O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Airbus A220 – historia i konstrukcja samolotu, na który LOT podpisał umowę

Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały Airbusa - model A220 w wersjach -100 i -300 - na dostawcę 40 nowych samolotów dla floty polskiego przewoźnika. Maszyny takie eksploatuje obecnie 20 przewoźników komercyjnych. Prace nad tym modelem rozpoczęły się w 2008 r.

An Airbus A220-300. Fot. PAP/EPA/GUILLAUME HORCAJUELO
An Airbus A220-300. Fot. PAP/EPA/GUILLAUME HORCAJUELO

Przedstawiciele PLL LOT i Airbusa ogłosili zawarcie kontraktu w poniedziałek podczas targów lotniczych „Paris Air Show” w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Dotyczy on dostawy 40 samolotów Airbusa dla PLL LOT, z opcją zakupu kolejnych 44.

To największa w historii inwestycja polskiego narodowego przewoźnika; budujemy lidera transportu lotniczego w Europie

Premier Donald Tusk

Więcej

Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Piotr Polak
Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Piotr Polak

Tusk o zakupie samolotów przez LOT: budujemy lidera transportu lotniczego w Europie

Maszyna stanowiąca przedmiot oferty Airbusa została zaprojektowana przez innego producenta samolotów – kanadyjskiego Bombardiera. Prace nad tym modelem rozpoczęły się w 2008 r. Mniejsza wersja (CS100) uzyskała komplet certyfikatów w 2016 r., a większa (CS300) – rok później. W 2018 r. projekt został przejęty przez Airbusa i rozwijany oraz sprzedawany z oznaczeniami A220-100 oraz A220-300.

Airbus A220 – konstrukcja samolotu

Airbus A220 to samolot wąskokadłubowy. Wersja A220-100, w zależności od konfiguracji miejsc w kabinie, może zabierać od 108 do 133 pasażerów, natomiast A220-300 od 130 do 160 osób.

W obu wersjach wykorzystywane są silniki kanadyjskiego producenta Pratt&Whitney PW1500G, cechujące się niskim zużyciem paliwa.

Mniejsza wersja samolotu ma nominalny zasięg 6 667 km, natomiast większa – 6 297 km.

Image
Największe linie lotnicze na świecie. Autor: Adam Ziemienowicz
Największe linie lotnicze na świecie. Autor: Adam Ziemienowicz

A220 w obu wersjach – 100 i - 300 eksploatuje obecnie 20 przewoźników komercyjnych. Najwięcej tych maszyn jest we flocie Delta Air Lines (USA) – 79 sztuk, airBaltic (Łotwa) – 50, JetBlue Airways (USA) – 47 i Air France – 44.

Łotewskie linie airBaltic są największym europejskim użytkownikiem A220-300. Od 2020 roku eksploatują wyłącznie ten model.

Obecnie Airbus ma do zrealizowania zamówienia na 486 tych maszyn.

Airbus A220. Historia modelu

A220 jest uważany za bezpieczny; nigdy nie doszło do katastrofy z udziałem tej maszyny. Najpoważniejszy incydent miał miejsce 23 grudnia 2024 roku. W A220-300 linii Swiss International Air Lines podczas lotu z Bukaresztu do Zurychu uległ awarii silnik, w wyniku czego doszło do pożaru w kabinie. Maszyna lądowała awaryjnie w austriackim Grazu, gdzie ewakuowano pasażerów, jednak jeden z członków załogi w wyniku odniesionych obrażeń zmarł w szpitalu tydzień później.

Airbus SE, wcześniej European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) to europejski koncern lotniczy, który powstał w 2000 r. z połączenia francuskiego Aerospatiale-Matra, niemieckiego Deutsche Aerospace AG i hiszpańskiego Construcciones Aeronáuticas.

Siedziba główna koncernu znajduje się w Tuluzie, we Francji. To jeden z dwóch (obok amerykańskiego Boeinga) największych producentów samolotów pasażerskich na świecie. Firma zatrudnia około 150 tys. pracowników.

Więcej

Samolot pasażerski LOT. Fot. PAP/Leszek Szymański
Samolot pasażerski LOT. Fot. PAP/Leszek Szymański

LOT kupuje nowe samoloty. Wiadomo, kto je dostarczy

Część produkcji dla Airbusa realizowana jest w Polsce. Na warszawskim Okęciu w zakładzie Maintenance, Repair and Overhaul powstają struktury nośne dla samolotów A330 oraz wiązki elektryczne dla A320 i A330, a w Polskich Zakładach Lotniczych, również na Okęciu, produkowana jest blisko połowa elementów lekkich samolotów transportowych C295.

W łódzkim biurze Airbus Helicopters projektowane są elementy śmigłowców.

W Gdańsku znajduje się firma NAVBLUE, będąca spółką zależną Airbusa. Specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania umożlwiającego m.in. zarządzanie ruchem lotniczym.

LOT kupił nowe samoloty. Tak wygląda oferta zwycięzcy przetargu

W ofercie Airbusa są samoloty pasażerskie: A220, A320, A330, A350, A380. Ten ostatni jest obecnie największą szerokopokładową maszyną na świecie. Zabiera nawet 853 pasażerów. Należy do niego również rekord w zakresie najdłuższego stałego połączenia bez międzylądowania. To trasa z Singapuru do Nowego Jorku o długości prawie 15,5 tys. km. Lot trwa bez mała 19 godzin.

Koncern jest również producentem śmigłowców (H125, H145, H160, H175, H225), samolotów wojskowych – ciężkiego transportowca A400M, lekkiego transportowca C295, a także odpowiada za niektóre elementy i montaż myśliwca wielozadaniowego Eurofighter Typhoon. (PAP)

gru/ bst/ mmu/ lm/ pap/

Zobacz także

  • Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Piotr Polak
    Premier Donald Tusk. Fot. PAP/Piotr Polak

    Tusk o zakupie samolotów przez LOT: budujemy lidera transportu lotniczego w Europie

  • Samolot pasażerski LOT. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Samolot pasażerski LOT. Fot. PAP/Leszek Szymański

    LOT kupuje nowe samoloty. Wiadomo, kto je dostarczy

  • Europejskie firmy chcą konkurować z Muskiem. Fot. PAP/EPA/	JAGADEESH NV (zdjęcie ilustracyjne)
    Europejskie firmy chcą konkurować z Muskiem. Fot. PAP/EPA/ JAGADEESH NV (zdjęcie ilustracyjne)

    Europejscy giganci branży lotniczej chcą stworzyć konkurencję dla amerykańskiego SpaceX

  • Modele Airbusa A350F na wystawie Airshow China Fot. PAP/EPA/ALEX PLAVEVSKI
    Modele Airbusa A350F na wystawie Airshow China Fot. PAP/EPA/ALEX PLAVEVSKI

    Prezes Airbusa wybiera się do Polski. Jest nadzieja na duże zamówienia

Serwisy ogólnodostępne PAP