z kolei jedną platformę do zarządzania pojazdami, kierowcami i dokumentacją, oferując automatyczne przypomnienia o przeglądach, kontrolach oraz rozliczaniu kosztów. Narzędzie wspiera firmy w spełnianiu wymogów compliance i jest stale rozwijane o kolejne funkcje.

Czechy: opłaty drogowe w systemie EETS dostępne od października 2025 r.

Istotnym wydarzeniem roku 2025 było uruchomienie przez DKV Mobility obsługi czeskich opłat drogowych w ramach Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). Dzięki temu polscy przewoźnicy mogą korzystać z jednego urządzenia pokładowego w wielu krajach, łatwiej zarządzać płatnościami i zwiększać efektywność operacyjną podczas przejazdów międzynarodowych.

Wyzwania legislacyjne 2026: cyfryzacja, emisje i zaostrzone kontrole

Najbliższe dwa lata przyniosą branży wyjątkowo intensywny okres zmian prawnych. Od 2026 r. sektor transportu zostanie objęty systemem ETS2, w ramach którego firmy będą zobowiązane do monitorowania i raportowania emisji pojazdów, co stanowi przygotowanie do zakupu uprawnień od 2027 r. Równolegle w pełni operacyjny stanie się unijny system ICS2, zaostrzający obowiązki w zakresie kontroli bezpieczeństwa przesyłek i wymagający pełnej integracji systemów TMS oraz ERP.

W 2026 r. ruszy również faza przygotowawcza do wdrożenia elektronicznych dokumentów przewozowych zgodnych z regulacjami eFTI, co wymusi na firmach logistycznych i przewoźnikach inwestycję w certyfikowane platformy IT. Dodatkowo branżę czekają kolejne konsekwencje Pakietu Mobilności, w tym nowe zasady delegowania kierowców, wyższe wymogi reputacyjne, obowiązek tachografów G2V2 oraz pełna operacyjność systemu SENT z zaostrzoną kontrolą przewozów towarów wrażliwych. Wszystko to powoduje, że 2026 rok będzie dla przewoźników czasem intensywnej cyfryzacji i konieczności precyzyjnego dostosowania procedur operacyjnych do rozwijających się ram regulacyjnych.

DKV Mobility
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP