VW wypłaci w Niemczech 830 mln euro rekompensat za aferę dieslową

2020-02-14, 18:04 aktualizacja : 2020-02-14, 18:48
Niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen Group poinformował w piątek, że wypłaci rekompensaty właścicielom pojazdów z silnikiem Diesla w Niemczech, którzy przystąpili do pozwu zbiorowego wobec firmy - podała agencja Reutera. Ma to kosztować koncern 830 mln euro.

Chodzi o tzw. aferę dieselgate z udziałem pojazdów produkowanych przez Grupę VW. W 2015 roku niemiecki koncern przyznał się do zainstalowania w 11 mln samochodów na całym świecie (8 mln w samej Europie) oprogramowania do sterowania dieslowym silnikiem EA 189, które zaniżało w testach rzeczywistą emisję spalin.

Oferta rekompensat dla niektórych klientów w Niemczech pojawiła się po załamaniu rozmów VW z Federacją Niemieckich Organizacji Konsumenckich (VZBV) w sprawie ugody dla poszkodowanych klientów koncernu.

VZBV wniosło sprawę w imieniu ponad 400 tys. właścicieli samochodów z silnikami wysokoprężnymi EA 189 czterech marek należących do koncernu z Wolfsburga, w tym VW, Audi, Seata i Skody, kupionych po 1 listopada 2008 r., a następnie objętych akcją przywoławczą. Sąd w Brunszwiku w środkowej części Niemiec wszczął postępowanie we wrześniu 2019 r. Przewodniczący składu sędziowskiego sugerował wówczas, że obie strony mogłyby rozważyć ugodę.

Na początku stycznia obie strony informowały, że zgodziły się na rozpoczęcie rozmów nt. ewentualnej ugody, ale zaznaczały, że "rozmowy są na bardzo wczesnym etapie" i nie jest przesądzone, że do porozumienia dojdzie.

"Niepowodzenie rozmów ugodowych ze stowarzyszeniem VZBV nie powinno odbywać się kosztem klientów" - wskazała w piątek Grupa VW w oficjalnym oświadczeniu. Koncern poinformował jednocześnie, że wszyscy klienci, którzy dołączyli do pozwu zbiorowego VZBV będą uprawnieni do otrzymania odszkodowania.

Niemiecka grupa motoryzacyjna twierdzi, że odmówiła zawarcia ugody ze stowarzyszeniem ze względu na wygórowane honorarium dla prawników reprezentujących organizacje konsumenckie.

Według VZBV rozmowy zakończyły się niepowodzeniem, ponieważ producent nie zagwarantował systemu rekompensat zadowalającego dla klientów. Stowarzyszenie zapewnia, że nadal będzie walczyć w niemieckich sądach o ugodę.

Media przypominają, że afera dieslowa kosztowała VW już ponad 30 mld euro w grzywnach i innych opłatach. (PAP)

lus/ malk/