Kultura organizacyjna i wartości w firmach rodzinnych
Dla wielu polskich firm rodzinnych kultura organizacyjna, a także wyznawane wartości to kluczowe elementy określające ich funkcjonowanie. Nie każde przedsiębiorstwo zdaje sobie jednak sprawę z tego, jak istotne – zarówno dla pracowników, jak i spójności działań danego biznesu – jest ich zdefiniowanie. Na czym polegają i dlaczego mogą być istotne w procesach rekrutacji?
Polskie firmy mają jasne wartości
Większość polskich firm rodzinnych (68%) uważa, że ma jasne i ustalone wartości firmowe, co jest wynikiem zbliżonym do średniej globalnej (70%)*. Same wartości można określić jako etykiety definiujące codzienne interakcje między pracownikami, tworzone i stosowane dla spójności funkcjonowania całej organizacji. Mogą one mieć różny charakter i wywodzić się zarówno od założyciela firmy, jak i być wynikiem wspólnego ich tworzenia przez cały zespół. Przykładowo dla niektórych polskich firm kluczową kwestią może być przywiązanie do jakości. W związku z długoterminowym podejściem do biznesu dużą wagę przykładają wówczas do doskonalenia swoich produktów lub usług, a zadowolenie klientów jest dla nich priorytetem. Dla innych rodzinnych przedsiębiorstw ważną wartością bywa natomiast np. lojalność wobec firmy i jej pracowników. Dla kolejnych przykładowo zrównoważony rozwój, tak istotny w kontekście myślenia o przyszłych pokoleniach. Niezależnie od tego, co dla danej organizacji jest najważniejsze, musi ona mieć na uwadze to, by spisane wartości miały odzwierciedlenie w realnych zachowaniach.
Kultura organizacyjna (również na papierze)
Kluczowym elementem codziennego działania wielu firm jest ich kultura organizacyjna. Obok wspomnianych wartości, będących jej fundamentem, składa się na nią też zbiór przekonań, norm, zwyczajów czy tradycji panujących w danym przedsiębiorstwie. W przypadku firm rodzinnych kultura jest często ukierunkowana na długofalowy rozwój, stabilność i przekazywanie dziedzictwa zamiast na szybki zysk. Jej elementem jest też zwykle zaangażowanie rodziny właścicielskiej w codzienne zarządzanie firmą. Wiele organizacji ceni sobie też np. atmosferę, skuteczną komunikację, budowanie społeczności wewnątrz firmowej, docenianie. Inne większy nacisk kładą chociażby na środowisko uczące się, rozwój i innowacje, dając możliwość popełniania błędów, co niejednokrotnie zachęca zespół do kreatywności i większej otwartości na zgłaszanie własnych pomysłów.
Żeby z upływem czasu i rozwojem firmy podtrzymywać fundamentalne dla niej elementy, ważne jest, aby zostały one opisane, stanowiąc niejako kodeks dla obecnych i przyszłych pracowników. Określenie kultury pomaga osobom w niej funkcjonującym m.in. w lepszym zrozumieniu środowiska pracy.
Znaczenie dla pozyskiwania talentów
Kultura organizacyjna i wartości to kwestie istotne nie tylko dla założycieli biznesu i jego zespołu. Mogą być też decydujące dla kandydatów do pracy, szczególnie gdy warunki finansowe proponowane przez różnych potencjalnych pracodawców są porównywalne. Dla wielu osób bardzo ważne jest właśnie to, by wartości firmy, do której aplikują, były spójne z ich przekonaniami i dążeniami. Przykładowo, odpowiedzialność to jedna z wartości polskiej firmy rodzinnej LPP (https://www.lpp.com/). Ta aktualnie jedna z najdynamiczniej rozwijających się spółek odzieżowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej stawia na dbałość o swoje bliższe i dalsze otoczenie. Dowodem na to mogą być m.in. realizowane przez nią liczne inicjatywy CSR-owe, nakierowane m.in. na aktywizację zawodową młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.
Kultura organizacyjna i wartości odgrywają kluczową rolę w firmach rodzinnych. Kształtują one sposób zarządzania i podejście do biznesu. W przypadku tego typu organizacji ważna jest dbałość o równowagę między tradycją a innowacją, a także zarządzanie przyczyniające się do rozwoju i konkurencyjności na rynku. To właśnie takie podejście często stanowi o przyszłości i trwałości danego przedsiębiorstwa.
*Nowy wymiar zaufania Polska edycja globalnego Badania Firm Rodzinnych Family Business Survey 2023, PwC.
Źródło informacji: Agencja Płodni