O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Tajemnice cen last minute. Co decyduje o kosztach twojej podróży?

Co kryje się pod pojęciem „wakacje last minute”? Spontaniczność i oszczędność. Wyjazd kupowany tuż przed rozpoczęciem imprezy ma przynieść korzyści i organizatorowi wyjazdu, i klientowi. Mechanizm jest prosty. Biuro podróży, które chce sprzedać ostatnie wolne miejsca w hotelach lub samolotach, obniża cenę katalogową wakacji, dzięki czemu minimalizuje straty (lub ich unika). Klient, który decyduje się na taki wyjazd, może skorzystać z udziału w atrakcyjnej imprezie, nie wydając na nią zbyt wiele.

iStock
iStock

Artykuł powstał we współpracy z biurem podróży EXIM tours oferującym atrakcyjne wyjazdy wakacyjne last minute.

Czynniki zewnętrzne wpływające na ceny

Na ostateczną cenę wakacji last minute wpływa wiele czynników, przy czym szczególne znaczenie mają te zewnętrzne.

Sezonowość

Pora roku i pogoda znacząco wpływają na koszt wakacji. Sezon wysoki to wyższe ceny hoteli i biletów lotniczych, a jednocześnie większe grono osób zainteresowanych wyjazdem w danym terminie. Po sezonie ceny usług turystycznych spadają, dzięki czemu biura podróży mogą kusić promocjami.

Sezonowość przekłada się na ceny katalogowe. Im bliżej sezonu, tym są wyższe. Przykładowo, za tygodniowe wakacje na Istrii w Chorwacji w maju 2024 roku trzeba zapłacić ok. 1700 zł, podczas gdy w lipcu ceny takiej wycieczki zaczynają się od 3000 tysięcy.

Wydarzenia globalne

Na ceny wakacji wpływają też wydarzenia globalne. Wielkie wystawy czy imprezy sportowe przekładają się na wzrost cen, gdyż dzięki nim zainteresowanie pobytem w danym miejscu znacznie się zwiększa. W 2024 roku zjawisko to mogą obserwować osoby marzące o tygodniowej wycieczce do Paryża (organizatora Letnich Igrzysk Olimpijskich 2024), która w lipcu kosztuje kilkaset złotych więcej niż w maju.

Wydarzenia globalne mogą też przyczyniać się do obniżenia ceny. Takie tendencje były doskonale widoczne m.in. w pierwszym sezonie wakacyjnym podczas pandemii. Lęk przed wyjazdami i kwarantannami, niepewność jutra i szereg obostrzeń sprawiły, że hotelarze i organizatorzy turystyki walczyli o względy nielicznych klientów, m.in. obniżając ceny wakacji.

Popyt i podaż

Ceny wyjazdów last minute kształtują również turystyczne trendy. Im większe zainteresowanie danym kierunkiem, tym wyższe ceny. Było to widoczne latem 2021 roku, kiedy to spadły ceny wyjazdów do Bułgarii i na Wyspy Kanaryjskie, za to podrożały wakacje w Grecji i Turcji.

Nagły spadek popytu to kolejny powód wahań cen, co widoczne jest m.in. w Polsce Wschodniej. Wybuch wojny w Ukrainie sprawił, że zainteresowanie wypoczynkiem przy wschodniej granicy zmalało, a tym samym zmusiło miejscowych hotelarzy i organizatorów turystyki do obniżenia cen.

2. Czynniki wewnętrzne branży turystycznej

Czynniki zewnętrzne mają istotny wpływ na ceny wakacji, nie można jednak lekceważyć czynników wewnętrznych i praw, którymi rządzi się branża turystyczna.

a. Polityka cenowa linii lotniczych i hoteli

Zarówno hotele, jak i linie lotnicze, stosują strategię dynamicznego wyceniania biletów. Dzięki temu mogą dostosować ceny do popytu. Co to oznacza dla klientów?

„Ceny usług hotelowych lub biletów na loty czarterowe będą się różnić w zależności od sezonu i zainteresowania danym kierunkiem. Taka strategia sprawdza się też w przypadku rezerwacji last minute, które są dużą szansą dla wielu biur podróży oraz tanich linii lotniczych. Należy jednak pamiętać, że zupełnie inna polityka cenowa prowadzona jest w przypadku lotów rejsowych. Tu na oszczędności mogą liczyć ci, którzy rezerwują bilet ze sporym wyprzedzeniem, podczas gdy osoby kupujące bilet na ostatni moment często muszą zapłacić za niego jeszcze więcej” - mówi Marcin Brankiewicz, zastępca dyrektora produktu lotów regularnych z biura podróży
EXIM tours.

b. Dostępność

Na ceny wakacji last minute wpływa też liczba miejsc, które może sprzedać biuro podróży. Im więcej wolnych miejsc na liście uczestników wycieczki, tym lepiej dla klientów, którzy dołączają do imprezy tuż przed jej rozpoczęciem. Ma to jednak swoje konsekwencje, szczególnie przy wyborze kierunków. Wyprawy do takich państw, jak Kambodża czy Wietnam, z wielu względów (m.in. cenowych i organizacyjnych) są organizowane rzadziej niż wyjazdy do Chorwacji czy Grecji. Oznacza to mniejszą dostępność i mniejsze zniżki dla tych, którzy chcą z nich skorzystać. Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku tych regionów, w których biuro organizuje wczasy kilka razy w roku. W takim przypadku szansa na oferty last minute znacznie się zwiększa, podobnie jak wysokość obniżek.

c. Technologia i algorytmy

Powszechny dostęp do internetu i aplikacji sprawia, że podmioty zainteresowane tą dziedziną gospodarki zyskują szereg narzędzi do zbierania danych na temat turystów i ich preferencji. Nowoczesne technologie mogą też uwzględniać warunki pogodowe, sytuację polityczną w danym regionie oraz ofertę konkurencyjnych biur. Wielkie banki danych zawierają zatem wszechstronne informacje, dzięki którym algorytmy i narzędzia AI mogą pomagać organizatorom turystyki w dynamicznym ustalaniu cen.

3. Przyszłość cen last minute

Jaka przyszłość czeka last minute? Niespokojna sytuacja międzynarodowa sprawia, że wielu turystów decyzję o wakacjach odkłada na ostatni moment, co przekłada się na rosnące zainteresowanie spontanicznymi wakacjami w promocyjnej cenie. Mimo to trudno mówić o przewidywalności czy większej stabilności cen. Galopująca na całym świecie inflacja może sprawić, że wakacyjny wyjazd kupiony zimą może być tańszy niż ta sama impreza zarezerwowana kilka dni przed wyjazdem w ofercie last minute. Już w 2023 roku łowcy wakacyjnych promocji przeżyli spore rozczarowanie, a eksperci badający rynek turystyczny sugerują, że i w 2024 roku takie oferty mogą być i rzadsze, i droższe niż zazwyczaj.

Więcej na https://www.exim.pl/

Źródło informacji: Exim

Exim
Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP