O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Wydawcy gier zmieniają podejście do płatnej zawartości losowej w grach

Branżowe stowarzyszenia europejskich i amerykańskich wydawców i producentów oprogramowania rozrywkowego wprowadziły zmiany w informacjach o grach wideo. Ratingi PEGI i ESRB zostały rozszerzone o specjalne oznaczenia ostrzegające przed płatną zawartością losową.

Główne organizacje oceniające stosowność programów dla odbiorców w różnym wieku w Europie i Ameryce Północnej zaktualizowały w połowie kwietnia listy oznaczeń umieszczanych na opakowaniach i w witrynach cyfrowych sklepów z grami na komputery i konsole. Spośród wirtualnych zakupów za gotówkę wyszczególniona została zawartość losowa. Kategoria ta obejmuje m.in. skrzynki z łupami – tzw. lootboksy, pakiety kart, "koła fortuny" itp. W zależności od gry mogą one zawierać dodatkowe postacie, broń lub elementy wizualne – jak alternatywne tekstury czy inne ozdobniki (tzw. skórki) - i być oferowane za realne pieniądze lub pośrednio, za wirtualne złoto, klejnoty itp.

Do tej pory wydawcy gier w krajach stosujących europejskie oznaczenia PEGI (Pan European Game Information) lub amerykańskie ESRB (Entertainment Software Rating Board) nie musieli informować nabywców o ofertach zawartości losowej - mieściła się ona w szerokiej kategorii opcjonalnych zakupów. ESRB przekazało, że rozróżnienie zostało wprowadzone ze względu na zapotrzebowanie zgłaszane przez nabywców.

Decyzja PEGI i ESRB stanowi dalszy ciąg dyskusji prowadzonych w branży oprogramowania rozrywkowego w sprawie skrzynek z łupami i podobnych rozwiązań. W ostatnich latach stały się one przedmiotem oskarżeń ze strony graczy, polityków i organów nadzorczych dopatrujących się związku losowych nagród z uzależnieniami lub nieregulowanej formy hazardu dostępnej dla nieletnich.

Aby uniknąć odgórnych regulacji prawnych, wielu międzynarodowych producentów gier jeszcze pod koniec 2019 r. zobowiązało się do większej przejrzystości w zakresie losowej zawartości w grach, m.in. poprzez ujawnienie prawdopodobieństwa uzyskania poszczególnych nagród (co jest wymagane prawnie np. w Chinach). Takie stanowisko przyjęli m.in. główni producenci konsol: Microsoft (Xbox), Sony (PlayStation) oraz Nintendo (Switch). W debiutujących w tym roku grach zmiany wprowadzić mają również wydawcy gier zrzeszeni w ramach amerykańskiego Stowarzyszenia Oprogramowania Rozrywkowego (ESA), m.in. Activision Blizzard, Electronic Arts, Ubisoft i Take-Two Interactive.

Jak podała PEGI, w ubiegłym roku mniej niż 20 proc. wszystkich gier ocenianych przez organizację oferowało opcjonalne zakupy. (PAP)

kfw/ mk/

Serwisy ogólnodostępne PAP