O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Afera Volkswagena w Polsce. Taką karę koncern zapłaci za tzw. dieselgate

Volkswagen Group Polska zapłaci blisko 74 milionów zł kary w związku za aferą dotyczącą manipulacji przy testach dotyczących emisji spalin, czyli tzw. Dieselgate - poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To efekt ugody zawartej przez spółkę z Prezesem UOKiK.

Samochód Volkswagena, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/EPA/RONALD WITTEK
Samochód Volkswagena, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/EPA/RONALD WITTEK

Urząd przypomniał, że kara została nałożona w związku ze stosowanym przez koncern Volkswagena w latach 2008-2015 procederem manipulowania wynikami testów toksyczności spalin pod kątem spełniania przez produkowane samochody normy Euro 5.

Volkswagen był jednym z bohaterów skandalu Dieselgate, który wybuchł w 2015 roku w wyniku śledztwa Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) i zmusił koncern do przyznania się do potajemnego zainstalowania tak zwanych urządzeń udaremniających w 11 mln pojazdów. Nielegalne oprogramowanie zaniżało poziom emisji szkodliwych tlenków azotu w warunkach laboratoryjnych. W normalnym użytkowaniu pojazdy przekraczały amerykańskie normy zanieczyszczeń nawet 40-krotnie.

Grzywny i naprawy pojazdów kosztowały producenta ponad 30 miliardów euro, głównie w Stanach Zjednoczonych. W aferze, oprócz Volkswagena, brały udział także Daimler oraz m.in. koncerny FCA (Fiat Chrysler Automobiles) i BMW oraz produkująca części samochodowe firma Robert Bosch.

W 2020 r. Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą polskiego importera pojazdów – Volkswagen Group Polska. Uznał, że przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do spełniania normy Euro 5, wymogów w zakresie emisji tlenków azotu (NOx) oraz ekologiczności samochodów marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi.

Więcej

Tesla. Fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER
Tesla. Fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER

Tesla straci miliardy dolarów? Wszystko przez konflikt Muska z Trumpem

Ponadto - jak zaznaczył w komunikacie UOKiK - spółka kierowała wytyczne do sprzedawców tych samochodów, sugerujące automatyczne nieuwzględnianie reklamacji konsumentów dotyczących powyższych problemów, mimo wystąpienia niezgodności towaru z umową.

Spółka odwołała się od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zobowiązał strony do podjęcia rozmów ugodowych. UOKiK podał, że ostatecznie strony zawarły ugodę, zatwierdzoną przez sąd. Ostateczna kara nałożona na spółkę wynosi blisko 74 miliony zł. Decyzja jest prawomocna.

Wzięliśmy pod uwagę opinię sądu i we współpracy z Prokuratorią Generalną zdecydowaliśmy o zawarciu z Volkswagen Group Polska ugody, która następnie została zatwierdzona przez sąd. Efektem jest decyzja zmieniająca. (…) Ostateczna kara nałożona na spółkę wynosi blisko 74 miliony zł

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Urząd przypomniał, że zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2025 r., nabywcy pojazdu z silnikiem wyposażonym w urządzenie ograniczające skuteczność działania przysługuje prawo do odszkodowania od producenta tego pojazdu, w przypadku gdy urządzenie to wyrządziło szkodę temu nabywcy.

gkc/ pad/ sma/

Zobacz także

  • Fabryka Volkswagen Poznań, fot. Jakub Kaczmarczyk
    Fabryka Volkswagen Poznań, fot. Jakub Kaczmarczyk

    Zakończyły się działania straży w związku z pożarem w zakładzie Volkswagena

  • Września. Zwiedzanie jednego z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych koncernu Volkswagen. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
    Września. Zwiedzanie jednego z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych koncernu Volkswagen. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

    W fabryce Volkswagen Poznań we Wrześni powstaną hale do produkcji elektrycznego Craftera

  • Fabryk samochodów Volkswagen, fot. PAP/EPA/FILIP SINGER
    Fabryk samochodów Volkswagen, fot. PAP/EPA/FILIP SINGER

    Volkswagen zainwestuje w Polsce. Dwie nowe hale powstaną pod Poznaniem

  • Logo Volkswagena. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF
    Logo Volkswagena. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF

    Volkswagen zamierza zamknąć trzy fabryki i zwolnić tysiące pracowników

Serwisy ogólnodostępne PAP